Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПЕРВІСНА КУЛЬТУРА. ПЕРВІСНІ ВІРУВАННЯ.

ЗАВДАННЯ :

1. Скласти план до теми.

2. Дати письмову відповідь на питання для самоконтролю.

Культура первісного суспільства – це перший і най триваліший історичний тип культури. Ця культурно-історична смуга розпочалася з розвитку кам’яної, крем’яної, кісткової техніки і завершилася опануванням перших металів. Від найпростішого скребка через винайдення лука і стріл, кераміки, гончарної печі, ткацького верстата, колеса, гарби, парусних кораблів, приручення тварин – такий шлях розвитку знарядь виробництва. Розширюються місця поселення стародавньої людини: від стоянки (стійбища), поселення, селища до городища і виникнення перших міст. У процесі повсякденної трудової діяльності розвивається мова і мислення людини, складаються міфи, поширюються позитивні знання, вірування, звичаї і мистецтво. Первісне мистецтво було синкретичним. Воно поєднувало в собі кілька видів. Твори первісних митців можна поділити на мистецтво малих форм (статуетки людини, фігурки тварин, різьблення по кістці) і монументальне – печерний живопис, наскальні зображення.

В історії культури первісного суспільства можна виділити три періоди: І – культура ранньопервісної або ранньородової общини перших мисливців, збирачів і рибаків (верхній палеоліт і мезоліт). ІІ – культура пізньопервісної або пізньородової общини землеробів і скотарів (мезоліт, неоліт); ІІІ – культура первісної (протоселянської) общини, або стратифікованого суспільства (верхній неоліт, мідна, бронзова, рання залізна доби).

Для ранньородової общини було характерне привласнювальне господарство. В цей час виготовляють наконечники списів і клинків ножів, наступає розквіт знарядь із кістки та рогу: вістря списів, дротиків, шила, шевські голки, гарпуни. З’являється примітивний рибацький гачок. Мисливськими знаряддями були списи, ударні палиці, бумеранги. Головним знаряддям збиральництва була паличка-копачка. В мезоліті з’являється зброя дальньої дії – лук і стріли, було приручено собаку. Появились знаряддя для обробки дерева – сокири і тесла, піки, які дістали назву макроліти ( від грецького – великий камінь). Земля, мисливські загони, рибацькі човни перебувають у колективній власності. Всі члени общини були рівними. В ранньородовому суспільстві діяли звичаї умертвіння престарілих спів родичів, хворих, дітей, яких не можна було прогодувати. На початку ранньородової общини ендогамний шлюб всередині роду був замінений екзогамним. Екзогамний шлюб мав нерідко груповий характер. Спорідненість велась по материнській лінії. Рід управлявся на основі принципів первісної демократії. Вищим органом були збори всіх дорослих спів родичів. З середовища найдосвідченіших обиралися ватажки. В цей час розвивалася мова, міфологія, зачатки раціональних знань, мистецтва. Зразки образотворчого мистецтва цієї епохи відомі з численних археологічних пам’яток. Першими відомими творами є схематичні контурні рисунки голів звіра на вапнякових плитах в печерах Ла Ферраса. В найрізноманітніших місцях Землі знайдені «палеолітичні Венери». До найдавніших видів мистецтва належать танці. Як правило колективні і образотворчі. За пізньородової общини землеробів-скотарів значно розвивається економіка. Саме за неоліту людина переходить від привласню вальних способів добування засобів існування до відтворювальних форм господарювання – землеробства і скотарства. Майже всі господарські тварини – бик, свиня,т коза, вівця, були приручені в неоліті. Вирощування культурних злаків вперше розпочалося на нагір’ях Західного Ірану, Малої Азії, Палестини. З’явилися нові прийоми виготовлення знарядь – розпилювання, шліфування, свердління. Значного поширення набувають інструменти для обробки дерева: сокири і тесла, крем’яні ножі, вістря списів і стріл з двобічною оббивкою. З’явилася булава. З’явились кераміка, ткацтво (кропива, коноплі, лико). За неоліту виготовляли видовбані човни, весла, лижі, сани. Економічну основу суспільства і далі складала родова власність на землю. Засоби виробництва перебували як в колективній, так і в індивідуальній власності. Добу енеоліту в Україні репрезентує трипільська культура (V-ІІІ тис. до н.е.). вже в енеоліті людство опанувало перші метали – мідь, золото. Виникає орне землеробство з використанням тяглової сили бика. З’явилось колесо, гарба. Відбувся перший суспільний поділ праці: одні групи населення орієнтувалися на землеробство, інші – на скотарство. Бронза є першим штучним матеріалом (олово + мідь). В середині ІІІ тис. До н.е. бронза стала відома в Південному Ірані, Месопотамії, Південно-Східній Азії, в ІІ тис. до н.е. – в Єгипті та Індії, в І тис. н.е. – в Америці. Дрібні предмети із заліза зустрічаються у п. п. ІІІ тис. до н.е. в Єгипті, Месопотамії, Малій Азії. На к. ІІ тис. до н.е. відносяться знахідки окремих предметів у Європі (Німеччина, Італія). Після ІІ тис. до н.е. починається масове виготовлення залізних знарядь і зброї в Передній Азії, Греції, Індії. Впровадження у виробництво металу сприяло розвитку всіх галузей господарської діяльності, перехід від ручних до тяжких знарядь. Ускладнювалися ремесла. Ковальство стало першим професійним видом ремесла. З винаходом у добу бронзи ткацького верстата набуло дальшого розвитку ткацтво. Винайдення гончарного круга сприяло дальшому розвиткові гончарного виробництва. Все це привело до другого поділу праці – відокремлення ремесла від землеробства. Починається справжній економічний обмін. Поступово у суспільстві формується уявлення про вартість, засоби обміну ( намисто із зубів тварин, раковини, шматки матерії тощо). З розвитком обміну вдосконалювалися засоби сполучення (колісні вози, дороги, кораблі на веслах і вітрилах). Поступово зароджується приватне господарство і приватна власність. Родова община руйнується і формується сусідська або територіальна община. Постійним ремеслом стає війна. В умовах грабіжницьких воєн великого значення набув вождь племені. Виникла специфічна організація влади – воєнна демократія (народні збори, рада старійшин, племінний вождь). Розвиток землеробства сприяв розвитку астрономії, математичних знань, матеріалознавства. Відокремлення ремесла від землеробства супроводжувалося розвитком прикладного мистецтва (створювалися ювелірні прикраси, коштовна зброя, одяг). Поширення набула торевтика – художня чеканка, вибивання, тиснення металічних виробів, застосування емалі, інкрустація дорогоцінним камінням, перламутром. У процесі розкладу первісного суспільства виникли і розвивалися адекватні новим умовам життя форми релігії. Одночасно виокремлюється особлива група служителів культу – жерців, які монополізували не лише релігійні функції, але і деякі позитивні знання, судочинство. Апогеєм розвитку духовної культури стратифікованого суспільства було створення впорядкованої писемності. В кінці існування первісного суспільства з’явився раніше невідомий тип архітектурних споруд – кам’яні фортеці. В енеолітичні часи у Західній Європі з’являються мегалітичні споруди – менгіри ( довгий камінь), дольмени (стіл і камінь), кромлехи (коло і камінь). Виникають перші міста – Єрихон, Вавилон, Фаюм, Ніневід.

