МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Етичні проблеми та зваби практичної психологіїНЕ 2.1. Основні етичні проблеми та «зваби» у практичній та науково-дослідішцькій діяльності психолога МОДУЛЬ 2. ЕТИЧНИЙ КОДЕКС ПСИХОЛОГА. ЕТИЧНІ ПРИНЦИПИ, СТАНДАРТИ ТА ПРОБЛЕМИ У РОБОТІ ПСИХОЛОГА План: 1. Етичні проблеми та «зваби» практичної психології. 2. Етичні проблемну науково-дослідницькій діяльності психологів. 3. Етичні проблеми у викладацькій діяльності психолога. 4. Етика проведення досліджень з участю людей і тварин. Основні терміни та поняття: зваба, проблема, синдром емоційного згорання. Література: 1. Етичний кодекс психолога /Психолог. - 2004. - №43 (139). - СІ-4 (вкладка); //Збірник нормативно-правових документів психологічної служби освіти України / Упоряд. В.Г.Панок, І.Щушко. - К.: Ніка-Центр,2004. - С. 149-155. 2.Конвенция о правах ребенка. Одобрена генеральиой Ассамблеей ООН 20.11.1989г. вступила в силу в СССР 15.09.1990г. //ОбуховаЛ.Ф. Детская (возрас-тная) психология. Учебник. - М.: Роспедагенство, 1996. - СЗбб-368. 3.Конвенция Совета Европьі о защите личности в связи с автоматической обработкой персональньїх данньїх (Конвенция Совета Европьі о защите личности в связи с автоматической обработкой персональньїх данньа. Страсбург, 28 января 1981г.) 4.Хартия прав человека: Всеобщая Декларация прав человека (Принята Ге-неральной Ассамблеей ООН 10 декабря 1948г.) 5.Арамштам М. Плата за мастерство /По материалам беседьі с С.Сидневой, аспиранткой Института психологии им. Л.С. Вьіготского РГГУ //пар://еа'ипеш. Еигекапеї. гиАезІі/іп/о/921.кШІ 6.Вачков И.В. Введение в профессию «психолог»: Учеб. Пособие / Под ред. И. Б. Гриншпуна. - М.: МПСИ, 2004. - 464с.
Здоровою є людина не вільна від проблем, а та, котра вміє з ними поводитись. Н. Пезешкіан Якщо у психолога немає професійної гідності й совісті, то в нього немає й етичних проблем. Наслідки спілкування з психологом мають велику особис-тісну значимість для клієнта. Яким буде втручання психолога -розвиваючим чи руйнуючим особистість клієнта - залежить від дотримання психологом етичних принципів, норм, стандартів професійної діяльності. Зауважимо, що проблеми в психології характеризуються своєю комплексністю: одна проблема тягне за собою безліч інших, часто непсихологічних. Етичні проблеми, які виникають у процесі практичної діяльності психолога, можна скласифікувати, взявши за основу суб'єктів психологічного процесу: етичні проблеми типу «психолог-адміністрація», «психолог-інші спеціалісти», «психолог-психолог» і «психолог-клієнт» [6, с.212-215]. Проблему типу «психолог-адміністрація»можна продемонструвати таким прикладом: «нормальний адміністратор» боїться, що Ви не знаєте своєї роботи, а тому можете внести дезорганізацію в колектив, тому він почне шукати Вам роботу, яка найчастіше Вас не стосується [6, с.213]. Для психолога рекомендується:взяти ініціативу в свої руки (наприклад, до першої зустрічі з адміністратором психологу необхідно підготувати план роботи); виступати з якими-небудь «ідеями», які виходять за межі його плану роботи; дотримуватися субординації; йти «назустріч», виконувати окремі «прохання» і навіть «виручати» адміністрацію, звичайно, слідкуючи, щоб ці «прохання» не виходили за межі дозволеного. Проблему типу «психолог-інші спеціалісти»розглянемо на прикладі взаємодії «психолог-педагоги». У педагогів є установка, що вони не гірше від психолога розуміються у дитячій психіці і цього вони навчилися «не в університетах, а в реальних класах». У подібних ситуаціях психологові рекомендується:показати, що він не збирається ущемляти самолюбство педагогів, звертатися частіше за порадою, пропонувати провести педагогамнескладні методики, не демонструвати свою особливу психологічну (специфічні