Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Способи агресії щодо інформаційного простору держави.

Поява й активізації загроз в інформаційній сфері, передусім за­гроз від ведення інформаційних війн, суттєво підвищує роль і зна­чення інформаційної безпеки в системі національної безпеки України і обумовлює розширення її змісту. Втрата контролю над національ­ними інформаційними комунікаціями у XXI столітті може призве­сти до втрати національної незалежності. Майбутні війни — війни без застосування прямого насильства, засобами якого є непрямі дії, одним з методів яких можуть бути інформаційні війни.

Інформаційна війна: процес боротьби між суб'єктами із засто­суванням інформаційної зброї.

Інформаційна зброя: засоби, які дозволяють вчинювати замислені дії із повідомленнями, що передаються, обробляються, ство­рюються, знищуються і сприймаються. Загрози інформаційній безпеці, з одного боку, є організаційним компонентом системи управління національною безпекою, а з іншого — слугують індикатором ефективності її функціонування. Адже реалізація загроз і переростання їх у небезпеки свідчить про не­ефективність функціонування даної системи, і навпаки. На сьогод­ні розглядати будь-які загрози в інформаційній сфері необхідно з урахуванням того контексту, в якому вони виникають і знаходять свій вияв. Найбільш небезпечною на даному етапі розвитку україн­ського суспільства є інформаційні війни.

Намагання у повній мірі усвідомити усі грані поняття інформа­ційної війни нагадують здебільшого намагання сліпих, які праг­нуть зрозуміти природу слона: той, хто дотикає ногу, кличе її дере­вом; хто дотикає хвоста — називає його канатом. Відверто скажемо, що питання формування понятійного апарату у сфері інформа­ційних відносин ще остаточно не вирішені. І передусім це пов'яза­но із несформованістю загальної теорії національної безпеки та її понятійного апарату.

Передусім хотіли б наголосити на тій обставині, що чисельність трактувань даного поняття має більш глибинні коріння, ніж це може здатися на перший погляд. Йдеться про несформованість за­гальної теорії національної безпеки, а отже і базового висхідного алгоритму будови понятійного апарату.

Більш того, його формування має бути обумовлено і корелювати із останнім. Не можна, наприклад, визначати інформаційну безпе­ку, використовуючи формулу: захищеність від..., у той час як по­няття національної безпеки (тобто родового поняття) визначається через формулу: управління загрозами та небезпеками. Певна річ, що понятійний апарат відповідних теорій, які слугують інструмен­том пізнання тих чи інших явищ у конкретних сферах життєдіяль­ності, не може розвиватися синхронно. Втім фундаментальні прин­ципи його формування мають бути дотримані. За інших умов гово­рити про формування загальної теорії національної безпеки, а в її межах приватних теорій національної безпеки, зокрема теорії інфор­маційної безпеки, а отже і науково обґрунтованої цілісної концепції забезпечення національної безпеки стає неможливим.

На сьогодні саме інформаційні війни становлять собою найбіль­шу небезпеку нормальному функціонуванню системи органів дер­жавного управління. Це й обумовлює детальний розгляд питань щодо визначення поняття та встановлення сутнісних ознак інфор­маційної війни.

Вперше термін «інформаційна війна» з'явився наприкінці 80-х років XX століття. Він став результатом плідної праці теоретиків збройних сил СІНА і став уживаним після вдало проведеної роботи по знищенню СРСР. Активного застосування даний термін набув під час проведення воєнної компанії СІНА в Іраку у 1991 році, де вперше були не лише застосовані інформаційні технології, а було відкрито наголошено на цьому, що спричинило ще більший резо­нанс.

Передусім, коли йдеться про будь-яку війну, включаючи інфор­маційну, то слід говорити про певний стан взаємовідносин між про­тивниками. Здебільшого це не є присутнім, тому застосування да­ного терміну, на нашу думку, носить псевдонауковий характер. Інформаційна війна виникає з нових підходів до застосування інфор­мації, визначення її ролі та місця. Можна виділити два трактуван­ня поняття інформаційної війни: гуманітарну і технічну.

Наприклад, М. Павлютенкова зазначає, що у гуманітарному сенсі інформаційна війна становить собою активні методи транс­формації інформаційного простору, що знаходить свій вираз у сис­темі нав'язування моделей світу, які покликані забезпечити ба-жані типи поведінки, атаках на структури породження інформації — процеси міркувань. У той же час технічне трактування даного поняття полягає у тому, що за допомогою спеціальних програм руйнується обладнання, програмне забезпечення тощо.

Отже аналіз даного бачення певних процесів в інформаційній сфері дозволяє з високою долею вірогідності говорити про підміну понять, оскільки війна за своїм значенням означає стан, у якому держави застосовують одна проти одної усі форми тиску з дотри­манням дії законів та звичаїв ведення війни (jus in bello). Втім наведений приклад бачення поняття інформаційної війни дає усіє підстави стверджувати, що описані вище ознаки не складають да­ного поняття.

