Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






НЕКЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ

ФРІДРІХ НІЦШЕ (1844-1900)

"ТАК ГОВОРИВ ЗАРАТУСТРА"

 

І Заратустра говорив так до народу: Я учу вас про надлюдину. Людина є щось, що повинне перевершити. Що зробили ви, щоб перевершити його? Усі істоти досі створювали що-небудь вище за себе; а ви хочете бути відливом цієї великої хвилі і швидше повернутися до стану звіра, чим перевершити людину? ..Ви зробили шлях від черв'яка до людини, але багато що у вас ще залишилося від черв'яка. Колись були ви мавпою, і навіть тепер ще людина більше мавпа, чим інша з мавп. ..Дивіться, я учу вас про надлюдину! Надлюдина - сенс землі! (1.11.8).

Людина - це канат, натягнутий між твариною і надлюдиною, - канат над прірвою. ..У людині важливе те, що він міст, а не мета : в людині можна любити тільки те, що він перехід і загибель (1.11.9).

Любите світ як засіб до нових воєн. І притому короткий світ - більше, ніж довгий. ..Ви говорите, що блага мета освячує навіть війну? Я ж говорю вам, що благо війни освячує всяку мету. Війна і мужність зробили більше великих справ, чим любов до ближнього. Не ваша жалість, а ваша хоробрість рятувала досі нещасних (1.11.34).

Держава? Що це таке? ..Державою називається найхолодніше з усіх холодних чудовиськ. Холодно бреше воно; і ця брехня повзе з вуст його : "Я, держава, сім народ". Це - брехня! ..Де ще існує народ, не розуміє він держави і ненавидить його, як лихе око і порушення звичаїв і прав. Це знамення даю я вам: кожен народ говорить на своїй мові про добро і зло - цієї мови не розуміє сусід. Своя мова набула він собі в звичаях і правах. Але держава бреше на усіх мовах про добро і зло : і що воно говорить, воно бреше - і що є у нього, воно вкрало. Усе в нім підробно: краденими зубами кусає воно, зубасте (1.11.35).

Про любов до ближнього. Ви тиснете до ближнього, і для цього є у вас прекрасні слова. Але я говорю вам: ваша любов до ближнього є ваша погана любов до самих собі. ..Хіба я раджу вам любов до ближнього? Швидше я раджу вам бігти від ближнього і любити далекого! Вище за любов до ближнього стоїть любов до далекого і майбутнього; вище ще, чим любов до людини, ставлю я любов до речей і примар.. Не про ближнього учу я вас, але про друга. Нехай друг буде для вас святом землі і передчуттям надлюдини.. Брати мої, не любов до ближнього раджу я вам - я раджу вам любов до далекого (1.11.43-44).

Бог є припущення, але я хочу, щоб ваше припущення тягнулося не далі, ніж ваша воля, що творить. Могли б ви створити Бога? - Так не говорите ж мені про всяких богів! Але ви поза сумнівом могли б створити надлюдину. ..Могли б ви мислити Бога? - Але нехай це означає для вас волю до істини, щоб усе перетворилося на человечески мислиме, человечески видиме, человечески що відчувається! Ваші власні почуття повинні продумати до кінця! І те, що називали ви світом, має спершу бути створене вами: ваш розум, ваш образ, ваша воля, ваша любов повинні стати їм! І воістину для вашого блаженства, ви, що пізнають! І як могли б ви виносити життя без цієї надії, ви, що пізнають? Ви не маєте бути єдинородні з незбагненним і безрозсудним (1.П. 60).

Про самопреодолении. ..Вашу волю і ваші цінності спустили ви на річку становлення; стара воля до влади видніється мені в тому, в що вірить народ як в добро і зло.. Усе живе є щось покоряється. І ось питання: тому повелівають, хто не може покорятися самому собі. Таке властивість усього живого. Але ось третє, я чув: повелівати важче, ніж покорятися. ..Скрізь, де знаходив я живе, знаходив я і волю до влади; і навіть у волі службовця знаходив я волю бути паном. Щоб найсильнішому служив слабкіший - до цього спонукає його воля його, яка хоче бути паном над ще слабкішим: лише без цієї радості не може він обійтися (1.11.82).

І ось яку таємницю повідало мені саме життя. "Дивися, - говорила вона, - я завжди повинна долати саме себе. Звичайно, ви назвете це волею до творіння або прагненням до мети, до вищого, дальшого, складнішого - але усе це утворює єдину таємницю. ..Що б не створювала я і як би не любила я створене - скоро повинна я стати супротивником йому і моїй любові : так хоче моя воля" (1.11.82-83).

Так свідчить моя любов до найдальших: не щади свого ближнього. Людина є щось, що повинне здолати. Існує багато шляхів і способів подолання - шукай їх сам! Здолай самого себе навіть у своєму ближньому: і право, яке ти можеш завоювати собі, ти не повинен дозволяти дати тобі! Що робиш ти, цього ніхто не може відшкодувати тобі. ..Хто не може повелівати собі, повинен покорятися! (1.11.143).

"Хотіти" звільняє: бо хотіти означає творити, - так учу я. І тільки для творення повинні ви вчитися! (1.11.149).

Усе йде, усе повертається, вічно обертається колесо буття (1.П. 158).

 

"ПО ТУ СТОРОНУ ДОБРА І ЗЛА"

 

.....Переважно свідомого мислення філософа таємно керують його інстинкти, що направляють це мислення певними шляхами. Та і позаду усієї логіки, уявної самодержавної у своєму русі, коштують розцінки цінностей, точніше кажучи, фізіологічні вимоги, спрямовані на підтримку певного життєвого виду. ..Помилковість судження ще не служить для нас запереченням проти судження; це, можливо, самий дивний з наших парадоксів. Питання про те, наскільки судження споспешествует життя, підтримує життя, підтримує вид, навіть, можливо, сприяє вихованню виду.. (1.11.243).

Фізіологам слід було б розміркувати щодо погляду на інстинкт самозбереження як на кардинальний інстинкт органічної істоти. Передусім щось живе хоче проявляти свою силу - саме життя є воля до влади: самозбереження є тільки один з непрямих і численних наслідків цього (1.11.250).

Уся психологія не могла досі відбутися від моральних забобонів і побоювань : вона не зважилася проникнути в глибину. Розуміти її як морфологію і вчення про розвиток волі до влади, як її розумію я, - цього ще ні у кого навіть в думках не було.. (1.11.258).

 

 


ЕДМУНД ГУССЕРЛЬ (1859-1938)


Читайте також:

  1. Академічна філософія кінця – XIX – поч. XX ст.
  2. Антична філософія
  3. Антична філософія.
  4. Антична філософія.
  5. Антропологічно-гуманістична філософія XX ст.
  6. Антропологічно-ірраціоналістична філософія
  7. Б ) Філософія епохи схоластики
  8. Б. Некласична форма.
  9. Гуманістична філософія епохи Ренесансу.
  10. Давньогрецька антична філософія
  11. Давньоіндійська філософія
  12. Давньоіндійська філософія.




Переглядів: 1086

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
НЕГАТИВНА ДІАЛЕКТИКА. | Зовнішній організм

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.