Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основи програмованого навчання

Порівняльна характеристика традиційного та проблемного навчання

Традиційне навчання Проблемне навчання
1. Навчальний матеріал подається у готовому вигляді. Педагог основну увагу звертає на програму навчання. 1. Новий навчальний матеріал учні отримують під час розв’язання теоретичних та практичних проблем
2. Під час учіння виникають певні проблеми, труднощі, викликані тимчасовим вилученням учня з процесу навчання 2. Під час вивчення проблеми учні долають всі труднощі, їхня активність і самостійність досягають високого рівня
3. Темп навчання залежить від програми навчання 3. Темп навчання залежать від індивідуально-психологічних особливостей учня
4. Контроль навчальних досягнень тільки частково пов’язаний із процесом навчання; він не є складовою цього процесу 4. Підвищення активності учнів сприяє розвитку позитивних мотивів учнів навчальної діяльності, зменшує необхідність формальної перевірки результатів
5. Відсутність можливості досягнення учнями стовідсоткових позитивних результатів. Найбільшу трудність викликає використання інформації на практиці 5. Результати навчання є достатньо високими та стійкими. Учням легше використовувати отримані знання на практиці та водночас розвивають свої вміння та творчі здібності

Отже, значення проблемного навчання:

- забезпечення свідомого і міцного оволодіння учнями новими знаннями і новими способами дій;

- сприяє розумовому розвитку учнів, формуванню розумової самостійності і творчих здібностей учнів;

- вчить учнів вчитися;

- допомагає оволодіти досвідом творчої діяльності;

- формує пізнавальний інтерес.

 

В основі програмованого навчання покладено дослідження американських психологів і педагогів по навчанню тварин в 50-ті роки XX ст. Основоположник – професор Гарвардського університету Б.Ф.Скіннер, паралельно працював Н.Крауле.

З середини 1961р. – 1962р. – розробка в СРСР (академік О.І.Берг).

Програмоване навчання – навчання з використанням програми управління процесом засвоєння ЗУН і відповідно контролю за ним.

Види: машинне і безмашинне програмування.

Функції машин:

- набуття інформації – інструктор;

- закріплення матеріалу – репетитор;

- формування практичних умінь – тренер;

- перевірка оволодіння знаннями – екзаменатор;

- єдність функцій – універсальна машина – змішана.

Безмашинне навчання: підручники, посібники → засвоєння знань (зміст освіти); тести, перфокартки → перевірка знань, умінь → методи навчання.

Лінійне програмування – розподіл навчального матеріалу на невеликі частини – кроки, перевірка засвоєння кожної частини, опрацювання учнем всього матеріалу в заданій послідовності (Б.Скіннер).

 

Рисунок 1.1 – Програмування навчального матеріалу за лінійною системою

Розгалужене програмування – учень опрацював відносно закінчену частину навчального матеріалу (ця частина тут більша, ніж крок у Скіннера), у відповіді на питання може допустити помилку. Помилки можуть бути різними, їх слід передбачити і записати декілька варіантів можливих відповідей на питання. Ці відповіді пропонуються учню, він обирає ту відповідь, яку вважає правильною. Після вибору учень в залежності від відповіді одержує вказівку про подальшу роботу.

 

Рисунок 1.2 - Програмування навчального матеріалу за розгалуженою системою

Позитивні сторони програмованого навчання:

- індивідуалізація навчання;

- створення особливих засобів мотивації навчання у вигляді покрокового закріплення;

- оригінальні методичні принципи розробки програмованих посібників і ТЗН;

- міцне засвоєння знань;

- самостійність засвоєння знань.

Негативні:

- репродуктивний характер засвоєння знань;

- обмежує творчу діяльність учнів.

Програмоване навчання – метод жорсткого управління процесом засвоєння знань учнями, коли навчальний матеріал дається невеликими частинами, які легко засвоюються.

Частини = кроки = кадри інформації.

