Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЛЕКЦІЯ 10

Тема: БЮДЖЕТНЕ ПЛАНУВАННЯ

 

Мета лекції:формування знань з організації та методики бюджетного планування.

ПЛАН:

1. Сутність і мета бюджетування.

2. Напрями бюджетування та види бюджетів

3. Організація бюджетного планування на підприємстві

 

Метою діяльності комерційного підприємства в умовах ринкових відносин є збільшення прибутку. Досягти цього можна збільшенням виробництва та реалізації продукції, утриманням лідируючого положення на ринку, систематичним оновленням асортименту продукції, поліпшенням технології виробництва і т. ін. Мета діяльності підприємства та шляхи її досягнення виз­начаються у процесі стратегічного планування, результатом яко­го може бути план розвитку підприємства на тривалий час та стратегія досягнення визначеної мети.

Деталізація перспективного планування здійснюється шля­хом бюджетування, тобто визначення короткострокових (поточ­них) завдань в межах загальної довгострокової стратегії.

Бюджетування- це процес планування майбутніх операщй підприємства та оформлення його результатів у вигляді системи бюджетів.

Бюджет підприємства- це план його майбутньої діяльності, виражений системою кількісних і вартісних показників.

Бюджетний період- це термін, для якого підготовлено і про­тягом якого використовується бюджет (як правило, це госпо­дарський рік, в межах якого можуть бути виділені і проміжні періоди - місяць, квартал тощо).

Мета і завдання бюджетування:

1)здійснення періодичного планування;

2)забезпечення координації, кооперації та комунікації в діяльності окремих підрозділів підприємства;

3)залучення менеджерів до кількісного обґрунтування планів роботи їх підрозділів;

4)визначення та усвідомлення майбутніх витрат діяльності окремих підрозділів та підприємства в цілому, необхідних ресурсів для забезпечення цієї діяльності;

5)мотивація працівників та їх орієнтація на досягнення кон­кретної мети в межах загальної стратегії підприємства;

6)створення бази для контролю діяльності окремих колек­тивів та їх керівників, оцінки результатів діяльності;

7)забезпечення виконання вимог законодавства та умов гос­подарських договорів, контрактів і т. ін.

Бюджетування спрямоване на уникнення анархії в діяль­ності окремих підрозділів, узгодження цілей та інтересів різних членів організації, передбачення майбутніх проблем («вузьких місць») та визначення найкращих шляхів для досягнення страте­гічної мети підприємства.

У процесі бюджетування менеджери мають можливість усвідо­мити вартість своїх рішень. Бюджетування змушує їх краще уяви­ти, чого варті певні дії, та знайти узгоджене рішення при оцінці запропонованих проектів, порівняти витрати і вигоди альтерна­тивних варіантів дій, визначити найефективніший спосіб вико­ристання ресурсів.

У деяких випадках бюджетування є обов'язковим за законодавством або за умовами контрактів (наприклад, при одержанні фінансування з державного або місцевого бюджетів, при одер­жані позик банку і т. ін).

Бюджетування здійснюється у двох напрямках:

1) підготовка бюджетів окремих підрозділів підприємства (функціональних бюджетів);

2) розробка стандартів витрат на окремі види діяльності.

Між цими двома напрямками бюджетування існує досить тісний взаємний зв'язок: на підставі стандартів витрат склада­ють бюджети підрозділів, а на підставі останніх планують ставки (нормативи) розподілу накладних витрат, що є базою для визна­чення нормативної собівартості продукції у тих же бюджетах підрозділів.

На підставі бюджетів підрозділів готують зведений (генеральний) бюджет підприємства.

Зведений бюджет - сукупність бюджетів, що узагальнюють майбутні операції усіх підрозділів підприємства. Він включає дві групи бюджетів - операційні та фінансові (рис. 1).

 

Операційні бюджети - сукупність бюджетів витрат і доходів, що забезпечують складання бюджетного звіту про фінансові ре­зультати діяльності.

Фінансові бюджети - сукупність бюджетів, що відобража­ють запланований рух коштів та очікуваний фінансовий стан підприємства.

