Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛЕКЦІЯ 10

Тема: БЮДЖЕТНЕ ПЛАНУВАННЯ

 

Мета лекції:формування знань з організації та методики бюджетного планування.

ПЛАН:

1. Сутність і мета бюджетування.

2. Напрями бюджетування та види бюджетів

3. Організація бюджетного планування на підприємстві

 

Метою діяльності комерційного підприємства в умовах ринкових відносин є збільшення прибутку. Досягти цього можна збільшенням виробництва та реалізації продукції, утриманням лідируючого положення на ринку, систематичним оновленням асортименту продукції, поліпшенням технології виробництва і т. ін. Мета діяльності підприємства та шляхи її досягнення виз­начаються у процесі стратегічного планування, результатом яко­го може бути план розвитку підприємства на тривалий час та стратегія досягнення визначеної мети.

Деталізація перспективного планування здійснюється шля­хом бюджетування, тобто визначення короткострокових (поточ­них) завдань в межах загальної довгострокової стратегії.

Бюджетування- це процес планування майбутніх операщй підприємства та оформлення його результатів у вигляді системи бюджетів.

Бюджет підприємства- це план його майбутньої діяльності, виражений системою кількісних і вартісних показників.

Бюджетний період- це термін, для якого підготовлено і про­тягом якого використовується бюджет (як правило, це госпо­дарський рік, в межах якого можуть бути виділені і проміжні періоди - місяць, квартал тощо).

Мета і завдання бюджетування:

1)здійснення періодичного планування;

2)забезпечення координації, кооперації та комунікації в діяльності окремих підрозділів підприємства;

3)залучення менеджерів до кількісного обґрунтування планів роботи їх підрозділів;

4)визначення та усвідомлення майбутніх витрат діяльності окремих підрозділів та підприємства в цілому, необхідних ресурсів для забезпечення цієї діяльності;

5)мотивація працівників та їх орієнтація на досягнення кон­кретної мети в межах загальної стратегії підприємства;

6)створення бази для контролю діяльності окремих колек­тивів та їх керівників, оцінки результатів діяльності;

7)забезпечення виконання вимог законодавства та умов гос­подарських договорів, контрактів і т. ін.

Бюджетування спрямоване на уникнення анархії в діяль­ності окремих підрозділів, узгодження цілей та інтересів різних членів організації, передбачення майбутніх проблем («вузьких місць») та визначення найкращих шляхів для досягнення страте­гічної мети підприємства.

У процесі бюджетування менеджери мають можливість усвідо­мити вартість своїх рішень. Бюджетування змушує їх краще уяви­ти, чого варті певні дії, та знайти узгоджене рішення при оцінці запропонованих проектів, порівняти витрати і вигоди альтерна­тивних варіантів дій, визначити найефективніший спосіб вико­ристання ресурсів.

У деяких випадках бюджетування є обов'язковим за законодавством або за умовами контрактів (наприклад, при одержанні фінансування з державного або місцевого бюджетів, при одер­жані позик банку і т. ін).

Бюджетування здійснюється у двох напрямках:

1) підготовка бюджетів окремих підрозділів підприємства (функціональних бюджетів);

2) розробка стандартів витрат на окремі види діяльності.

Між цими двома напрямками бюджетування існує досить тісний взаємний зв'язок: на підставі стандартів витрат склада­ють бюджети підрозділів, а на підставі останніх планують ставки (нормативи) розподілу накладних витрат, що є базою для визна­чення нормативної собівартості продукції у тих же бюджетах підрозділів.

На підставі бюджетів підрозділів готують зведений (генеральний) бюджет підприємства.

Зведений бюджет - сукупність бюджетів, що узагальнюють майбутні операції усіх підрозділів підприємства. Він включає дві групи бюджетів - операційні та фінансові (рис. 1).

 

Операційні бюджети - сукупність бюджетів витрат і доходів, що забезпечують складання бюджетного звіту про фінансові ре­зультати діяльності.

Фінансові бюджети - сукупність бюджетів, що відобража­ють запланований рух коштів та очікуваний фінансовий стан підприємства.

