Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Політична думка перехідного періоду

У ХІV -ХV ст.ст. українські землі стали здобиччю литовських, польських й угорських феодалів, турків, кримських татар. Це гальмувало розвиток української культури й соціально-політичної думки. Стихійна боротьба українського народу породила на вільних землях Нижнього Придніпров'я козацтво зі своєю військово-адміністративною організацією, державним устроєм, політичними відносинами, владою, демократією, волею, правом.

В XVI-XVII ст.ст. по Україні прокочується потужна хвиля селянсько-козацьких повстань під керівництвом К.Косинського, С.Наливайка, М.Жмайла, Тараса Трясила, І.Суліми, П.Павлюка, Я.Острянина проти соціального гніта й колонізації. Ця боротьба обумовила появу національно-культурного руху, що одержав відображення в діяльності добровільних церковних об'єднань - братств. Братерства очолили рух за соціальні й національні права українського народу, розгорнули антикатолицьку пропаганду й культурно-просвітницьку діяльність.

Важливе значення у формуванні й розвитку української політичної думки зіграла українська полемічна література. Зачинателем і пропагандистом її був перший ректор острозької школи Гарасим Смотрицький. Він викривав підступництво папи римського і єзуїтів, таврував ганьбою феодалів, будив почуття патріотизму й національного достоїнства українців, призивав боротися з польським й єзуїтським засиллям.

Значне місце в розвитку соціально-політичної думки належить Івану Вишенському /кінець XVI-початок XVII ст./. Соціальний ідеал він малює, виходячи зі свого навчання про "щиру церкву", ідеалізуючи ранньохристиянську громаду. Але в цій соціальній утопії чітко простежується вимога соціальної рівності для всіх людей.

Значний внесок у розвиток української політичної думки вніс Богдан Хмельницький. У його листах, універсалах, інших документах обґрунтовується ідея боротьби проти польських магнатів, папи Римського, уніатської церкви, за автономію України в складі Росії. Він не уявляв собі суспільного ладу без станових привілеїв, без підданих і панів. Його ідеал суспільного устрою будувався по типу Польщі: станова держава, опора якого - шляхетство на привілейоване положення якого претендувало українське козацтво, насамперед козацька старшина.

Значну роль у твердженні політичних, соціально-економічних і культурних цінностей України в XVII-XVIII ст.ст. зіграла Києво-Могилянська академія, професором і ректором якої був видатний учений - Феофан Прокопович. Суть розробленої Прокоповичем теорії освіченого абсолютизму складалася в обґрунтуванні пріоритету світської влади над духовною, підпорядкуванні церкви державі, секуляризації /вилученні/ церковних і монастирських земель. Абсолютний монарх як верховний носій державної влади ставиться над всіма законами. Але на троні повинен обов'язково сидіти освічений монарх, що може забезпечити розвиток науки, мистецтва, ремесел і мануфактур.

 


Читайте також:

  1. Англійці Вільям Стенлі Джевонс (1835–1882) та Альфред Маршалл (1842–1924), замість терміна ”політична економія”, вводять нейтральний термін “economics“.
  2. Байки першого періоду творчості (1850-1870 pp.).
  3. В основу визначення витрат певного періоду покладено можливість одночасного визнання доходу, для отримання якого вони здійснені, і навпаки.
  4. Вибір тривалості бюджетного періоду. Типи бюджетів по ступеню тривалості. Поточне і стратегічне бюджетування в промисловості
  5. Виплати лізингових платежів на початку періоду
  6. Висловлення й думка
  7. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  8. Галію періоду Меровингів
  9. Геополітична структура сучасного світу.
  10. Головні періоду розвитку економіки
  11. Господарська система та економічна думка Західної Європи в ХІ – ХV ст.
  12. Господарський роз-к Китаю в осьовий час та його ек.думка. 1 страница




Переглядів: 643

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні політичні школи і напрямки сучасності | Політична думка України ХІХ-ХХ ст.ст.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.