Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Розлади у дитячому і підлітковому віці

Педагог для здійснення ефективної навчально-вихов­ної взаємодії з дітьми повинен знати не лише їхні вікові, фізіологічні та індивідуальні особливості, а й розлади (від­хилення) та їх конкретні прояви. Вчасне виявлення роз­ладів з подальшою переадресацією фахівцям запобіжить багатьом проблемам у розвитку цих дітей.

Серед дитячих і підліткових розладів розрізняють: де­фіцит уваги із гіперактивністю, розлади поведінки і непо­кору, тривожність, депресивність, тики, аутизм, лунатизм, розлади у навчанні, розлади харчування, патологічний азарт, уживання алкоголю тощо.

Дефіцит уваги із гіперактивністю (ДУЗГ). Цей роз­лад, який часто називають гіперактивністю, пов'язаний із труднощами формування цілеспрямованої, довільної пове­дінки у дітей, імпульсивністю, підвищеною руховою ак­тивністю, труднощами концентрації уваги та ін. Про­являється він до 8 років приблизно у 3—5 % дітей шкіль­ного віку, хлопчики страждають ним у 6—9 разів частіше, ніж дівчатка, особливо хлопчики передпідліткового віку. Пізніше ДУЗГ трапляється значно рідше, проявляється короткочасними епізодами. Окремі залишкові явища, на­приклад труднощі з увагою, можуть зберігатися у доросло­му віці.

Діти з ДУЗГ проявляють надмірну та перебільшену м'язову активність (безглузду біганину, неспокій, постій­не совання), дуже легко відволікаються, не можуть дотри­муватися вказівок, реагувати на вимоги вчителя. їм при­таманні імпульсивна поведінка, низька толерантність до фрустрації. Гіперактивні діти часто мають знижений інте­лект (їх К{ на 7—15 пунктів нижчий від середнього), не­здатні до навчання і погано вчаться, відчувають труднощі у засвоєнні основ шкільних предметів. Для них характер­ні безперервні балачки, нав'язливість та незрілість, вони справляють переважно негативне враження на тих, хто їх оточує, важко налагоджують стосунки з батьками і вчите­лями, оскільки не підкоряються їхнім вимогам. Нерідко це налаштовує проти них однолітків. Як правило, гіперак­тивні діти не відзначаються тривожністю.

Розлади поведінки і опозиційний розлад непокора. Основним їх симптомом є агресивна або асоціальна пове­дінка. Розлади поведінки проявляються приблизно у віці дев'яти років. Зауваживши їх, важливо розмежувати по­стійні асоціальні дії (влаштування пожеж, порушення

прав інших людей) і проступки, до яких схильні і нормаль­ні діти та підлітки.

У реальному житті важко, а нерідко навіть неможливо розрізнити розлади поведінки, передделінквентну (за яку можлива кримінальна відповідальність) поведінку і ранні стадії розвитку асоціальної особистості. Оскільки для та­ких дітей звично говорити неправду, скоювати періодичні крадіжки, проявляти роздратування. Вони не визнають обмежень сексуальних поведінки і агресивності; беруть участь в актах вандалізму, пограбуваннях, вбивствах; ча­сто зловживають наркотиками, алкоголем та демонстру­ють симптоми депресії. Розлади поведінки підвищують ри­зик вагітності поза шлюбом, зловживання наркотиками, алкоголем у дівчаток-підлітків. Дитячі розлади поведінки зберігаються і в період дорослості. Правда, не всі діти із роз­ладами поведінки, із делінквентною поведінкою вироста­ють асоціальними особистостями або скоюють злочини.

Асоціальну поведінку, що спостерігається у дітей з роз­ладом поведінки, часто випереджує опозиційний розлад непокори — прояви у поведінці негативізму, непокори, не­слухняності, ворожості щодо владних осіб. Цей розлад по­чинається у шестирічному віці, часто переростаючи у роз­лади поведінки. Усім випадкам розладів поведінки переду­вав опозиційний розлад непокори, але тільки приблизно у 25 % цих дітей протягом 2—3 років розвинувся розлад по­ведінки. Спричинили їх негаразди у сім'ї, соціально-еко­номічні проблеми, асоціальна поведінка батьків.

Тривожні розлади. У суспільстві ніхто не ізольований від подій або ситуацій, які породжують тривогу. Більшість нормальних дітей у процесі свого розвитку неодноразово піддаються страхам, переживають почуття невизначено­сті. Діти із тривожними розладами схильні до більш ек­стремальної поведінки, ніж ті, які відчувають нормальну тривожність. У них проявляються нереальні страхи, со­ром'язливість, гнітюче почуття неадекватності, порушен­ня сну і страх перед школою. Згодом вони стають надто залежними від допомоги і підтримки інших людей.

