Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Активні методи навчання психології.

Термін «метод» означає спосіб досягнення мети, очікуваного результату. У педагогічній практиці під методами навчання розуміють способи організації спільної діяльності вчителя та студентів або учнів, спрямовані на передачу та засвоєння знань і умінь. Методи реалізуються в конкретних прийомах, діях, організаційних формах. Вибір викладачем методів навчання залежить від багатьох чинників:

1) цілей освітньої програми;

2) особливостей змісту навчального матеріалу;

3) часу, відведеного на вивчення матеріалу;

4) рівня підготовленості студентів та учнів;

5) матеріальній оснащеності навчального процесу.

 

6.1 Найбільш поширеною у дидактиці є класифікація методів навчання за джерелом отримання знань і умінь.Відповідно до неї виділяють мовленнєві, наочні та практичні методи.

а. Мовленнєві методизаймають провідну позицію серед методів викладання психології. Вони дозволяють в короткий термін передати об'ємну інформацію. Типовими мовленнєвими методами є розповідь, пояснення, бесіда, дискусія, робота з книгою. Ці методи використовуються на лекціях, семінарах, в самостійній роботі студентів з підручниками, навчальними посібниками, науковою і довідковою літературою, під час консультацій.

Мовленнєві методи можна поділити на усні та письмові. Кожен з них має свої переваги і недоліки. Усні методи, використовувані викладачем на лекціях, семінарах, консультаціях, дозволяють йому успішніше пояснити матеріал. Вони забезпечують своєчасне отримання зворотного зв'язку від студентів щодо розуміння навчального матеріалу, сприяють активізації сприйняття і розуміння студентів. Письмові методи навчання характеризуються більшою швидкістю передачі інформації. Тому навчальні матеріали, що мають інформаційне значення, слід давати студентам у вигляді книг, підручників і навчальних посібників.

Існують спеціальні прийоми, що підвищують ефективність роботи з навчальною літературою:

. конспектування – короткий виклад, короткий запис змісту прочитаного;

. складання плану тексту (простого або складного);

. складання тез – короткий виклад основних ідей прочитаного;

. цитування – написання дослівних витягів з тексту;

. анотування – короткий, згорнутий виклад основного змісту прочитаного;

. рецензування – написання короткого відгуку з виразом свого ставлення до прочитаного матеріалу;

. складання формально-логічної моделі – схематичне відображення прочитаного матеріалу;

. складання тематичного тезауруса – впорядкування комплексу базових понять з теми;

. складання матриці ідей – порівняльна характеристика однорідних предметів, явищ в працях різних авторів;

Мовленнєві методи розділяються також на монологічні та діалогічні.

Монологічний метод зазвичай використовується на лекціях. Якщо викладач буквально відтворює письмовий текст навчального посібника, сприйняття такого монологу викликає у студентів певні складнощі. Тому в процесі підготовки лекції необхідна переробка тексту посібника, книги, статті, з метою наближення до стилістики і синтаксису усної мови. Для цього використовують такі прийоми:

1) скорочення довжини речень за рахунок виключення неістотних слів, фрагментів;

2) розділення складних речень на прості;

3) формулювання питань, які будуть задані студентам для стимуляції їх мотиваційної і пізнавальної активності;

4) заміна термінів, які можуть викликати ускладнення у розумінні на простіші, без втрати науковості.

5) визначення складного психологічного поняттядоцільніше давати як перелік його характерних ознак.

6) персоніфікація при викладі навчального матеріалу (висловлювання особистого ставлення до матеріалу, ілюстрації з власного досвіду);

7) образність, ілюстративність мови;

8) зміна формулювань з метою кращого розуміння

Крім того, викладач впливає на студентів також за допомогою немовленнєвих засобів: візуального контакту, міміки, пози, жестикуляції, фонаційних характеристик мови.

Діалогічний методрозглядається як усний метод навчання, що спирається на діалогічну взаємодію викладача і студентів або дискусію в групі. Разом з тим, сучасні інформаційні технології навчання (Інтернет, електронна пошта) дозволяють трактувати даний метод як письмовий метод.

