МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||||||
Еластичність пропозиціїРеакція обсягу пропозиції на зміну детермінант може бути відображена за допомогою коефіцієнта еластичності пропозиції за даною детермінантою, наприклад, за ціною. Еластичність пропозиції за ціною – це процентна зміна обсягу пропозиції, обумовлена однопроцентною зміною ціни товару:
Оскільки крива пропозиції має позитивний нахил, то значення коефіцієнта еластичності пропозиції завжди є додатним, Es >0, зміни цін і обсягів пропозиції відбуваються в одному напрямку. Розрізнюють декілька випадків еластичності пропозиції за ціною: абсолютно еластична пропозиція (Es =∞), еластична пропозиція (Es >1), абсолютно нееластична пропозиція (Es =0) , нееластична пропозиція (Es <1), пропозиція з одиничною еластичністю (Es =1). Як і у випадку з попитом, ступень еластичності пропозиції за ціною можна проілюструвати різним нахилом кривих пропозиції (рис. 5.26 а)-д)).
а) Графік кривої абсолютно нееластичної пропозиції
б) Графік кривої нееластичної пропозиції
в) Графік кривої пропозиції одиничної еластичності
г) Графік кривої еластичної пропозиції
д) Графік кривої абсолютно еластичної пропозиції
Рисунок 5.26 – Графіки кривих пропозиції різної еластичності
Якщо на даному підприємстві склалося багатономенклатурне виробництво, а пропозиція одного з благ залежить від цін інших, які випускаються ним же, завжди існує можливість переключення з виробництва одного блага на виробництво іншого. Щоб правильно обрати свою ринкову стратегію і тактику виробники розраховують коефіцієнт перехресної еластичності пропозиції:
У випадку взаємодоповнюваності виробничих благ, що виробляються, величина коефіцієнта перехресної еластичності буде додатною Ес>0 (наприклад, при зростанні ціни на яловичину м’ясокомбінат збільшує пропозицію шкір). Якщо ж блага взаємозамінні, то коефіцієнт стає від’ємним Ес<0 (наприклад, у випадку виробництва різних виробів з тієї ж самої сировини – асортимент меблевого комбінату. Визначимо фактори, що впливають на еластичність пропозиції: - ціна блага; - ціни інших благ, - рівень досягнутого використання ресурсів - ступень монополізації галузі і можливість переливу капіталу з інших галузей; - технологічні особливості налагодження виробництва даного блага; - фактор часу, як один з найважливіших чинників еластичності. Так у миттєвому періоді збільшення обсягу пропозиції неможливе, тому що неможливе нарощування використання факторів виробництва. Продавець може лише пристосуватися під зміну ринкових цін. Отже еластичність пропозиції у цьому випадку дорівнює нулю. У короткостроковому періоді збільшення обсягу виробництва можливе за рахунок нарощування використання змінних факторів виробництва, обмеженого незмінними розмірами капіталу. Еластичність пропозиції додатна, але по мірі зростання виробництва наближається до нуля. У довгостроковому періоді можливості розширення виробництва не обмежені, а отже еластичність пропозиції найвища. Концепція еластичності широко застосовується в науковій і практичній економічній діяльності. Вона дозволяє переводити на мову конкретних цифр зв’язки між самими різноманітними економічними явищами і процесами, має численні сфери практичного застосування як на мікро-, так і на макрорівні: - при аналізі поведінки споживача; - при розробці структури оподаткування; - при формуванні цінової політики фірми; - при визначенні загальної стратегії фірм, що максимізують прибуток; - для прогнозування змін у видатках споживачів і доходах продавців в наслідок зміни ціни блага; - для визначення заходів державного регулювання економіки і особливо політики зайнятості тощо.
Питання для самоконтролю: 1. Попит і закон попиту. 2. Пропозиція і закон пропозиції. 3. Взаємодія попиту і пропозиції. Ринкова рівновага. 4. Поняття про надлишок споживача і надлишок виробника. 5. Концепція еластичності попиту. 6. Взаємозв’язок між ціною та виторгом за різної еластичності. 7. Еластичність пропозиції. 8. Фактори впливу на еластичність пропозиції.
Читайте також:
|
||||||||||||
|