Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Мал.28. Матриця можливостей

Таблиця 16. Форми планування

Форми планування Характеристика
Стратегічне Мета – дати комплексне наукове обґрунтування проблем, з якими може зіткнутись підприємство в майбутньому, і на цій підставі розробити показники розвитку на плановий період 3-5 років.
Середньострокове Охоплює період до 3 років, як найбільш відповідний періоду поновлення виробничого апарату і асортименту продукції. Здійснюється в межах стратегічних планів як по підприємству в цілому так і в виробничих підрозділах.
Поточне Здійснюється шляхом детальної розробки в межах одного року оперативних планів для підприємства в цілому і його структурних підрозділів. Основними ланками поточних планів є календарні плани на місяць, квартал, півроку.

Поточне планування - це виключна функція керівників відділів і підрозділів. Поточний план повинен відповідати всім балансовим показникам роботі підприємства. Виділяють такі типи поточних планів: функціональні, одночасні і стабільні (Табл.17).

 

Таблиця 17. Порівняльна характеристика поточних планів

Тип плану Роль в системі планів Форма, в якій розробляється план
Функціональні Допомога при впровадженні стратегічного плану Ключові короткотермінові цілі і тактичні підходи до вирішення проблем
Одночасні Вказівки по здійсненню заходів, які носять разовий характер Програми, проекти
Стабільні правила Стандартизують рішення по операціях, що повторюються Правила, інструкції, рекомендації, стандарти, нормативні плани

 

Плани організації поділяють за призначенням, змістом і періодом дії (Мал.20).

 
 

 

 


Мал.20. Види планів

 

 

Незалежно від форми, виду і типу плану, загальний процес планування можна представити у вигляді такої послідовності (Мал.21):

 

 
 

 


Мал.21. Процес планування в організації

 

 

3. Цілі в управлінні організацією

 

Функції планування забезпечує реалізацію встановлених цілей, саме тому, початковим етапом процесу планування є вибір цілей. Слід виділяти дві складові поняття “цілі організації” – місія і цілі, кожна з яких відіграє свою роль в процесі планування.

Місія організації в широкому розумінні – це констатація філософії і призначення, змісту існування організації; у вузькому розумінні – це ствердження відносно того, для чого і з яких причин існує організація, чим вона відрізняється від інших. Основні групи людей, чиї інтереси впливають на діяльність організації і безумовно повинні враховуватись при визначенні її місії, представлені в таблиці 18.

 

 

Таблиця 18. Групи людей та їх інтереси, які впливають на організацію

Групи людей Вплив їх інтересів на діяльність організації
Власники Створюють і розвивають організацію і за її рахунок вирішують свої життєві проблеми.
Співробітники Своєю працею забезпечують діяльність організації та отримують від неї компенсацію за свою працю і за допомогою цієї компенсації вирішують свої життєві проблеми.
Споживачі (покупці) продукту організації Віддають свої ресурси (гроші) за продукт, який пропонує організація і задовольняють свої потреби за допомогою цього продукту.
Ділові партнери організації Знаходяться з нею у формальних і неформальних взаємостосунках, надають організації різні послуги і отримують аналогічні послуги від організації.
Місцеве суспільство Знаходиться з організацією у взаємодії, має певний зміст і впливає на формування соціального і екологічного середовища існування організації.
Суспільство в цілому В особі державних інститутів, які взаємодіють з організацією в політичній, правовій, економічній і інших сферах, отримують від неї частину створеного багатства для забезпечення суспільного благоустрою і розвитку, яким користується і сама організація.

 

 

Гарно сформульована місія повинна відображати: цільові орієнтири, сфери діяльності, філософію, можливості і способи здійснення діяльності, імідж організації (Мал.22).

 

 
 

 


 

Мал.22. Місія організації

Цілі – це конкретний стан окремих характеристик організації, досягнення яких є для неї бажаним і на досягнення яких спрямовується її діяльність.

Цілі можуть бути довгострокові, короткострокові і середньострокові. Найбільш розповсюджені напрями встановлення цілей наведені в таблиці 19.


