Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема Планування

ЛЕКЦІЯ . ПЛАНУВАННЯ ЯК ОСНОВА ПРОЦЕСУ

УПРАВЛІННЯ ОРГАНІЗАЦІЄЮ

1. Процес менеджменту в організації і його функціональний характер.

2. Функція менеджменту – планування: сутність, основи планування в організації.

3. Цілі в управлінні організацією.

4. Бар,єри на шляху планування і способи їх подолання.

 

1. Процес менеджменту в організації і його функціональний характер

Більшість членів суспільства входить в одну або декілька організацій. Більшість людей майже все свідоме життя працюють в тих чи інших організаціях є її працівниками або вступають з ними в контакт.

Що таке організація? Основними складовими будь-якої організації є люди, які вирішують в ній певні задачі і управління, яке формує, мобілізує і приводить в рух потенціал організації. Таким чином, організація - це систематизоване, свідоме об’єднання дій людей по досягненню певних цілей. У такому вигляді організація виступає як соціальний інститут.

Будь-яка організація - це відкрита система, вбудована у зовнішній світ. Тому, життєдіяльність організації складається з трьох основних процесів: одержання сировини і ресурсів з зовнішнього оточення, виготовлення продукту і передача продукту у зовнішнє середовище. Всі ці процеси є обов’язковими для організації, а ключова роль в підтримці балансу між ними належить менеджменту (Мал.17.).

Внутрішнє життя організації складається з великої кількості різних дій, процесів і підпроцесів. Разом з тим, можна виділити п’ять груп функціональних процесів, які охоплюють діяльність будь-якої організації і є об,єктом управління зі сторони менеджменту. Це – виробництво, маркетинг, фінанси, персонал, облік і звітність.

Разом з тим, не існує жодної організації, яка б не мала зовнішнього оточення і не знаходилась би з нею в стані постійної взаємодії. Зовнішнє оточення організації можна представити у вигляді двох сфер. Перша сфера – це загальне зовнішнє оточення, друга сфера – безпосереднє ділове оточення.

Управління організацією можна зобразити у вигляді процесу здійснення певного типу взаємопов’язаних дій по формуванню і використанню ресурсів організації для досягнення нею своїх цілей. Менеджмент не є еквівалентним всій діяльності організації по досягненню кінцевої цілі, а включає в себе тільки ті функції і дії, які пов’язані з координацією і встановленням взаємодії внутрі організації, зі спонуканням до здійснення виробничої та інших видів діяльності, з цільовою орієнтацією різних видів діяльності і т.ін. (Мал.18.).

 
 

 

 


Мал.18. Місце процесу управління в організації

 

Зміст і набір дій і функцій, які здійснюються в процесі управління, залежать від типу організації, від її розмірів, від сфери її діяльності, від рівня в управлінській ієрархії, від функцій всередині організації і від інших факторів. Разом з тим, незважаючи на всю різноманітність, для всіх процесів управління в організації характерна наявність однорідних видів діяльності.

Уявіть собі, що ви створили організацію. З самого початку її функціонування виникає дві проблеми. Перша – які дії повинен виконувати кожен зі співробітників, щоб з’явився певний продукт. Друга – які дії повинна виконувати організація в цілому, щоб досягти своїх організаційних цілей. І те, і інше нерідко має назву “функції”. У першому випадку – це функції працівника, а в другому – це функції організації. У сучасному управлінському лексиконі термін “функції” означає певні дії, які виконує людина або організація в межах розподілу праці в суспільстві.

Коли ми говоримо, що організація або підприємство функціонує, то розуміємо, що люди здійснюють певні дії, які спрямовані як на взаємодію з зовнішнім середовищем, так і на внутріорганізаційну взаємодію.

Вперше, функції підприємства були виділені та охарактеризовані французьким вченим і практиком А.Файолем в його роботі “Загальне і промислове управління” в 1916 р. Він визначив 6 основних функцій: технічна, комерційна, фінансова діяльність, діяльність безпеки, еккаунтинг, управління.

Ускладнення взаємодії з зовнішнім оточенням дозволяє сьогодні говорити про більшу кількість загальних функцій підприємства (Таблиця 14).

 

Таблиця 14. Функції сучасного підприємства

Основний ресурс, що використовується Функції підприємства
Час Споживач Бізнес Гроші Люди Технологія Ідеї Відомості Культура Планування Маркетинг Підприємництво Фінанси Організація Виробництво Інновація Інформація Соціальний розвиток

 

Кожна з вказаних загальних функцій є певним видом робіт по управлінню підприємством в цілому.

