Діагноз, друга фаза процесу консультування, він є першою операційною фазою. Його ціль — вивчити проблему, що стоїть перед клієнтом, детально і глибоко, виявити фактори і сили, що впливають на дану проблему, і підготувати всю необхідну інформацію для ухвалення пропозиції щодо організації роботи для вирішення проблеми.
Інша мета — ретельно вивчити важливі аспекти взаємозв'язку між розглянутою проблемою та загальними цілями і результатами діяльності організації клієнта, а також визначити, наскільки клієнт здатний здійснювати зміни й ефективно вирішувати проблеми.
Повторне формулювання проблеми
План завдання, підготовлений після попереднього діагнозу проблеми, дає загальні напрямки і основний графік дій у фазі діагностики. Однак до початку детальних досліджень можуть знадобитись перегляд і корегування. Між закінченням фази ознайомлення і початком діагностичної фази іноді проходить кілька місяців. Потрібно упевнитись, що початковий діагноз проблеми залишається правильним і може бути основою для діагностичної роботи. Корисно заново сформулювати проблему і переконатись, що клієнт не передумав.
Концептуальна основа
Починаючи діагностичну роботу потрібно мати ясну концептуальну основу. Широкі і дорогі дослідження без такої основи — ризиковане заняття. У будь-якій організації консультант зіштовхується з масою проблем різного характеру: технічними і людськими, явними і схованими, великими і дрібними, реальними і потенційними. Можливі помилки при діагностиці, варто передбачати і робити все, щоб уникати їх.