При складанні МТА найбільше значення має робочий опір машини. Під час виконання операції (на горизонтальній місцевості при сталому режимі роботи) тяговий опір машини залежить від ширини її захвату і питомого опору.
Rм = kbк;
k– питомий опір, кН./м;
bк – конструктивна ширина захвату машини, м;
Тяговий опір плуга:
Rп = kп аb;
kп – питомий опір плуга, кН/м2;
а– глибина оранки, м;
b – ширина захвату, м.
При усталеному русі агрегату на місцевості з нахилом ±і (%) тяговий опір машини
Rм = kbк ± Qм і/100
Під час холостого ходу машини, тяговий опір складається тільки з опору коченню ходових коліс машини по ґрунту.
Rмх = Qм (fмcosα+sinα) ≈ Qм (fм + і/100)
fм– коефіцієнт опору кочення ходових коліс машини.
Якщо машина начіпна, то в транспортному положенні її вага повністю передається на ходові колеса трактора, тому
RНм.х. = Qм(f + і/100)
f – коеф. опору коченню ходових коліс або гусениць трактора.
Якщо машина приводна від ВВП трактора, то цю потужність слід привести до сили і додати до тягового опору машини (включає в себе також опір на переміщення машини);
Nпр – потужність, що витрачається на привод машини, кН;
ηм – ККД трансмісії;
vр– робоча швидкість агрегату, км/год;
ηВВП – ККД ВВП (0,93).
Загальний опір тягового-приводної машини на рівній ділянці
Rм = bкk + Rввп
Для всіх сільськогосподарських машин (крім плугів) питомий опір визначають за формулою
Питомий опір плугів визначають за формулою
де ab –переріз скиби, м2; nк - кількістькорпусів.
Питомий опір плуга прямо пропопорційний квадрату швидкості і визначається за формулою:
,
де k0– питомий опір плуга під час оранки з швидкістю 5км/год, (кН/м2)
V0=5км/год; v –швидкість, при якій визначають питомий опір, км/год.
Для інших технологічних операцій ця формула має вигляд
,
деn – коефіцієнт, що характеризує темп приросту опору на 1 км
підвищення робочої швидкості від початкового значення при v0=5км/го