Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні методи наукового пізнання

Рівні методологій


Методологія не є суцільною наукою і має прошарковий характер. Найбільш загальний характер має філософська методологія. Її альтернативні підходи - метафізика й діалектика. Там, де справа йде про сталість, повторність процесів, де є факти переліку механічного утворення, там використовується метафізика, а в ній - формальна логіка, яка чітко дає відповідь на питання - "так" чи "ні". Такими методами користуються обчислювальна математика, бухгалтерський облік, статистичні методи тощо. Де є рух, динаміка, стрибки й переходи, наприклад у явищах кризового стану, інфляції, гіперінфляції, маргіналізації, ризику, там використовуються методи із застосуванням методів діалектичної логіки. Другий ешелон методології - це загальнонаукова методологія, яка включає у себе й елементи діалектики, й елементи метафізики, тобто формальної логіки. Ця методологія об'єднує такі методи, як інтуїція та дедукція, аналіз і синтез, зв'язок логічного з історичним тощо. Розробка проблем методології науки обумовлена необхідністю вдосконалення наукою своєї власної природи /на відміну від філософської/, розробки принципів і методів, що лежать в основі пізнання дійсності та відтворення її в мисленні в абстрактних формах. У зв'язку з розширенням теорії вимикає потреба створювати спеціальну "надбудову" - метатеорію. Для конкретних економічних наук такою метатеорією є політекономія або, як її зараз називають, "теорія макроекономіки". В теорії інформатики поряд з існуванням різних спеціальних мов існує теорія метамови. Для різних видів бух обліку існує загальна теорія бух обліку, яка методологічною основою має розробку балансової системи обліку, і т.д. У третьому ешелоні методології знаходиться методологія конкретного предмета, наприклад, у бух обліку, в статистиці, в математиці і т.д. Так, у математиці досить широко використовується метод індукції, аксіоматичний метод, метод формалізації тощо. У соціальній статистиці - метод групування, метод індексації. Усі ці види методологій тісно пов'язані між собою і їх немає рації роз'єднувати, тим більше протиставляти. Пріоритетною повинна бути загальнофілософська методологія, яка тісно пов'язана із світоглядними принципами.

 


Усі існуючі методи можна умовно поділити на три групи: 1) філософські /діалектика й метафізика/; 2) загальнонаукові /індукція, дедукція, аналіз і синтез, абстрагування, ідеалізація, піднесення від абстрактного до конкретного, єдність логічного з історичним, аналогії /біоніка/, формалізація, логіко- математичне моделювання та ін./; 3) специфічні методи кожної науки.

Серед філософських методів розглянемо метод розділу єдиного і пізнання в синтезованому виді суперечних сторін його, який випливає з діалектичного закону єдності й боротьби протилежностей. Протилежності існують об'єктивно в кожній речі, процесі, в єдності й боротьбі. Складність цього методу, його розуміння полягає в тому, що кожного разу треба уміло виявити ці протилежності, причому вони бути рівноважні й діалектичне пов'язані, тобто такі, що передбачають одна одну і в той самий час виключають одна одну. Тоді ці протилежності можуть не тільки співіснувати, мінятися місцями, але й переходити одна в одну.

Візьмемо приклад з політекономії. Сама економіка /метод господарювання/, особливо в умовах ринку, має двоїстий характер. З одного боку - це обмін товару на товар /продукт праці на продукт праці/, а з другого - це зміна власника товару, тобто перехід права власності від одного власника /продавця/ до іншого /покупця /. Результат господарювання за день, місяць, рік і т.д. виражаються в системі бух обліку, який виробив балансний метод урахування різних форм господарювання через двоїстість розрахунків, а саме - статика економіки виражається терміном "Актив" і "Пасив", а рух змін /динаміка/ господарських актів термінами - "Дебет" і "Кредит". Обмеженими формами філософських методів є еклектика й софістика, які є антидіалектичними і носять метафізичний відтінок. Еклектика - метод нерозбірливого поєднання різних фактів, положень без виділення головного, пріоритетного значення. Такі методи часто поширюються в періоди неозначеності, історичного зламу, кризового стану, коли складається багато економічних програм відродження економіки, а не визначається, як це зробити, у чому полягає механізм відновлення. Софістика - метод, який часто-густо використовується політиками, соціологами, економістами для досягнення своїх егоїстичних цілей за допомогою перекручення змісту, підміни понять, намагання довести несуразні речі.

