МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема 19. Технічне обслуговування механізмів керуванняТабл. 18. 2. Технічна характеристика гальмівної системи
Гальмівна система автомобіля обладнана двома самостійними приводами: гідравлічним від педалі, який діє на всі колеса, і механічним від ручної рукоятки, який діє тільки на задні колеса. Робоча гальмівна система з гідравлічним приводом забезпечує регулювання швидкості руху автомобіля і його зупинку з необхідним сповільненням. Складається робоча гальмівна система з двох незалежних контурів для гальмування передніх і задніх коліс по діагоналі (ліве переднє – праве заднє, праве переднє – ліве заднє).
Рис. 18. 7. Схема системи гідроприводу гальм коліс: 1 – передній привід; 2 - гнучкі шланги; 3 – трубопровід до правого переднього колеса; 4 – трубопровід до лівого переднього колеса; 5 – бачок гідроприводу; 6 – шланг від бачка, який живить контур “ А” (задній); 7 – шланг від бачка, який живить контур “ В “ (передній); 8 – головний циліндр; 9 – педаль гальма; 10 - трубопровід до правого заднього колеса; 11 – трубопровід до лівого заднього колеса; 12 – задні гальма; А – контур переднього лівого і заднього правого коліс; В – контур переднього правого і заднього лівого коліс. Цифри в кружках показують порядок прокачування гальм коліс.
Наявність двох контурів для гальмування коліс вимагає такої конструкції головного гальмівного циліндра, в якому є дві незалежні порожнини з двома поршнями. Бачок з двома порожнинами і двома шлангами живить кожну порожнину окремо.
Рис. 18. 8. Гідравлічний привод ножного гальма: 1 – притискач бачка; 2 – датчик рівня рідини; 3 – бачок; 4 – хомут; 5 – шланг передньої порожнини; 6 – шланг задньої порожнини; 7 – штовхач поршня; 8 – головний циліндр в зборі; 9, 14 – контргайки; 10 – вилка штовхача; 11 – палець; 12 – пружина повертання; 13 – вимикач стоп – сигналу; 15 – наконечник; 16 – вісь педалей; 17 – втулка педалі; 18 – педаль
Два незалежних гідравлічних контури з діагональним розподілом значно підвищують безпеку водіння автомобіля. При відмові одного з них в якості гальмівної системи використовується другий контур, який з достатньою ефективністю забезпечує гальмування автомобіля.
Рис. 18. 9. Трубопроводи гідравлічного приводу гальм: 1 – гнучкий шланг задніх гальм; 2 – трубка до лівого заднього гальма; 3 – трубка до лівого переднього гальма; 4 – скоба кріплення шланга; 5 – гнучкий шланг передніх гальм; 6 – трубка до правого переднього гальма; 7 – трубка правого заднього гальма; 8 – трубка до заднього правого гальма; 9 – трубка лівого заднього гальма
Стоянкове гальмо механічної дії з тросовим приводом діє тільки на задні колеса. Стоянкове гальмо використовується тільки для утримання автомобіля під час стоянки, але в крайніх випадках його можна застосовувати і як аварійне при виході з ладу робочої гальмівної системи. Гальмівний механізм переднього колеса– дисковий, з рухомою скобою, змонтованою на поворотному кулаку. Дискове гальмо добре вписується в колесо, має невелику масу і незначну кількість деталей, порівняно просте в експлуатації. В передньому гальмі деталями, які обертаються, є: диск гальма 5, фланець маточини 2 і маточина 3; необертовими – поворотний кулак 10, скоба 13, гальмівні колодки 17 і захисний кожух 6. Рис. 18. 10. Переднє гальмо з поворотним кулаком і маточиною: 1 – болт кріплення фланця маточини; 2 – фланець маточини; 3 – маточина; 4 – гайка кріплення колеса; 5 – диск гальма з болтами; 6 – захисний кожух; 7 – болт кріплення кожуха; 8 – стопорне кільце; 9 – підшипник; 10 – поворотний кулак; 11 – захисний чохол; 12 – напрямний палець; 13 – скоба; 14 – гайка кріплення пальця; 15 – поршень; 16 – захисний чохол поршня; 17 – колодка гальма; 18 – захисний ковпачок; 19 – клапан випуску повітря; 20 – пружина колодок; 21 - ущільнювальне кільце поршня Скоба гальма 13 гайками 14 кріпиться до двох напрямних пальців 12. В свою чергу напрямні пальці входять в глухі циліндричні отвори поворотного кулака 10 і рухаються разом зі скобою (“ плавають”) відносно гальмівного диска 5. В приливі скоби 13 виготовлений робочий циліндр, в якому розміщений поршень 15 з двома ущільнювальними кільцями 21 і захисний чохол 16. У верхній частині скоби (циліндра) є два різьбових отвори, одне для клапана випуску повітря, інше для наконечника гальмівного шланга.