Тривожні розлади часто зумовлені розлукою. Таких ді­тей переслідують страхи, надчутливість, сором'язливість, нічні кошмари, хронічна тривожність, невпевненість у собі, боязнь нових ситуацій. Вони, як правило, інфантиль­ніші за своїх нетривожних ровесників, чутливі, нервові, покірні, легко впадають у відчай і часто вибухають. Основ­ною ознакою клінічної картини при цьому розладі є над­мірна тривога з приводу розлуки, наприклад, з матір'ю.

Психосоціальними факторами стресу можуть бути смерть родича або улюбленої домашньої тварини. Коли дітей із тривожним розладом розлучають з об'єктами їх прив'яза­ності, вони відчувають патологічний страх, наприклад, ду­мають, що їх батьки захворіють і помруть, безпорадно тяг­нуться до дорослих, важко засинають, стають дуже вимо­гливими. Такий розлад не є стабільним, і частіше зустрічається у дівчат. Однак у деяких дітей розвиваються проблеми, що проявляються у прогулюванні школи (страх покинути дім, батьків і піти до школи), проблемах адапта­ції до нових умов.

Тривожні розлади можуть зберігатися у підлітковому та юнацькому віці. Спочатку вони породжують неадекват­ні реакції уникнення, а потім — відхилення у мисленні та поведінці, навіть нездатність «вписатися» у групу однолі­тків. Із віком такі діти розширюють взаємодію з одноліт­ками, знаходять друзів, добре справляються із навчальни­ми та іншими завданням. Учителі, які розуміють со­ром'язливих, замкнутих дітей, передають їм позитивний досвід, який стримує розвиток тривожності.

Одним із проявів тривожних розладів є селективний мутизм — стан, за якого проявляється постійна нездат­ність говорити у певних соціальних ситуаціях (наприклад, у школі). Переживання його заважає у навчанні та со­ціальній адаптації. Діагностування селективного мутизму можливе тільки після засвоєння дитиною мови. На це пот­рібно не менше місяця, за винятком першого місяця пере­бування у школі, коли багато дітей відчувають сором'яз­ливість, перебувають у стані загальмованості.

Селективний (вибірковий) мутизм мало поширений і найчастіше проявляється у дошкільнят.

Депресивність. У дітей і підлітків депресія зустріча­ється досить часто (0,4—2,5 %), розповсюдженість важко­го депресивного розладу у підлітків у будь-який період їх життя становить 15—20 %. До підліткового періоду рівень депресії вищий у хлопчиків, у підлітковому — у дівчат. Дитяча депресія проявляється у замкненості, роздратова­ності, плачі, уникненні здорового контакту, фізичних скаргах, поганому апетиті, іноді — в агресії, поганому само­почутті.

Спричинюють депресію насамперед біологічні факто­ри. Діти, батьки яких страждали важкою депресією, ма­ють більше порушень, відчувають гострішу потребу у психологічній допомозі, у них частіше діагностують розла­ди психіки. Високий рівень депресії демонструють діти із сімей із розладами настрою. Схильні до депресії діти, які пережили в минулому стресові події, вразливі до суїцидальних думок.

На розвиток депресивного розладу впливає научіння неадаптивній поведінці: у дитини, яка спостерігає за нега­тивною поведінкою батьків або негативними емоційними станами, може розвинутись депресивний ефект; матері, які страждають депресією, передають новонародженим свій настрій. Депресія у матерів часто розвивається під час вагітності або відразу після народження дитини частково через виснаження, гормональну перебудову, яка впливає на організм.

Ставлення матері до новонародженого впливає на ро­звиток у нього прив'язаності. Жінки, які страждають де­пресією, менш чутливі до своїх дітей. Це відповідно позна­чається на дітях навіть на фізіологічному рівні: дослідники встановили, що у момент вираження матір'ю негативних емоцій у новонародженого реєструється більш висока елек­трична активність лобних долей мозку.

Тики. Проявляються вони як стійке, періодичне м'язо­ве посіпування або спазми локалізованої групи м'язів: моргання ока, посіпування рота, облизування губ, знизу­вання плечима, повертання голови, потирання носа, звіль­нення від нежиті та ін. Частіше вони проявляються у віці 2—14-ти років, здійснюючись автоматично, навіть не заува­жуються людиною. Фактично більшість людей не підозрю­ють про свій тик доти, доки їм хто-небудь не скаже про це.

Аутизм. Причини аутизму невідомі. Деякі вчені стверджують про його залежність від певних дефектів на генному рівні, пошкодження від опромінення та інших чинників пренатального розвитку. Типовою ознакою цьо­го порушення є невідчуття дитиною життя. Такі діти від народження ніколи не притуляються, не тягнуться до до­рослого, якщо той бере їх на руки, не усміхаються, не див­ляться на матір під час годування тощо.