Методи другої групи поділяються на експриментально-досліджувальні та загальнотеоретичні. Експериментально -досліджувані - це спостереження, експеримент, вимірювання, класифікація. Метод спостереження доцільний тим, що охоплює реальні предмети й явища і дає найбільш об'єктивну оцінку. Експеримент є вищою формою експериментального дослідження, де об'єкт дослідження може бути створений штучно, він є більш динамічним, може багаторазово повторюватись і вдосконалюватись. Проведення експерименту на простих моделях, або у вигляді розумового експерименту заощаджує кошти і може проводитись у досить простих умовах /на папері /. Вимірювання - це збір і облік інформації, її переробка, систематизація, статистичні виміри. Вимоги методів - точність, оперативність, зручність у використанні. Всі емпіричні методи потребують відповідної експериментальної бази, зокрема наявності комп'ютерної техніки.

Загальнотеоретичні методи перераховані вище. Вони мають широку можливість для використання творчих прийомі, оскільки пов'язані з абстрактним мисленням і продуктивним уявленням. Індукція - метод переходу від індивідуальних фактів до узагальнених. Треба тільки пам'ятати, що індукція може бути повною лише в абстракції /наприклад, у математиці /. А взагалі індукція обмежена і вона може призвести до неправильних висновків. Методом протилежного напрямку є дедукція, коли апріорно, на віру сприймається загальна істина /принцип, закон, аксіоми/, яку в подальшому слід опредметнити, тобто конкретизувати, привести до одиничного факту /математика, філософія /. Велике значення в економічних науках мають аналіз і синтез. Прикладом цього є метод аудиції підприємницької діяльності, визначення її рентабельності або нерентабельності /банкрутства /. Метод абстрагування - коли ми абстрагуємося від другорядних ознак предмета або явища, а беремо до розгляду першорядні ознаки /наприклад, ураховуємо виключно цифрові дані /. Метод ідеалізації - замість конкретної речі ми беремо її тип /ідеальна рідина, ідеальне суспільство, ідеальна людина тощо /. Метод піднесення від абстрактного до конкретного використовується в теорії математики, коли за допомогою ідеалізованих абстрактних понять утворюється теорія, яку потім використовують у розв'язанні конкретних задач. Приклад використання цього методу в політекономії показав К.Маркс у своїй праці "Капітал". Метод поєднання логічного з історичним є одним з наріжних каменів для сприяння творчості. В час посилення раціоналізму було зроблено невірний висновок про те, що все можна пізнати за допомогою чистої логіки. На цій основі в сучасній науці був розвинутий, навіть особливий напрям - сцієнтизм, який вважає, що науку можна будувати чисто логічно, чисто формально /логічний позитивізм/, і що історія науки не тільки не допомагає її розвиткові, але й гальмує її. Проти такої тенденції виступали ще К.Маркс і Ф.Енгельс, які вбачали необхідність поєднання логічного з історичним, що виступає у формі практики і є критерієм істини. Логічне, формально-наукове є фактично історичне, але очищене від повсякденних нашарувань. Історія, особливо історія філософії, навіть методологія, відкриває нам шлях до незвіданого, є пропедевтикою до сучасних відкриттів.