А.Файолю належить ідея виділення окремо, так званої, функції адміністрування або управління, як одного з видів трудової діяльності по управлінню підприємством в цілому. Роль адміністрування була визначена ним таким чином: передбачення, організація, керівництво, координація, контроль. На сьогоднішній день цей перелік має дещо інший вигляд (Табл.15):

 

Таблиця 15. Функції управління

 

Функція управління Характеристика
Встановлення цілей визначення майбутнього стану підприємства
Розробка стратегій визначення способів досягнення цілей
Планування роботи визначення завдань конкретним виконавцям
Проектування роботи визначення робочих функцій виконавців
Мотивування до роботи цілеспрямований вплив на працівника
Координація роботи узгодження зусиль виконавців
Облік і оцінка роботи вимір результатів і їх аналіз
Контроль роботи співставлення результатів з цілями
Зворотній зв’язок коригування цілей

Більш доцільно всі ці види робіт згрупувати в чотири основні функції управління, тобто відносно самостійні, спеціалізовані ділянки управлінської діяльності (Мал.19):

- планування – вибір цілей і плану дій по їх досягненню;

- організація – розподіл задач між окремими підрозділами і працівниками і встановлення взаємодії між ними;

- мотивація – таке керівництво людьми, що призводить їх до здійснення запланованих дій і досягнення встановлених цілей;

- контроль – співвідношення реально досягнутих результатів з тими, які були заплановані.

 
 

 

 

 


Мал.19. Функції менеджменту

Кожна функція управління повинна мати чітко визначений зміст, розроблений процес, певну структуру.

Зміст функції відповідає на запитання, які дії здійснюються в межах цієї функції.

Процес реалізації функції відповідає на запитання: якою є логічна послідовність дій в межах функції, що і за чим повинно слідувати.

Структура функції відповідає на запитання як або яким чином формально пов’язані між собою дії, які складають цю функцію.

Відповідь на запитання як робити і кому це слід робити, дає таке поняття як “робота”, яке в деякій мірі відрізняється від поняття “функція”.

 

2. Функція менеджменту – планування: сутність, основи планування в організації

Планування – це основна функція менеджменту, від якої залежать всі інші. Менеджер, який займається плануванням, визначає цілі організації і найкращі способи їх досягнення. Він аналізує бюджети, розклади, інформацію про стан галузі та економіки в цілому, ресурси, що є в організації, і ресурси, які вона в змозі отримати.

Планування – це спосіб, за допомогою якого керівництво забезпечує єдиний напрямок зусиль всіх членів організаціях для досягнення загальної цілі.

Таким чином:

1. Призначення планування – як функції менеджменту полягає в бажанні завчасно врахувати всі внутрішні і зовнішні фактори, які забезпечують сприятливі умови для нормального функціонування і розвитку підприємства.

2. Планування передбачає– розробку комплексу заходів, які визначають послідовність досягнення конкретних цілей з урахуванням можливостей найбільш ефективного використання ресурсів кожним виробничим підрозділом або всім підприємством.

3. Планування призвано – забезпечити взаємозв’язок між окремими структурними підрозділами фірми, які включають весь технологічний ланцюг: дослідження, розробку, виробництво і збут.

Формальним відображенням функції менеджменту планування є відповідно оформлений документ – план. План – це документ, який охоплює весь комплекс виробничої, господарської і фінансової діяльності за встановлений період, після закінчення якого починає діяти план наступного періоду. Плани складаються на різні періоди часу. Короткотермінові плани перекриваються довготерміновими. Залежно від змісту, цілей і завдань виділяють форми планування (Табл.16) і відповідно до них, види і типи планів.

 


Читайте також:

  1. Абстрактна модель оптимального планування виробництва
  2. Алгоритм планування податкових платежів. Вибір оптимального варіанту оподаткування та сплати податків.
  3. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу
  4. Бар’єри стратегічного планування та заходи щодо їх подолання
  5. Бізнес-план як один із головних інструментів редакційного планування
  6. Бізнес-планування
  7. Бізнес-планування інвестиційного проекту. Розробка планів фінансового проекту
  8. Бізнес-планування, його суть та призначення
  9. Бюджетне планування
  10. Бюджетне планування та прогнозування.
  11. Бюджетне планування.
  12. Бюджетне фінансове планування.




Переглядів: 930

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Основний закон менеджменту | Мал.28. Матриця можливостей

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.