Аутизм є хворобливим станом психіки людини, який характеризується складними порушеннями контактів із реальністю, заглибленням у власні переживання.

Наслідки аутизму: недостатні мовний, перцептивний і моторний розвиток; неадекватна поведінка, втрата контакту з реальністю, нездатність поводитися серед людей. У хлоп­чиків він проявляється у 4—5 разів частіше, ніж у дівчат.

Особи, які страждають ним, не демонструють потреби в любові або контактах, іноді здається, що вони навіть не знають, хто їх батьки. Аутичні діти нездатні реагувати на людей, бо не можуть «читати» їхні соціальні знаки, страж­дають «психічною сліпотою», нездатністю зайняти певну позицію, як це роблять інші діти. У них обмежена здат­ність до розуміння того, на що вказує інша людина, орієн­тації на звукові сигнали у просторі. Діти-аутисти мають менше соціальних взаємодій, ніж їх однолітки. Вони не спостерігають за подіями, не граються, найчастіше пасив­ні, нездатні до ефективного научіння.

У них відсутнє мовлення або дуже обмежене його вико­ристання для комунікації, за винятком найрудиментар-них форм, наприклад ехолалії — беззмістовного повторен­ня декількох слів. їхня вимова звуків незрозуміла. Аути-сти часто демонструють відразу до звукових стимулів, плачуть, навіть почувши батьківський голос.

Аутичні діти намагаються виключити або звести до мі­німуму втручання у своє життя інших людей, надають пе­ревагу діяльності наодинці. У декого з них добре розвину­ті навички підбору предметів один до одного: мозаїку вони складають, як і нормальні діти або навіть і краще. Однак відчувають серйозні труднощі за потреби розташувати у певній послідовності картинки, що відображають певні по­дії, у них виникають проблеми з символічними завдання­ми на пантоміміку. їм важко виконувати дії з уявними предметами, хоч вони успішно справляються з цим у ре­альному житті.

Аутичні діти володіють потенційно нормальним інте­лектом, деякі з них мають добру пам'ять. Однак у них по­мітна затримка розумового розвитку, нездатність розв'я­зувати інтелектуальні завдання. Притаманні їм когнітивні порушення спричинюють деформації їхньої адаптивної по­ведінки.

Багато аутичних дітей зацікавлюються деякими пред­метами (каміння, електричний вимикач, негативи фото­знімків, ключі), сильно прив'язуючись до них. Перешко­джання їхньому захопленню (забирання предметів та ін.) провокують у них спалахи агресії, плач.

Загалом такі діти мають труднощі у взаєминах із оточую­чими людьми, у перцептивно-когнітивній діяльності, ро­звитку мови, почутті ідентичності. Для них характерні див­ні, повторювальні дії, захоплення незвичайними предмета­ми, нав'язлива потреба підтримувати постійність оточення.

Розлади у навчанні. Спостерігаються вони у дітей, які у всьому іншому поводяться нормально або навіть виявля­ють обдарованість. Це стосується їх мови і мовлення, мате­матичних, рухових навичок і не пов'язано з явними фізичними чи неврологічними дефектами. Досить поширене явище дислексії — труднощі при оволодінні читанням, письмом і розумінням на фоні нормальних, іноді підвище­них показників розумового розвитку. Дитині важко розпіз­нати слова і зрозуміти прочитане, справитися з трудноща­ми при написанні тексту. Вона пропускає, додає або спотво­рює слова, а читає дуже повільно, часто запинаючись.

Розлади харчування. Проявами розладів харчування є невротична анорексія — відсутність апетиту, відмова від їжі. Страждають нею здебільшого дівчатка. Головними симптомами анорексії є: інтенсивний страх перед збіль­шенням ваги, відмова підтримувати своє харчування на нормальному рівні, яка супроводжується невиправданими скаргами на повноту. У таких осіб порушене уявлення про власне тіло (хворі спотворено сприймають своє тіло).

Невротична анорексія є небезпечним для життя захво­рюванням. Хворі надмірно контролюють своє буденне життя, відчувають труднощі у соціальній адаптації, ізолю­ються від ровесників, вживають психоактивні речовини, прирікають себе на голодування, вдаються до суїцидальної поведінки. Нерідко такі дії мають фатальні наслідки.

У хворих нервовою анорексією можуть проявлятися клінічна депресія, особистісні розлади, які супроводжу­ються тривогою, страхами, демонстративні, ексцентричні вчинки. Дівчина, яка страждає анорексією, прагне уника­ти всього нового, невідомого, сумнівається в собі, спілку­ється у ненормально ускладненій манері.

