МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Структура соціологічного знанняСоціальне ( латин. Socialis – товариський, громадський) – сукупність будь - яких властивостей і особливостей суспільних відносин, що формуються індивідами чи спільнотами в процесі спільної діяльності, за конкретних умов і проявляються в їхньому ставленні один до одного, до свого становища в суспільстві, до явищ і процесів суспільного життя. Категорії соціології – це загальні поняття, що відтворюють певні властивості об'єкта , тобто суспільства як цілісної системи. Найчастіше виділяються три групи категорій: 1) загальнонаукові соціологічні категорії («суспільство», «соціальна система», «соціальний розвиток» тощо); 2) безпосередні соціологічні категорії («соціальний інститут», «стратифікація», «соціальна мобільність», «соціальні норми» тощо); 3) категорії дисциплін, суміжних із соціологією («особистість», «сім'я», «соціологія політики», «економічна соціологія» тощо). Однією з особливих і найуживаніших у соціології є категорія «соціальне». Соціологія, вивчаючи суспільні явища, використовує певні методи та прийоми. Вони покликані забезпечити об’єктивність і надійність одержаних результатів. Головними умовами реалізації в соціології вимог наукової методології є: - принцип емпіризму – використання емпіричних процедур з метою встановлення достовірності одержаних у дослідженнях, фактів та узагальнень; - теоретичне обґрунтування одержаних результатів, які дають змогу розкриття причини, що лежать в основі емпіричних фактів, і водночас включити ці факти в систему теоретичного знання; - нейтральність соціології, незалежність її від будь – яких заангажованих установ, які зазвичай пропонують різні класи і партії в суспільстві. Соціологія, як і будь – яке інше наукове знання, є певно системою, що має свою структуру, певну розгалуженість на підсистеми. Виділяють три рівня соціологічного знання: теоретична соціологія, теорія середнього рівня (спеціальні теорії і галузева соціологія) та емпіричні дослідження. На теоретичному рівні суспільство вивчають як єдиний соціальний організм, акцентуючи на його глобальних проблемах. Теоретична соціологія – вирішує такі завдання: - створення засад для опису і пояснення явищ, фактів соціальної дійсності у термінах і категоріях, які відображають їх сутнісні характеристики, спільності та відмінні ознаки; - орієнтація на комплексний підхід до вивчення соціальних явищ і процесів; - розкриття сутності соціальних законів ( загальних і спеціальних) - формування методологічно бази для соціологічного пізнання дійсності; - виявлення загальних закономірностей соціального розвитку суспільства, а також вироблення методологічних засад розвитку спеціальних соціологічних теорій та емпіричних досліджень; - інтеграція, синтез, узагальнення розрізнених знань, здобутих емпіричним шляхом, формування їх у систему висновків, узагальнень, понять, категорій, законів. Західні вчені поділяють соціологічну науку на макро- і мікросоціологію. Макросоціологія вивчає будову суспільства, взаємозалежність і взаємодію його структурних утворень. Мікросоціологія зорієнтована на вивчення механізмів взаємодії людей на особистісному рівні, який вважається базовим і вирішальним у формуванні складніших форм соціальної поведінки. Спеціальні соціологічні теорії виконують такі завдання: - вироблення спеціальних термінів і категоріального апарату, які відображають сутність явищ конкретно – соціальної сфери; - розробка методів соціологічних досліджень, найбільш адекватних досліджуваним процесам та явищам; - вивчення закономірностей і соціальних механізмів, які зумовлюють функціонування і розвиток окремих сфер суспільного життя та громадської свідомості; - вивчення соціальних функцій певної соціальної підсистеми Спеціальні соціологічні теорії забезпечують зв’язок між теоретичними, фундаментальними знаннями та емпіричними дослідженнями. В емпіричному дослідженні предметом аналізу стають різноманітні дії, характеристики поведінки, погляди, настрої, потреби, інтереси, мотиви людей, соціальних груп і спільнот, відображення соціальної реальності у фактах людської свідомості. Емпіричні дослідження – це спеціальні наукові процедури, які за допомогою соціологічних методів дослідження ( опитування, спостереження, аналіз документів, соціальний експеримент) дають змогу зареєструвати соціальні факти, що є базою для подальших теоретичних пошуків та узагальнень. Усі рівні соціологічного знання утворюють структуру соціології як науки. Читайте також:
|
||||||||
|