Економічні дослідження також повинні бути пов'язаними з вивченням історії економічної теорії, розвитку народного господарства. Там ми зможемо знайти багато аналогій з проблемами сьогодення, побачити дію закону "оберненої хвилі". Метод аналогії - за схожістю ознак невідомого предмета з уже відомим, вивченим робиться висновок про рівноцінність цих предметів. На основі аналогії розробляється метод моделювання нових предметів, структурних форм. Як метод аналогії, так особливо метод моделювання, конструювання соціально-економічних структур широко використовується в економічних дослідженнях, зокрема в такій формі, як робоча гіпотеза, яка може багатократно випробовуватись на комп'ютерних машинах і визначити найбільш оптимальний варіант. На цій основі розвивається спеціальна дисципліна в математиці - математичний експеримент, яка замінює більш примітивний спосіб вивірення робочих гіпотез через мислений експеримент. Процес моделювання може здійснюватись у фізичній формі, формі аналога через опосередковані моделі інших явищ /електрична напруга в сітях заміняє динамічне навантаження/ і у чисто логічній /символічній формі/, наприклад, відомій моделі товарно-грошового обміну: Т-Гр-Т, або Гр-Т- Гр.

Методи формалізації - ціла низка методів, яка дозволяє різноманітну інформацію певним чином класифікувати, типізувати, сортувати з тим, щоб можна було її довести до сталої форми, закодувати і пустити на машинну обробку. Метод формалізації є необхідним елементом методу програмування, уміння подати потік інформації у формі певного процесу, взаємозв'язку. Тут також є багато можливостей для творчого мислення. Треба лише засвоїти, що формалізація не є повною /це строго доведено математиком К.Геделем/, вона відображає реальність тільки приблизно, тому до результатів формалізації слід відноситись критично, перевіряти їх на практиці. Методи формалізації тісно пов'язані з багатьма методами апроксимації, тобто знаходження таких формул, які наближують результат розрахунку до справжнього /наприклад, ми можемо замінити складну функцію відповідним рядом, звести його до відповідної арифметичної або геометричної прогресії, заміняти криві лінії ламаними, ірраціональні числа раціонально-дробовими тощо /. Такій самій справі служать математичні асимптотичні методи та методи ітерації /поступового, граничного наближення /.

Специфічні методи - це методи, які найбільш характерні для кожної окремої науки. Наприклад, для математики - це метод математичної індукції, метод аксіоматизації, для статистики - метод групування, для політекономії - перехід від абстрактного до конкретного тощо. Чинне місце в соціально-економічних дослідженнях займають конкретні соціологічні дослідження. Достоїнством цих методів є те, що вони прості за способом використання і можуть бути застосовані в широкому діапазоні з використанням комп'ютерної техніки. Це способи одержання, впорядкування та аналізу первинної соціальної інформації, перетворення її на надійний емпіричний базис соціологічної теорії.

Методи конкретних соціологічних досліджень є певною конкретизацією, модифікацією загальнонаукових прийомів емпіричних досліджень стосовно соціологічно-економічних явищ. Вони розробляються на основі методологічних принципів загальносоціологічної теорії і положень спеціальних соціологічних теорій. Вибір та застосування того чи іншого методу визначається специфічністю предмета і об'єкта дослідження, конкретними цілями і можливостями дослідника, його замовника. За своїм призначенням методи конкретних соціологічних досліджень поділяються на дві групи: 1) методи відбору, фіксації та перевірки соціальних фактів; 2) методи систематизації та аналізу вихідних даних. До першої групи відносяться різні види соціологічного спостереження, масові опитування, референдуми, плебісцити, аналіз документів, анкетування інтерв'ювання, тестування тощо. Призначення цих методів - забезпечити одержання об'єктивної, надійної інформації про одиничні соціальні події /наприклад, про результати виборів тощо/. Ці результати узагальнюються в табличній або рейтинговій системі /підрахунки в балах/ або у формі дайджестів /підсумкових результатів/. До другої групи відносяться методи узагальнення одержаних емпіричних даних і пошук сталих зв'язків /емпіричних залежностей/ у досліджуваних явищах: систематизований опис, класифікації; експериментальний і статистичний аналіз, генетичний /розгляд у розвитку/ аналіз, ретроспективний, факторний аналіз, аналіз аудиторного типу /у вигляді ревізії підприємницької діяльності/, історичний, системний аналіз, балансовий метод в економіці, який виражає статику в господарюванні у формі співвідношення "Активу" й "Пасиву", а рух змін /тобто динаміку/ через "Дебет" /заборгованість/ і "Кредит" /відмітка про видані й наявні цінності/.

