Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Педагогічні здібності

Педагогічні здібності реалізуються на перцептивно-рефлексивному і проективному рівнях. Перцептивно-рефлексивний рівень педагогічних здібностей охоплює такі види чутливості, як чуття об'єкта, пов'язане з емпатією, чуття міри або такту і почуття долученості до життя учнів. Ці вияви чутливості є основою педагогічної інтуї­ції. Проективний рівень педагогічних здібностей вияв­ляється у створенні нових продуктивних способів розвит­ку, навчання та виховання, охоплює гностичні, проекту­вальні, конструктивні, комунікативні й організаторські здібності тощо.

Педагогічні здібності характеризують розумові та емо­ційно-вольові якості особистості, які є взаємопов'язаними й утворюють єдине ціле. Вони передбачають високий рівень розвитку загальних (спостережливості, мислення, уяви) та спеціальних здібностей. Талановиті педагоги захоплюються музикою, літературою, театром. Конкретні їх здібності включаються в педагогічну діяльність, підпо­рядковуються їй за наявності педагогічної спрямованості. За певних умов спеціальні педагогічні здібності можуть допомагати, нейтралізувати педагогічну діяльність або заважати їй.

Систему педагогічних здібностей утворюють такі здіб­ності:

1)дидактичні — здібності передавати учням навчаль­ний матеріал доступно, зрозуміло, викликати у них актив­ну самостійну думку, організовувати їх самостійну діяль­ність, керувати їх пізнавальною активністю. Проявляють­ся вони у процесі передавання, використання засвоєних знань, умінь і навичок, забезпеченні розвитку особистості, перевірці, контролі, оцінюванні результатів учіння, упра­влінні пізнавальною активністю учнів, врахуванні рівня досягнутого розвитку, передбаченні труднощів учнів;

2)академічні — здібності до певної галузі науки (музи­ки, математики, фізики, біології, літератури), що є предметом викладання вчителя у школі. Здібний педагог добре знає навчальний предмет, глибоко володіє матеріалом, має до нього стійкий пізнавальний інтерес, здійснює дослід­ницьку роботу, постійно знайомиться з новими досягнен­нями у своїй і суміжних галузях знань;

3) гностичні — здібності до швидкого і творчого оволо­діння методами навчання учнів, пошуку і творення спосо­бів навчання, збору інформації вчителем про учнів і себе;

4) конструктивні — здібності до створення атмосфери співробітництва, спільної діяльності, чутливість до побудо­ви уроку відповідно до мети розвитку і саморозвитку учня, встановлення педагогічно доцільних стосунків з ним;

5) перцептивні — здібності педагога проникати у вну­трішній світ вихованця, психологічна спостережливість, розуміння особистості учня і його психічних станів;

6) мовні — здібності чітко висловлювати свої думки і почуття з допомогою мови та невербальних засобів (мімі­ки, жестів, пантоміміки). Мовлення вчителя повинно бути переконливим, простим, зрозумілим, образним, виразним та емоційно забарвленим. Він має володіти чіткою дикці­єю, багатим словниковим запасом, уникати мовленнєвих помилок;

7) комунікативні — здібності до спілкування з учнями, уміння знаходити правильний підхід до них, встановлюва­ти з ними педагогічно доцільні стосунки, наявність педаго­гічного такту;

8) експресивні — здібності, що виявляються в емоцій­ній наповненості взаємодії з учнями. Елементами їх є пра­вильна дикція, добре поставлений голос, дихання, узго­дженість мови, міміки і жестикуляції. Володіючи мімі­кою, педагог може надати своєму обличчю необхідного виразу або стримати свій настрій;

9) організаторські — здібності організовувати учнів­ський клас, згуртовувати його, оптимізувати власну діяль­ність (планування, контроль тощо). Робота вчителя зав­жди містить елементи організації і самоорганізації. У дос­відчених учителів виробляється «чуття часу» — уміння правильно розподіляти роботу в часі, вкладатися у наміче­ні терміни;