Рис. 18. 11. Скоба переднього гальма в зборі: 1 – захисний ковпачок; 2 – клапан випуску повітря; 3 – скоба; 4 – захисний чохол; 5 – ущільнювальне кільце поршня; 6 – поршень
Поворотний кулак є основною деталлю передньої підвіски, а також конструктивно входить у вузол переднього гальма. В поворотному кулаку 10 (рис. 18. 10.) виконаний спеціальний паз, через який проходить гальмівний диск 5, і два пройоми для розміщення гальмівних колодок. Конфігурація пройомів виконана за формою гальмівних колодок. В середній частині скоби гальма є поперечний паз, в якому фіксується плоска пружина 20, яка постійно притискає гальмівні колодки 17 до упорів в поворотному кулаку. Все це забезпечує щільну посадку гальмівних колодок в пройомах і не допускає їх вібрації. Гальмівний диск з трьома закріпленими в ньому болтами входить в паз поворотного кулака. На болти гальмівного диска встановлюється фланець маточини 2. Фланець маточини шістьма болтами 1 кріпиться до маточини 3, закриваючи гальмо із зовнішньої сторони. З внутрішньої сторони гальмо закривається захисним кожухом 6, який кріпиться трьома болтами 7 до поворотного кулака 10.
Рис. 18. 12. Деталі переднього гальма: 1 – пружина колодки; 2 – скоба гальма; 3 – ущільнювальне кільце поршня; 4 – поршень; 5 – захисний чохол; 6 – колодка гальма; 7 – диск гальма; 8 – болт; 9 – гайка кріплення колеса; 10 – захисний чохол пальця; 11 – напрямний палець; 12 – захисний кожух; 13 - болт Гальмівний механізм заднього колеса– барабанний, з автоматичним регулюванням зазору між колодками і барабаном (рис. 18. 13.).
Рис. 18. 13. Задня підвіска і заднє гальмо з маточиною і підшипниками: 1 – колодка гальма; 2 – внутрішній підшипник; 3 – зовнішній підшипник; 4 – маточина; 5 – гайка маточини; 6 – запірна шайба; 7 – ковпак; 8 – гальмівний барабан; 9 – трос стоянкового гальма; 10 – манжета; 11 – щит гальма; 12, 14 – короткий і довгий болти кріплення маточини; 13 – балка задньої підвіски; 15 – нижня стяжна пружина; 16 – розтискний важіль; 17 – пружина колодок; 18 – розпірна планка; 19 – верхня стяжна пружина; 20 – колісний циліндр; 21 – упор троса; 22 – наконечник троса; 23 – опора колодки; вигляд А – заднє гальмо без барабана; а – фіксація гайки 5 шляхом вдавлювання юбки гайки в пази на кінці вала маточини Гальмівний механізм заднього колеса змонтований на стальному штампованому щиту 11 і кріпиться до балки задньої підвіски спільно з маточиною трьома болтами 12 і 14. В нижній частині щита одним з болтів кріплення щита (довгий болт) кріпиться опора колодок 23. У верхній частині щита двома болтами кріпиться колісний циліндр гальма 20. Гальмівні колодки 1 стягнуті верхньою 19 і нижньою 15 пружинами, які підтискають колодки до упорів поршнів колісного циліндра і до нижньої опори 23. Від бокового зміщення в нижній частині колодки утримуються пазами нижньої опори, а в середній – притискними пружинами 17. Внаслідок нежорсткого з’єднання колодок з щитом гальма вони самовстановлюються в момент дотику з гальмівним барабаном, що покращує ефективність гальмування і приводить до більш рівномірного спрацювання накладок колодок.
