Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Види функцій державного управління

У юридичній науці існують різні підходи щодо класифікації функ­цій державного управління залежно від обраних критеріїв класифікації (за об’єктом управління, значущістю функцій для одержання кінцево­го результату, їх метою тощо). Функції управління поділяють на вну­трішні (управління всередині державної керуючої системи) і зовнішні (вплив державних органів на об’єкти управління), функції загального управління і спеціалізовані функції, економічні, соціальні, соціально- виховні функції та ін.

Найбільш поширеною у вітчизняній літературі є класифікація функцій державного управління на загальні функції, що притаманні всій системі державного управління в цілому та окремим її ланкам; спеціальні функції, що впливають на окремі сфери соціальної діяль­ності, характеризують особливості конкретного суб’єкта або об’єкта державного управління; допоміжні функції, що обслуговують процеси реалізації загальних і спеціальних функцій.

Загальні функції управління є типовими для всього управлін­ського процесу, здійснюються на всіх рівнях системи управління. Через ці функції вирішуються найбільш узагальнені завдання управлінської діяльності, які стосуються всіх суб’єктів та об’єктів управління. За­гальними функціями державного управління є прогнозування, плану­вання, організація, регулювання, координація, облік та контроль.

Функція прогнозування. Прогнозування — це наукове передбачен­ня, систематичне дослідження стану, структури, динаміки та перспек­тив управлінських явищ і процесів, притаманних суб’єкту і об’єкту управління. Прогнозування розглядається як інструмент прийняття найбільш важливих управлінських рішень, без якого неможливо ви­значити наслідки соціальних процесів, можливі стани об’єкта управ­ління у майбутньому, шляхи і строки досягнення цих станів. На прак­тиці прогноз — це документ, який фіксує можливу ступінь досягнення тих чи інших цілей державного управління залежно від способу май­бутніх дій.

Функція планування полягає у визначенні мети розвитку системи управління (окремих її складових) на майбутній період, напрямків, завдань, найбільш ефективних методів і засобів їх реалізації, строків виконання визначених цілей, ресурсів, необхідних для їх досягнення, кількісних і якісних показників розвитку тих чи інших процесів у сис­темі державного управління. Залежно від строків планування воно може бути короткостроковим, середньо- та довгостроковим; залежно від обсягу завдань, що вирішуються, — оперативним (тактичним) та стратегічним.

Функція організації пов’язана зі створенням системи державного управління на основі встановлених принципів і підходів, визначенням с труктури керуючої та керованої систем у державному управлінні. Осо­бливість функції організації щодо інших самостійних функцій полягає в тому, що це єдина функція, яка забезпечує взаємозв’язок і ефектив­ність усіх інших функцій управління. Організація означає також реор­ганізацію та ліквідацію органів управління, підприємств, установ.

Функція регулювання спрямована на підтримку існуючих зв’язків між різними елементами системи управління, своєчасну ліквідацію можливих відхилень від заданої поведінки об’єкта управління. Регу­лювання в державному управлінні реалізується шляхом встановлення загальних правил, нормативів, стандартів до того чи іншого виду дер­жавної управлінської діяльності, які є обов’язковими для всіх учасни­ків цієї діяльності, організацією дієвого контролю за додержанням цих правил, своєчасним притягненням до відповідальності порушників правил, корегуванням їх поведінки. Регулювання спрямоване на ство­рення сприятливих економічних, правових та організаційних умов діяльності установ і організацій, підприємництва.

Функція координації. Координація забезпечує впорядкування та узгодження діяльності різних елементів системи державного управ­ління або взаємодіючих систем у процесі їх спільної управлінської діяльності. Завдяки координуванню встановлюється взаємодія між усіма ланками системи управління, усередині цих ланок, забезпечу­ються єдність і узгодженість усіх стадій процесу управління, дій ке­рівників.

Функція обліку. Облік — це збирання, оброблення, аналіз та збері­гання відомостей, виражених здебільше кількісними показниками, про стан та динаміку розвитку об’єкта управління, рух матеріальних ре­сурсів державного управління, результати виконання управлінських рішень. Здійснюється шляхом реєстрації, порівняння, зіставлення конкретних фактів про діяльність системи управління, наявність та витрати ресурсів та ін. За допомогою обліку суб’єкти управління за­безпечуються інформацією про перебіг досягнення цілей управління, реалізацію управлінських рішень.

Функція контролю полягає у встановленні відповідності процесу функціонування об’єкта управління прийнятим управлінським рішен­ням. У взаємозв’язку з іншими функціями управління контроль дає можливість усвідомити результати виконаної роботи, своєчасно по­передити і усунути недоліки та прорахунки. Метою функції контролю є: виявлення слабких місць і помилок у процесі управління, їх своє­часне виправлення і недопущення повторення; забезпечення відповід­ності між поставленими планами і фактичними діями.

Розглянуті загальні функції управління є притаманними для здій­снення державного управління як на загальнодержавному, так і на регіональних, місцевих, галузевих рівнях.

Спеціальні функції управління відображують особливості та умови управління сферами соціальної діяльності, характеризують осо­бливості конкретного суб’єкта або об’єкта державного управління.

Спеціальні функції державного управління, що здійснюються Ка­бінетом Міністрів України, перелічено в ст. 116 Конституції України.

Місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечу­ють виконання Конституції та законів України, актів Президента, Ка­бінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади; підтриман­ня законності та правопорядку; додержання прав і свобод громадян тощо.

Функції розмежовуються також на всіх рівнях галузевих систем управління.

Спеціальні функції державного управління за видами керованих об’єктів відображують особливості та умови управління конкретними об’єктами, передусім сферами управління (економічна, соціально- культурна, адміністративно-політична сфери).

Допоміжні функції управління. До цього виду функцій належать: кадрова, матеріально-технічна, фінансова, діловодство та ін. Оскільки допоміжні функції покликані забезпечувати реалізацію основних і за­гальних функцій державного управління, від них значною мірою за­лежить ефективність управлінської діяльності.

Наведене розмежування функцій державного управління має до­волі умовний характер, оскільки на практиці вони взаємодіють між собою в системі впливу суб’єкта на об’єкт управління.

 

 

Запитання для самоконтролю

1. Що розуміється під функцією державного управління?

2. У чому полягає відмінність між функціями державного управління і функціями органу державного управління?

3. Які основні види функцій державного управління?

4. Які функції державного управління є загальними й у чому полягають їх особливості?

5. У чому полягають особливості спеціальних функцій дер­жавного управління?

6. Які функції державного управління є допоміжними?



 

Глава 12

Форми державного управління


Читайте також:

  1. C. 3. Структурна побудова управління організаціями.
  2. ERP і управління можливостями бізнесу
  3. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  4. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  5. ISO9000. Як працює система управління якістю
  6. Oracle Управління преміальними
  7. А. Видання прав актів управління
  8. Автоматизація управління діяльністю готелю
  9. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  10. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ ДИСПЕТЧЕРСЬКОГО УПРАВЛІННЯ
  11. АВТОМАТИЗОВАНІ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ДОРОЖНІМ РУХОМ
  12. Автоматизовані станції управління насосними станціями водопостачання першого, другого і третього підйомів




Переглядів: 900

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття функції державного управління | Поняття форм державного управління

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.