Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема 5. ЕКСПЕРТИЗА ІННОВАЦІЙНИХ ПРОЕКТІВ

 

1. Задачі і основні методи експертизи.

2. Методи відбору оптимального варіанту інноваційного проекту.

3. Показники прибутковості інноваційного проекту.

4. Способи зниження ризику інноваційного проекту.

 

Задачі і основні методи експертизи

Задача експертизи — оцінити інноваційний і науково-технічний рівні проекту, а також реальну можливість його виконання і ефективність. На підставі експертизи ухвалюють рішення про доцільність і об'єми фінансування проекту.

У країнах з розвиненою ринковою економікою функціонують стандартні процедури оцінки інноваційних проектів, передбачені пакети юридичного оформлення угод і контрактів, форми і методи контролю за виконанням статі договорів і угод. Методи контролю над ходом реалізації проектів і використанням засобів за цільовим призначенням постійно удосконалюються. При цьому збільшується кількість обов'язкових умов, яким повинен відповідати проект. Велике значення для замовника і виконавців мають терміни проведення експертизи, а також тривалість періоду від подачі заявок і пропозицій до початку фінансування або надання пільг і субсидій.

Для експертизи інноваційних проектів, що фінансуються з бюджету, використовують такі методи:

• описовий;

• порівняння положень об'єкту "до і після";

• порівняльна експертиза.

Описовий методшироко використовують в багатьох країнах. Суть його полягає у тому, що розглядають потенційну дію результатів реалізованих проектів на ситуацію, що складається, в певному сегменті ринку товарів і послуг. Одержувані дані узагальнюються, враховуються побічні явища, складаються прогнози. Це метод дозволяє врахувати безліч чинників, наприклад взаємодія сфери НІОКР з патентним правом і податковим законодавством, освітою, підготовкою і перепідготовкою кадрів.

Основний недолік даного методу полягає у тому, що з його допомогою не можна конкретно і коректно зіставити два і більш альтернативних варіанту проекту.

Метод порівняння положень "до і після"дозволяє враховувати не тільки кількісні, але і якісні показники різних проектів. Проте при використовуванні цього методу можлива суб'єктивна інтерпретація інформації і прогнозів.

Порівняльна експертизаполягає в порівнянні социально-економічеського положення підприємств і організацій, одержуючих державне фінансування і не одержуючих його. Головне в цьому методі — порівнянність потенційних результатів здійснюваного проекту, що дозволяє перевірити економічну обгрунтованість конкретних рішень по фінансуванню короткострокових і швидко окупаються проектів. Цей метод має також недоліки, наприклад, він непридатний при виробленні довгострокових пріоритетів державної політики.

Спеціальною комісією Організації економічного співробітництва і розвитку рекомендується керуватися принципами проведення експертизи, основними з яких є наступні:

• незалежність групи дослідників, що є арбітрами в спірних ситуаціях по підбору експертів, методів контролю і результатам експертизи;

• при розрахунках доданої вартості діяльність у області досліджень і нововведень розглядається як виробнича;

• попереднє прогнозування і планування витрат на середньострокову перспективу з метою визначення ефективності і часу проведення контролю;

• методи контролю необхідно пов'язувати з майбутнім розвитком системи управління науково-технічною політикою на державному рівні.

Експерти мають право вимагати будь-яку інформацію про проект. До кожної експертної групи може бути підключений представник замовника експертизи. Експерти мають право контролювати виконання робіт за проектом. Експертну оцінку проектів і контроль за їх виконанням, як правило, виконують організації, що фінансують проект. Обов'язковими параметрами при цьому є терміни завершення окремих етапів проекту і проекту в цілому, а також ступінь ризику, пов'язаного із здійсненням проекту.

З метою реалізації науково-технічних програм державний замовник проводить конкурси і укладає державні контракти. При цьому експертна оцінка може бути формалізована у вигляді відповідей на питання експертної анкетиз подальшим підсумковим бальним висновком експерта:

5 — проект заслуговує безумовної підтримки;

4 — проект заслуговує підтримки;

3 — проект може бути підтриманий;

2 — проект не заслуговує підтримки;

1 — проект не заслуговує розгляду експертною радою.

Така експертна оцінка дається на основі аналізу наукового змісту проекту і наукового потенціалу його автора (авторів). При цьому враховуються:

• чіткість викладу задуму проекту (чітке, нечітке);

• чіткість визначення методів дослідження (чітке, нечітке);

• якісні показники проекту (характер фундаментальний, міждисциплінарний, або системний, і прикладний);

• науковий заділ (є істотний науковий і методологічний заділ в проекті проблеми; публікації по заданій темі; науково-методичне опрацьовування рішення проблеми відсутнє);

• новизна постановки проблеми (автором вперше сформульована і науково обгрунтована проблема дослідження; автором запропоновані оригінальні підходи до рішення проблеми; сформульована в проекті проблема дослідження відома науці, і автором не запропоновані оригінальні підходи до рішення проблеми).