Процес бюджетування складається з таких стадій:

1) доведення основних цілей діяльності підприємства та політики керівництва до осіб, що відповідають за розробку бюджетів;

2)визначення обмежувальних факторів (попит на продук­цію, виробничі потужності підприємства, дефіцит сировини, об­ладнання, інших ресурсів тощо);

3)підготовка бюджету продажів як основи для розробки інших операційних і фінансових бюджетів;

4)попереднє складання бюджетів підрозділів та їх обгово­рення з вищим керівництвом підприємства;

5)складання операційних та фінансових бюджетів підприєм­ства в цілому, їх обговорення, узгодження та аналіз;

 

 
 

 

 


Рис. 1. Склад і послідовність розробки основного (загального) бюджету

 

 

Рис.1. Склад зведеного бюджету підприємства

 

6)затвердження бюджетів та організація їх виконання.

Існують такі підходи до складання бюджетів:

1) бюджетування через прирощення;

2) бюджетування «від нуля».

Бюджетування через прирощення - це складання бюджетів на основі аналізу результатів діяльності у попередніх періодах, їх коригування з урахуванням змін у технології та організації ви­робництва, цінової політики та ін. Перевагою цього методу є його простота і прив'язка до існуючої практики діяльності. Але він має і суттєві вади: недоліки звітного періоду можуть автома­тично переноситися на новий бюджетний період, втрати перед­бачатися в нормах і т. ін.

Бюджетування «від нуля» - це такий метод складання бюд­жетну при якому менеджери повинні щоразу обґрунтувати свої витрати так, ніби діяльність здійснюється вперше. Таке бюджетування вимагає більше часу і зусиль, але воно допомагає вияви­ти проблеми і розв'язати їх на стадії планування. Воно базується на технічних нормах і нормативах, особливостях технології, ква­ліфікації працівників, нормуванні витрат праці тощо.

Складання бюджетів вимагає зусиль та участі керівників усіх підрозділів підприємства, виконання великої кількості розра­хунків, узагальнення і узгодження різних показників. Тому на великих підприємствах для координації цієї роботи створюють бюджетний комітет, який координує розробку і узгодження бюджетів.

До складу бюджетного комітету входять представники ви­щого керівництва, виробничих підрозділів, відділів управління підприємства (постачання, збуту, бухгалтерії тощо).

Функції бюджетного комітету;

- визначення бюджетної політики;

- вивчення бюджетних оцінок, наданих керівниками підрозділів;

- перегляд бюджетних оцінок (при необхідності);

- схвалення бюджетних оцінок (при необхідності);

- аналіз поданих бюджетів і підготовка рекомендацій. Існують три підходи до організації процесу бюджетування:

1) згори - вниз (домінує вплив вищої адміністрації підприємства);

2) знизу - вгору (складання бюджетів починається у підрозділах);

3) комбінований: знизу - вгору / згори - вниз (поєднує перші два підходи в різних комбінаціях).

Бюджетування може бути статичним, коли бюджет складається на певний період часу (як правило, на рік з деталізацією по місяцях або по кварталах), і динамічним (безперервним), коли після завершення кожного проміжного періоду (місяця, кварталу) бюджетування буде продовжено на такий же період в майбутньому. У такому разі у підприємства завжди буде підготовлений річний (ковзний) бюджет на майбутні 12 місяців.

Після затвердження загального бюджету вищим керівницт­вом функціональні бюджети спрямовують у підрозділи, і вони є підставою для організації їх діяльності, базою для контролю, ана­лізу та оцінки роботи підрозділів і їх керівників.

Питання для самоконтролю:

1.Що таке "бюджет" підприємства?

2. Які цілі бюджетування на підприємстві?

3.Склад зведеного бюджету

4. Головне призначення операційних бюджетів?

5.Фінансові бюджети: сутність і структура.

6. В чому полягають функції бюджетного комітету?

7. Охарактеризуйте основні етапи складання бюджетів на підприємстві.

8. Які підходи існують при складанні бюджетів? Дайте їм характеристику.


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 616

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ 9 | ЛЕКЦІЯ 11

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.