Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 8. Будова та класифікація мязів.

Міологія – Myologia – вчення про м’язи. М'язи скелета – активна частина рухового апарату людини. Завдяки їм можливі різноманітні рухи між частинами скелета, переміщення тіла у просторі, фіксація тіла та його частин у певних положеннях (наприклад, збереження вертикального положення тіла). За допомогою м’язів здійснюються механізми дихання, жування, ковтання, мови. М'язи впливають на положення і функцію внутрішніх органів, сприяють руху крові та лімфи, приймають участь в обміні речовин, в теплообміні. М'язи – один з важливих аналізаторів, які сприймають положення тіла у просторі та взаємне розташування його частин. В тілі людини нараховується біля 400 м'язів.

У чоловіків м'язи складають 42% ваги тіла, у жінок – 35%, у спортсменів – 45-55%. Більше як 50% ваги всіх м'язів розташовано на нижніх кінцівках, 25-30% на верхніх, 20-25 – в області тулуба і голови. М'язи в живому організмі весь час перебувають у стані деякого напруження, або тонусу, який підтримується імпульсами, що йдуть з ЦНС. У відповідь на нервові імпульси м'язи скорочуються і здійснюють формоутворюючий вплив на кістки, суглоби, внутрішні органи.

Будова. М'яз – це орган, який є цілісним утворенням і має тільки йому притаманну будову, функції і місце розташування в організмі. М'яз як орган складається з посмугованої м'язової тканини, яка складає його основу, цупкої та щільної з’єднувальної тканини, судин, нервів. У м'язах є нервові закінчення – рецептори, до м'язів підходять нерви. Кожний м'яз має середню частину, що скорочується, вона зветься черевцем, і сухожилкові кінці (сухожилки) для прикріплення м'яза. Черевце м'яза складається з м'язових пучків.

М'язовий пучок – це група м'язових волокон, вкритих з’єднувальною тканиною (перімізій). М'язове волокно– це м'язова клітина посмугованої м'язової тканини. Ззовні черевце м'яза вкрито міцною з’єднувальною тканиною – фасцією. Сухожилки формуються під впливом величини та напрямку дії м'язової сили –чим більше ця сила, тим сильніше розростається сухожилок. Таким чином, кожний м'яз має характерні для нього за величиною та формою сухожилки. За кольором сухожилки білі, блискучі, м'яз –червоного кольору. Сухожилки дуже міцні, наприклад, ахілловий (п’ятковий) сухожилок витримує навантаження до 400 кг, а сухожилок чотириголового м'яза – 600 кг. Сухожилки прикріплюються до окістя кісток, до шкіри або до органів.

Допоміжний апарат м'язів об’єднує анатомічні утворення, які допомагають м'язам виконувати свої функції. Це фасції, синовіальні сумки, піхви сухожилків, між м’язові перетинки, сесамовидні кістки. Фасція– сполучнотканинна пластинка, яка побудована з колагенових та еластичних волокон та розміщена на поверхні м'яза або в глибині під м'язами. Синовіальні сумки – тонкостінні з’єднувальної тканинні мішечки, заповнені рідиною і розташовані під м'язами, між м'язом та кісткою або між м'язом та сухожилком, вони зменшують тертя. Сесамовидні кістки розвиваються в товщині сухожилків, вони змінюють кут підходу м'яза до кістки і збільшують плече сили м'яза. Найбільшою сесамовидною кісткою є наколінник. Допоміжний апарат м'язів утворює додаткову опору для них – м’який скелет, обумовлює напрям тяги м'яза, сприяє його ізольованому скороченню, не дає зміщуватися при скороченні, збільшує їх силу та полегшує кровообіг і відток лімфи.

Класифікація м'язів. Всі м'язи класифікують за формою, за напрямом м’язевих волокон, за кількістю черевців (голівок) або сухожилків м'яза, за місцезнаходженням, за відношенням до суглобів, за функціями.