знання, незрозумілу термінологію) освіченість; проводити методсемінари, показувати нескладні методики; організовувати співпрацю. Для розв'язання проблеми типу «психолог-психолог» рекомендується:не поспішати одразу зав'язувати дружбу. Потрібно пам'ятати, що для справжнього співробітництва потрібний час; не забирати в іншого роботу, яку він уже проводить, навіть якщо він це робить гірше за вас; чітко розподілити функції та оформити документацію; не робити одразу спільних заходів; не з'ясовувати стосунки в присутності інших (особливо клієнтів). У процесі взаємодії психолога з клієнтами,колегами й адміністрацією виникають й інші етичні зваби та проблеми [6, с.295-316]: 1) Проблема (зваба) влади над свідомістю клієнта.Психолог має багато можливостей зробити людей залежними від себе. Погано, якщо прагнення володіти поведінкою, діями та іншим стає самоціллю. Психолог входить у довіру до клієнта і «в'є з нього шнурки», приймаючи за нього важливі рішення чи змінюючи його життя своїми порадами та рекомендаціями. На жаль, більшість людей розуміють «допомогу психолога» саме у перекладанні на нього відповідальності за свої дії. 2) Проблема самозахоплення/самокрасування психолога на роботіможна розглядати з двох боків. З одного боку, консультант може використовувати свою професію для демонстрування своїх достоїнств, а не для допомоги клієнтам. З іншого - не справляти на клієнта жодного враження теж не можна. Психолог повинен сподобатися клієнту. Але у прагненні «справляти враження» йому потрібно віднайти таку міру, яка не перетворила б консультацію в театр одного актора і дозволила б максимально проявити себе й клієнту. Робота психолога - справжня творчість та імпровізація. Це не повторення однієї і тієї ж ролі чи пісні кілька разів. Сьогодні спостерігається тенденція «театралізації всього життя», яка веде до викривлення розуміння світу та носить глобальний характер. Психолог не повинен потрапити на цю вудочку. Необхідно органічно поєднувати смисл і форму, зміст та артистизм. 3) Зваба слідування «методичним модам»розглядається теж Тому доречним буде висловлення такої поради: коли з'являється нова методика , трохи зачекайте, щоб з'ясувати, чи вона справді ефективна, плюс ви ще й кошти заощадите. 4) Проблема оплати психологічних послуг чи зваба «грошей- Експерименти з психотерапії доводять ефективність платних послуг: клієнт, який заплатив чималу суму за роботу психотерапевта, більш відповідально ставиться до роботи, яка з ним проводиться. Е.ШОстром у книзі «Анти-Карнегі, або Людина-маніпулятор» пише: «... у бізнесі особистість - це вже не стільки особистість, скільки машина для роблення грошей. Коли психотерапевт стає бізнесменом, він не може втриматися від ставлення до свого клієнта як до речі». Але Е.Шостром наголошує й на тому, що психологу теж «необхідно годувати сім 'ю», тому він змушений брати зі своїх клієнтів гонорари: «Ви платите не за любов та увагу, які я Вам даю, ви платите за час, витрачений на Вас, якого у мене значно менше, ніж душевного тепла і любові до людства» [13, сі 26]. Чимало клієнтів не мислять собі психологічну послугу без оплати, вони переконані, що за все потрібно платити. Є клієнти, в основному з розвинутим почуттям власної гідності та високим загальнокультурним рівнем, для яких проблеми особистісного розвитку, людського одкровення, співпереживання та справжньої емпатії, духовного росту, самоактуалізації, самовдосконале-ння не пов'язуються з ідеєю оплати. Етична складність для психолога полягає в тому, як відрізнити одних від інших і не образити клієнтів, оскільки кожен з них правий по-своєму. Проблема оплати - це своєрідна перевірка рівня професійної гідності психолога та його готовності до внутрішнього компромісу. З одного боку, оплата привносить відчуття