Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальна характеристика базисних компонентів соціального життя.

Життєдіяльність суспільства, функціонування і взаємодія його різноманітних сфер – це і є соціальне життя – невід’ємне і складове суспільного життя. За структурою , змістом соціальне життя складне, багатогранне і неоднорідне, як і саме життя суспільства.

Соціальне життя – організована, упорядкована система дій і взаємодій людей, їх соціальних спільностей, суспільства, функціонування соціальних інститутів, об’єднань і організацій , соціальних норм і цінностей, соціальний контроль. Соціальне життя за соціологією – це соціум (соціальне), його структура в русі (функціонування), дії і взаємодії.

Базові компоненти соціального життя.

Головною особливістю соціального життя є взаємодія індивідів, соціальних груп у межах відповідних соціальних інститутів, тобто соціальна взаємодія. Соціальна взаємодія – система взаємозумовлених соціальних дій, за яких дія одного об’єкта (індивіда, групи , спільноти) одночасно є причиною і наслідком відповідних дій інших. У її процесі реалізується соціальна дія партнерів, відбувається взаємне пристосування дії кожного з них, одностайність у розумінні ситуації, усвідомленні смислу дії, певний ступінь солідарності між ними.

Одним із виявів соціальної взаємодії є соціальний зв'язок – це соціальна дія, що виражає залежність і сумісність людей або груп. Щодо класифікації соціальних зв’язків , то вони бувають: формальними і неформальними; особистісними і колективними; прямими і опосередкованими; більш міцними і менш міцними.

Важливою формою вияву соціальних тривалих, сталих, системних, оновлювальних, різноманітних за змістом зв’язків є соціальні відносини. Нпр., студент, який попадає в незнайому групу, починає взаємодіяти з іншими студентами на заняттях і поза учбовим процесом. Поступово, через деякий час, взаємодія, що повторюється, приводить до виникнення різних за змістом

соціальних відносин: дружба, повага, кохання, ненависть, вигідний обмін, презирство, виконання обов’язків і т.д.

Значні соціальні зміни в суспільстві відбуваються внаслідок спільних односпрямованих і взаємоузгоджених дій людей, які беруть участь у всіх соціальних процесах .

Соціальний процес – послідовна зміна станів у соціальних системах і підсистемах, соціальних інститутах та організаціях, соціальні зміни в динаміці. Основним джерелом розвитку соціальних процесів є суперечності всередині соціальних систем. Прикладом соціальних процесів є інтеграція і дезінтеграція соціальних системи, згуртованість і конфлікт в групі, стабільність та плинність персоналу в організації і т.п.

Важливою умовою функціонування соціальних систем є постійні виникнення , зміни. Зникнення їх елементів, зв’язків між ними, - тобто соціальні зміни. Соціальні зміни - це перетворення , що відбуваються протягом певного часу в організації, структурі суспільства, мисленні, культурі, соціальній поведінці. Вони означають перехід соціального об’єкта з одного стану в інший, суттєву трансформацію соціальних організацій, соціального інституту, урізноманітнення соціальних форм, виникнення нових явищ, структур, характеристик у соціальних системах і підсистемах.

Аналіз соціальних процесів тісно пов'язаний з проблемою їх класифікації. Одними з перших до неї вдалися у 1924 р. американські соціологи Р. Парк та Е. Беджес, які розрізняли процеси кооперації, конкуренції, пристосування, конфлікту, асиміляції, амальгамації (біологічного змішування різних етнічних груп). Важливим для класифікації соціальних процесів є з'ясування її базових критеріїв. Один з них — ступінь загальності соціальних процесів, за яким розрізняють:

- соціетальні (глобальні) - процеси всесвітньо-історичного розвитку цивілізації, глибокі процеси економічних, демографічних, екологічних та інших змін;

агальні - процеси функціонування таких соціальних інститутів, як системи управління, охорони здоров'я, освіти, виховання тощо;

-особливі соціальні- процеси урбанізації, адаптації, стабілізації.