Діалогічний метод навчання передбачає велику активність студентів на занятті. Включення в лекцію елементів діалогу, евристичної бесіди, активне заохочення питань студентів підвищує ефективність лекційної форми викладання. Причому важливо заохочувати студентів ставити питання, пов'язані з нерозумінням, уточненням саме тоді, коли вони виникають. В кінці лекції вони можуть втратити свою актуальність. Діалогічний метод навчання найбільш характерний для семінарських занять по психології.

Активна позиція студентів сприяє ефективному формуванню знань і умінь, а також критичного мислення. Разом з тим, у групах великої чисельності активну участь в обговоренні беруть зазвичай декілька осіб.

Основна частина групи залишається лише пасивними слухачами. Для підвищення активності, всіх студентів можна поділити на декілька підгруп (5-7 осіб), кожна з яких обговорює поставлене питання. Надалі організовується обмін думками між підгрупами.

Класичним діалогічним методом навчання є евристична бесіда. В процесі такої бесіди викладач, спираючись на наявні знання і досвід студентів, за допомогою ретельної продуманої системи питань підводить їх до розуміння нових знань і формулювання висновків. В результаті такої спільної діяльності студенти набувають знання шляхом власних роздумів.

За допомогою групової дискусії стимулюється активність студентів до обговорення різних поглядів на певну проблему, прагнення до розуміння позиції співбесідника і аргументації власної думки. Для того, щоб така дискусія була ефективною, необхідно чітко сформулювати проблемні питання. Важлива також наявність у студентів певної бази знань з даного питання та уміння точно висловлювати свою думку.

6.2 Наочні методи навчання психологіїдоповнюють мовленнєві методи навчання, сприяють кращому розумінню навчального матеріалу.

Існує 3 види наочності: предметна, образотворча і мовленнєва.

Предметна наочність - це демонстрація реальних предметів, явищ і процесів. У викладанні психології цей вид наочності застосовується, наприклад, коли використовуються макети приладів, головного мозку під час демонстрації експериментів та психологічних дослідів.

Образотворча наочність - це демонстрація на заняттях зображень предметів, явищ, процесів, а також теоретичних знань про них. Розрізняють художню, символічну і текстову образотворчу наочність.

До художньої наочності відноситься демонстрація фотографій, картин, кіно- і відеофільмів. Фотографії можуть зображати, наприклад, людей в різних життєвих обставинах, прояву емоцій, ситуації психологічних експериментів; також це можуть бути портрети знаменитих психологів. У аналогічних ситуаціях можуть використовуватися твори живопису, малюнки. Фільми як засоби образотворчої наочності можна розділити на науково-популярні та художні. У науково-популярних фільмах демонструються класичні психологічні дослідження. Художні фільми (або їх фрагменти) ілюструють певні психологічні типи людей, містять ситуації для психологічного аналізу.

Символічна (схематична) наочність відображає істотні ознаки, характеристики, зв'язки предметів або явищ. До цього виду наочності відносять таблиці, схеми, діаграми, графіки. На них відображаються систематизовані знання щодо певних теоретичних ідей, структури психічних явищі, співвідношення й залежності між певними параметрами.

Символічна наочність може поєднуватися з текстовою у вигляді написання на дошці або демонстрація за допомогою інших засобів текстової інформації, яка погано сприймається на слух (тези лекції, імена учених, дати, терміни тощо). Цей прийом забезпечує безпомилкове сприйняття, тому що студенти схильні записувати собі в конспект те, що викладач пише на дошці.

Мовленнєва наочність використовується в тих випадках, коли застосування предметної або образотворчої наочності неможливе. Викладач описує ситуацію психологічного експерименту, наводить приклади з художніх творів, що характеризують певні психологічні явища і феномени.