фальші. Для висвітлення іншого боку порівняємо діяльність психолога та лікаря-хірурга. Після операції хворий з вдячністю дає подарунок хірургу, а останній відмовляється від нього. У хворого закрадається думка: отже, операція пройшла невдало, і хірурга просто мучить совість, тому й відмовляється від подарунка. В результаті хворий накручує себе, і його стан суттєво погіршується [6, с.314-316]. Отже, для розв'язання етичної проблеми психологічної практики «брати чи не брати іроші з клієнта, який Вам довірився», психологу потрібно йти на внутрішній компроміс, який може призвести до зниження ефективності його допомоги клієнту та до зниження задоволення від своєї нелегкої праці. 5) Проблема/зваба близьких відносин психолога з клієнтом.На перший погляд, проблема надумана. Все просто: потрібно не допускати жодних стосунків з клієнтом/досліджуваним у процесі професійної діяльності. У деяких етичних кодексах накладено сувору заборону на близькі стосунки між психологом і клієнтом, порушення якої призводить до певних стягнень чи повної дискваліфікації психолога. Реально ж психолог і клієнт - люди, які мають право на розвиток таких стосунків. Є навіть жанр художніх фільмів, у головних ролях яких виступає з одного боку він/вона клієнт, а з іншого - вона/він психолог, психоаналітик, психотерапевт. Якщо такі стосунки виникають, то діє неписане правило: спочатку повинні бути розв'язані психологічні проблеми клієнта і лише потім можна дозволити собі перевід стосунків «психолог-клієнт» у сферу неформальних. Іншим варіантом розв'язання проблеми є передача клієнта (з його відома та згоди) іншому спеціалісту. Між психологом і клієнтом повинна зберігатися дистанція. Психолог ні в якому разі не повинен змушувати клієнта до подібного роду стосунків. Поширені ситуації, коли клієнт закохується в психолога. Тому психологу треба бути особливо коректним у побудові професійних стосунків, особливо з дітьми, підлітками, оскільки вони ще соціально незрілі, легко захоплюються, плюс треба враховувати те, що в психологові вони бачать людину, яка не тільки вислуховує їх, а ще й розуміє. Психологові не рекомендується працювати з близькими людьми. 6) Зваба працювати з повною віддачею, забуваючи про свої особисті інтереси та здоров'ячасто призводить до виникнення «синдрому емоційного згорання/вигорання». Даний термін уперше введений американським психіатром Х.Дж.Фрейденбергером у 1974 р. для характеристики психічного стану здорових людей, які знаходяться в інтенсивному та тісному спілкуванні з клієнтами, пацієнтами та в емоційно напруженій атмосфері під час надання професійної допомоги. Синдром емоційного вигорання - це реакція на хронічну емоційну напругу, яка виникає при взаємодії з людьми. Емоційне вигорання - ситуація, коли працівники, у яких особиста відповідальність перевищує зовнішній контроль. Після кількох місяців чи років сумлінного виконання своїх обов'язків «вигорають», виявляючи ознаки знервованості, напруги, апатії тощо. Станом на 2002 рік цій проблемі присвячено близько 3000 публікацій (К-Маслач, М.Лейтер, В.Бойко, Г.Ложкін, Т.Форманюк та ін.). Нині синдром вигорання входить до Міжнародної класифікації хвороб (МКХ-10). У класифікаційній рубриці «Проблеми, пов'язані з труднощами подолання життєвих ускладнень» його можна знайти під номером 273.0. Згідно з визначенням ВООЗ (2001), «синдром вигорання - це фізичне, емоційне і мотиваційне виснаження, що характеризується порушенням продуктивності праці, стомленістю, безсонням, зниженням імунітету, а також вживанням алкоголю та інших психоактивних речовин, з метою отримати тимчасове полегшення, що має тенденцію до розвитку фізіологічної залежності і (у багатьох випадках) суїцидальної поведінки». В.В.