Безперечним є той факт, що формування інформаційного сус­пільства стає не просто фактом, а все більше починає впливати на формування державної політики інформаційної безпеки. Досягнен­ня тих чи інших цілей виявилося можливим із застосуванням лише інформаційних технологій, які б чинили вплив на суспільну свідомість. Одним із проявів застосування даного методу є сильний часовий пресинг на суб'єктів управління національною безпекою, який не залишає їм часу на прийняття виваженого, такого, що відповідає українським національним інтересам, рішення. Відтак, досягнення певних геополітичних та інших важливих цілей умож­ливлюється за допомогою невоєнних методів.

Сумний досвід не приділення необхідної уваги даним питанням спричинив розпад СРСР, могутньої держави, яка до 1991 року була єдиним реальним конкурентом США у володарюванні світом. Саме це надає можливість стверджувати про необхідність розроблення концепції інформаційного стримування. Події із касетним скан­далом у 2001 році, витівки офіцера безпеки українського посоль­ства в Німеччині В. Кравченка у лютому 2004 року та ряд інших прикладів дають усі можливості стверджувати, що в Україні поки відсутня розроблена на концептуальному рівні концепція забезпе­чення інформаційної безпеки. Більш того, аналіз сучасної геополітичної обстановки дає нам усі підстави зробити висновок, що проти України здійснюються широкомасштабні інформаційні акції, спря­мовані на дискредитацію, дезорганізацію, підрив іміджу та деста­білізацію нашої держави. І передусім цей вплив чиниться на систе­му управління національною безпекою.

Не можна не оминути і того питання, що так звана четверта влада — ЗМІ — відіграла не останню роль в закріпленні у свідо­мості пересічного громадянина терміну «інформаційна війна». При чому під останнім ЗМІ здебільшого розуміють зливання компрома­ту через засоби масової інформації, здебільшого електронні. Іде­альним засобом для цього є Інтернет, який надає можливість роз­повсюджувати будь-яку інформацію без будь-яких обмежень. При чому характерним є те, що по Україні процент використання Інтернету не перевищує 10, у той час як у Європі він дорівнює близько 75 відсотків. Таким чином сталася парадоксальна ситуація, коли імідж України руйнується ззовні, при чому зсередини більшість населення навіть і гадки не має про це.

Що стосується іншого розуміння поняття інформаційної війни, себто, технічного, то тут обов'язковою умовою є те, що ведення інформаційної війни є результатом узгодженої діяльності з викори­стання інформації як зброї ведення бойових дій у будь-якій сфері життєдіяльності. При цьому інформаційна війна включає наступ­ні дії:

• здійснення впливу на інфраструктуру систем життєзабезпечен­ня — телекомунікації, транспортні мережі, електростанції тощо;

• промисловий шпіонаж — порушення прав інтелектуальної влас­ності, розкрадання патентованої інформації, викривлення або зни­щення важливих даних, проведення конкурентної розвідки;

• хакінг — злам і використання особистих даних, ідентифіка­ційних номерів, інформації з обмеженим доступом тощо.

Безперечно, якщо ми говоримо про інформаційну війну, то воче­видь зрозумілим є факт, що даний термін є найбільш спорідненим із воєнними. Тому, коли йдеться про інформаційну війну, то слід говорити про існування рішучої і небезпечної діяльності, пов'яза­ної із реальними бойовими діями.

Більш того, за даного випадку постає необхідність у виокремленні декількох підвидів інформацій­них війн: кібернетична війна, електронна війна, психотронна війна, психотропна війна, штабна війна, психологічна, енерго-інформаційна війна.

Таке розуміння інформаційної війни дає можливість погодитись із визначенням поняття інформаційної війни, яке мається у зброй­них силах СПІА. Отже, інформаційна війна— дії, що вчинюються для досягнення інформаційної переваги у підтримці національної воєнної стратегії через вплив на інформацію та інформаційні систе­ми противника при одночасному забезпеченні безпеки власної інфор­мації і інформаційних систем. Одним з прикладів є існування спе­ціальної програми запису усіх телефонних дзвінків, що виходять за кордон США на спеціальну апаратуру. За допомогою такої про­грами усі телефонні дзвінки, що виходять за межі країни записуються, а потім пропускаються через спеціальний пристрій, який за допомогою пошукових систем за ключовими словами здійснює ви­явлення та ідентифікацію важливої інформації.

Відтак існування розвиненої системи інформаційної безпеки за­кладе фундамент для стійкого функціонування системи державно­го управління. На думку деяких дослідників, стрімкий розвиток інформаційних технологій спричинить у майбутньому появу нових за змістом видів війн, які відбуватимуться без жодного пострілу. Особливо наголосимо, що сучасні інформаційні війни спрямовані здебільшого на економічну інфраструктуру.