Способи демонстрації наочності. Може використовуватися традиційний спосіб демонстрації наочності за допомогою намальованих плакатів, але він не є зручним у використанні. Використання дошки і крейди завжди залишається у розпорядженні викладача, але важливу роль відіграють його образотворчі здібності. У наш час типовим технічним засобом навчання стає використання проекторів, що значно розширює можливості використання візуальних засобів на лекціях. Прекрасним аудіовізуальним засобом демонстрації всіх видів наочності є комп'ютер. Використання комп'ютерної програми Power Point дає можливість включати в лекцію різні види наочності: статичні і рухомі, схематичні і художні, текстові і образотворчі, застосовувати різні ефекти.

Наочність безумовно підвищує ефективність викладання, але за певних умов. Наочність повинна бути узгоджена із змістом матеріалу, її слід вводити на занятті у відповідний момент, в міру необхідності. Демонстрація повинна бути організована так, щоб все студенти могли добре бачити об'єкт. Необхідно чітко виділяти головне при показі ілюстрацій, схем, діаграм, а також детально продумувати пояснення, що даються в ході демонстрації.

6.3 Практичні методи навчання психологіїпередбачають практичну діяльність учнів (студентів), спрямовану на засвоєння знань, умінь і навичок. У викладанні психології використовують такі практичні методи:

1) моделювання психологічного експерименту;

2) виконання психодіагностичних завдань;

3) вирішення психологічних завдань;

4) вправи;

5) групова дискусія;

6) дидактичні і ділові ігри.

Моделювання психологічного експерименту дозволяє на практиці продемонструвати студентам певні психологічні закономірності, а також засвоїти методику психологічного експерименту. Головна мета - переконати студентів в реальності даної залежності або закономірності. Для вирішення другого завдання лабораторні роботи проводяться в рамках підготовки фахівців-психологів. В цьому випадку особлива увага приділяється професійно грамотній організації проведення експерименту, а також правильному оформленню результатів експерименту з погляду методології психологічного дослідження.

Виконання психодіагностичних завданьпроводитися для засвоєння психодіагностичних умінь або в цілях самопізнання. Можна виділити декілька типів тестів залежно від можливостей їх використання на практичних заняттях по психології:

- Складні професійні тести (наприклад, MMPI, тест інтелекту Векслера). Вони вимагають серйозної психологічної компетентності для проведення.

- Відносно прості загальнопсихологічні тести (наприклад, тест Айзенка на виявлення екстраверсії і нейротизму або тест на комунікативні і організаторські здібності). Їх проведення можливе при менш серйозній психологічній підготовці.

- Психологічні тести, розроблені для прикладних цілей певних сфер професійної діяльності (наприклад, «Опитувальник стилю керівництва», «Тест стилю сімейного виховання»).

- Розважальні тести (наприклад, «Чи є у Вас почуття гумору?»). Вони найчастіше дуже прості в проведенні і не мають ніякої серйозної наукової основи. Тести розважального типу недоцільно використовувати на заняттях з психології, інакше у слухачів може скластися враження, що це і є методи психологічної науки і практики.

Вирішення психологічних завдань спрямоване на закріплення теоретичних знань. Це можуть бути завдання на встановлення відповідності між теоретичними поняттями, закономірностями і прикладами їх використання; завдання з психологічного аналізу поведінки літературних героїв або відомих людей, життєвих або навчальних ситуацій.

Вправи дають студентам можливість формування умінь і навичок дослідницької роботи: у застосуванні певних методів математичної статистики або практичної психологічної роботи.

Групова дискусія і ділова гра як практичні методи у викладанні психології спрямовані на засвоєння відповідних комунікативних або професійних умінь. Вони можуть проводитися в групах студентів-психологів при вивченні таких дисциплін, як основи психологічного консультування, психологія сім'ї, психологія праці, організаційна психологія.

Розглянуті практичні методи використовуються в рамках лабораторних і практичних занять.

