Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Розвиток вищої нервової діяльності в філогенезу

Розвиток психіки у філогенезі

Филогенезом (від грец. phyle - рід, плем'я і genesis - народження, походження) називається процес розвитку всього живого (від рослин до тварин, а від них - до людини).

Існують різні підходи до розуміння того, кому притаманна психіка:

o антропсихизм (Р. Декарт) вважає, що психіка властива тільки людині;

o панпсихизм (французькі матеріалісти) затверджує загальну натхненність природи. Згідно з даною теорією психіка властива всій природі, всьому світу (в тому числі і каменю);

o згідно биопсихизму психіка - властивість живої природи (тобто притаманна і рослин);

o нейропсихизм (Ч. Дарвін) вважає, що психіка властива тільки організмам, які мають нервову систему;

o мозгопсихизм (К. К. Платонов) знаходить психіку тільки у організмів з трубчастої нервової системою, що мають головний мозок (при такому підході у комах психіки немає, оскільки у них вузлова нервова система без вираженого головного мозку).

Згідно А. Н. Леонтьєву, критерієм появи зачатків психіки у живих організмів є наявність чутливості. Під чутливістю розуміють здатність реагувати на життєво незначущі подразники середовища (звук, запах тощо), які є сигналами для життєво важливих подразників (їжа, небезпека), завдяки їх об'єктивно стійкого зв'язку. Критерієм чутливості виступає здатність утворювати умовні рефлекси - закономірну зв'язок зовнішнього або внутрішнього подразника за посередництвом нервової системи з тією чи іншою діяльністю. Психіка виникає і розвивається у тварин саме тому, що інакше вони не могли б орієнтуватися в середовищі і, отже, існувати.

Виділяють три основні стадії розвитку психіки у тварин у філогенезі:

1. Стадія елементарної чутливості. На даній стадії тварина (від амеб до комах, риб, земноводних) реагує тільки на окремі властивості предметів зовнішнього світу, і його поведінка визначається вродженими інстинктами (харчування, самозбереження, розмноження тощо). Інстинктивне поведінка специфічна для кожного даного виду; структура і цілі кожної його форми закріплені генетично. Інстинкт - це вроджені, невідмінювані форми поведінки, однакові у особин певного виду; вроджена послідовність, алгоритм реакцій у відповідь на строго певні подразники.

2. Перцептивна стадія психіки. На даній стадії у тварин (птахів, ссавців) відображення дійсності здійснюється у вигляді цілісних образів предметів (предметне сприйняття); тварина здатна навчатися, у нього з'являються індивідуально набуті навички поведінки.

3. Стадія інтелектуальної психіки характеризується здатністю тваринного відображати міжпредметні зв'язки, ситуацію в цілому, прогнозувати розвиток ситуації в найближчому майбутньому. В результаті тварина здатна обходити перешкоди, "винаходити" нові способи вирішення двофазних завдань, що вимагають попередніх підготовчих дій для свого вирішення. Інтелектуальний характер носять дії багатьох тварин-хижаків, але особливо людиноподібних мавп та дельфінів.

Інтелектуальна поведінка тварин не виходить за рамки біологічної потреби і діє тільки в межах наочної ситуації.

Психіка людини - якісно більш високий рівень, ніж психіка тварин. Її головна відмінна особливість - наявність свідомості. Згідно А. Н. Леонтьєву, свідоме відображення - це таке відображення предметної дійсності, в якому виділяються се об'єктивні стійкі властивості незалежно від ставлення до неї суб'єкта. Ведучими факторами виникнення свідомості були праця і мова. Свідомість і особистість - якості, які відрізняють людину від тварин. Але виникають свідомість і особистість на певній стадії культурної еволюції людини, ось чому їх немає у тварин. Свідомість, розум людини розвивалися в процесі трудової діяльності, яка з'являється в силу необхідності здійснення спільних дій для добування їжі при різкій зміні умов життя первісної людини. В процесі еволюції суспільства людина змінює способи і прийоми своєї поведінки, трансформує природні задатки та функції у вищі психічні функції - специфічно людські суспільно зумовлені форми пам'яті, мислення, сприйняття (логічна пам'ять, абстрактно-логічне мислення), опосередковані застосуванням допоміжних засобів, мовних знаків, створених у процесі історичного розвитку. Єдність вищих психічних функцій утворює свідомість людини.

У психології під филогенезом розуміється процес зміни психіки людства в процесі еволюції. І хоча видові біологічно-морфологічні особливості людини стійкі вже протягом тисячоліть, розвиток психіки людини відбувалося в процесі трудової діяльності, соціальної і культурної еволюції людства. Матеріальна, духовна культура людства - це об'єктивна форма втілення досягнень психічного розвитку людини.


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. II. Мотивація навчальної діяльності
  3. II. Мотивація навчальної діяльності
  4. II. Мотивація навчальної діяльності
  5. II. Мотивація навчальної діяльності
  6. II. Мотивація навчальної діяльності
  7. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  8. II. Найважливіші проблеми, що визначають розвиток місцевого самоврядування і є спільними для будь-яких урядових систем.
  9. II. Розвиток математичних знань учнів.
  10. II. Розвиток математичних знань.
  11. II. Розвиток математичних знань.
  12. II. Розвиток математичних знань.




Переглядів: 559

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Порушення ВНД | Розвиток вищої нервової діяльності в філогенезу.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.