МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
ТЕМА 5. Теорія влади
1. Соціальний зміст і призначення влади. 2. Структура влади. 3. Види влади. 4. Легітимність і легальність політичної влади. 5. Поділ влади. 1. Соціальний зміст і призначення влади. Влада в загальному значенні є здатність і можливість здійснювати свою волю, впливати на діяльність, поведінку людей за допомогою різного роду засобів – права, авторитету, волі, переконання, примусу. По своїй природівлада – явище соціальне, оскільки виникає в суспільстві. Сама влада виступає у вигляді керування, керування – у вигляді влади. Влада виражається в законах, нормах, правилах, заборонах, приписах, вольових і емоційних впливах. Немає влади без покори. Тому концентрованим вираженням влади є відносини панування-підпорядкування. Це обумовлено нерівним положенням людей, включених у відносини управління-виконання. Без наявності владних відносин неможливе координування соціальних зв'язків, підтримка цілісності й стабільності суспільства. 2. Структура влади. Одержавши уявлення про природу влади, можна йти далі в аналізі влади як соціального явища й процесу. Основними елементами влади є її суб'єкт, об'єкт, а також засоби (ресурси). Суб'єкт влади визначає зміст владного компоненту через 1) розпорядження; 2) підпорядкування; 3) заохочення й покарання; 4) нормування правил. Об’єкт влади – другий найважливіший елемент влади. Влада – завжди двостороннє відношення, взаємодія її суб'єкта й об'єкта. Влада немислима без підпорядкування об'єкта. Де немає об'єкта, там немає влади. Найважливішими факторами, що визначають зміст і механізми влади, є її ресурси. Ресурси влади – це реальні й потенційні засоби, які використаються для зміцнення влади. Використання ресурсів влади робить реальністю її процес, що відбувається в наступних формах: - Панування нерозривно пов'язане із владою й виражається в економічному, політичному й ідеологічному видах. - Керівництво – це здатність особистості, партії, класу, групи здійснювати свою політичну лінію шляхом впливу різними методами й засобами влади на об'єкти, колективи, окремих людей. - Керування – це використання повноважень влади щодо формування цілеспрямованої поведінки об'єктів. - Контроль – це здатність владних органів і інститутів стежити за тим, як реалізуються закони, накази й розпорядження. 3. Види влади. У примітивних суспільствах влада була анонімна, розпилена серед членів роду й племені. Анонімна влада поступається місцем індивідуалізованій (влада вождів, старійшин, імператорів і т.д.). Однак процес наростання соціальної нерівності виявляє неефективність індивідуалізованої влади як засобу вирішення більш глибоких соціальних конфліктів. Влада стає інституалізованою, тобто опирається на соціальні інститути. Так влада здобуває політичний характері виражається в діяльності держави, партій і інших організацій. Однією з найбільш змістовних класифікацій влади є її розподіл відповідно до ресурсів, на які вона опирається. - Економічна влада – це контроль над економічними ресурсами, власність на різного роду матеріальні цінності. - Соціальна влада – це розподіл позицій на соціальних сходах – статусів, посад, пільг і привілеїв. - Інформаційна влада – це влада над людьми, здійснювана за допомогою наукових знань і інформації. - Політична влада – усіляка організована воля однієї групи людей стосовно іншої, котра здійснює підпорядкування в ім'я загальної мети. Владу можна розглядати як політичне панування, як систему державних органів. Політична влада характеризується реальною здатністю даного класу, групи, індивіда здійснювати свою волю, виражену в політиці. Державна влада – це форма політичної влади, що має монопольне право видавати закони, обов'язкові для всього населення, і, що опирається на спеціальний апарат примусу, як на один із засобів для дотримання законів і розпоряджень. 4. Легітимність і легальність політичної влади. Легальність влади – це юридичне обґрунтування влади, її норм і законів, тобто її нормативно-правова закріпленість, узаконеність у відповідних правових документах. Політична легітимність – це суспільне визнання влади і її права на керування. Легітимність– це здатність влади створювати й підтримувати у населення переконання в тому, що влада в країні наділена правом приймати рішення, які її громадяни повинні виконувати. М.Вебер виділив три типи легітимності: традиційний, харизматичний, раціонально-легальний. Існують політичні взаємозв'язки між легітимністю політичної влади і її ефективністю, тобто результативністю, ступенем виконання своїх функцій у суспільстві. 5. Поділ влади. Поділ влади по вертикалі являє собою поділ владних повноважень між суб'єктами державного керування різного рівня. Таким чином, створюються центральні, регіональні й місцеві органи влади. Поділ влади по горизонталі являє собою поділ владних повноважень між трьома владними органами («галузями влади») – законодавчим, виконавчим і судовим. Законодавчавлада являє собою сукупність повноважень щодо видання законів, а також систему державних органів, що здійснюють ці повноваження. Виконавча влада являє собою сукупність повноважень щодо керування державними справами, повноваження зовнішньополітичного представництва, адміністративного контролю, а також систему державних органів, що здійснюють перераховані вище повноваження. Судовавлада являє собою сукупність повноважень щодо здійснення правосуддя, тобто повноважень щодо розгляду й вирішення карних, цивільних, адміністративних і конституційних справ (спорів) у порядку, встановленому процесуальним законом.
Читайте також:
|
||||||||
|