Суд ЄС посідає особливе місце серед основних інститутів Євросоюзу. На відміну від органів, які було розглянуто вище, діяльність Суду не має політичного забарвлення, він є виключно функціональним органом. Про це свідчить, наприклад, той факт, що суддям суворо заборонено займатись будь-якою політичною діяльністю.
Становлення Суду ЄС почалося ще в рамках першої загальноєвропейської організації – Європейського Союзу вугілля і сталі. У міру заснування нових Європейських Співтовариств виникла ситуація, коли одночасно функціонували декілька судових установ, що значно ускладнювало судове провадження. В зв’язку з цим у рамках Протоколу про спільні органи для Європейських Співтовариств від 25 березня 1957 р. було вирішено об’єднати суди ЄЕС та Євроатому з судом ЄСВС. До функцій цього спільного судового органу належало здійснення повноважень судів-попередників відповідно до договорів Європейських Співтовариств. Отже, на сьогодні Суд ЄС є найважливішим органом правосуддя останніх. Його діяльність регламентується в основному статтями 220-245 Договору про заснування Європейського Співтовариства та деякими іншими нормативно-правовими актами. Як зазначено, зокрема, в ст. 220 вказаного Договору, «Суд забезпечує дотримання законності при тлумаченні та застосуванні положень цього Договору».
Необхідно звернути увагу на те, що поряд із Радою, Комісією та Європарламентом Суд ЄС є головним органом Європейських Співтовариств та Євросоюзу, що визначено їх установчими актами.