Особливий інтерес викликають методи соціального моделювання, соціального передбачення та прогнозування /наука футурологія, астрономічне прогнозування тощо/. На сучасному етапі відомо понад 200 методів соціального прогнозування, але .найбільш важливими і сталими є: 1) екстраполяція; 2) історична аналогія /ринкова реформа у повоєнній Німеччині і у нас/; 3) комп'ютерне моделювання; 4) сценарії майбутнього /сценарії виводу з кризи Явлінського і Ланового/; 5) експертні оцінки. Особливість цих методів полягає в тому, що критерій істинності через обмаль практичних результатів і часу здійснюється через логічні та історичні аналогії.

Методи конкретних соціальних досліджень поділяють також на якісні й кількісні. Якісними називають методи, які не передбачають чіткої стандартизації, відзначаються довільною процедурою, переважно невимірювального характеру. Такими є непрограмовані опитування /нестандартизоване інтерв'ю, вільна співбесіда, твір на довільну тему/, включене спостереження /коли соціолог включається, стає учасником досліджуваного процесу/, окремі соціально-психологічні тести, метод групових дискусій, якісний аналіз документів. Одержана за допомогою цих методів інформація, як правило, потребує подальшої обробки /статистичної репрезентації, рейтингової порівняльної оцінки в балах, систематизації, узагальнення тощо/. До кількісних /точних"/ відносять чітко стандартизовані методи збирання первісної соціальної інформації: спостереження за спеціальною технікою з використанням відповідного інструментарію, програмовані опитування /анкетування; стандартизоване інтерв'ю, що протоколюються, контекст-аналіз /при аналізу змісту різних текстів тут використовуються також методи герменевтики/, соціометричні методи, а також методи квантифікації /кількісне вираження якісних ознак/ та вимірювання соціальних змінних методом шкалювання, конструктивне моделювання соціальних процесів тощо.

Доцільно в соціології та економетричних дослідженнях використовувати так званий генетичний метод. Це спосіб дослідження явищ, що ґрунтується на аналізі їх розвитку. Він вимагає встановлення початку, умов розвитку, головних його етапів, тенденцій розвитку і т.п. Головним принципом генетичного методу є визнання й визначення якісно нового, яке пов'язане з диференціацією, структуризацією розглядуваного об'єкта /його системоутворенням / та іншими змінами.

У зарубіжній філософії активно використовується також ідеографічний метод, який введений німецькими філософами В.Віндельбандом та Г.Ріккертом. На відміну від номотетичного методу, який використовується в природознавчих науках, де його основна ціль віднайти загальний, абстрактний закон, ідеографічний метод застосовується до аналізу соціокультурних явищ, які мають особливий ціннісний, а іноді й унікальний характер. Такий метод, зокрема, використовував і наш вітчизняний вчений М.В.Туган-Барановський, який вимагав при вивченні взаємодії ринкових відносин враховувати ціннісні, соціально-психологічні характеристики вироблених товарів.

До цієї групи слід також віднести і метод ідеальних типів, який використовував у своїй теорії "соціальних дій" /розуміючій соціології/ німецький соціолог М.Вебер. Ідеальні типи соціальних явищ допомагають досліднику краще орієнтуватись у розмаїтті історичного матеріалу, у виявленні об'єктивних зв'язків, що існують у суспільстві. В ідеальних типах повинен фіксуватись насамперед не саме факт, а його соціокультурне значення.