Цілі інформаційної війни є дещо іншими, аніж війни у звично­му розумінні: не фізичне знищення противника і ліквідація його збройних сил, а широкомасштабне порушення роботи фінансових, транспортних і комунікаційних мереж і систем, руйнування еконо­мічної інфраструктури і підкорення населення країни, що зазнала атаки, волі країни-переможця.

Є й інші думки з цього приводу. За даними російського дослід­ника А.А. Кокошина вперше термін «інформаційна війна» було вве­дено у 1985 р. у Китаї. В основі теоретичних підходів китайських спеціалістів в області інформаційного протиборства лежать погля­ди давньокитайського воєнного діяча Сунь Цзи. Він першим уза­гальнив досвід інформаційного впливу на супротивника. В трактаті «Мистецтво війни» Сунь Цзи писав: «у будь-якій війні, як прави­ло, найкраща політика зводиться до захоплення держави в ціло­му... Одержати сотні перемогу бою — це не межа мистецтва. Підко­рити супротивника без бою — ось це вінець мистецтва».

На початку 90-х років термін «інформаційна війна» з'явився у США та активно увійшов в загальносвітову практику. На сьогодні даний термін використовується в двох площинах:

• у широкому розумінні — для визначення протиборства в інфор­маційній сфері в засобах масової інформації для досягнення різних політичних цілей;

• у вузькому розумінні — для визначення воєнного протибор­ства, у військовій інформаційній сфері для досягнення односто­ронніх переваг в отриманні, зборі, обробці та використанні інфор­мації на полі бою (в операції, битві).

У вітчизняній практиці в широкому розумінні частіше за все використовують термін «інформаційна протиборство»; у вузькому розумінні — «інформаційні воєнні дії».

Інформаційне протиборство — це форма боротьби сторін в інформаційному просторі з використанням політичних, економічних, дипломатичних, військових та інших методів, спо­собів та засобів для впливу на інформаційне поле супротивника та захисту власного інформаційного поля в інтересах досягнення по­ставлених цілей.

Ураховуючи таке визначення можна зазначити, що інформацій­не протиборство включає в себе три незмінні складові: 1) вплив; 2) аналіз; 3) протиборство.

Причому, основним елементом, від якого залежить ефективність компанії, є аналіз, мета якого полягає в оцінці, стратегічному прогнозуванні та плануванні в аспектах внутрішньополітичного та зовнішньополітичного положення. Що ж стосується «інформацій­ної війни», то як всеохоплююча, цілісна стратегія, вона обумовле­на всезростаючою значимістю та цінністю інформації у питаннях командування, управління та політики. Також можна послугову­ватись визначенням «інформаційної війни» як «комунікативної тех­нології із впливу на масову свідомість з короткочасними та довго­часними цілями».

На заході інформаційну війну визначають як «нефізичну атаку на інформацію, інформаційні процеси та інформаційну інфраструк­туру», причому «ціллю інформаційної війни є вплив на систему знань та уявлень зовнішнього супротивника». Під знанням тут ро­зуміється об'єктивна інформація, загальна для усіх, а під уявлен­нями — інформація, яка має суб'єктивний характер.

Основним інструментом ведення інформаційної війни є інформа­ційна зброя. До «інформаційної зброї» ми будемо відносити, по-перше, засоби інформаційно-технічного характеру, які знищують, перекручують або викрадають інформацію, не зважаючи на систе­му захисту, обмеження доступу до цієї інформації законних корис­тувачів. По-друге, це безперечно інформаційно-психологічні засо­би, які дезорганізують інформаційні системи шляхом дезінформації, формування помилкових логічних інформаційних концепцій, інтер­претацій та ін., впливаючи таким чином на суспільну думку, на життя суспільства, держави або групи держав в цілому.

Таким чином, інформаційна зброя— це пристрої та засоби, які призначені для нанесення протидіючій стороні максимальної шко­ди в ході інформаційної боротьби (шляхом небезпечних інформа­ційних впливів).

Об'єктами впливу можуть бути: інформаційно-технічні системи, інформаційно-аналітичні системи, інформаційно-технічні системи, які включають людину, інформаційно-аналітичні системи, які включають людину, інформаційні ресурси, системи формування суспіль­ної свідомості та думки, яка базується на засобах масової інформації та пропаганди, а також психіки людини.

