Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття цінностей у психології

Процес переходу до ринкової економіки призвів до появи но­вих динамічних цінностей, які далі вкорінюються і трансформую­ться у стабільні чи, не прижившись, зникають, і перегляду тради­ційних цінностей, їх трансформації чи девальвації.

Сьогоднішні цінності суперечать одні одним. І Іебажання жити по-старому поєднується з розчаруванням у нових ідеалах, які для багатьох людей виявилися або недосяжними, або фальшивими.

Проблемою цінностей займалися: Е.Шпрангер, В.Франкл, Е.Фромм, А.Маслоу, К.Роджерс, А.Мейноиг, М.Вебер, Дж.Крамбо, ДО.Леонтьєв, Б.І.Додонов, А.І.Донцов, Є.Б.Фонталова, В.А.Скребець та інші.

Цінність - те, що має певну матеріальну або духовну вартість; важливість, значущість чого-небудь [7].

У широкому розумінні цінностями можуть виступати: абстра­ктні привабливі смисли, ситуативні та стабільно важливі для інди­віда конкретні матеріальні блага. У більш вузькому значенні при­йнято говорити про цінності як про духовні ідеї, які полягають у поняттях, що мають високий ступінь узагальнення; це феномен, який має для людини велике значення і відповідає її актуальним потребам та ідеалам; опосередковане культурою поняття, яке є ета­лоном належного у досягненні потреб.

Ціннісні орієнтації - спрямованість інтересів і потреб особис­тості на певну ієрархію життєвих цінностей, схильність надавати перевагу одним цінностям і заперечувати інші, спосіб диференціа­ції особистіших об'єктів і явищ за їх особистісною значущістю; ви­біркове ставлення людини до матеріальних і духовних цінностей; система її настанов, переконань, переваг, виражена в поведінці [4].

Цінностей немає лише там, де людина байдужа, не цікавиться різницею між істиною та помилкою, прекрасним і потворним, доб­рим і злим.

Численні дефініції16 базових цінностей вкладаються у дві ос­новні парадигми, які визначають два види цінностей: термінальні (цільові, дальні) та інструментальні (ближні, є засобами по відно­шенню до термінальних). У першому випадку мова йде або про до­статньо абстрактно виражені концепції того, що найбільш бажане, емоційно привабливе, здатне описати ідеальний стан буття людей («свобода», «безпека», «достаток», «смисл життя»), або про модус поведінки чи дій, який настільки ж глибоко осягається («чесний», «логічний», «акуратний»). До інструментальних цінностей віднося­ться моральні цінності та цінності компетенції («відповідальний», «логічний», «розумний»). Вони активізуються як критерії (чи стан­дарти) при оцінці та виборі тільки модусу17 поведінки, дій, а термі­нальні - при оцінці та виборі як цілей діяльності, так і допустимих

способів їх досягнення [2].

Цінності виконують три функції: орієнтувальну, регулятивну,

спонукальну.

За своїм статусом і рівнем функціонування у людському бутті визначають такі групи цінностей: універсальні/традиційні (краса, добро, істина, свобода), ситуативні/динамічні; термінальні (дальні, цільові)/інструментальні (ближні, які є засобами по відношенню до термінальних); інтегруючі/диференціюючі; наявні/ідеальні; матері­альні/соціальні/екологічні та ін.; загальноприйняті/домінуючі/опо­зиційні/судження меншості.

Найвищими з усіх цінностей є людина і людське життя, поза яким втрачають зміст усі інші цінності. Про це належить пам'ятати і психологу.

До окремої групи належать базові цінності людського буття, які визначаються зовнішніми умовами існування індивіда та цін­нісними орієнтаціями людини: людську діяльність, у процесі якої створюються усі інші цінності і формується сама людина як особистість, елементи матеріальної та духовної культури, необ­хідні для її життя, спілкування індивіда з іншими людьми, сво­бода, знання про зовнішній світ і внутрішній стан самої людини, різноманітні регулятивні норми як імперативи18 поведінки тощо. Частину цінностей людина засвоює як спадок від тих традицій, у які вона потрапила після свого народження. Свідомість дозволяє їй виробляти і нові цінності. У цей процес людина включає своє мислення (я знаю ось це і ось це, між ними існує ось такий зв'язок, якщо вчинити так, то наслідки будуть такими), чуттєвість (це ви­кличе у мене задоволення, а це - навпаки), розум (ось те, чого я хо­чу насправді). Хоча, звісно, таку інтерпретацію можна розглядати як переплавлення старих цінностей у нові установки.

Система життєвих цінностей особистості виступає як орієнту­вальна основа життєдіяльності, дозволяючи їй орієнтуватися у зов­нішньому світі, визначати своє місце у життєвому просторі, напря­ми і способи своєї життєдіяльності, особливості індивідуального життєвого шляху.

Основний зміст ціннісних орієнтаційце філософські, мора­льні переконання людини, глибока та постійна прив'язаність, мора­льні принципи поведінки. Через це у будь-якому суспільстві цінніс­ні орієнтації особистості є об'єктом виховання, цілеспрямованого впливу. їх розвиток є показником зрілості особистості. Значення ціннісних орієнтацій переоцінити важко, оскільки вони впливають на стиль мислення і життя індивіда, перебіг емоційних і мотивацій­них процесів, а також на формування інтересів особистості. Це призма сприйняття не тільки зовнішнього, але і внутрішнього світу індивіда, яка зумовлює зв'язок між свідомістю та самосвідомістю, психологічну основу для вирішення особистістю питання про смисл життя, завдяки якому відбувається інтеграція сукупності цін­нісних орієнтацій у дещо цілісне, характерне тільки для даної осо­бистості.


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
  3. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  4. А/. Поняття про судовий процес.
  5. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  6. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  7. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  8. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  9. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  10. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  11. Аудит основних засобів, нематеріальних активів та матеріальних цінностей
  12. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання




Переглядів: 1735

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
НЕ 1. 4 Проблема загальнолюдських цінностей у психології | Підходи до розуміння загальнолюдських цінностей

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.