Рис. 18. 14. Деталі заднього лівого гальма: 1 – щит гальма; 2 – болт кріплення розтискного важеля; 3 – важіль; 4 – колодка гальма; 5 – опора колодок; 6 – нижня пружина; 7 – фрикційна накладка; 8 – притискна пружина колодок; 9 – верхня пружина; 10 – розпірна планка; 11 – гайка; 12 – демпферна пластина; 13 – циліндр в зборі; 14 – поршень; 15 – упорне кільце; 16 – циліндр; 17 – клапан випуску повітря; 18 – захисний ковпачок; 19 – стержень; 20 – ковпак; 21 – манжета; 22 – болт кріплення циліндра; 23 – болт кріплення опори колодок
Рис. 18. 15. Колісний циліндр заднього колеса в зборі: 1 – циліндр; 2 – упорне кільце; 3 – манжета; 4 – поршень; 5 – ковпак
Гідравлічний приводдо гальм передніх і задніх коліс складається з підвісної педалі (рис. 18. 16.) гальма 13, штовхача 16, з’єднаного з головним гальмівним циліндром 1, і вимикача стоп – сигналу 7, який служить одночасно верхнім упором педалі. Педаль гальма кріпиться на одній осі 4 з педаллю зчеплення 19 в спеціальному кронштейні 5 і встановлена на двох пластмасових втулках 17. Для поперечної фіксації педалі застосовуються пружинні защіпка 3 і фіксатор 20 з спеціальним упором 21.
Рис. 18. 16. Гідравлічний привод гальм: 1 – головний циліндр в зборі; 2 – гайка кріплення кронштейна педалей; 3 – защіпка; 4 – вісь педалей; 5 – кронштейн педалей; 6 – пружина; 7 – вимикач стоп – сигналу; 8 – контргайка; 9 – кронштейн вмикача; 10 – наконечник вмикача; 11 – упор на педалі; 12 – палець; 13 – педаль гальма; 14 – вилка штовхача; 15 – контргайка; 16 – штовхач; 17 – втулка педалі; 18 – шплінт; 19 – педаль зчеплення; 20 – фіксатор; 21 – упор; Б – вільний хід педалі гальма; В – вільний хід штовхача поршня
Штовхач 16 одним кінцем впирається в поршень головного гальмівного циліндра 1, другим (вилкою 14) – в педаль 13, яка з’єднується з педаллю при допомозі пальця 12 і шплінта. Різьбове з’єднання штовхача з вилкою дозволяє змінювати його довжину для регулювання вільного ходу педалі гальма. Педаль постійно притиснена до вимикача стоп – сигналу 7 пружиною 6. Головний гальмівний циліндр(рис. 18. 17.) кріпиться на двох шпильках до кронштейна педалі. В порожнині головного гальмівного циліндра 4 розміщені послідовно два поршні 8 і 5, кожний з яких керує своїм контуром.
Рис. 18. 17. Головний гальмівний циліндр: 1 – пробка; 2 – прокладка; 3 – пружина поршня; 4 – циліндр; 5 – поршень задньої порожнини; 6 – ущільнювальна манжета високого тиску; 7 – упорна шайба; 8 – поршень передньої порожнини; 9 – ущільнювальна манжета низького тиску; 10 – установочний болт; 11 – розпірна втулка; 12 – пружина чашки; 13 – чашка
Поршень передньої порожнини 8 ущільнюється в циліндрі 4 двома гумовими манжетами 9 і 6. Із зовнішньої сторони в канавку поршня встановлена гумова манжета низького тиску 9, а з внутрішньої сторони - плаваюча манжета високого тиску 6. Ущільнювальна манжета високого тиску притискається пружиною 12 до торця розпірної втулки 11, інший кінець пружини впирається в чашку 13. З протилежної сторони чашку 13 постійно притискає пружина поршнів 3, яка впирається в упорну шайбу 7. Хід поршня в циліндрі обмежується стопорним болтом 10, кінець якого входить в паз поршня. Поршень передньої порожнини 8 в циліндрі створює тиск в контурі: праве переднє – заднє ліве гальмо. Поршень задньої порожнини має аналогічну конструкцію за ущільненням і обмеженням ходу. Поршень задньої порожнини створює тиск в контурі: ліве переднє – праве заднє гальмо. На поршень передньої порожнини 8 діє штовхач педалі гальма. Коли головний гальмівний циліндр знаходиться в неробочому стані, плаваюча манжета високого тиску 6 утримується від дотику з поршнем розпірним кільцем 11, яке впирається в установочний болт поршня 10 передньої порожнини. В такому положенні головний циліндр живиться рідиною від бачка через проходи, які відкриваються завдяки розміщенню манжети розпірного кільця і поршня. При натискуванні на педаль гальма поршень передньої порожнини пересувається