Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Загальна характеристика бюджетного процесу

Бюджетний процес — регламентований бюджетним законодавством процес складан­ня, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням бюджетного законодавства (стаття 2 Бюджетного кодексу).

Повний цикл бюджетного процесу, тобто період з початку складання проекту бюджету до затвердження звіту про його виконання триває три роки. Бюджет скла­дається на рік. Цей термін вважається бюджетним періодом. В Україні бюджетний пе­ріод для всіх бюджетів співпадає з календарним роком і триває з 1 січня по 31 груд­ня кожного року.

Організація бюджетного процесу в Україні здійснюється відповідно до Конститу­ції України, Бюджетного кодексу та інших нормативно-правових актів центральних та місцевих органів виконавчої влади.

Основним завданням бюджетного процесу є забезпечення своєчасного та повного надходження до державної скарбниці фінансових ресурсів в обсягах, достатніх для реалізації цільових державних програм, пов'язаних з піднесенням економіки, прове­денням її структурної перебудови та розв'язанням соціальних проблем, з одного бо­ку, раціонального та цільового використання мобілізованих бюджетних коштів, з другого.

Для виконання цього завдання потрібно дотримуватись таких принципів бюджетного процесу:

1. Оцінити потреби, пріоритети та можливості учасників бюджетного процесу.

2. Розробити управлінські стратегії для досягнення цілей.

3. Забезпечити зв'язок між загальними цілями та прийнятими рішеннями.

4. Спрямувати бюджетні рішення на виконання пріоритетних соціальних програм та забезпечити їх ефективність.

5. Розробити бюджет, який дозволить досягнути поставлені цілі зважаючи на об­межені фінансові ресурси.

6. Постійно оцінювати бюджетну програму щодо її економічної та соціальної ефективності.

Процес складання державного та місцевих бюджетів досить тривалий і складний. У ході бюджетного процесу виявляють недоліки попередніх років, прогнозують стан економічного і соціального розвитку нашої держави, проводять пошук найефектив­ніших способів використання досить обмежених фінансових ресурсів.

Ефективний бюджетний процес відображає здатність законодавчої та виконавчої влади всіх рівнів задовольнити всі потреби населення країни, відповідно до бюджет­них запитів.

Основні задачі бюджетного процесу:

- забезпечення збалансованості бюджету;

- гармонізація бюджетної та економічної політики;

- досягнення реальних обсягів доходів та видатків;

- виявлення матеріальних та фінансових резервів;

- перерозподіл ресурсів між бюджетами бюджетної системи;

- контроль ефективності на всіх стадіях бюджетного процесу.

Коли йде мова про ефективний бюджетний процес, мається на увазі якість всіх його стадій. Проблема якості бюджетного процесу особливо важлива на сучасному етапі розвитку економіки нашої держави, на етапі її стабілізації. Саме якісний бюд­жетний процес дозволяє виконати всі вищевказані задачі.

На якість бюджетного процесу впливає багато чинників, причому вони відрізня­ються в залежності від стадії бюджетного процесу.

Фактори впливу на якість бюджетного процесу:

1) на стадії підготовки та складання проекту бюджету на якість впливають:

- політичні інтереси структур влади;

- залежність від прийняття інших рішень, наприклад, податкового пакету;

- надійність інформаційної бази та наукових методик для розрахунків показників бюджету;

- професійний рівень розробників проекту;

- інтереси міжнародних фінансово-кредитних організацій та їх вимоги;

2) на стадії розгляду і затвердження Закону про бюджет на якість впливають:

- спрямованість інтересів певних владних структур, груп, осіб (так зване лобію- вання інтересів);

- рівень усвідомлення відповідальності та компетентності народних депутатів у питаннях економіки і бюджету;

3) на стадії виконання бюджету на якість впливають:

- дотримання норм Закону «Про Державний бюджет України» та вимог інших нормативно-правових актів, що регламентують виконання бюджету;

- наявність ефективної системи оперативного бюджетного контролю.

Бюджетний процес має бути спрямований не тільки на збалансування доходів і ви­датків одного року, але й бути стратегічним за змістом. Він повинен охоплювати страте­гічний та оперативний фінансові плани з розподілу ресурсів відповідно до встановлених цілей і пріоритетів. Добре організований бюджетний процес виходить за межі традицій­ної концепції постатейного контролю видатків, стимулюючи діяльність учасників бюд­жетного процесу щодо вдосконалення ефективності і продуктивності програм.


Управління бюджетним процесом повинно ґрунтуватися на знанні об'єктивних економічних законів розвитку суспільства, закономірностей розподілу валового внут­рішнього продукту і національного доходу між державою і суб'єктами господарюван­ня, державою і населенням, галузями економіки і територіями, враховуючи рівень економічного розвитку на певному історичному етапі розвитку держави.


Читайте також:

  1. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  4. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  5. II. Поняття соціального процесу.
  6. IV. Загальна оцінка діяльності вчителя
  7. IV. Загальна схема поточного і підсумкового контролю та оцінювання знань студентів
  8. IV. План навчального процесу.
  9. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.
  10. V.3. Общая характеристика кадрового состава муниципальной службы в республике Коми на 2004 год.
  11. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  12. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США




Переглядів: 760

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ситуаційні завдання | Стадії бюджетного процесу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.