Життєвий цикл лікарського засобу – це тривалість знаходження препарату на фармацевтичному ринку.
Обсяг збуту
Час
UI
вихід з ринку
I
створення і розроблення
II
виведення на ринок
Ринкове життя препарату
Стратегії
на етапі зрілості
на етапі спаду
ä модифікація ринкуу вигляді виходу на нові сегменти, пошуку нових показів до застосування;
ä модифікація препарату у вигляді нових лікарських форм, доз, переведення його у групу безрецептурних препаратів, поліпшення дизайну упаковки тощо;
ä модифікація комплексу маркетингу, зокрема зміна цінової політики, каналів розподілу, акцентів у рекламній кампанії, поліпшення сервісу тощо.
ä припинення випуску застарілих лікарських засобів;
ä якщо препарат ще рентабельний, деякий час „збирати плоди“, різко скорочуючи витрати на його маркетинг (рекламу, збутову мережу тощо);
ä укласти контракти на його виробництво з дочірніми підприємствами в інших країнах чи регіонах.
Конкурентоспроможність лікарського засобу– це сукупність його споживчих властивостей, наданих під час розробки й виробництва, що сприяє його найшвидшій реалізації на конкретному ринку в певний період часу за умов відмінностей від препаратів-аналогів:
Ø за ступенем задоволення потреб організації-споживача чи індивідуального споживача та рівнем затрат на його придбання та використання;
Ø за ступенем інформованості, доступності та зручності споживача в здійсненні купівлі та застосування, забезпеченими маркетинговими і логістичними заходами.
Якість лікарського засобу чи виробу медичного призначення – це сукупність властивостей, які надають лікарському засобу чи виробу медичного призначення здатності задовольняти потребу споживачів відповідно до свого призначення і відповідають вимогам, встановленим законодавством.
Система характеристик якості
Лікарського засобу
Специфічні властивості
Активність стосовно
ä ефективність;
ä безпечність;
ä переваги перед іншими ліками;
ä різноманітність лікарських форм і доз;
ä частота доз;
ä швидкість настання і тривалість дії;
ä зручність застосування;
ä новизна;
ä дизайн упаковки.
ä кількості нозологій (одна або дві і більше);
ä перебігу хвороби (гострий, підгострий чи хронічний період);
ä ступеня важкості хвороби (легка, середня чи важка форма);
ä різних вікових груп (діти, дорослі, люди поважного віку).
Виробу медичного призначення
надійність, функціональність, довговічність, ремонтопридатність, економічність, дизайн, зручність у користуванні та інші споживчі властивості.
Товарна марка– це ім’я, назва, символ, малюнок чи їх поєднання, призначені для ідентифікації товарів чи послуг даного продавця і диференціації їх від товарів конкурентів.
Товарний знак – це товарна марка, що зареєстрована у встановленому порядку і має юридичний захист.
Функції товарних знаків
Ø створюють відмінності між ЛЗ та ВМП;
Ø полегшують ідентифікацію препарату;
Ø виступають гарантом високої якості ЛЗ;
Ø надають інформацію про ЛЗ та його виробника;
Ø рекламують ЛЗ;
Ø дозволяють фірмі з меншими затратами виводити на ринок нові препарати;
Ø сприяють підвищенню корпоративного духу, об’єднують співробітників, викликають відчуття відповідальності за загальну справу – „фірмовий патріотизм“;
Ø підносять престиж ЛЗ;
Ø забезпечують правовий захист ЛЗ.