Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Підходи до розуміння загальнолюдських цінностей

При здійсненні життєвих виборів і вчинків людина може опиратися на свої уявлення про «справедливе» і «необхідне», але якщо вона не впевнена у своїх уявленнях, то вона неминуче звертається до подібних уявлень, які склалися в культурі, тобто до загальнолюдських цінностей.

Однозначного трактування загальнолюдських цінностей у сучасній науці немає. Виділяють 5 підходів до їх розуміння[2, с.322-324]:

1) релігійний підхід:християнські заповіді - основа загаль­нолюдських цінностей. Ніхто не заперечує ролі християнства у ста­новленні сучасної європейсько-американської культури, але: мало хто знає ці заповіді; і як бути з представниками інших релігійних конфесій, атеїстами?

2) правовий підхідґрунтується на прийнятих і підписаних багатьма країнами документах: «Всезагальна декларація прав лю­дини», «Конвенція про права дитини» та ін. Але й ці документи ма­ло хто знає.

Наприклад, «Всезагальна декларація прав людини», ст.23, п.2: «Кожній людині, без будь-якої дискримінації, гарантується рівна оплата за рівну працю...» [3].

На жаль, багато прав у таких документах залишаються чистою декларацією, тобто не можуть співіснувати з реальними загально­людськими цінностями.

3) виділення різних рівнів людських потреб.Наприклад, варіант, запропонований А.Маслоу. Але часто вищі рівні потреб, пов'язані з ідеалами добра, краси, істини, справедливості та самоактуалізації19, зовсім байдужі для більшості людей. їх більше
хвилюють прості, зрозумілі й корисні для життя речі, а вищі потреби - це тільки для обраних.

4) виділення первинного блага- це почуття власної гідності; воно багато в чому визначає життєвий «успіх» і відчуття «життя, яке склалося».

В основі цього почуття лежить принцип мотивації (чи «аристотелівський принцип», відображений ним у «Нікомаховій ети­ці», кн.7 та 10), коли при інших рівних умовах людські істоти отримують задоволення від реалізації своїх здібностей (вродже­них і набутих) і це задоволення зростає зі зростанням цих здіб­ностей чи їх складності).

Почуття власної гідності, самоповаги мас два аспекти:

- відчуття людиною власної значимості,її тверде переконання в тому, що її концепція власного блага, життєвого плану заслуговує реалізації (це припускає володіння раціональним життєвим планом, який задовольняв би «аристотелівський принцип», переконання в тому, що наша особистість і наші справи оцінені та схвалюють­ся іншими людьми,яких також поважають і асоціація з якими приносить задоволення);

- упевненість у власних здібностях(хоча люди володіють різни­ми здібностями, в упорядкованому суспільстві для кожної людини повинна знайтися хоча б одна асоціація, де вона могла б реалізува­ти свої здібності та бути гідно оціненою, тому в суспільному житті необхідно уникати оцінок того, чиє житія більш цінне, інакше зав­жди буде обмежуватися гідність певних груп населення чи окремих особистостей).

Усе це досягається шляхом суспільного договору, який ґру­нтується не на ідеї «всезагального братства та любові», а на ідеї погодження різноспрямованих інтересів і неминучих компромісів;


Читайте також:

  1. III. Аудіювання тексту з метою розуміння
  2. V Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
  3. Аксіологія як наука про цінності. Філософські концепції цінностей.
  4. АЛЬТЕРНАТИВНІ ПІДХОДИ ДО ВИДІЛЕННЯ МЕТОДІВ УПРАВЛІННЯ
  5. Аудит основних засобів, нематеріальних активів та матеріальних цінностей
  6. ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК УМОВНИХ ЦІННОСТЕЙ СУБ’ЄКТА З ПСИХОЛОГІЧНИМИ ЗАХИСТАМИ
  7. Визначення величини одноденних витрат окремих видів матеріальних цінностей (у натуральному і грошовому виразі).
  8. Визначення поняття права. Значення загального поняття права. Різні підходи до визначення поняття права.
  9. Визначення розуміння “фація” і генетичний тип
  10. Вимір дохідності та загальні підходи до оцінки ефективності управління інвестиційним портфелем.
  11. Вправи на розуміння основної думки / точного розуміння тексту.
  12. Впровадження та дотримання чесності і етичних цінностей.




Переглядів: 779

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття цінностей у психології | Головний етичний орієнтир психолога

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.