10) сугестивні — здібності, що виражають здатність вчителя до безпосереднього емоційно-вольового впливу на учнів. Це пов'язано з вмінням педагога переконувати, рівнем його педагогічної свідомості, цілеспрямованістю дій, сформованістю вольової сфери;

11) прогностичні — здібності, що виявляються в передбаченні результатів дій, у виховному проектуванні особистості учнів, умінні прогнозувати розвиток їх якостей. Вони пов'язані з педагогічним оптимізмом, з вірою в дитину, у можливості виховання;

12)педагогічна рефлексія — здатність оцінити свою діяльність, її результати, власний індивідуальний стиль. Вона виявляється у процесі проектування діяльності: вчи­тель розробляє цілі і завдання навчання, виховання та розвитку, шляхи їх розв'язання з урахуванням індивіду­ально-типологічних особливостей учнів і можливостей їх розвитку; взаємодії з учнями, коли вчитель прагне пра­вильно зрозуміти і цілеспрямовано регулювати вчинки, почуття і психічні процеси учнів; аналізу та самоаналізу власної діяльності і себе як її суб'єкта;

13)педагогічна спостережливість — розподіл, обсяг і переключення уваги. Здібний, досвідчений вчитель уваж­но стежить за змістом і формою викладу матеріалу, роз­гортанням своєї думки і думки учня, тримає в полі уваги всіх учнів, чуйно реагує на ознаки їх втоми, неуважності, нерозуміння, фіксує порушення дисципліни, слідкує за власною поведінкою (позою, мімікою, пантомімікою, ходою).

Педагогічні здібності включають багато особистісних якостей і розкриваються через певні дії, уміння. Деякі вміння входять до складу кількох здібностей (дидактич­ні здібності складаються з уміння організовувати само­стійну роботу учнів, що є складовою організаторських здібностей). Ефективність педагогічних дій залежить від уміння використовувати різноманітні поєднання своїх здібностей.

Виявляються педагогічні здібності в особливій чутли­вості до педагогічних цілей, засобів і результатів міжосо-бистісних стосунків педагога та учнів, здатності запобіга­ти настанню втоми при роботі з людьми, витримувати емо­ційні навантаження у процесі спілкування (соціальна працездатність і саморегуляція).

Розвиваються педагогічні здібності у процесі педаго­гічних ділових ігор (один учасник виконує роль педагога, інші — вихованців); мікровикладання (короткого пробно­го уроку (5—7 хв.) з нечисельною групою (5 осіб) з наступ­ним аналізом (на кожному мікрозанятті використовується один педагогічний прийом)); мінікурсів — демонструван­ня фільмів, прослуховування фонозаписів занять досвідче­них викладачів; соціально-психологічних тренінгів (відпрацювання, корекція під керівництвом психолога педа­гогічних технік).

Ефективна діяльність учителя на уроці забезпечується його вмінням контролювати рівень знань учнів (отримува­ти інформацію про їх запити та успіхи у навчанні); усно і письмово викладати школярам навчальний матеріал; раціонально використовувати час, готувати і використову­вати навчальні засоби, технічні і комп'ютерні засоби; вести діалог з учнями, здійснювати взаємодію з ними (насичува­ти спілкування з ними позитивними емоціями і почуття­ми); використовувати різні методи навчання.

 


Читайте також:

  1. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  2. Життя і педагогічні досліди Й.Г.Песталоцці
  3. Загальні інтелектуальні здібності
  4. Загально-педагогічні ідеї Ж.-Ж. Руссо
  5. Загальнопедагогічні ідеї Коменського
  6. Загальнопедагогічні ідеї Я. А. Коменського
  7. Загальнопедагогічні принципи
  8. Загальнопедагогічні принципи.
  9. Задатки і здібності особистості
  10. Зародження дидактичних проблем. Педагогічні погляди Я.А.Ко­менського.
  11. Здібності і задатки. Можливості розвитку і саморозвитку особистості.
  12. Здібності людини і проблеми їх цілеспрямованого розвитку




Переглядів: 9221

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Педагогічна діяльність як процес розв'язання педагогічних завдань | Психологічна характеристика педагогічної майстерності і її рівнів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.