вперед і дотикається з манжетою високого тиску, яка притискається до поршня пружиною 12. З цього моменту припиняється сполучення з живильним бачком і починає зростати тиск перед поршнем передньої порожнини. Цей тиск передається на поршень задньої порожнини 5, який переміщаючись, також перекриває сполучення з живильним бачком. Таким чином, в системі гідроприводу підвищується тиск, який приводить в дію поршні колісних циліндрів. Манжети високого тиску 6 мають тороїдальний переріз. Їх зовнішній діаметр у вільному стані трохи більший внутрішнього діаметра циліндра. Якщо кільця не піддаються дії гальмівної рідини, то тільки середній зовнішній пояс манжет дотикається з дзеркалом циліндра, а краї не дотикаються. Під дією гальмівної рідини радіальний і осьовий тиск заставляють гумові манжети (кільця) розширюватись, створюючи таким чином ущільнення з дзеркалом циліндра. Сторона манжети, яка направлена до поршня, притискається до дзеркала циліндра, а протилежна сторона, яка омивається рідиною під тиском, зберігає свою заокруглену форму і залишається відділеною від дзеркала циліндра навіть при переміщенні. Площа контакту манжет з дзеркалом циліндра обмежена до мінімуму, і заокруглена форма (з сторони дзеркала циліндра) забезпечує доволі задовільне мащення поверхні ковзання при особливо низькому опорі тертя. Завдяки такій конструкції покращується гальмування, так як манжети рухаються плавно, без поштовхів в початковій стадії під час вибирання зазорів в гальмах.
Рис. 18. 18. Деталі головного циліндра гальм: 1 – ущільнювальна манжета; 2 – поршень правого переднього і лівого заднього коліс; 3 – розпірна втулка; 4 – манжета високого тиску; 5 – пружина чашки; 6 – чашка; 7 – пружина поршня; 8 – упорна шайба; 9 – поршень лівого переднього і правого заднього колеса; 10 – установочний болт; 11 – прокладка; 12 – пробка; 13 – прокладка; 14 – стопорна шайба; 15 – штуцер; 16 – прокладка штуцера; 17 – картер головного циліндра; 18 – захисний ковпак
Головний гальмівний циліндр має внутрішній діаметр 19 мм. Манжети високого тиску (тороїдальної форми), в кількості 3 штук, взаємозамінні. Головний циліндр гальма (обидві порожнини) живляться гальмівною рідиною від одного гальмівного бачка, розділеного на дві порожнини. Гальмівна рідина від бачка подається в головний циліндр в кожну порожнину окремим шлангом. Шланги на штуцерах бачка і головного гальмівного циліндра обтиснені хомутами. Бачок гальмівного циліндра(рис. 18. 19.) кріпиться хомутом 9 до кронштейна. Один кінець хомута спеціальним вирізом фіксується на кронштейні, а інший кінець болтом кріпиться до того ж кронштейна.
Рис. 18. 19. Бачок гальмівної системи і датчик аварійного рівня гальмівної рідини: 1 – нерухомий контакт; 2 – захисний ковпачок; 3 – рухомий контакт; 4 – основа датчика; 5 – ущільнювальне кільце; 6 – кришка бачка; 7 – відбивач; 8 – щтовхач; 9 – хомут кріплення бачка; 10 – поплавок; 11 – бачок; 12 – хомут; 13 – шланг
На горловину бачка нагвинчується кришка 6, в якій встановлений датчик аварійного рівня рідини. Він складається з основи і корпуса датчика, які виготовляються з пластмаси. Корпус датчика надягається на циліндричний поясок основи і разом з ним і відбивачем притискається кришкою до торця заливної горловини. Зазор між корпусом датчика і основою ущільнюється кільцем. Для фіксації кришки на верхній частині основи є дві пружні лапки, які защібаються при повному закритті кришки. До корпуса датчика приклепані два нерухомих контакти з клемами, на які надіваються наконечники проводів. Через отвір основи проходить штовхач, на верхньому кінці якого жорстко кріпиться рухомий контакт. На нижньому кінці штовхача через пластмасову з’єднувальну втулку кріпиться поплавок. Зверху контакти датчика закриваються захисним пластмасовим ковпачком. Стоянкове гальмо(рис. 18. 20) до колодок гальмівних механізмів задніх коліс складається з важеля 1, в якому встановлені стержень 5, кнопка, пружина, собачка 6 і сектор 7.