Для експериментально-лабораторних дослідженьекспертизою передбачені наступні питання:

• Чи підготовлені програми досліджень?

• Чи підготовлені анкети для опиту?

• Чи проведене пілотажне дослідження?

Звичайно державні фонди фундаментальних досліджень проводять експертизу на основі порівняльного аналізу декількох проектів, де передбачені три рівні експертизи.

Перший рівень — попередній розгляд і відбір проектів для участі в експертизі другого рівня; складання мотивованих висновків за відхиляючими проектами; визначення експертів за кожним проектом, що претендує на індивідуальний рівень експертизи.

Другий рівень — визначення рейтингу індивідуального проекту.

Третій рівень — складання висновку за проектом (вносяться корективи в загальний рейтинг, ухвалюється рішення про фінансування).

Індивідуальний рейтинг проекту розраховується по формулі:

 

R=r1+r2+r3

де R — загальний рейтинг проекту; r1 — коефіцієнти наукової цінності і реальності виконання проекту в строк; r2 — коефіцієнт корекції сумарної оцінки г, і r3. R може приймати значення від 2 до 13.

Методи відбору оптимального варіанту інноваційного проекту

Представлені інвесторам інноваційні проекти повинні бути проаналізовані по єдиній системі показників. По всіх варіантах проекту інформаційна база, точність і методи визначення вартісних і натуральних показників повинні бути сопоставіми.

Зіставність представлених проектів визначається:

• об'ємом робіт, виконуваних із застосуванням інновацій (технологій, методів, устаткування і т. д.);

• якісними параметрами інновацій;

• чинником часу;

• рівнем цін, тарифів і умовами оплати праці.

Вартісні показники по варіантах проектів розраховуються з урахуванням інфляційного чинника. Варіанти інноваційних проектів повинні мати однакове маркетингове опрацьовування, однаковий підхід до оцінки ризику інвестиційних вкладень і невизначеність початкової інформації.

Зіставність варіантів забезпечується приведенням до одного об'єму вироблюваної продукції, як правило, по новому варіанту, до одних термінів, одного рівня якості.

Багатоваріантність заходів щодо проекту— найважливіший принцип менеджменту. Завжди треба пам'ятати про мультиплікативне співвідношення 1:10:100:1000, коли один долар економлять на ухваленні спрощеного рішення на стадії його формування, а 10, 100, 1000 дол. втрачають на подальших стадіях життєвого циклу рішення.

В умовах ринкової економіки варіант інноваційного проекту вибирається з урахуванням інтересів інвестора на підставі вітчизняного і зарубіжного досвіду, а також досвіду вітчизняних конкурентів.

При порівнянні варіантів необхідно дотримуватися принципів системного підходу; одним з найважливіших серед них є емерджентность системи,коли обумовлюється нерівність сукупного ефекту в порівнянні з ефектами, одержаними від роздільного проведення заходів щодо проекту. Інноваційний проект вимагає обліку всього комплексу заходів.

Інший принцип системного підходу показує, що значна тривалість життєвого циклу інновацій приводить до економічної нерівноцінності здійснюваних у різний час витрат і одержуваних результатів. Цю суперечність можна усунути за допомогою методу приведеної вартості,або дисконтування, щополягає в приведенні витрат і результатів до одного моменту. Такого моменту можна приймати як рік початку реалізації інноваційного проекту і дані цього року. Дисконтування показує, що будь-яка сума грошей, яка буде одержана в майбутньому, в даний час володіє меншою цінністю. Гроші реальні тільки при їх наявності. Метод дисконтування (приведення вартості) дозволяє врахувати чинник часу в багатьох фінансових обчисленнях, і для фірми, наприклад, гроші важливо одержати сьогодні, а не завтра. Взагалі відкладати отримання грошей ризиковано: при несприятливих обставинах вони принесуть менший дохід, ніж очікувалося, а можуть і зовсім не поступити.

Різниця між майбутньою вартістю і поточною вартістю називається дисконтом. Коефіцієнт дисконтування розраховують по формулі складних відсотків:

при позитивній нормі відсотка i на капітал коефіцієнт дисконтування а, завжди менше одиниці (інакше сьогодні гроші коштували б менше, ніж завтра);

величина процентної ставки, по якій проводиться дисконтування, і сучасна величина капіталу знаходяться в зворотній залежності. Чим вище процентна ставка, тим менше сучасна величина капіталу за інших рівних умов.