Таблиця 19. Напрями встановлення цілей

Напрям Показники
Прибутковість розмір прибутку, рентабельність, доход на акцію і т.ін.
Положення на ринку частка ринку, обсяг продажу і т.ін
Продуктивність витрати на одиницю продукції, обсяг продукції в одиницю часу, матеріалоємність і т.ін.
Фінансові ресурси структура капіталу, рух грошей, розмір оборотного капіталу і т.ін
Потужності організації розмір площ, кількість одиниць техніки і т.ін.
Розробка, виробництво продукту і поновлення технології витрати на виконання проекту, термін впровадження нового обладнання, нового продукту і т.ін.
Зміни в організації та управлінні завдання по термінах організаційних змін
Людські ресурси плинність кадрів, підвищення кваліфікації і т.ін
Робота з покупцями швидкість обслуговування, кількість скарг і т.ін.
Надання допомоги суспільству обсяг доброчинності, термін проведення доброчинних акцій і т.ін.

 

У кожній організації існує ієрархія цілей по рівнях управління і два підходи до процесу розробки цілей: централізований і децентралізований, який може проходити по чотирьох етапах (Мал.23).

 

 

Мал.23. Процес розробки цілей організації

При встановленні цілей необхідно, щоб вони відповідали таким вимогам: досяжність і реальність; гнучкість; вимірність; конкретність; сумісність; відповідність.

 

4. Бар,єри на шляху планування і способи їх подолання

Бар’єри, які існують на шляху планування, як правило, поділяють на дві групи: особисті та організаційні.

Перша група – це небажання або невміння здійснювати функцію планування. Основними причинами цього можуть бути: відмова від планування через “ділову поточність”; недостатність практичних навичок і відсутність досвіду планування; небажання деяких менеджерів доводити до відома інших свої цілі і плани і тим самим брати на себе додаткову відповідальність; невпевненість в своїх силах.

Друга група – це бар’єри на організаційному рівні, які виникають через обмеженість в ресурсах, інформації і через складнощі у виконанні рішень, які були прийняті в процесі планування. Основними причинами тут можуть бути складність зовнішнього середовища та обмеження в діяльності організацій, недостатність інформації, небажання змінювати порядок і стиль роботи, а іноді і структуру організації, змінювати систему взаємостосунків з підлеглими, що може призвести до виникнення конфліктів між окремими рівнями управління в організації.

Особисті і організаційні бар’єри, які заважають ефективному плануванню, можуть бути досить високими, але відмовлятись через них від планування ніколи не потрібно. Існують певні способи уникнення цих перешкод, на які слід звернути увагу:

1. Підтримка вищого керівництва і його участь в процесі планування, т.т. ефективне планування повинно починатися з верхнього рівня організації.

2. Відповідальність за процес планування, т.т. мету можна буде досягти тільки тоді, коли за це хтось несе особисту відповідальність.

3. Навчання плануванню, т.т. планування буде ефективним тільки тоді, коли менеджери мають відповідну підготовку і практичні навички у плануванні.

4. Ефективна систем зворотного зв’язку, т.т. люди в організації повинні мати можливість отримувати і обмінюватись всією необхідною їм для планування інформацією.

5. Зв’язок планування з системою винагородження, т.т. люди, які відповідають за планування повинні винагороджуватись за його ефективність і досягнення.

6. Заохочення системи участі і розвитку групових навичок управління, т.т. планування повинно передбачати можливість активної участі в ньому і керівників, і виконавців, можливість вільно висловлювати свої думки.

7. Розробка випадкових планів, т.т. повинна бути система розробки планів на випадок виникнення непередбачених ситуацій, розробка додаткових спеціальних планів, які непередбачені основним планом.

8. Відкрита реакція на протидію, т.т. ігнорування поведінки тих, хто виступає проти планування, надання можливості підлеглим вільно висловлювати свої думки щодо планування.

9. Розуміння того, що вплив і дієвість планів мають свої обмеження, т.т. розуміння того, що планування не може вирішити всі проблеми в організації і про це менеджери повинні повідомити своїх підлеглих і впевнитись в тому, що всі це зрозуміли.

ЛЕКЦІЯ. СТРАТЕГІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

1. Стратегічне планування як основа стратегічного управління.

2. Сутність стратегії підприємства і порядок її розробки.

3. SWOT-аналіз: сутність і методика проведення.

4. Типи стратегічних альтернатив, їх характеристика.

5. Стратегії розвитку підприємств, їх особливості і взаємодія.

6. Процес реалізації стратегічного плану.

 

1. Стратегічне планування як основа стратегічного управління

Стратегічне планування – це набір дій і рішень, які використовуються керівництвом і призводять до розробки специфічних стратегій, що призначені для того, щоб допомогти організації досягти своїх цілей. Результатом стратегічного планування є стратегічний план.