Масштабність і значущість названих процесів очевидна, однак зрозуміти й оцінити багатство їх змісту можна тільки завдяки пізнанню різноманітних окремих (одиночних) процесів, унікальність яких утворюють історичні, генетичні, економічні, культурні, географічні та інші об'єктивні й суб'єктивні чинники становлення особистості, сім'ї, трудового колективу, інших одиниць соціуму.
Соціальні процеси можуть відбуватися об'єктивно та суб'єктивно, бути вираженими у конкретній чи абстрактній формі, детермінованими внутрішніми чи зовнішніми чинниками, пов'язаними зі структурними чи функціональними змінами, кількісними або якісними показниками вимірювання

За характером процеси можуть бути еволюційними та революційними, за спрямованістю — прогресивними та реакційними. У їх розмежуванні часто використовують поділ на прості й складні, на процеси розвитку і деградації.

За системами, у яких відбуваються процеси, їх класифікують на:

- внутріособистісні (процес самоосвіти);

- процеси у стосунках між двома індивідами;

- процеси у стосунках між індивідом і групою;

- процеси, які змінюють організацію і внутрішню структуру спільноти;

- процеси, які змінюють відносини між двома групами (спільнотами);

- процеси, які змінюють структуру та організацію глобального суспільства.

Є спроби класифікувати соціальні процеси, взявши за основу не масштаби системи, в якій вони відбуваються, а зміст змін, які вони зумовлюють. Так, польський соціолог Ян Щепанський (нар. у 1913 p.), класифікуючи соціальні процеси, виходить з того, що основним джерелом суспільного життя є необхідність задоволення різноманітних потреб. Прагнучи одержати засоби для задоволення потреб, люди стикаються з аналогічними прагненнями інших людей, що спричиняє різні явища, процеси. Ці прагнення можуть бути у різних формах пристосовані одне до одного.

Процес співробітництва, наприклад, формується з метою спільного добування необхідних благ і цінностей. Процеси суперництва, конкуренції, зумовлені прагненням випередити аналогічні намагання інших індивідів і груп у досягненні мети. Якщо в процесі суперництва виявиться бажання ліквідувати конкурента чи якусь його систему предметів або цінностей, то суперництво перетворюється на конфлікт, який також може мати різноманітні види та інтенсивність. Усе це — процеси взаємодії між людьми.

Виділяють також процеси мобільності, які змінюють місце індивідів чи груп як у просторі, так і в соціальних структурах; процеси дезорганізації та реорганізації, які змінюють соціальну організацію спільноти.

Процеси пристосування виявляються завжди там, де індивід чи група опиняються в новому середовищі.

Якщо в межах існуючої організації та системи контролю процеси пристосування, співробітництва, суперництва і конфлікту підтримуються в такій рівновазі, що соціальному порядку ніщо не загрожує, то вважають, що ці процеси протікають соціально організовано. Але за перевищення допустимої межі нестійкості цієї рівноваги, а також коли задоволенню потреб членів спільноти загрожує небезпека, настає стан соціальної дезорганізації -сукупність соціальних процесів, які спричиняють у межах певної спільноти дії, що не відповідають нормам, оцінюються негативно і перевищують допустимі межі, загрожуючи нормальному розвитку процесів колективного життя.

Дезорганізація полягає в дезінтеграції інститутів, які не виконують своїх завдань, в ослабленні механізмів формального і неформального контролю, нестійкості критеріїв оцінок, у поведінці, яка суперечить усталеним і допустимим нормам. її зумовлюють різні чинники: стихійні лиха, тривалі війни, політичні кризи, радикальні зміни системи влади, революції, масові міграції населення, радикальні зміни в одній галузі господарства, науки чи техніки, які порушують рівновагу й узгодженість з іншими галузями і зумовлюють зниження ефективності дії інститутів та форм соціального контролю. Серед причин соціальної дезорганізації — масові захворювання, участь у вирішенні питань колективного життя неврівноважених чи психічно хворих людей тощо.

 


Читайте також:

  1. Cплата єдиного соціального внеску - 2013
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  4. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  5. II. Поняття соціального процесу.
  6. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  7. IV. Загальна схема поточного і підсумкового контролю та оцінювання знань студентів
  8. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.
  9. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  10. А. 5-7 день життя.
  11. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  12. Австрії: мистецтво повсякденного життя.




Переглядів: 4157

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Системний підхід до розгляду суспільства в соціології. | Соціальна структура суспільства.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.205 сек.