Бойко вказує, що синдром емоційного згорання - це вироблений особистістю механізм психологічного захисту у формі повного чи часткового виключення емоцій (зниження їх енергетики) у відповідь на певні психотравмуючі впливи. К.Маслач, одна з провідних спеціалістів з дослідження синдрому емоційного вигорання, так деталізує прояви цього явища: 1) відчуття емоційного виснаження(людина не може віддаватися роботі як раніше); 2) дегуманізація(тенденція розвитку негативного ставлення до клієнта); 3) негативне самосприйняття в професійному плані- нестача почуття професійної майстерності. Серед чинників, які відіграють важливу роль у синдромі емоційного згорання, виділяють такі: особистісний фактор (незадоволеність професійним зростанням):проведені дослідження показали, що такі змінні, як вік, сімейний стан, стаж роботи не пов'язані з рівнем синдрому емоційного згорання. Досліджено, наприклад, що у жінок емоційне виснаження розвивається більше, ніж у чоловіків, ті спеціалісти, які відчувають нестачу автономності («надконтрольо-вані»), більше піддаються згоранню. Х.Дж.Фрейденберг описує «згораючих» як гуманних, співчутливих, м'яких, таких, що сильно захоплюються, ідеалістів і одночасно нестійких, інтровертованих, одержимих нав'язливими ідеями, палких і таких, котрі легко проявляють солідарність. В.В.Бойко вказує на схильність до емоційної ригідності, інтенсивну інтеріоризацію обставин професійної діяльності, слабку мотивацію емоційної віддачі в професійній діяльності. За результатами окремих досліджень такі змінні характеристики, як вік, сімейний стан, рівень освіти, соціальне походження не пов'язані з рівнем «емоційного вигорання». І навпаки, такі показники, як відчуття власної значимості на робочому місці, можливості професійного росту, рівень автономності, задоволеність установкою на підтримку мають прямий зв'язок зі «згоранням». рольовий фактор (рольова невизначеність).Робота в ситуації розподіленої відповідальності обмежує розвиток синдрому, а при нечіткій чи нерівномірно розподіленій відповідальності за свої професійні дії цей фактор різко зростає навіть при низькому робочому навантаженні. Синдромові емоційного вигорання сприяють ті професійні ситуації, при яких спільні зусилля непогоджені, там, де немає інтеграції дій, де є конкуренція, тоді, коли результати залежать від злагодженості дій; організаційний фактор (зміст діяльності, який важко вимірюється).Розвиток синдрому пов'язаний з наявністю хронічної напруженої психоемоційної діяльності, інтенсивного спілкування, підкріпленого емоціями, інтенсивного сприйняття, переробки й інтерпретації отриманої інформації та прийняття рішень. Іншим фактором розвитку синдрому є дестабілізуюча організація діяльності та неблагополучна психологічна атмосфера (нечітка організація та планування роботи, нестача необхідних засобів, наявність бюрократичних моментів, багатогодинна робота, наявність конфліктів у системі «керівник-підлеглий», «працівник-працівник»; наявність психологічно важкого контингенту, з яким має справу професіонал у сфері спілкування (робота з важкими психічними відхиленнями, емоційний характер роботи з дітьми, які хворіють на різні захворювання...). К.Маслач, В.Шафуелі, М.Лейтер вважають основними передумовами вигорання наявність організаційних проблем. Фази синдрому емоційного згорання найчастіше розглядають з позицій теорії стресу Г.