Розробка стратегічного плану – це процес формулювання стратегії по етапах, з роз’ясненням ролі кожного члена підприємства.

Стратегічне планування приносить значну кількість переваг компаніям, які його застосовують.

По-перше, воно приносить чисто фінансову користь, а по‑друге, підвищує престиж та імідж компанії.

Разом з фінансовими перевагами стратегічне планування забезпечує нематеріальну користь і тут слід назвати 5 головних напрямків:

1. Стратегічне планування сприяє попередженню суперечок в колективі у випадку застосування особливого способу заохочення підлеглих – втягнення їх у процес формування стратегії. Менеджер має можливість передбачати різного ряду складнощі в майбутньому і відшукувати шляхи їх подолання.

2. Рішення, прийняте групою, має більше шансів на виживання, оскільки враховує ряд альтернатив. Взаємодія групи допомагає розробити найбільшу кількість можливих шляхів вирішення проблеми, що обговорюється.

3. Мотивація службовців збільшується у зв’язку з їх залученням до розробки стратегічних планів.

4. Проблеми неспівпадіння у координації дій між окремими індивідуумами та групою скорочуються в результаті застосування системи участі. Стратегічне планування чітко виявляє відповідальність кожного.

5. Скорочується протидія внесеним змінам. Мабуть, одна з найголовніших причин протидії службовців, що ввели нововведення, полягає в їх невпевненості відносно впливу наслідків цих нововведень безпосередньо на них самих.

Існування чіткої стратегії та процес її формування приносить користь, як з фінансової сторони, так і з чисто психологічної. Таким чином, кожен керівник, приймаючий головні елементи стратегічного плану, з найменшими витратами може досягти ефективності в праці.

Стратегічний план не є мірою одноденною, але, в той же час, його не можна використовувати раз і назавжди.

Менеджерам часто приходиться змінювати, доповнювати і покращувати стратегію і концепції. Це буває у таких випадках:

1. Коли назріває необхідність змінити напрям зусиль фірми.

2. Коли необхідно “підстьобнути” зростання прибутку.

3. Коли потрібно удосконалити систему обробки інформації та прийняття рішень.

4. У випадку, якщо менеджер помічає, що ресурси використовуються на розвиток неперспективних напрямків діяльності.

5. Якщо з’являється потреба в удосконаленні внутрішньої координації між ступенями ієрархії.

6. Коли галузь, у якій функціонує фірма, швидко змінюється.

7. Якщо діяльність виробництва стала виходити з-під контролю керівника.

8. Коли менеджер стоїть на перехресті і не знає, по якому шляху продовжувати розвиток фірми.

9. Коли керівник починає відводити більше часу своєму особистому комфорту, ніж процвітанню фірми.

Стратегічне планування – процес складний і довготривалий, він вимагає залучення значних коштів і фахівців різного рівня і кваліфікації. Організовуючи стратегічне планування, варто створити декілька робочих груп: групу вищого керівництва, робочу групу спеціалістів і групу зовнішніх консультантів, які б в процесі розробки стратегії підприємства узгоджували свої дії.

Вимоги, що висуваються до процесу стратегічного планування представлені в таблиці 20.

 

Таблиця 20. Вимоги до процесу стратегічного планування

Вимоги Характеристика
Масовість Залучення до процесу планування і реалізації розробленої стратегії представників всіх рівнів управління.
Перспективність Стратегічний план повинен розроблятись з точки зору перспектив розвитку всього підприємства, а не одного індивідууму.
Науковість Стратегічний план повинен ґрунтуватись на дослідженнях і фактичних даних.
Гнучкість Стратегічний план повинен бути достатньо гнучким, щоб у випадку необхідності можна було б його модифікувати або переорієнтувати.

 

  1. Сутність стратегії підприємства і порядок її розробки

Можна дати декілька визначень стратегії, кожне з яких характеризує її особливе значення для організації (Мал. 24).

Кожне підприємство, яке функціонує на ринку, має свою стратегію, але вона може бути прямою або послідовною. Тобто, існує два типи стратегії: пряма або цілеспрямована і непряма або стратегія поступового впровадження.


