МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Організаційно-правові засади державного регулювання у сфері торгівліЛекція 7 Тема: ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ТОРГІВЛІ 1. Організаційно-правові засади державного регулювання у сфері торгівлі. 2. Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері торгівлі. 3. Адміністративно-правовий статус закладу торгівлі. 4. Державний контроль у сфері торгівлі. Торговельна діяльність — це ініціативна, самостійна діяльність юридичних осіб і громадян щодо здійснення купівлі та продажу товарів народного споживання з метою отримання прибутку (пункт 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок заняття торговельною діяльністю і правила торговельного обслуговування населення"). З метою реалізації Основних напрямків економічної політики України, розвитку конкуренції у сфері торгівлі та громадського харчування затверджених Указом Президента України "Про комерціалізацію державної торгівлі і громадського харчування" уповноваженим органам державної влади було запропоновано здійснювати управління відповідним державним майном, створити в установленому порядку підприємства роздрібної торгівлі і громадського харчування (юридичні особи) на базі магазинів, кафе, їдалень та інших структурних підрозділів державних підприємств і організацій цієї сфери. Новоствореним підприємствам торгівлі і громадського харчування передавались основні фонди та інше майно структурних підрозділів державних підприємств і організацій, на базі яких вони створювались. Ці підприємства також отримали право на одержання частки залишків фондів виробничого та соціального розвитку державних підприємств і організацій, з яких вони виділялись. У зв'язку з роздержавленням об'єктів торгівлі та їх наступною приватизацією була ліквідована централізована система управління у сфері торгівлі (було ліквідовано Міністерство торгівлі України) і держава, в особі відповідних органів виконавчої влади перейшла до державного регулювання цих відносин. Державне регулювання відносин у сфері торгівлі охоплює декілька напрямів діяльності — власне торговельний, зовнішньоекономічний, побутового обслуговування населення. Його здійснення регулюється на основі Конституції України законами, актами Президента України, Кабінету Міністрів України та іншими нормативно-правовими актами. Систему державних органів, які здійснюють державне регулювання у сфері торгівлі складають: Кабінет Міністрів України як найвищий орган в системі органів виконавчої влади, що здійснює загальне управління всіма сферами суспільного життя, Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції України, як основний центральний орган виконавчої влади, яким здійснюється управління у сфері економіки, місцеві державні адміністрації загалом у межах підвідомчої їм території та деякі їх управління та відділи, діяльність яких пов'язана з регулюванням торгівельної сфери. Крім Мінекономіки України, участь в управлінні торгівлею беруть Міністерство охорони здоров'я України, Державний комітет стандартизації, метрології та сертифікації України, Державна податкова адміністрація України та ін. Відповідно до Положення про Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції України, затвердженого Указом Президента України воно вважається центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом. Його діяльність спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Основними завданнями цього міністерства в галузі торгівлі відповідно до вказаного Положення є участь: 1. у формуванні державної політики економічного і соціального розвитку механізмів її реалізації; 2. у розробленні та забезпеченні реалізації державної політики у сфері розвитку внутрішньої торгівлі та послуг; 3. забезпечення в межах своїх повноважень захисту економічних прав і законних інтересів України, вітчизняних та іноземних суб'єктів господарювання; участь у розробленні державної політики у сфері стандартизації, метрології, сертифікації та акредитації, захисту прав споживачів; 4. забезпечення реалізації державної цінової політики. Функції Міністерства економіки: 1. бере участь у формуванні політики економічного і соціального розвитку України; 2. виконує та координує роботи з прогнозування економічного та соціального розвитку; 3. здійснює організаційно-методичне забезпечення і координує роботу, пов'язану з формуванням та виконанням центральними і місцевими органами виконавчої влади державних, міжгалузевих, галузевих і регіональних програм, що повністю або частково фінансуються за рахунок коштів державного бюджету; 4. узагальнює пропозиції щодо формування, розміщення і забезпечення взаємодії та підвищення ефективності функціонування об'єктів ринкової інфраструктури; 5. бере участь у формуванні та реалізації антимонопольної політики; 6. забезпечує економічне обґрунтування окремих статей доходів та видатків державного бюджету, зокрема щодо фінансування закупівлі товарів (робіт, послуг) для державних потреб; 7. бере участь у формуванні та реалізації бюджетної, податкової, грошово-кредитної, валютної та митно-тарифної політики; 8. розробляє пропозиції щодо формування основ державної цінової політики та її реалізації; 9. здійснює державне регулювання цін на продукцію монопольних утворень; 10. забезпечує реалізацію державної зовнішньоекономічної політики; 11. аналізує стан і прогнозує тенденції розвитку вітчизняних товарних ринків та вплив на них світових ринків, а також ефективність експорту та імпорту товарів (робіт, послуг); 12. розробляє пропозиції щодо нових форм економічного співробітництва з іноземними державами та поліпшення торговельно-економічних відносин з ними; виконує регуляторні та реєстраційно-дозвільні функції у сфері експорту, імпорту товарів, робіт, послуг, здійснення ліцензування зовнішньоекономічної діяльності, певних видів господарської діяльності; 13. організує роботу та здійснює керівництво діяльністю торговельно-економічних місій у складі дипломатичних представництв України за кордоном; 14. розробляє правила заняття торговельною діяльністю і правила торговельного, побутового обслуговування населення, роботи підприємств громадського харчування; бере участь у формуванні та забезпечує реалізацію державної політики щодо закупівель товарів, робіт і послуг для державних потреб; здійснює міжвідомчу координацію у цій сфері та ін.