Перевірка знань після кожного кроку → зворотній зв’язок.

Характерні риси програмованого навчання:

- розподіл жорстко відібраного навчального матеріалу на окремі невеликі частини;

- включення системи інструкцій по послідовному виконанню певних дій, спрямованих на засвоєння кожної частини;

- висунення завдань по перевірці засвоєння кожної частини;

- дотримання відповідей, що інформують учнів про ступень правильності відповіді.

Програмоване навчання – комплексна система навчання, яка передбачає використання нових засобів навчання (спеціальні програмовані підручники, навчальні машини) і нові організаційні форми навчання.

За формою програмоване навчання є особливий вид самостійної роботи учнів над спеціально опрацьованим навчальним матеріалом.

Процес спеціальної переробки учбового матеріалу для програмованого навчання називається програмуванням.

Підготовлений таким чином учбовий матеріал оформляється у вигляді програмованого підручника або інших видів друкованих посібників (безмашинне програмування) або у вигляді програм, що кодуються за допомогою навчальних машин (машинне програмування).

При лінійному принципі програмування учень послідовно переходить від одного кроку програми до наступного. При цьому всі учні йдуть одним шляхом, опрацьовуючи всі кроки програми підряд.

Кожен крок обводиться рамкою. В результаті сторінки поділяються на прямокутники.

Крок → рамка → кадр.

Розмір кадру різний за величезною в залежності від змісту матеріалу: від 1-2 сторінок до 1-2 рядочків. Мілкі (дрібні) частини при лінійному програмуванні.

Зміст кадрів:

- тільки інформація;

- тільки завдання зробити дії по її засвоєнню;

- тільки контрольні завдання;

- все разом.

Відповідь розміщується так, щоб вона не кидалась в очі, але щоб її легко можна було знайти і використати для самоперевірки.

Працюючи над програмованим посібником, що побудований за лінійним принципом, всі учні, і сильні і слабкі, опрацьовують матеріал підряд. Різниця лише в темпі опрацювання матеріалу.

При навчанні за розгалуженою програмою – диференціація. Засобом диференціації є завдання з вибором відповіді.

При лінійному – правильно чи ні виконав завдання, розгалуження – завдання з вибором відповіді і учень при цьому одержує інформацію, зміст і призначення якої залежить від зробленого вибору.

Неправильні варіанти відображають помилки учнів, що пов’язані з можливими відхиленнями в ході міркувань. Автори передбачають це і складають додаткові розв’язання до кожного варіанта відповідей.

Принцип розгладженого програмування дозволяє більше індивідуалізувати навчання.

Учень, що правильно відповідає, швидко рухається вперед, учні, що допускають помилки, будуть рухатися повільніше, але вивчать додаткові пояснення і усунуть пробіли в своїх знаннях.

Засоби програмованого навчання:

- програмовані посібники різного дидактичного призначення;

- комп’ютер.

Різниця в техніці викладу навчальної інформації і завдань, одержання відповідей від учнів і повідомлення про результат перевірки.

Види програмованих посібників в залежності від функцій:

- програмовані підручники;

- програмовані збірники завдань і вправ;

- програмовані контрольні завдання → тести сьогодні з вибором відповіді;

- програмовані доповнення до діючих підручників.

Алгоритмізація навчання див. «репродуктивний метод».

 


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  3. V Засоби навчання
  4. Адаптації та навчання
  5. Активне управління інвестиційним портфелем - теоретичні основи.
  6. Активний метод навчання
  7. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  8. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу
  9. Анатомо-фізіологічні основи статевого розвитку.
  10. Б. Особливості диференціації навчання у школах Великобританії
  11. Багатокрокове прогнозування з перенавчанням нейромережі на кожному кроці прогнозу
  12. Бінарні методи навчання.




Переглядів: 3234

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Проблемне навчання у початкових школі | Перспективи розвитку і використання програмованого навчання. Комп’ютерізація навчання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.023 сек.