Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні поняття маркетингу

Зміст лекційних занять

Змістовний модуль 1.

Науково-методологічні засади маркетингу.

Основи маркетингу.

 

Тема 1. Сутність і зміст маркетингу

Мета - навчити студента знати та розуміти:сутність маркетингу, його еволюцію, засвоїти основні поняття дисципліни.

Лекція 1

План:

1.Еволюція розуміння маркетингу.

2.Основні поняття маркетингу.

Література: 3,4,5,7,9,12,16,23

 

Еволюція розуміння маркетингу

Market Getting (оволодіння ринком) – marketing (ринок-процес просування на ринок, діяльність у сфері ринку) США: пошук фермерами ринку збуту для своєї продукції.

Кінець 19 – початок 20 ст. вживається в економічній літературі, в університетах запроваджено наукову дисципліну з такою назвою (США: академічна дисципліна – як курс лекцій «Маркетинг товарів», як постійний курс «Методи маркетингу»).

Система маркетингу як комплекс практичних дій – кінець 17 ст., Японія, Токіо, відкрито перший у світі універмаг.

1809-1884 р.р. – С Маккорміка, Японія – створення основних інструментів маркетингу (організація сервісної політики, принципи визначення ціни, дослідження та аналіз ринку).

Кінець 1950-х років – система засобів маркетингу визначається як маркетингова суміш – маркетинг-мікс (marketing-mix).

Кінець 1970-х років - Джером Маккарті об’єднав засоби маркетингу в чотири групи і система отримала назву «концепція 4 Р» (Пі).

Перша маркетингова організація (поч. 20 ст.) – Американське товариство маркетингу в 1973 році перейменоване на Американську асоціацію маркетингу.

Слідом утворюються: Європейський комітет маркетингу, Міжнародна асоціація маркетингу, національні інститути та асоціації маркетингу.

1997 рік – засновано Українську асоціацію маркетингу.

 

Можна виокремити три підходи до визначення суті маркетингу:

/ маркетинг як самостійний вид підприємницької діяльності;

/ маркетинг як функція управління;

/ маркетинг як сучасне бачення філософії бізнесу.

В літературі з маркетингу налічується понад 2500 його визначень.

"Маркетинг — представляє собою процес управління та втілення задуму, ціноутворення, просування та реалізацію ідей, товарів та послуг через обмін, що задо­вольняє цілі окремих осіб та організацій" (Американська асоціація маркетингу).

"Маркетинг — це передбачення, управління та задоволення попиту на товари, послуги, організації, людей, території та ідеї через обмін" (Дж.Р.Еванс).

"Маркетинг — соціальний та управлінський процес, спрямований на задоволення потреб та бажань як індивідів, так і груп, шляхом створення, пропонування та обміну наділених цінністю товарів" (Філіп Котлер).

 

 

Основні поняття маркетингу

Рис.1.2.Схема взаємозв’язку базових понять маркетингу

Потреба (нестаток) – це суб’єктивне відчуття нестачі чогось необхідного, спрямоване на його зменшення чи ліквідацію.

Рис.1.3.Ієрархія потреб (за А.Маслоу)

 

Кожна людина бажає задовольнити наступну потребу, не очікуючи повного задоволення попередніх. А.Маслоу вважає, що в середньому людина задовольняє свої потреби п’яти рівнів на: 85, 70, 50, 40 та 10% відповідно.

Бажання (запит) – це зовнішня форма вияву потреб, тобто потреба яка набула специфічної, конкретної форми відповідно до культурного рівня та особистості індивіда. Залежить від волі та поведінки підприємців і можуть бути сформовані ними.

Попит – це бажання з урахуванням наявної купівельної спроможності, тобто забезпечена грошима потреба в товарах (послугах), які реалізуються на ринку.

Рис.1.4.Види попиту

Товар – це все, що може задовольнити потребу або бажання і пропонується ринку з метою привертання уваги, придбання, використання чи споживання (вироби, послуги, особистості, місця, організації, види діяльності, ідеї тощо).

1.5.Види товарів

Вартість – комплексне поняття яке включає такі поняття як: споживча вартість і вартість споживання.

Споживча вартість – це оцінка якості товару, блага за яке покупець має сплатити. Грошовим виразом вартості товару є його ціна.

Вартість споживання – це витрати на експлуатацію або комерційне використання товару, тобто його технічне обслуговування та ремонт.

Споживча цінність – здатність товару задовольнити потреби покупця, оцінюється покупцем.

Задоволеність споживача – ступень збігу властивостей товару, що суб’єктивно сприймаються клієнтом, з очікуваннями, пов’язаними з цим товаром.

Купівля - процес придбання товару або послуги на ринку, що включає дві основні операції: обмін і угоду. Це результат придбання права власності на товар або послугу.

Обмін – це акт отримання від когось бажаного товару з пропозицією чогось натомість. Розрізняють товарно-грошовий (товар – гроші) або бартерний (товар – товар) обмін.

Угода – комерційний обмін цінностями, що передбачає погодження умов, терміну та місця його реалізації.

Ринок – сукупність покупців, здатних купити, та продавців, зацікавлених у продажу товарів і схильні до обміну.

Рис.1.6.Види ринків

Ринок продавця – коли попит на товари перевищує їх пропозицію. Підприємство в таких умовах орієнтується на свої виробничі потужності і випускає товар, не звертаючи особливої уваги на вимоги покупців стосовно якості товару, сервісу, дизайну тощо.

Ринок покупця — коли пропозиція перевищує попит. Підприємство за таких умов має докладати зусилля для ре­алізації товару, звертати увагу на асортимент, інновацію, якість, умови постачання товару тощо.

Ринки чистої конкуренції — характеризується великою кількістю конкуруючих учасників.

Ринки монополістичної конкуренції — конкурують монополістичні об'єднання.

Олігопольні ринки — на ринку присутні кілька підприємств, між якими потенційно можлива конкуренція.

Монопольні ринки — коли на ринку присутнє тільки одне підприємство, яке виробляє дану продукцію.

Основні (цільові) ринки — одна або кілька груп споживачів, на які спрямована маркетингова програма підприємства.

Побічні ринки — сукупність споживачів, які не є прибічниками продукції підприємства і купують її випадково або час від часу.

«Зона байдужості» — сукупність споживачів, бажанням яких не відповідає продукція підприємства.

Кваліфіковані ринки — коли кількість покупців обмежена.

Освоєні ринки — ринки, де є постійні покупці, які користуються послугами стабільних продавців на одній території.

 


Читайте також:

  1. I. ОСНОВНІ ЕТАПИ ВИКОНАННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  2. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  3. II. Основні засоби
  4. II. ОСНОВНІ ПОВНОВАЖЕННЯ ТРУДОВИХ КОЛЕКТИВІВ
  5. II. Поняття соціального процесу.
  6. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  7. III. Основні обов'язки робітників та службовців
  8. IV. ЗАГАЛЬНІ ПОНЯТТЯ ПРО ПЕРШУ МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ ПОТЕРПІЛИМ.
  9. IV. Основні обов'язки адміністрації
  10. V. ОСНОВНІ ВИМОГИ ДО ОФОРМЛЕННЯ КУРСОВОЇ РОБОТИ
  11. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  12. VII. ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ У ХХ ст.




Переглядів: 2104

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основні поняття до теми 10 | Тема 2. Комплекс маркетингу та зовнішнє середовище маркетингу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.