Сельє [11]: напруга - опір - виснаження. Зауважимо, що синдром емоційного згорання часто виступає і як механізм психологічного захисту у відповідь на обрані психотравмуючі дії. Ненормованість роботи психолога, недостатня сформульова-ність психогігієнічних норм може призвести до того, що психолог втратить відчуття міри, морально та емоційно виснажиться. Вирішуючи складні конфлікти та інші психологічні проблеми своїх клієнтів, психолог і сам з часом може перетворитися в пацієнта психіатричної клініки. Подібна самовіддана робота призводить до того, що психолог забуває не тільки про себе, але й про своїх рідних. «Згорів на роботі!» - у перекладі на побутову мову означає: багато працював, а потім захворів і помер. Ось і вся патетика. Ці слова до недавнього часу були надзвичайно популярні й вимовлялися з неприхованим захопленням. У долі «того, хто згорів» вбачали «непохитну вірність професіоналізму», «неухильний професійний ріст», «принесення особистісних інтересів у жертву спільній справі» і ставили в приклад тим, хто ще живий. Слово «трудоголік» (нагадаємо, що це вид залежності) було вищою похвалою, яку керівництво могло адресувати своїм підлеглим. Психологи ж дозволили собі поглянути на трудоголізм об'-ємно та засумніватися в його безумовності як професійної якості, пов'язавши його з професійною деформацією. Професійна деформація, у широкому значенні слова, - це деякий слід, який професійна діяльність накладає на людину. Наприклад, Ф.Дж.Сторлі порівнював вигорання з професійним аутизмом: вигорання є наслідком конфронтації з реальністю, коли людський дух виснажується в боротьбі проти обставин, які важко змінити. Дослідження психологічних особливостей людей, професійно пов'язаних з роботою на комп'ютері, показали: для них не існує кінцевих рішень - нібито в голові є особлива кнопка «відміна», яку вони вбудь-який момент готові натиснути. Комп'ютерщики, як правило, дуже неакуратно водять машину. Вони стільки раз «вмирали» у віртуальній реальності, що жодну небезпеку не можуть сприйняти як реальну - адже в будь-який момент можна «перезавантажитися»! Підлягають професійній деформації і актори. Як правило, їх вчать «входити в роль», але не вчать психологічно грамотно «виходити з ролі». Чим глибше і талановитіше живе актор у ролі, тим важче відбувається вихід з неї. Тому серед акторів таким поширений алкоголізм як спосіб переключитися, розслабитися. Особливий вид професійної деформації можна спостерігати у представників так званих комунікативних професій: лікарів, журналістів, педагогів, юристів, соціальних працівників, психотерапевтів, міліціонерів, рятувальників - тих спеціалістів, які працюють з людьми. Тут відбувається перенесення форм професійної поведінки в інші сфери життя. Іншими словами, професійно деформована людина починає вести себе вдома, в гостях, на вулиці так само, як вона переважно поводить себе на роботі. Психологи - не виняток. Загроза професійної деформації для психологів виникає набагато раніше, ніж для людей інших спеціальностей. Перша криза наступає вже на третьому курсі навчання у вузі, коли відбувається остаточна ідентифікація студентів зі своєю майбутньою професією, коли вони починають почувати себе психологами й припускають, що повинні тестувати всіх і вся. Тут дуже важливо, щоб паралельно з ілюзією можливості впоратися з усіма (чужими) життєвими проблемами, виникало вміння відокремити себе-людину від себе-професіонала: ось я - усередині професії, а ось я - поза нею. Починаючому фахівцеві це піде на користь, а його професійне становлення буде більш успішним і безболісним. Якщо ж цього не відбувається, деформація починає прогресувати. Одна з рис професійної деформації психолога - розвиток гіперконтролю над своєю поведінкою. Під час консультацій, групової роботи, сеансів психотерапії психолог повинен жорстко контролювати свою поведінку - слова, пози, жести. Цьому його навчають. І це він засвоює. Але ця навичка автоматично переноситься в сферу неформального й неробочого спілкування. Психолог миттєво реагує на зміну пози співрозмовника, постійно відстежує напрямок його погляду, навіть зміну частоти й глибини подиху. Піддаючись професійному «інстинкту», він увесь час класифікує