Політика розподілу— це діяльність фірми щодо планування, реалізації та контролю руху товарів від виробника до кінцевого споживача з метою задоволення потреб споживачів та отримання фірмою прибутку
Основна мета політики розподілу - організація ефективного збуту виготовленої продукції.
Завдання розподілу продукції можна поділити на дві групи:
стратегічні; тактичні.
Стратегічні пов'язані з формуванням та організацією каналів збуту:
/ прогноз планування перспективних каналів збуту;
/ вибір прямого чи опосередкованого каналу збуту;
/ вибір оптимальних каналів збуту, маршрутів збуту, розміщення складів.
Тактичні завдання розподілу включають:
/ роботу з наявними клієнтами та залучення нових;
/ пошук і відбір комерційних пропозицій на поставку товару;
/ організацію виконання замовлень і поставку товарів (визначення маршрутів збуту, перевірку наявності товарних запасів, заходи стимулювання збуту тощо).
Функції каналів розподілу
Канали розподілу— це сукупність фірм чи окремих осіб, які беруть на себе право власності на товар чи послугу або сприяють передачі цього права іншим фірмам чи особам на шляху руху товарів від виробника до споживача.
Канали розподілу мають дві характеристики:
• рівень каналу;
• ширина.
Рівень каналу розподілу—це будь-який посередник, який виконує ту чи іншу роботу щодо наближення товару і права власності на нього до кінцевого споживача.
Кількість рівнів визначає довжину каналу.
1."Канал нульового рівня" - фірма використовує пряму систему розподілу "виробник — споживач" (відсутність посередницької ланки в ланцюгу товароруху).
2.»Однорівневий канал» - включає одного посередника: "виробник —роздрібна торгівля — споживач", "виробник — торговий агент — споживач".
3.»Дворівневий канал» - представлений двома посередниками: "виробник — оптовик — роздрібний торгівець — споживач" (схема виробників споживчих товарів); "виробник — брокер — роздрібний торгівець — споживач" тощо.
Ширина каналу— кількість посередників (незалежних учасників) на кожному рівні каналу розподілу
(Рис. Характеристика каналів розподілу).
Функції каналів розподілу поділяються на три групи:
1.Функції пов’язані з угодами.
2.Логістичні функції.
3.Функції обслуговування.
(Рис. 6.2. Функції каналів розподілу)
Лекція 28
1.Типи торгових посередників
2.Основні функції та форми оптової та роздрібної торгівлі.