За формою всі м’язи поділяються на довгі, короткі і широкі

· в довгихм’язах повздовжній розмір більший за поперечний. Ці м’язи завжди скорочуються повністю, мають невелику площу прикріплення до кістки, розташовані головним чином на кінцівках та забезпечують значну амплітуду руху кінцівок:

· в коротких м’язах повздовжній розмір лише трохи більший за поперечний. Ці м’язи зустрічаються на тих ділянках тіла, де розмах рухів невеликий (між окремими хребцями, між потиличною кісткою та атлантом та ін.);

· широкі м’язи знаходяться в основному в області тулуба і поясів кінцівок. Ці м’язи мають пучки волокон, які йдуть у різних напрямах, вони скорочуються як цілком так і окремими частинами, у цих м’язів велика площа прикріплення до кісток. На відміну від інших м’язів широкі м’язи виконують не тільки рухову функцію, а також функцію опору та захисну. Наприклад, м’язи живота окрім участі в рухах тулуба, актах дихання, також укріплюють стінку живота, тим самим підтримують внутрішні органи.

За напрямом м’язевих волокон розрізняють м’язи з паралельними волокнами, які розташовані повздовж черевця, з поперечними, косими та коловими волокнами. М’язи з коловими волокнами розташовуються навкруги отворів і при скороченні звужують ці отвори. Такі м’язи звуться сфінктерами. М’язи можуть бути з одним черевцем і двома сухожилками – це прості м’язи. Якщо м’язи мають два, три, чотири черевця і декілька сухожилків – це складні м’язи.

За розташуванням у тілі людини м’язи поділяються на поверхневі, глибокі, зовнішні, внутрішні, медіальні та латеральні.

За відношенням до суглобів розрізняють односуглобові, двосуглобові та багатосуглобові м’язи. Односуглобові м’язи переходять через один суглоб, відповідно двосуглобові та багатосуглобові м’язи переходять через два або багато суглобів.

За функціями розрізняють такі функціональні групи м’язів:

· при рухах кінцівок та їх відділів – згиначі, розгиначі, пронатори, супінатори, ті, що відводять та ті, що приводять;

· при рухах тулуба – згиначі та розгиначі, ті, що нахиляють вправо або вліво, ті, що скручують тулуб вправо або вліво; по відношенню до рухів окремих частин тіла – ті, що піднімають та ті, що опускають, ті, що рухають вперед та назад; відносно розміру отвору – м’язи, що звужують або розширюють.

М’язи, що входять до однієї функціональної групи, виконують однакову рухову функцію і звуться синергістами. М’язи, що виконують протилежні дії, звуться антагоністами – наприклад, м’язи-згиначі є антагоністами м’язів-розгиначів.

Робота м’язів проявляється або в фіксації тіла та його частин, або в рухах. У першому випадку це статична робота, у другому – динамічна. Статична робота зветься утримуючою. Динамічна робота супроводжується переміщенням тіла або його частин.

Вікові особливостім’язів. До 7 років м’язи ростуть переважно у довжину, поперечні розміри змінюються мало. В період статевого дозрівання довжина м’язів збільшується швидше, ніж товщина, і тому у цей період незначний приріст сили м’язів. Більш функціонально навантажені м’язи ростуть швидше за ті м’язи, що менше використовуються. З віком змінюється співвідношення між згиначами та розгиначами. У дітей у перші роки життя однаково розвинені і згиначі і розгиначі, за винятком м’язів стопи, поступово на нижніх кінцівках починають перебільшувати м’язи-розгиначі, а на верхніх – згиначі. Змінюється сила м’язів. Максимум збільшення сили кисті у хлопчиків відмічений в 15-16 років, у дівчаток – в 12; найбільший приріст станової сили (сила розгиначів хребта) у хлопчиків відмічений в 16-18 років, у дівчаток – в 14-16; сила дихальних м’язів збільшується у хлопчиків до 17 років, у дівчаток – до 12-13.

 


Читайте також:

  1. C. 3. Структурна побудова управління організаціями.
  2. II. Будова доменної печі (ДП) і її робота
  3. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  4. V. Класифікація і внесення поправок
  5. V. Класифікація рахунків
  6. А. Структурно-функціональна класифікація нирок залежно від ступеню злиття окремих нирочок у компактний орган.
  7. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  8. Аналітичні процедури внутрішнього аудиту та їх класифікація.
  9. Анатомічна будова кістки
  10. Анатомічна будова кісток вільної нижньої кінцівки
  11. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка
  12. Анатомо-фізіологічна перебудова організму підлітка




Переглядів: 2160

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція № 7. Скелет кінцівок. | Лекція 9. М’язи голови та шиї.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.015 сек.