Метод нарахування по складних відсоткахполягає у тому, що в першому періоді нарахування проводиться на первинну суму кредиту. Потім до суми додаються нараховані відсотки, і в кожному подальшому періоді відсотки нараховуються на вже нарощену суму. Отже, база для нарахування відсотків постійно змінюється.

Даний метод іноді називають "відсоток на відсоток". Чим нижче ставка відсотка і менше період часу t, тим вище сучасна величина майбутніх доходів. Таким чином, за допомогою дисконтування визначається чиста поточна вартість проекту. Її називають також чистим приведеним доходом.

Існують стандартні таблиці дисконтних множників, що полегшує процедуру дисконтування і обґрунтування вибору проекту.

Показники прибутковості інноваційного проекту

Інноваційні проекти повинні відбиратися з урахуванням інфляційного чинника.

Інфляція,або підвищення рівня цін, в економіці вимірюється або індексом зміни цін, або рівнем інфляції.Індекс зміни цінхарактеризується співвідношенням цін, а рівень інфляції— відсотком підвищення цін. При розгляді ролі ставки відсотка і ухваленні рішення за інноваційним проектом умовно передбачалася відсутність інфляції. Проте у разі інфляції номінальна і реальна процентні ставки розрізняються.

Номінальна ставка— це поточна ринкова ставка відсотка без урахування темпів інфляції, або просто процентна ставка, виражена в гривнях (доларах США) по поточному курсу.

Реальна ставка— це номінальна ставка за вирахуванням очікуваних (передбачуваних) темпів інфляції. Наприклад, номінальна річна ставка рівна 9 %, річний очікуваний темп інфляції — 5 %; звідси реальна ставка складає 9-5=4%.

Цю відмінність важливо враховувати при порівнянні очікуваного рівня доходу на капітал (норми прибули) і ставки відсотка, тобто порівнювати целесообразно з реальною, а не номінальною ставкою.

Загальне правило при ухваленні рішення за інноваційним проектом: інновації потрібно здійснювати, якщо очікуваний рівень доходу на капітал не нижчий (або рівний) за ринкову ставку відсотка по позиках. Порівняння рівня доходу на капітал з процентною ставкою — один із способів обґрунтування ефективності інновацій.

Окрім чистого приведеного доходу для відбору інноваційних проектів використовують і інші показники:

• термін окупності;

• період окупності;

• внутрішню норму прибутковості;

• рентабельність.

Термін окупностіпоказує, за який час можуть окупитися інвестиції в інноваційний проект з урахуванням первинних капітальних вкладень.

Період окупності— це відрізок часу, протягом якого сума чистих доходів, дисконтованих на момент завершення інвестицій, буде рівна сумі інвестицій. Показник застосовується в міжнародній практиці замість терміну окупності.

Внутрішня норма прибутковості— це розрахункова ставка відсотків, при якій капіталізація одержуваного регулярно доходу дає суму, рівну інвестиціям, тобто коли інвестиції окупаються. Рекомендується відбирати проекти, внутрішня норма прибутковості яких не нижча 15-20%.

Рентабельністьвизначається як співвідношення ефекту від реалізації результатів проекту і витрат на нього.

У західній практиці оцінки інноваційних проектів розраховують відношення приведених доходів до інвестиційних витрат (benefit/cost ratio), і цей показник називають індексом прибутковості (profitability index).

За наявності декількох варіантів проекту найефективніший вибирається по мінімуму, так званих, приведених витрат.

Інвестиції, як правило, характеризуються одноразовістю або обмеженим періодом вкладень, великими розмірами капіталу і тривалим терміном окупності. Витрати виробництва — це собівартість продукції, визначувана, як правило, за рік. Для приведення їх до єдиної річної розмірності за допомогою коефіцієнта Е ефективності або рівня процентної ставки враховують тільки частину інвестицій (капітальних вкладень). Звідси з'явився термін "приведені витрати". У плановій економіці величина Е встановлюється централізований. У ринковій економіці кожна окрема фірма або підприємство встановлює подібний норматив або на рівні процентної ставки i, або як норматив рентабельності інвестицій R.

Після визначення приведених витрат розраховується термін окупності додаткових інвестицій в інноваційний проект, тобто термін, або період часу, протягом якого додаткові інвестиційні витрати на дорожчий варіант інновацій окупаються завдяки приросту економічних результатів, обумовленому реалізацією інновацій.

