Сучасна фірма керує складною системою маркетингових комунікацій (спілкування). Вона підтримує комунікації зі своїми посередниками, споживачами й різними контрактними аудиторами.
Комплекс маркетингових комунікацій (комплекс стимулювання) складається з чотирьох основних засобів впливу:
1) реклама – неособиста форма комунікації;
2) стимулювання збуту – це короткочасні спонукальні заходи заохочення покупки або продажу товару чи послуги;
3) пропаганда – неособиста й неоплачувана форма стимулювання попиту на товар або послугу, за коштами поширення про їх важливих відомостей у друкованих джерелах і засобах масової інформації;
4) особистий продаж – усне уявлення товару в ході бесіди з одним або декількома покупцями з метою здійснення продажів.
Маркетологу необхідно розбиратися, як діє будь-яка форма комунікацій. Процес дії системи комунікацій містить у собі дев'ять елементів:
1) відправник (сторона, що посилає звернення іншій стороні);
2) кодування інформації (процес уявлення ідей і думок у символічній формі);
3) звернення (набір символів і слів, які передаються відправником);
4) засоби поширення інформації (канали, по яких обіг передається від відправника до одержувача);
5) розшифровка (процес, у ході якого розшифровуються значення символів, які були відправлені);
6) одержувач (сторона, що одержала звернення);
7) відповідна реакція (відгуки одержувача, які виникають у результаті контакту зі зверненням);
8) зворотний зв'язок (відповідна реакція, що одержувач доводить до відправника);
9) перешкоди (поява незапланованих втручань або перекручувань, у резуль-таті чого одержувачу надходить звернення, відмінне від того, що було відправлено).
Дана структурна модель показує основні фактори ефективної комунікації. У всіх випадках відправники повинні знати, яких аудиторій вони хочуть досягти і які бажають мати відповідні реакції. Людина, яка займається комунікаціями, називається комунікатором.
Розглянемо докладніше основні складові комплексу стимулювання.