людей, що перебувають поруч, «ставить діагноз», хоча це зовсім не потрібно. Набуваючи професіоналізму, психолог розплачується за нього втратою безпосередності. У тестовій ситуації досліджуваним була запропонована картинка із зображенням дівчини, котра плакала. їх запитували, як вони вчинять, якщо виявляться поруч? Досліджувані-непсихологи просто розповідали: я підійду, спробую розпитати про причину сліз, утішити. Досліджувані-психологи починали по-справжньому мучитися. Для них теж природною реакцією було б підійти й поговорити з дівчиною, але ця реакція відразу придушувалася. Норми професійної етики диктують психологові необхідність поважати межі клієнта. Психолог не може дозволити втягнути себе в ситуацію, де його допомога була б недоречною або двозначною. Психолог привчений не відповідати на питання, а переадресовувати їх тому, в кого ці питання виникають. Тому, у відповідь на реальну життєву ситуацію, психолог замість конкретної дії пускається в довгий болісний діалог із самим собою: «Чи маю я право втручатися? Чи є запит на мою допомогу?» Замість цілісної реакції виникають дробові дії, розбіжність між зовнішньою реакцією, думками й почуттями. З іншого боку, ці ж етичні норми в деяких випадках роблять психолога абсолютно незахищеним. Розглянемо ситуацію: ось три психологи їдуть у тролейбусі. Година пік. Один з пасажирів починає гучно скаржитися на життя. Люди, що стоять навколо, намагаються будь-якими способами уникнути вербальної агресії — відходять, пересідають, намагаються переключити свою увагу. Жоден із психологів не рухається з місця. Етичний кодекс професії жадає від них терплячого вислуховування клієнта. І вони вислуховують. Хоча людина в транспорті - не клієнт. Спілкуватися з нею важко й неприємно, це віднімає сили й енергію. Розвинена здатність до рефлексії теж може зіграти з психологом злий жарт. Вона змушує його почувати неадекватність переносу професійних навичок у звичайне життя. Раз це погано -виходить, треба чинити опір. І психолог починає підозрювати навколишніх у провокаціях. Будь-які безневинні питання з боку колег, будь-яке прохання висловити власну думку сприймаються як перевірка на професійну спроможність, як сумнів у професійній компетенції. Однак деформаційне «ускладнення» у вигляді підозрілості має під собою підстави, тому що оточуючі справді часто жадають від психолога надзусиль: «Ти ж психолог! Іди заспокой їх!», «Ти ж психолог! Іди розніми їх!», «Ти ж психолог! Ти все знаєш!» Тому, поряд з підозрілістю й гіперсамоконтролем, у ряді особистісних якостей психолога присутня гіпервідповідальність за навколишніх. Професійна деформація найжалюгідніше відбивається на сімейних відносинах психологів. Статистичні дані розлучень серед вітчизняних фахівців, на жаль, не відомі, але американська статистика красномовна: сім'ї психологів розпадаються у 51% випадків. Жінки-психологи розлучаються в три рази частіше, ніж жінки інших професій. Причому відповідальність за те, що сталося, психологи, як правило, беруть тільки на себе, не бажаючи її ні з ким ділити. Гіпервідповідальність і гіперпровина - зворотна сторона відчуття «змушеної» всемогутності. Завершальний штрих професійної деформації - втрата почуття гумору. Якщо ти за все відповідаєш, навкруги винуватий й увесь час перебуваєш під пильним наглядом внутрішнього цензора, тут не до сміху. А без почуття гумору психолог перестає бути повноцінною людиною (і фахівцем теж!). Крім перерахованих особистісних «новоутворень», психолог страждає симптомами емоційного вигорання, характерними для професій, пов'язаних зі спілкуванням: втратою задоволення від власної праці й здатності до переживання успіху, зниженням професійної самооцінки, поглядом на навколишніх винятково як на клієнтів. Це стадія, коли «високий