Культурні надбання первісних людей стали п’єдесталом, на якому зароджувалась перша, до індустріальна цивілізація.

Питання для самоконтролю.

1. Назвіть фактори, які відіграли основну роль в процесі становлення людини.

2. Який матеріал використовували первісні люди для виготовлення знарядь праці? Назвіть перші знаряддя праці.

3. Розкрийте зміст понять «егалітарне суспільство», «родова община», «сусідська община».

4. Охарактеризуйте ранні форми релігій.

5. Поясність зміст поняття «табу». Назвіть перші табу.

6. Де виріс перший дикий злак, який почала використовувати людина?

7. В чому полягає суть «неолітичної революції»?

8. Назвіть перші штучні матеріали виготовлені людиною.

9. Коли відбувся перший розподіл праці?

10. Коли відбувся другий розподіл праці?

11. Яке значення мало винайдення писемності? Поясність.

12. До якої мовної сім’ї належить слов’янська мовна гілка?

13. До якого типу архітектурних споруд належить Стоунхендж?

ПЛАН ЗАНЯТТЯ №2

Вид заняття ЛЕКЦІЯ (лекція)


Читайте також:

  1. А. Трипільська культура.
  2. Адукацыя і культура.
  3. Адукацыя і культура.
  4. Визнання, класифікація та первісна оцінка запасів
  5. Візантійська культура.
  6. Г. Культура.
  7. Господарська діяльність в первісній історії України
  8. Господарська діяльність у первісній історії України
  9. Д. Візантійська культура.
  10. Композитори – романтики. Бетховен і українська музична культура.
  11. Масова та елітарна культура.
  12. Мастацкая культура.




Переглядів: 2991

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ВСТУП. КУЛЬТУРОЛОГІЯ ЯК НАУКА. ПОНЯТТЯ ПРО КУЛЬТУРУ | Тема : КУЛЬТУРА СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.