Разом з іншими заінтересованими органами та організаціями міністерство бере участь у розв'язанні питань, що виникають у сфері торгівлі. Наприклад, аналізує стан та розробляє з відповідними центральними і місцевими органами виконавчої влади пропозиції щодо розвитку споживчого ринку, ринку послуг та створення їх інфраструктур; розробляє пропозиції щодо вдосконалення системи підготовки (перепідготовки) кадрів (спеціалістів) для здійснення торгівлі і зовнішньоекономічної діяльності; погоджує кандидатури для призначення на посади та звільнення з посад керівників відповідних структурних підрозділів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій; здійснює координацію діяльності відповідних структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій. При виконанні покладених на нього функцій центральний орган виконавчої влади вгалузі торгівлі має право: представляти Кабінет Міністрів України за його дорученням у міжнародних організаціях та під час укладення міжнародних договорів України; робити запит та одержувати від центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування в повному обсязі інформацію, документи та матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань іповноважень; скасовувати відповідно до Закону України "Про місцеві державні адміністрації"накази керівників структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій; здійснювати перевірки в центральних та місцевих органах виконавчої влади і органах місцевого самоврядування, які наділені повноваженнями у сфері ціноутворення, а також суб'єктів підприємництва іщодо додержання ними порядку формування, встановлення та застосування цін (тарифів); розглядати справи про адміністративні правопорушення, пов'язані з недодержанням установленого порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів, а також про невиконання вимог органів державного контролю за цінами та їх посадових осіб. Вказане міністерство в галузі торгівлі видає накази, організує та контролює їх виконання, у разі потреби може видавати разом з іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади спільні акти. Для розгляду наукових рекомендацій та інших пропозицій щодо основних напрямків діяльності Мінекономіки України, вирішення інших питань у міністерстві можуть утворюватися наукові, науково-консультативні ради, комісії та інші дорадчі та консультативні органи, склад яких та положення про які затверджує Міністр. Місцевими органами виконавчої влади, які здійснюють керівництво у сфері торговельної діяльності, є Головне управління економіки обласної державної адміністрації, Головне управління економіки Київської міської державної адміністрації, управління економіки Севастопольської міської державної адміністрації та районної в місті Києві державної адміністрації, їх правовий статус визначається на основі Типового положення про них затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2001 р. № 1666і. Управління утворюються головами обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і підпорядковуються голові цих адміністрацій та центральному органу управління економікою України, тобто діють на засадах подвійної підпорядкованості. Управління здійснюють керівництво у сфері торговельної діяльності та побутового обслуговування з питань забезпечення потреб населення у товарах широкого вжитку та побутових послуг. Основними завданнями управлінь є: 1. реалізація державної політики, спрямованої на розвиток роздрібної та оптової торгівлі, а також торговельно-виробничої сфери (громадське харчування) та побутового обслуговування населення на засадах використання ринкових механізмів господарювання, здійснення технічної політики в сфері торговельної діяльності та побутового обслуговування населення; 2. сприяння формуванню та товарному насиченню споживчого ринку, виробництву товарів, розширенню їх асортименту та поліпшенню якості з урахуванням попиту населення, а також по задоволення потреб населення в побутових послугах; 3. введення затверджених в установленому порядку правил торгівлі та побутового обслуговування населення, забезпечення контролю за додержанням правил торгівлі тощо. Управління в процесі виконання покладених на них завдань взаємодіють з іншими підрозділами обласної, Київської та Севастопольської міських, а також районної у місті державних адміністрацій, представницькими органами, органами місцевого самоврядування, а також з підприємствами, установами, організаціями та об'єднаннями громадян. Управління очолює начальник, якого призначає на посаду та звільняє з посади голова відповідної державної адміністрації за погодженням з Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України та ін. Читайте також:
|
||||||||
|