Мал.24. Сутність поняття “стратегія”

Для підприємств, які реалізують пряму стратегію, вона є загальною і одночасною і представляє з себе план або програму, яка встановлює цілі і шляхи їх досягнення. Непряма стратегія, навпаки, представляє з себе спосіб реагування підприємства на зовнішній вплив, тобто це своєрідна стратегія пристосування підприємства до зовнішнього середовища. Більшість підприємств намагаються поєднувати обидва типи стратегії. Спочатку вони спрямовують свої зусилля на розробку прямої стратегії, яка ґрунтується на даних, що існують на момент її розробки, а потім переходять до розробки стратегії послідовного впровадження. Ця стратегія дозволяє внесення поетапних змін в початкові установки, залежно від динаміки зовнішнього впливу.

Кожна з вищеозначених стратегій розробляється на трьох різних рівнях в ієрархії процесу прийняття рішень. Перший рівень – стратегія корпорації в цілому – корпоративна стратегія, яка розробляється виключно вищим керівництвом організації. Нанаступному рівні уповноваженими по розробці стратегії є керівники окремих підприємств організації або її підрозділів і розробляється виробнича стратегія. Третій рівень передбачає участь в розробці стратегії функціональних керівників – функціональні стратегії (Мал.25).

 

 
 

 

 


Мал.25. Стратегії підприємства

 

Процес стратегічного планування представлений на мал.26.

 

 


Мал.26. Процес стратегічного планування

3. SWOT-аналіз: сутність і методика проведення

Одним з основних етапів розробки стратегії підприємства є етап управлінської діагностики, на якому досліджуються слабкі і сильні сторони внутрішнього середовища організації і можливості і загрози зовнішнього середовища організації. Найчастіше для цього використовують, так званий, SWOT- аналіз, схема якого наведена нижче.

СХЕМА SWOT- АНАЛІЗУ

1. Аналіз факторів зовнішнього і внутрішнього середовища організації

Таблиця 21. Аналіз факторів зовнішнього середовища

Фактори Напрями аналізу Можливості і загрози
1.Середовище непрямого впливу.
1.Еконо-мічні 1.Темпи інфляції в країні та їх вплив. 2. Рівень безробіття і його вплив. 3.Норми оподаткування (сприятливі чи несприятливі). 4.Загальний рівень економічного розвитку в державі (низький, високий, середній). 5.Продуктивність праці (висока чи низька). 6.Структура населення (сільські жителі, міські) і її вплив. 7.Рівень освіченості робочої сили і розмір заробітної плати (задовільний, незадовільний). 8. Процентні ставки банків. 9. Валютні курси та їх вплив. 1.Структурні зміни в суспільстві. 2. Циклічні зміни в економіці. 3. Інфляція. 4. Низький рівень економічного розвитку. 5. Недосконала система оподаткування. І т.ін.
2.Правові 1. Досконалість законів, нормативних і правових актів, їх знання і вплив. 2. Традиції правової системи в державі. 3. Методи відстоювання своїх прав, які використовуються організаціями в державі. Їх досконалість і можливості. 1.Нове законодавство. 2. Обмеженість дій організацій у взаємостосунках і т.ін.
3.Політи-чні 1. Наміри органів влади відносно розвитку організацій, галузей і суспільства (підтримка, непідтримка). 2. Програми різних партійних структур і їх вплив. 3. Політична ідеологія в державі та її вплив. 4. Стабільність уряду і здатність проводити свою політику і реформи. 5. Ступінь суспільного невдоволення в державі. 1. Поява нових органів управління. 2. Нові політичні методи. 3. Відсутність підтримки з боку держави і т.ін.
4.Соціа-льні 1. Ставлення людей до роботи. 2. Рівень життя і розподіл доходів населення. 3. Традиції, цінності і вірування в суспільстві та їх вплив. 4. Зростання населення, рівень освіти, мобільність людей. 1. Демографічні зміни. 2. Культурні і соціальні зміни, і т.ін.
5.Техно-логічні Розвиток науки і техніки і його вплив. Виробництво нової продукції. Модернізація технологій і збуту продукції. Життєвий цикл різних товарів і послуг. 1. Удосконалення в технології. 2. Старіння технологій. Товарів і послуг, і т.ін.
2. Середовище непрямого впливу
6. Покупці 1. Наявність потенційних покупців. 2. Торгова сила покупців. 3. Чуттєвість покупців до ціни якості товару. 1.Обсяги випуску продукції і продажу. 2. Кількість продавців. 3. Наявність товарів замінників.
7.Постача-льники 1. Сила постачальників. Їх діяльність і потенціал. 2. Конкурентна сила постачальника. 3. Вартість, якість, графіки постачання. Пунктуальність постачальників. 1. Ступінь залежності від постачальників.
8.Конку-ренти 1. Слабкі і сильні сторони конкурентів. 2. Наявність виробників товарів замінників. 1. Зміни в стратегії конкурентів. 2. Поява нових конкурентів.
9.Ринок робочої сили Потенційні можливості в забезпеченні організації необхідними кадрами. Попит і пропозиції на ринку робочої сили. 1. Відсутність або наявність кадрів необхідної кваліфікації і спеціалізації.
       