Слід підкреслити, що інформаційна зброя є інструментом вста­новлення контролю над інформаційними ресурсами потенційного супротивника, тому інформаційна зброя втручається в роботу сис­тем управління та інформаційних систем, систем зв'язку та ін. в цілях порушення їх працездатності, аж до цілковитого виведення їх з ладу, вилучення, перекручення даних, які в них містяться, або цілеспрямованого введення спеціальної інформації. Почасти інфор­маційна зброя виступає в ролі розповсюджуваної дезінформації в системі формування суспільної свідомості й прийняття рішень. Особ­ливу небезпеку в даному випадку становлять дані, що надходять для органів державної влади, оскільки від їх достовірності зале­жить поінформованість і здатність даних органів приймати вірні рішення і вживати своєчасні заходи по управлінню державою.

Також до інформаційної зброї зараховують й сукупність спеці­альних способів і засобів впливу на психіку суспільства та держави в цілому.

Для проведення будь-якої інформаційної компанії як в міжна­родних відносинах, так і на внутрішньому інформаційному полі необхідно враховувати особливості конкретного інформаційного простору. Насампочаток необхідно розшукати уразливі точки в ін­формаційному просторі і тільки потім переходити до рішучих дій.

Інформаційна зброя повинна враховувати варіанти протидії і чим більше таких варіантів ураховано, тим більша вірогідність успіху в тій чи іншій інформаційній агресії. Також необхідно підкреслити, що специфікою інформаційної війни (інформаційного протиборства) є те, що вона ведеться, на відміну від збройної боротьби, як у мир­ний, так і у воєнний час. Вона націлена на всі можливості та фак­тори ураженості, які неминуче виникають при зростанні залежно­сті від інформації, а також на використання інформації у найрізно­манітніших конфліктах.

Об'єктом уваги стають інформаційні сис­теми (включаючи відповідні лінії передач, центри обробки та людсь­кий фактор цих систем), а також інформаційні технології, які ви­користовуються в системах озброєння. Отже, можна виділити на­ступні сфери інформаційного протиборства: світоглядна, політична, дипломатична, воєнна, науково-технологічна, соціальна та гумані­тарна, ідеологічна, екологічна.

Інформаційна війна має наступальні та оборонні складові, але, починаючи з цільового проектування та розробки своєї архітектури командування, управління, комунікації, комп'ютерів та розвідки, що забезпечує особам, які приймають рішення, відчутну інформаційну перевагу у різноманітних конфліктах. Інформаційна війна може бути спрямована проти трьох елементів: комп'ютер; програмне забезпечення; людина.

Крім того, неможливо заперечувати й того факту, що однією з головних цілей та завдань інформаційної війни є придушення в людині морального творчого початку, зміна світогляду.

На міжнародній арені інформаційні війни ведуться між держава­ми та блоками держав; між міжнародними корпораціями, транснац­іональними корпораціями і міжнародними фінансовими групами; між міжнародними корпораціями, ТНК і міжнародними фінансовими групами з державами; між терористичними організаціями та державами; між міжнародними корпораціями, ТНКі міжнародними фінансовими групами; між злочинними організаціями; між злочинними організаціями та державами.

Взагалі ж технології інформаційного віку певним чином зрівняли індустріальні, постіндустріальні і доіндустріальні країни: всі вони мають доступ до інструментарію, необхідному для ведення інформа­ційної війни, а отже виступають як суб'єктами, так і об'єктами інформаційної війни, а отже і забезпечення внутрішньої інформа­ційної безпеки.

Відповідно до Закону України «Про основи національної безпе­ки України» до загроз національним інтересам і національній без­пеці в інформаційній сфері відносять наступні:

• прояви обмеження свободи слова та доступу громадян до інфор­мації;

• поширення засобами масової інформації культу насильства, жорстокості, порнографії;

• комп'ютерна злочинність та комп'ютерний тероризм;

• розголошення інформації, яка становить державну та іншу, передбачену законом, таємницю, а також конфіденційної інфор­мації, що є власністю держави або спрямована на забезпечення потреб та національних інтересів суспільства і держави;

намагання маніпулювати суспільною свідомістю, зокрема, шляхом поширення недостовірної, неповної або упередженої інфор­мації.


Читайте також:

  1. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  2. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  3. V. Антропогенне забруднення навколоземного простору.
  4. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  5. Аналіз паралельного інтерейсу з DSP-процесорами: запис даних в ЦАП, що під’єднаний до адресного простору пам’яті
  6. Аналіз паралельного інтерфейсу з DSP-процесорами: читання даних з АЦП, що під’єднаний до адресного простору пам’яті
  7. Антимонопольна діяльність держави.
  8. Антимонопольна політика держави.
  9. Апарат держави. Орган держави. Інститут держави Апарат держави - частина механізму держави.
  10. Бар’єри простору і часу.
  11. Безстатеве розмноження, його визначення та загальна характеристика. Спори — клітини безстатевого розмноження, способи утворення і типи спор.
  12. Біологічні способи лікування ран.




Переглядів: 886

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Доступ до достовірної інформації в аспекті забезпечення національної безпеки. | Нормативно-правові засади забезпечення інформаційної безпеки держави.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.