Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Соціоекосистема, її структура та властивості

Соціоекологія базується на системному підході. Об’єктом вивчення соціоекології прийняті глобальна система "природа-суспільство" та її територіальні складові. Соціоекологія вивчає суспільство і природу як взаємопов’язані підсистеми.

Соціоекосистему можна визначити як територіальну соціоприродну саморегульовану систему, динамічна рівновага якої повинна забезпечуватись людським суспільством. Соціоекосистеми характеризуються рядом властивостей: вони є системами ієрархічними, моноцентричними, саморегульованими, територіальними, складними, динамічними.

Ієрархічність соціоекосистем полягає в тому, що глобальна соціоекосистема складається з державних, державні — з обласних, обласні — з районних, а районні — з міських та сільськогосподарських. Державні, обласні та районні соціоекосистеми ще називають регіональними, а міські та сільськогосподарські — локальними.

Соціоекосистеми — моноцентричні (антропоцентричні)системи; центральним суб’єктом соціоекосистем, який взаємодіє з навколишнім середовищем, є їхнє населення, інтереси якого є критерієм оптимізація соціоекосистем. Для порівняння, об’єкти вивчення біологічної дисципліни екології — екосистеми — моноцентричні, але не антропоцентричні, а біоцентричні, тому що в них навколишнє середовище розглядається під кутом зору інтересів центральних суб’єктів — біоценозів; геосистеми — поліцентричними.

Соціоекосистеми, як і геосистеми та екосистеми, саморегульовані,але на відміну від останніх саморегуляція в них здійснюється центральним суб’єктом — населенням.

Соціоекосистеми єтериторіальнимисистемами — кожна з них займає певну площу.

Соціоекосистеми — надзвичайно складнісистеми. Кожна з них складається з двох основних підсистем — природної та соціально-економічної, які складаються з підсистем нижчого рівня: природна — з абіотичної та біотичної, а соціально-економічна — підсистеми населення та господарства. У свою чергу, названі підсистеми містять компоненти: природна — гірські породи, рельєф земної поверхні, ґрунти, рослинність, тваринний світ, поверхневі та підземні води, атмосферне повітря, а соціально-економічна — підсистеми населення, житлові, промислові, інженерні, комунікаційні, господарські та інші антропогенні об’єкти.

 

Соціоекосистеми належать до класу динамічних систем — їх підсистеми та компоненти безперервно змінюються і взаємодіють. Нормально функціонуючі соціоекосистеми перебувають у стані динамічної рівноваги, за допомогою якої обмін речовинами і енергією між суспільством та природою органічно "вписується" у природний кругообіг. Отже, у системі зберігається загальний речовинно-енергетичний баланс.

Оптимізаціясоціоекосистем полягає у створенні у них такої оптимальної функціональної структури, яка б забезпечувала відновлення в них динамічної рівноваги, тобто базувалася б на речовинно-енергетичному балансі в середині системи.

Оптимальнимвважається такий режим природокористування, при якому максимальний економічний ефект досягається при збереженні динамічної рівноваги соціоекосистем, отже, без перевищення граничне допустимих антропогенних навантажень на геоекосистеми, з яких вона складається.

Кінцевою метою оптимальної функціональної структуризації соціоекосистем є формування в них якісно нового природно-окультуреного середовища, що гармонійно поєднує природні та антропогенні об’єкти і задовольняє матеріальні, санітарно-гігієнічні, рекреаційні та естетичні потреби населення. Ця мета повністю відповідає основному завданню соціоекології гармонізації взаємовідносин між людським суспільством та навколишнім середовищем.

 

 


Читайте також:

  1. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  2. VІ. План та організаційна структура заняття
  3. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  4. Аеродинамічні властивості колісної машини
  5. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  6. Аналізатори людини та їхні властивості.
  7. Аналізатори людини та їхні властивості.
  8. АРХІВНІ ДОВІДНИКИ В СИСТЕМІ НДА: ФУНКЦІЇ ТА СТРУКТУРА
  9. Атомно-кристалічна структура металів
  10. Атрибутивні ознаки і властивості культури
  11. Базова алгоритмічна структура
  12. Банківська система та її структура. Функції Центрального банку.




Переглядів: 2695

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Соціоекологія, її об’єкт, предмет та завдання | Поняття про середовище існування людського суспільства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.092 сек.