6.4 Класифікація методів за характером пізнавальної діяльності на заняттях з психології.Різні методи навчання по-різному впливають на характер пізнавальної діяльності учнів. В зв'язку з цим виокремюють пояснювально-ілюстративний; репродуктивний; проблемний; частково-пошуковий; дослідницький методи (класифікація М. Скаткіна, І. Лернера).

Пояснювально-ілюстративний метод полягає в тому, що викладач надає теорію, формулює поняття, а потім наводить ілюстрації або приклади їх використання для психологічного аналізу повсякденної життєвої реальності або емпіричних досліджень. Студенти сприймають, осмислюють і запам'ятовують. Цей метод економічний за часом. Проте при його застосуванні не формуються уміння користуватися отриманими знаннями.

Репродуктивний метод полягає в тому, що студент виконує дії за зразком, який продемонстровано викладачем, і таким чином засвоює уміння й навички. Цей метод зазвичай використовується на семінарських і практичних заняттях з психології.

Проблемний метод полягає в тому, що викладач ставить перед студентами проблему і далі сам показує шлях її рішення. У іншому випадку відповідь на поставлене проблемне питання, аналіз проблемної ситуації і пошук відповідних засобів здійснюють самі студенти під керівництвом викладача. Таким чином демонструються зразки наукового вирішення проблем, зразки логіки наукового мислення, а також способи застосування психологічних знань в практичній діяльності.

Частково-пошуковий метод навчання часто називають евристичним. Суть його полягає в тому, що викладач розділяє навчальну проблему на окремі завдання, студенти їх вирішують самостійно, планування всього процесу рішення здійснюється викладачем.

Даний метод використовується при навчанні студентів в рамках курсових робіт на молодших і середніх курсах.

Дослідницький метод навчання припускає творче застосування студентами знань, формує досвід самостійної науково-дослідної роботи.

Даний метод навчання використовується при виконанні студентами курсових і дипломних робіт.

6.4. Активні методи навчання.Велику популярність останніми роками отримало закріплення психологічних знань через досвід переживання, дії і самоаналізу. Популярними стають ігрові методи засвоєння і закріплення психологічних знань, зокрема інтелектуальні і рольові ігри. Тобто, ступінь активності учнів і студентів в процесі засвоєння знань є важливим чинником успішного навчання. З цієї точки зору останнім часом акцентується увага на необхідності використання активних методів в навчанні психології. До групи сучасних активних методів навчання відносять методи програмованого, проблемного, інтерактивного (комунікативного) навчання.

Методи програмованого навчання припускають перебудову навчання за рахунок уточнення і операціонализації цілей, завдань, рішення, форм заохочення і контролю. В якості інструментарію виступає дозований крок програми.

Методи проблемного навчання основну увагу приділяють розумовій діяльності студентів, а також процедурам його включення в проблемну ситуацію. Інструментами навчання є проблемна ситуація, типи проблемних ситуацій, евристичні програми.

Методи інтерактивного навчання управляють процесом засвоєння знань, а також виступають засобом організації людських взаємодій і відносин. Навчання при цьому розглядається як процес соціальний, колективний. Як інструментарій використовуються колективні дискусії, навчально-рольові сценарії та діалоги між учасниками групи.

 

Питання для самоперевірки.

1. Які чинники впливають на вибір викладачем методів навчання.

2. Назвіть мовленнєві методи навчання психології Вам відомі?

3. Яким чином можна використовувати ту чи іншу наочність під час викладання психології.

4. Розкажіть про використання у викладанні психології практичних методів.

5. Надайте характеристику методам навчання за характером пізнавальної діяльності студентів на заняттях з психології.

6. Які методи використовують для закріплення теоретичних знань та практичних навичок у психології.

7. Які активні методи використовують при навчанні психології.

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  3. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  4. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  5. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  6. IV. Зміст навчання
  7. IV. Зміст навчання
  8. IV. Зміст навчання
  9. IV. Зміст навчання
  10. IV. Зміст навчання
  11. IV. Зміст навчання
  12. IV. Зміст навчання




Переглядів: 6351

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Література. | Методологічні особливості викладання прикладної психології.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.