Серед дівчаток і жінок частими є прояви невротичної булімії — відчуття голоду, яке супроводжується слабкі­стю, болями під «сонячним сплетінням». Критеріями діа­гностування булімії є багаторазове переїдання, неадекват­на поведінка, спрямована на запобігання збільшення ваги (пісна їжа, надмірне захоплення фізичними вправами і прийом гормонів для прискорення метаболізму).

Підлітки і юнаки, які страждають цими захворюван­нями, погано пристосовані до боротьби із життєвими труд­нощами, тривожні, агресивні, депресивні, сором'язливі, імпульсивні, вразливі до стресів.

Отже, порушення харчування — суто психологічні роз­лади, які підривають фізичне здоров'я.

Паталогічний азарт. Участь в азартних іграх є прогре­суючим розладом, який характеризується постійною або пе­ріодичною втратою контролю над азартом, захопленням грою і здобуванням грошей заради гри. Ірраціональна пове­дінка відбувається попри високу ймовірність неприємних наслідків. Паталогічний азарт супроводжується такою по­ведінкою, яка підтримується короткотривалим виграшем, ігноруванням перспективи руйнування життя індивіда.

Уживання алкоголю і наркотиків. У підлітків, які вжи­вають алкоголь, клінічна картина розладів досить складна. Алкоголь є висококалорійним наркотичним продуктом, вживання якого знижує потребу в їжі. Підлітки, які вжива­ють надмірну кількість алкоголю, часто страждають від по­рушення харчування, здатності організму засвоювати пожи­вні речовини, хронічної втоми, депресії.

На перших порах здається, що алкоголь сприяє подо­ланню стресу, особливо сильного, допомагає відсунути на задній план складну реальність, посилити відчуття власної спроможності і значущості. Але надмірне його вживання порушує критичність мислення і розумову діяльність, спри­чинює поступову деградацію особистості. Поведінка підліт­ків стає грубою і неадекватною; він усе частіше уникає від­повідальності за свої вчинки, перестає стежити за собою, стає запальним і агресивним. У них розвивається не тільки фізіологічна, але й психологічна залежність від алкоголю, що деструктивно діє на їх життєве пристосування.

Підлітки часто вживають алкоголь, очікуючи, що це підвищить їхню популярність серед ровесників, посилить задоволення від життя.

Профілактичні зусилля повинні адресуватись дітям до того, як вони почнуть випивати. Педагог має цілеспрямо­вано роз'яснювати школярам та їхнім батькам про шкід­ливі наслідки вживання алкоголю.

Предметом зловживання та залежності є і психоактивні речовини: наркотики (опіум та його похідні); седативні препарати (барбітурати); стимулятори (кокаїн і амфітаміни); заспокійливі препарати (бензодіазепіни); галюциноге­ни (ЛСД та РСР).

Особливості поведінки залежних дітей та підлітків зумовлені типом речовини, її кількістю і тривалістю прий­мання, фізіологічними та психологічними особливостями дітей, нерідко і соціальним оточенням, в якому культиву­ється наркотичний досвід. Дуже часто наркоманія поєдна­на з психопатологією. Особливими ознаками наркомана є асоціальні риси особистості: депресія, напруженість, не­впевненість, почуття власної неповноцінності, труднощі у формуванні міцних і щирих особистісних стосунків, особистісні розлади.

Педагог повинен бути обізнаним з основними причина­ми відхилень у розвитку школярів та їх конкретними проявами, щоб адекватно реагувати у відповідних ситуаціях та ефективно взаємодіяти з іншими фахівцями (психолог, соціальний педагог).

 


Читайте також:

  1. G. Дитячі функціональні гастроінтестінальні розлади: Новонароджені/діти раннього віку
  2. Вегетативні розлади: закрепи, аменорея, сухість шкіри і слизових, тяжкість у грудях.
  3. Вольові розлади.
  4. Епілептичні напади в дитячому віці.
  5. Загальна специфіка розвитку школярів у підлітковому та юнацькому віці
  6. ЗМІСТ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРИРОДОЮ В ДИТЯЧОМУ САДКУ 1 сторінка
  7. ЗМІСТ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРИРОДОЮ В ДИТЯЧОМУ САДКУ 10 сторінка
  8. ЗМІСТ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРИРОДОЮ В ДИТЯЧОМУ САДКУ 2 сторінка
  9. ЗМІСТ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРИРОДОЮ В ДИТЯЧОМУ САДКУ 3 сторінка
  10. ЗМІСТ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРИРОДОЮ В ДИТЯЧОМУ САДКУ 4 сторінка
  11. ЗМІСТ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРИРОДОЮ В ДИТЯЧОМУ САДКУ 5 сторінка
  12. ЗМІСТ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПРИРОДОЮ В ДИТЯЧОМУ САДКУ 6 сторінка




Переглядів: 1795

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Затримка інтелектуального розвитку | Педагогічна психологія екстремальних випадків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.