Рис. 18. 20. Стоянкове гальмо і його встановлення на автомобілі: 1 – важіль; 2 – палець; 3 – болт кріплення; 4 – передній трос; 5 – стержень; 6 – собачка; 7 – сектор; 8 – ущільнювач; 9 – регулювальна гайка; 10 – вирівнювач троса; 11 – трос приводу стоянкового гальма; 12 – кронштейн; 13 – ущільнювач троса; 14 – упор; 15 – квадрат на наконечнику переднього троса
Важіль хитається на осі в секторі, який є одночасно і кронштейном кріплення важеля (двома болтами) на тунелі підлоги. В отвір нижньої частини важеля при допомозі пальця і шплінта кріпиться передній трос з регулювальним наконечником. Регулювальний наконечник переднього троса з’єднаний з вирівнювачем троса, в паз якого вкладений задній трос стоянкового гальма. Задній трос складається з двох оболонок, наконечників і ущільнювачів. Кожна з двох віток заднього троса, яка знаходиться в оболонках, дозволяє прокладати трасу троса згинами. Наконечники заднього троса через отвір в щиту гальма надягаються на фігурні наконечники розтискних важелів. Розтискний важіль кріпиться на гальмівній колодці з допомогою болта – осі, на якому важіль вільно повертається. При повороті розтискний важіль 16 (рис. 18. 13.) переміщає розпірну планку 18, яка пересуває передню колодку до упору в гальмівний барабан. При дальшому збільшенні зусилля поворотний важіль, спираючись на планку через болт – вісь, відтискає задню колодку і притискає її до гальмівного барабана. Таким чином, гальмівний барабан загальмовується колодками, забезпечуючи утримання автомобіля на стоянці. Гальмування автомобіля на стоянці (рис. 18. 20.), схилі чи в аварійних ситуаціях проходить при повороті важеля з зусиллям 30 кгс. При цьому собачка важеля проковзує по зубцям сектора при переміщенні вверх і стопорить важіль. Для розгальмовування необхідно натиснути на кнопку і відпустити важіль вниз до упору. При цьому стяжні і розгальмовуючі пружини відводять колодки у вихідне положення і розгальмовуються гальмівні барабани.
Контрольні запитання:
1. Яке призначення мають гальмівні системи на автомобілях? 2. Які вимоги ставляться до гальмівних систем автомобілів? 3. Якими показниками оцінюють гальмівні якості автомобіля? 4. Яке значення гальмівного шляху встановлено для легкових автомобілів згідно Правил дорожнього руху, введених в Україні з 1 січня 2002 року? 5. Як класифікуються гальмівні системи за призначенням? 6. Яке призначення виконує робоча (запасна, стоянкова, допоміжна) гальмівна система? 7. З яких основних елементів складається гальмівна система? 8. Яке призначення гальмівного приводу? 9. Як класифікуються гальмівні приводи за принципом дії? 10. Які функції покладені на гальмівні механізми? 11. Як поділяються гальмівні механізми за принципом дії? 12. Які типи гальмівних механізмів використано на автомобілі ЗАЗ – 1102 “ Таврія”? 13.Які переваги двохконтурного приводу гальм? 14. З яких елементів складається гідравлічний привод гальм автомобіля ЗАЗ – 1102 “ Таврія”? 15. Як конструктивно виконані гальма передніх коліс? 16. Як влаштовані гальмівні механізми задніх коліс? 17. Яка конструкція і принцип дії головного гальмівного циліндра? 18. В чому полягає принцип дії стоянкового гальма автомобіля ЗАЗ – 1102 “ Таврія”?
Читайте також:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|