Розрахунковий термін окупності визначається по формулі

де К1, К2 — інвестиції в інновацію по варіантах; С1,С2 — річні витрати по варіантах.

Для вибору варіанту розрахунковий термін окупності Т порівнюється з його нормативним значенням . Додаткові інвестиції в інновації виправдані тоді, коли розрахунковий термін їх окупності не перевищує нормативне значення. Ефективніший варіант вибирається за умови ТР<ТН

Таким чином, для відбору ефективного варіанту інноваційних заходів використовують показники порівняльної економічної ефективності, які враховують вартісні частини, що лише змінюються по порівнюваних варіантах:

• приведені витрати;

• термін окупності додаткових інвестицій в інновації;

• коефіцієнт ефективності додаткових інвестицій в інновації.

Способи зниження ризику інноваційного проекту

У практиці управління інноваційними проектами застосовуються наступні способи зниження ризику:

• розподіл ризику між учасниками проекту (передача частини ризику співвиконавцям);

• страхування ризику;

• резервування засобів на покриття непередбачених витрат.

Розподіл ризикуздійснюється при розробці фінансового плану проекту і контрактних документів. При цьому учасники проекту ухвалюють рішення по збільшенню або зниженню кількості потенційних інвесторів. Тут повинна виявлятися певна гнучкість учасників переговорів.

Страхування ризикуозначає передачу певних ризиків страховим компаніям. Це робиться тоді, коли крупний проект може мати затримки в реалізації, що приводить до збільшення вартості робіт, перевищуючої первинну вартість проекту.

Резервування засобів на покриття непередбачених витрат
передбачає встановлення співвідношення між потенційними ризиками, що впливають на вартість проекту, і витратами, необхідними для подолання збоїв у виконанні проекту. При цьому необхідно враховувати точність первинної вартості проекту і його елементів. Оцінка непередбачених витрат дозволяє звести до мінімуму перевитрату засобів. Структура резерву на покриття непередбачених витрат визначається двома методами:

• резерв ділиться на загальний і спеціальний;

• непередбачені витрати розподіляються по видах витрат (заробітна платня, матеріали і т. д.).

Загальний резерв покриває зміни в кошторисі і інші витрати. Спеціальний резерв включає надбавки на покриття підвищення цін, збільшення витрат по позиціях, оплату позовів по контрактах. Цей метод особливо важливий в умовах інфляції.

Диференціація резерву по видах витрат дозволяє визначити ступінь ризику, пов'язаного з кожним видом витрат, і надалі врахувати ризик на окремих етапах проекту. Детальне розділення робіт сприяє придбанню досвіду і створює базу даних для коректування непередбачених витрат.

План фінансування проекту повинен враховувати:

• ризик нежиттєздатності проекту;

• податковий ризик;

• ризик незавершення проекту.

Інвестори завжди повинні бути упевнені, що можливі доходи від проекту будуть достатні для покриття витрат, виплати заборгованості, забезпечення окупності капіталовкладень.

На мікрорівні інноваційному менеджеру основна увага слідує приділити комерційній ефективності проекту, яка визначається як відношення фінансових витрат і результатів.

З погляду інвестиційної привабливості і зниження частки ризику при розгляді альтернативних проектів в діловій практиці детально аналізуються:

• методи страхування проектів від інфляційних втрат;

• середня річна рентабельність проектів з середньою ставкою банківського кредиту;

• потреби в інвестиціях і стабільність їх надходжень;

• періоди окупності інвестицій;

• рентабельність інвестицій в цілому і з урахуванням дисконтування.



Читайте також:

  1. Акт експертизи підписується кожним експертом і засвідчується печаткою медичної установи, на базі якої проводилася судово-психіатрична експертиза.
  2. Аналіз ефективності інвестиційних проектів
  3. Види інноваційних стратегій та їх співвідношення
  4. Види проектів.
  5. Визначення прибутковості інвестиційних проектів
  6. Визначимо коефіцієнт ефективності для цих проектів.
  7. Виконавці проектів і учасники торгів
  8. Громадська екологічна експертиза проекту: План дій.
  9. Державна експертиза у сфері ТЗІ
  10. Державна експертиза у сфері цивільного захисту.
  11. Державне регулювання інвестицій в будівництво. Державна експертиза інвестиційних проектів.
  12. Діяльність інноваційних організацій




Переглядів: 1760

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 4. УПРАВЛІННЯ ІННОВАЦІЙНИМИ ПРОЕКТАМИ | Методи реалізації інноваційної політики держави

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.