професіоналізм» обертається професійною неспроможністю. Залишаючись у межах своєї колишньої спеціальності, людина починає приносити шкоду оточуючим. Ось така загрозлива картинка «професійного росту». Американці, які ставляться до психічного здоров'я з невластивою нашому менталітету педантичністю й які відкрили ефект емоційного вигорання, створили цілу соціальну службу психологічної допомоги для таких, хто «перепрацювався». Там розглядають професійну деформацію як захворювання й намагаються «схопити» її на ранніх стадіях. Якщо ж стан чомусь виявляється запущеним і людині грозить депресія, їй пропонується професійна переорієнтація й перепідготовка. Змінити вид діяльності буває дуже корисно для здоров'я. У середовищі психоаналітиків механізми підтримки й профілактичних програм для колег мають ще більш давню традицію: їм запропоновано проходити курси терапії у власних колег з певною періодичністю - для відпрацьовування отриманих травм та особистісних проблем. Це приносить певні результати. За, знову-таки, американськими даними, люди з «багатим» дитячим травматичним досвідом найчастіше йдуть працювати або психологами, або співробітниками правоохоронних органів. (Серед американських психологів люди, психологічно травмовані в дитинстві, становлять 65%, а в інших спеціальностях - 48%.) За кордоном широко застосовуються методики своєчасного та компетентного інформування представників комунікативних професій про симптоми емоційного вигорання та чинники, які сприяють його розвитку. Психологам потрібно навчитися справлятися з емоційним перевантаженням: щодня знімати напругу за допомогою медитації, музики, спорту (того, що вам подобається)... Головне завдання - досягти повної релаксації. Запам'ятайте, що кожен вихідний день, кожна п'ятихвилинна перерва повинні бути наповнені розслабленням, а не терміновими виробничими справами. Необхідно навчитися чітко розмежовувати особистий та професійний простори життя. Не відмовляйтеся від улюблених занять навіть при вкрай напруженому розпорядку, шукайте цікаві справи, які не пов'язані зпрофесією, знаходьте у собі сили для тісного, душевного спілкування з близькими; не накопичуйте негативні емоції в собі, поговоріть з близькими, рідними, друзями... Допомога при «синдромі емоційного вигорання» передбачає психологічні прийоми самозахисту в ситуаціях «негативного спілкування», групи та методики релаксації, психологічного розвантаження, індивідуальну та групову психотерапію, заняття фізичною культурою та ін. Важлива можливість звернення до наставника як до довіреної особи, з якою можна розділити відповідальність за прийняття рішення, отримати кваліфіковану допомогу при розв'язанні конкретної ситуації і так випередити розвиток стресу. Психологам треба пам'ятати, що запобігти синдромові емоційного вигорання легше, ніж боротися з його наслідками, а зберегти психічне здоров'я можна, навіть, якщо ти працюєш добре. 7) Проблема «нецікавого» і «нудного» клієнта[6, с.295-316] недостатньо висвітлена у науковій літературі. З одного боку, маємо пам'ятати, що спільного у людей є тільки одне - всі вони дуже різні: хтось може бути просто нецікавою, примітивною людиною, з якою нецікаво спілкуватися, а з іншого боку, така людина вже звернулася до вас за допомогою, і однією з причин звернення якраз і може бути усвідомлення своєї «нецікавості» для оточуючих. Завдання психолога: пересинити в собі неприязнь, презирство до такого клієнта і хоча б спробувати організувати з ним діалог. 