Методи, які використовує дослідник, повинні мати чітку аргументацію. Тому існують методи аргументації або доведення. Найбільш яскравою аргументацією є звернення до практики, до конкретних фактів. Факти - це продукти дослідження і разом з тим вони є основою для вироблення теорії, концепції, подальшої програми дій. Факти - не тільки уперта, але й доказова річ. Але лише тоді, коли факти беруться не поодинці, не в роздріб, а у своїй повноті, в системі. Неповнота фактів, несистемність може призвести до суб'єктивізму, до зради істини, до авантюризму /згадаємо методи софістики, еклектики тощо/.

Доведення істини може здійснюватись на основі наглядних ілюстрацій словесного умовляння, статистичних даних, логіки здорового глузду і т.п. Нам відомий метод Сократа - домагання за допомогою діалогу /метод іронії/, або методи Дейла Карнегі "Як робити своїх конкурентів надійними партнерами...". Найбільш раціональним способом доведення є логічні або математичні доведення. Це логічна форма встановлення істинності тієї чи іншої думки, істинність яких безсумнівна. В доведенні розрізняють тезу -тобто судження, істинність якого треба довести; аргументи - судження, за допомогою яких доводять істинність тези, і демонстрацію - спосіб логічного виведення тези з аргументів. Вибір способу доведення, щоб він був найбільш простий, зрозумілий, несуперечливий, потребує кмітливості і творчої наснаги. Доведення розділяють на прямі і непрямі. У прямих доведеннях аргументи безпосередньо підтверджують істинність тези. В непрямих доказах /від супротивного/ істинність тези встановлюють помилковістю супротивного твердження - антитези. Доведення може виступати у формі захисту, коли йде мова про імовірнісну концепцію, і у формі спростування, коли заздалегідь існує підозра в нереальності висунутої тези. Для того, щоб доведення було коректним, необхідно виконувати певні правила, які повинні відповідати логічним законам. Зокрема, теза мусить бути визначеною і точно сформульованою; вона не повинна містити логічних суперечностей; повинна бути сама собою протягом усього часу доведення. Аргументи теж повинні бути достатньо простими, зрозумілими, несуперечливими і спиратися на принцип достатнього обґрунтування, на відомі факти, на авторитети вчених, на рукописні оригінали тощо. При нестриманості цих правил можуть виникати серйозні помилки як логічного, так і юридичного характеру за які треба розплачуватись. Це повинні мати на увазі економісти при роботі з клієнтами, укладенні договорів, фінансово-кредитних документів тощо. При аксіоматичній формі доведення вимагається повнота аксіом, їх непротирічність і не допускається латентна /скрита/ повторність.

У зарубіжній філософії /зокрема, в неопозитивізмі/ були спроби доводити істинність за допомогою метода верифікації /розроблений у працях Віденського гуртка М.. Шликом та Л.Вітгенштейном/. Згідно з ним істинність або хибність висловлювань вимірюється даними відчуттів, готовністю мати або не мати їх змістовний образ. Проте цей метод за своєю абстрактністю і невизнаністю було розкритикований й відкинутий і замість нього було введено новий модифікований метод - метод фальсифікації. За цим методом універсальне твердження є істинним, якщо жодне одиничне твердження, що логічно випливає з нього, не хибне. Цей метод виявився також неефективним, адже, щоб переконатися в істинності суджень, потрібно перевірити незліченну кількість одиничних тверджень, що практично неможливо. Тому сучасні позитивісти /Лакатош, Файерабе та ін./ схильні перевіряти істинність суджень або за допомогою історичної аналогії, або конструктивного їх моделювання й використання на практиці.

 


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  3. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  4. Агностик, суб’єкт пізнання, субстанція
  5. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  6. Адаптовані й специфічні методи дослідження у журналістикознавстві
  7. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  8. Адміністративні (прямі) методи регулювання.
  9. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  10. Адміністративні методи управління
  11. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  12. Адміністративно-правові (організаційно-адміністративні) методи мотивації




Переглядів: 919

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Методології та стилі мислення | Проблема гуманізації економічної освіти

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.