 

Таблиця 22. Аналіз факторів внутрішнього середовища

Функції Напрямки аналізу
1. Маркетинг 1. Система формування клієнтури в організації. 2.Цінова політика та її ефективність. 3.Діяльність по просуненню товарної продукції. 4.Персонал і діяльність по торгівлі і збуту, рівень і організація. 5.Маркетингові дослідження, їх проведення і значення. 6.Використання торгового і маркетингового менеджменту.
2. Фінанси (гроші і бухгалтерський облік) 1.Капіталізіція. 2.Залежність від запозичених коштів. 4.Рентабельність. 5.Система контролю 6.Фінансовий менеджмент.
3. Виробництво (операції і продукція) 1.Якість споруд і обладнання, приміщень. 2.Методи виробництва. 3.Технологія виробництва. 4.Складське господарство. 5.Дослідження і розробки.
4. Організація 1.Комунікаційний процес. 2.Організаційна структура. 3.Норми , правила, процедури. 4.Росподіл прав і відповідальності. 5.Ієрархія підлеглості.
   
5. Людські ресурси 1.Взаємодія менеджерів і робочих. 2.Найм, навчання і просунення кадрів. 3.Рівень кваліфікації персоналу. 4.Оцінка результатів праці і стимулювання. 5.Створення і підтримка взаємостосунків між працівниками.
6. Культура організації 1.Система кар’єри. 2.Звичаї, моральний клімат, традиції. 3.Імідж організації. 4.Ставлення персоналу до організації.

2.Складання матриці SWOT-аналізу

  Можливості 1. 2. 3. . . Загрози 1. 2. 3. . .
Сильні сторони 1. 2. 3. . . ПОЛЕ “СІМ” ПОЛЕ “СІЗ”
Слабкі сторони 1. 2. 3. . . ПОЛЕ “СЛМ” ПОЛЕ “СЛЗ”

Мал.27. Матриця SWOT-аналізу

3. Оцінка можливостей і загроз

Використовують метод позиціонування можливостей і за допомогою спеціальних матриць визначають вплив можливостей і загроз на організацію.

 

  Сильний вплив Помірний вплив Малий вплив
Висока вірогідність Поле “ВС” Поле “ВП” Поле “ВМ”
Середня вірогідність Поле “СС” Поле “СП” Поле “СМ”
Низька вірогідність Поле “НС” Поле “НП” Поле “НМ”

 

  Руйнування Критичний стан Тяжкий стан Середній стан
Висока вирогідність Поле “ВР” Поле “ВК” Поле “ВТ” Поле “ВС”
Середня вирогідність Поле “СР” Поле “СК” Поле “СТ” Поле “СС”
Низька вирогідність Поле “НР” Поле “НК” Поле “НТ” Поле “НС”

Читайте також:

  1. Аналіз ринкових можливостей.
  2. Аналіз часткової рівноваги Крива виробничих можливостей
  3. Блочна матриця.
  4. Використання можливостей текстового редактора WORD у торговельному менеджменті. Формування документів та звітів для торговельного менеджменту
  5. Виробничі можливості. Виробничий потенціал. Межа виробничих можливостей.
  6. Гендер як політика рівних прав і можливостей чоловіків та жінок, а також діяльність зі створення механізмів щодо її реалізації.
  7. Дiї над матрицями
  8. Дії над матрицями
  9. Дії над матрицями
  10. ЕВОЛЮЦІЙНА МАТРИЦЯ ДЛЯ СХІДНОЇ ЄВРОПИ
  11. Економічний потенціал і межа виробничих можливостей.
  12. Забезпечення можливостей використання ІКТ всіма жителями міста




Переглядів: 1202

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема Планування | Мал.29. Матриця загроз

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.