8) Проблема «раннього прозріння» клієнтапов'язана з основним етичним орієнтиром психолога. Побудова життєвого й професійного «успіху» людини часто буває пов'язана з певними життєвими компромісами і навіть поганими справами. Наприклад, часто людина досягає «успіху» вчасно кого-небудь підставивши, продавши, зрадивши. У ході консультування клієнт може зробити передчасні висновки такого характеру. Виходить, що психолог для надання допомоги людині, яка самовизначається, дає їй відповідні «нехороші» рекомендації (як обдурити, зрадити, продати...). Психолог повинен поважати сам себе і не перетворитися у фактичного співучасника майбутнього негідника. У багатьох етичних кодексах, статутах підкреслюється «первинність інтересів клієнта», але до цього положення варто було б додати і врахування інтересів тих людей, з якими даний клієнт вступає в реальні взаємостосунки та за рахунок інтересів і гідності яких «наш клієнт» може розв'язати свої проблеми. В іншому випадку психолог буде допомагати одним людям - своїм клієнтам - і ущемляти такі ж права інших людей, які з різних причин не стали його клієнтами. 9) Проблема «пізнього прозріння» клієнтаможе бути про У результаті роботи психолог може справді визначити, що клієнт прожив життя невдало, але хіба ж можна повернутися на 20-30 років назад і чи варто відкрито говорити про це клієнту, який і сам у ході роботи з психологом «прозрів»! У цьому випадку більшість психологів схиляються до думки, що говорити правду просто у вічі - неетично, непрофесійно. Тим більше, тут немає жодного протиріччя: у кожної людини своя правда. Ліпше підіграти такому клієнту: «Життя склалося», «Окремі невдачі та нереалізовані плани є в кожного». 10) Проблема «прозріння» самого психолога.Психолог раптом 11) Проблема невіри психолога у можливості клієнта самому вирішити свою психологічну проблемуніби виправдовує 12) Проблема роботи без необхідної теоретичної та методичної підготовкивиникає, коли психолог береться за виконання складних завдань, не маючи ні досвіду роботи, ні відповідної кваліфікації. Проблема критеріїв оцінки ефективності психологічної допомогистосується того, наскільки добре чи погано працював психолог. Дати таку оцінку надзвичайно важко. Відповідь «клієнт залишився задоволеним» часто непереконлива, оскільки клієнт не завжди розуміє суть допомоги, яка надається, неспеціаліст, а, отже, не може знати, що він міг отримати в результаті такого ж консультування в іншого спеціаліста-психолога. 14) Проблема відсутності у країні на даному етапі її розвитку ідеалів особистісного та професійного самовизначення.У житті кожної людини мають місце певні ідеали, цінності, які є моральним стрижнем особистості, входять до структури її світогляду. Людині необхідні «символи віри і програми», проблеми пошуку «ідеології». Сьогодні складність у тому, що людина, котра самовизначається, ще не навчилася розрізняти героїв справжніх і уявних, і тому вона зазвичай стає дезорієнтованою або ж її ідеалом стає псевдоге-рой. І завдання психолога - допомогти людині розібратися у справжніх і хибних ідеалах. 15) Проблема «шевцябез чобіт».У багатьох психологів є чимало власних проблем. Постає питання «Чи має право такий психолог допомагати іншим, до кінця не розібравшись у своїх власних проблемах?» А хіба є люди, в житті яких немає протиріч, конфліктів, проблем? Психолог - теж людина. Він повинен уміти абстрагуватися від своїх проблем у процесі роботи з клієнтом. З одного боку, погано, коли психолог схожий на клієнта, з іншого - люди, які переживають чи переживали щось подібне, ліпше розуміють іншого. 16) Проблема неминучості професійних «секретів» психолога-практика від клієнтів, адміністрації та колег.По-перше, як Щоб глибше зрозуміти особливості взаємодії психолога з іншими учасниками психологічного процесу, потрібно користуватися таким принципом: завжди став себе на місце тієї людини, з якою організовується взаємодія, визнач, у чому вона може не довіряти тобі, чого може побоюватися, і, відповідно, намагайся зняти її побоювання. Читайте також:
|
||||||||
|