Процес бюджетування складається з таких стадій:

1) доведення основних цілей діяльності підприємства та політики керівництва до осіб, що відповідають за розробку бюджетів;

2)визначення обмежувальних факторів (попит на продук­цію, виробничі потужності підприємства, дефіцит сировини, об­ладнання, інших ресурсів тощо);

3)підготовка бюджету продажів як основи для розробки інших операційних і фінансових бюджетів;

4)попереднє складання бюджетів підрозділів та їх обгово­рення з вищим керівництвом підприємства;

5)складання операційних та фінансових бюджетів підприєм­ства в цілому, їх обговорення, узгодження та аналіз;

 

 
 

 

 


Рис. 1. Склад і послідовність розробки основного (загального) бюджету

 

 

Рис.1. Склад зведеного бюджету підприємства

 

6)затвердження бюджетів та організація їх виконання.

Існують такі підходи до складання бюджетів:

1) бюджетування через прирощення;

2) бюджетування «від нуля».

Бюджетування через прирощення - це складання бюджетів на основі аналізу результатів діяльності у попередніх періодах, їх коригування з урахуванням змін у технології та організації ви­робництва, цінової політики та ін. Перевагою цього методу є його простота і прив'язка до існуючої практики діяльності. Але він має і суттєві вади: недоліки звітного періоду можуть автома­тично переноситися на новий бюджетний період, втрати перед­бачатися в нормах і т. ін.

Бюджетування «від нуля» - це такий метод складання бюд­жетну при якому менеджери повинні щоразу обґрунтувати свої витрати так, ніби діяльність здійснюється вперше. Таке бюджетування вимагає більше часу і зусиль, але воно допомагає вияви­ти проблеми і розв'язати їх на стадії планування. Воно базується на технічних нормах і нормативах, особливостях технології, ква­ліфікації працівників, нормуванні витрат праці тощо.

Складання бюджетів вимагає зусиль та участі керівників усіх підрозділів підприємства, виконання великої кількості розра­хунків, узагальнення і узгодження різних показників. Тому на великих підприємствах для координації цієї роботи створюють бюджетний комітет, який координує розробку і узгодження бюджетів.

До складу бюджетного комітету входять представники ви­щого керівництва, виробничих підрозділів, відділів управління підприємства (постачання, збуту, бухгалтерії тощо).

Функції бюджетного комітету;

- визначення бюджетної політики;

- вивчення бюджетних оцінок, наданих керівниками підрозділів;

- перегляд бюджетних оцінок (при необхідності);

- схвалення бюджетних оцінок (при необхідності);

- аналіз поданих бюджетів і підготовка рекомендацій. Існують три підходи до організації процесу бюджетування:

1) згори - вниз (домінує вплив вищої адміністрації підприємства);

2) знизу - вгору (складання бюджетів починається у підрозділах);

3) комбінований: знизу - вгору / згори - вниз (поєднує перші два підходи в різних комбінаціях).

Бюджетування може бути статичним, коли бюджет складається на певний період часу (як правило, на рік з деталізацією по місяцях або по кварталах), і динамічним (безперервним), коли після завершення кожного проміжного періоду (місяця, кварталу) бюджетування буде продовжено на такий же період в майбутньому. У такому разі у підприємства завжди буде підготовлений річний (ковзний) бюджет на майбутні 12 місяців.

Після затвердження загального бюджету вищим керівницт­вом функціональні бюджети спрямовують у підрозділи, і вони є підставою для організації їх діяльності, базою для контролю, ана­лізу та оцінки роботи підрозділів і їх керівників.

Питання для самоконтролю:

1.Що таке "бюджет" підприємства?

2. Які цілі бюджетування на підприємстві?

3.Склад зведеного бюджету

4. Головне призначення операційних бюджетів?

5.Фінансові бюджети: сутність і структура.

6. В чому полягають функції бюджетного комітету?

7. Охарактеризуйте основні етапи складання бюджетів на підприємстві.

8. Які підходи існують при складанні бюджетів? Дайте їм характеристику.


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 580

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ 9 | ЛЕКЦІЯ 11

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.