МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Класифікація і характеристика споживчих властивостей товарівДАТИ СХЕМУ Із наведеної схеми бачимо, що дисципліна має три основні блоки: І - Принципи і методи товарознавства ІІ – Основні товарознавчі характеристики та властивості, які їх зумовлюють ІІІ – Фактори, що забезпечують формування та зберігання товарознавчих характеристик.
Споживчі показники визначають ефективність використання виробів за призначенням, їхню соціальну значимість, практичну корисність, нешкідливість, естетичну доцільність. Для різних груп товарів розроблені комплекси споживчих властивостей. З цих комплексів важливо виділити ті, які мають вирішальне значення при визначені якості товару. Залежно від того, яка з особливостей є визначальною споживчі властивості поділяють на шість груп показників: 1. соціального призначення, 2. функціональні, 3. експлуатаційні, 4. ергономічні, 5. естетичні, 6. екологічні Показники соціального призначення –це властивості, які характеризують відповідність виробів соціальним потребам, суспільну значимість для різних груп споживачів. Визначаються шляхом аналізу статистичних даних, проведення соціологічних досліджень. На основі одержаних даних розробляється номенклатура, асортимент товару. (транспорт, взуття для різного віку людей) Властивості, які обумовлюють використання товарів за призначенням, характеризують здатність товару задовольняти певні потреби людей (матеріальні і духовні) називаються функціональними. Номенклатура показників: а) показники використання характеризують корисний ефект від споживання товару, який може бути виражений як в кількісних, так і якісних показниках. (для харчових продуктів: енергетична, фізіологічна, харчова цінності, коефіцієнт засвоюваності; для непродовольчих товарів, наприклад взуття: міцність, стійкість, захист) б) показника універсальності розглядають діапазон умов і можливостей використання окремого товару за призначенням з додатковими функціями, корисними для людини. (телефон, автомобілі, велосипед, молоко) в) показники додаткових функцій характеризують поведінку товару при споживанні, експлуатації, транспортуванні, ремонту. (побутова техніка різних виробників) Експлуатаційні властивості характеризують поведінку товару в процесі експлуатації. Серед експлуатаційних властивостей товарів, які розраховані на довгий строк служби, найбільш важливою є надійність (для промислових товарів). Надійність – це властивість виробів зберігати в установлених межах значення всіх параметрів щодо здатності використовувати всі притаманні їм функції, зберігаючи при цьому значення показників у заданих межах, процесів використання. Це складна властивість для непродовольчих товарів характеризується такими показниками, як: безвідмовність, довговічність, ремонтопридатність, збереження. Для продовольчих товарів характеризується харчовою цінністю, збереженням, транспортабельністю. Безвідмовність – це властивість виробів безперервно зберігати працездатність протягом певного часу (строку експлуатації). Показники довговічностіхарактеризують властивість виробів зберігати працездатність до настання граничного стану або встановленої системи обслуговування та ремонту. Строк служби – це період, протягом якого виробник зобов’язується забезпечити споживачеві можливість використання товару за призначенням, і бере на себе відповідальність за істотні недоліки, що виникають з його вини (години, місяці, роки). Для терміну служби важливе значення мають такі показники: ресурс, строки фізичного і морального старіння товарів. Ресурс– це час роботи виробів до граничного стану, який зафіксовано в нормативних документах. Це показник визначається переважно для непродовольчих товарів й має різні одиниці вимірювання (л, год). Фізичне старіння товару відбувається внаслідок механічної дії на товар у процесі експлуатації. Моральне старіння відбувається в тому випадку, коли вироби старіють за зовнішнім виглядом, формою, конструкцією. ( є неактуальними, модними) Ремонтопридатність– це здатність товарів не змінювати суттєво функціональні властивості під час зберігання. У практиці торгівлі розрізняють такі терміни зберігання як: гарантовані, оптимальні, терміни придатності, терміни реалізації. ¬Гарантійний термін – це проміжок календарного часу, протягом якого відповідальність виробника (продавця, виконавця) за відповідність товару нормативним документам, за умови дотримання споживачем правил його експлуатації, зберігання і використання. ¬Оптимальний термін – це час, протягом якого товар зберігає специфічні властивості і продовжує позитивного впливати на споживача. (кисломолочні продукти – два тижня чи три дні) ¬Термін придатності –це період, протягом якого товари за органолептичними, фізико-хімічними, медико-біологічними та іншими показниками, у разі додержання належних умов зберігання, визначаються виробником придатними для використання за призначенням. Для товарів з невеликим терміном зберігання встановлюють термін реалізації. ¬Термін реалізації – це час, протягом якого товар повинен бути реалізований, якщо не був реалізований, то його потрібно зняти з продажу. Нешкідливістьтоварів характеризується відсутністю в них таких конструктивних вузлів деталей, хімічних елементів й живих організмів, що здатні завдавати шкоду організму людини. Розрізняють безпеки: хімічну, біологічну та електричну. Ергономічні властивості характеризують зручність і комфорт експлуатації виробів на всіх етапах функціонального процесу в системі «людина-товар-середовище». Ці властивості задовольняють фізіологічні та психологічні потреби відповідно до певних характеристик споживача. Залежно від цих характеристик ергономічні властивості бувають: 1. гігієнічні; 2. антропометричні; 3. психологічні; 4. психолого-фізіологічні. Гігієнічнівластивості характеризують умови, що впливають на організм і працездатність людини при експлуатації виробів. Антропометричні властивості характеризують відповідність конкуренції виробу та його елементів формі і масі тіла людини, що забезпечує комфорт, зручність при споживанні або експлуатації товарів. Психологічні властивості – це здатність товарів забезпечувати при споживанні або експлуатації відповідність виробів сприйняттю, мисленню, навичкам людини. Психологічні вимоги можуть виявлятися через сприйняття кольору, сили та тембру звучання, запаху, смаку та інші. Психолого-фізіологічні властивості – це властивості товару, що комплексно задовольняють, як психологічні, так і фізіологічні потреби людини й створюють відчуття комфорту. Естетичнівластивості – це споживчі властивості, які виявляють у чуттєво сприйнятливих ознаках форми свою суспільну цінність та соціально-культурну значущість задовольняти естетичні потреби людини. Основними показниками естетичних властивостей є: 1. інформаційна виразність форми – це здатність виробу через особливості форми відображати соціально-естетичні уявлення, що склалися у суспільстві. (мода та одяг в історії людини) 2. художньо-образна виразність характеризує здатність форми виробу викликати певні почуття в людини, створювати добрий настрій, відображати національні особливості та характерні риси конкретного виробника. (вишиванки, солом’яні іграшки) 3. відповідність стилю – це система засобів та прийомів художньої виразності в архітектурі, мистецтві та оформленні предметів, що істотно склалися; та відображає специфічні соціально-економічні умови життя, особливості традицій людей в певний історичний період. (бароко, рококо) Мода, на відміну від стилю, представляє собою тимчасову спільність формально-художніх засобів, що передають певне світовідчуття. Мода змінюється разом із зміною соціально-економічних умов. 4. раціональність форми –відповідність форми тим вимогам, що ставляться до них 5. відповідність форми ергономічним вимогам 6. цілісність композицій характеризує гармонійну єдність частин та цілого 7. досконалість виробничого виконання та товарного вигляду характеризує чистоту виконання контурів окремих елементів виробів, ретельність нанесення декоративних та захисних покриттів, інформаційних знаків, раціональність й рекламні виразність, пакування тощо. Екологічнівластивості визначають рівень шкідливості, який здійснюють товари на оточуюче середовище при їх експлуатації і споживанні
Читайте також:
|
||||||||
|