МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття соціальної і трудової поведінкиТЕМА 4. ТРУДОВА ПОВЕДІНКА: ЇЇ ФОРМИ ТА ВИДИ Задоволеність працею, її види. Фактори задоволеності працею Задоволеність працею відображає рівень відповідності праці вимогам, які ставить до неї робітник. У соціології праці розрізняють як загальну, так і часткову задоволеність працею. Перша – характеризує задоволеність працею в цілому, а друга – задоволеність різними її аспектами, і елементами виробничої ситуації. Чинники, які формують оціночне відношення робітників до їх трудової діяльності та істотно впливають на неї наведені нижче: o зміст і характер праці; o відносини між робітниками; o соціально-побутові умови праці; o методи і стиль керівництва; o організаційні рамки праці і т.д. Усіма наведеними вище чинниками можна управляти. Всі вищепереліковані фактори є управляємими і існують реальні соціальні технології, які дозволяють регулювати відношення до праці та задоволеність нею.
1. Поняття соціальної і трудової поведінки 2. Види трудової поведінки 3. Особливості та характеристика форм трудової поведінки 4. Особливості формування ринкового типу трудової поведінки
Література:1,5,8,10,12,16,20,21,24,26,27,28,29,30,32,33.
У процесі трудової і соціальної діяльності людина виявляє різну ступінь активності, яка обумовлена її інтересами і потребами. Ступінь цієї активності проявляється у соціальній і трудовій поведінці робітника. Соціальна поведінка – важлива категорія соціології праці. Модифікаціями трудової поведінки є трудова, економічна, організаційна, функціональна, комунікаційна, виробнича, демографічна, нормативна, девіантна поведінка. Соціальну поведінку можна розуміти як процес цілеспрямованої активності відповідно до значущих інтересів і потреб людини. Соціальну поведінку можна розглядати з двох сторін. Соціальна поведінка з одного боку – це дуже складна система адаптації особистості до різноманітних умов і функціонування у системі конкретного соціуму, наприклад, студентське середовище. Соціальна поведінка, з другого боку, – це активна форма перетворення і зміни соціального середовища відповідно до об’єктивних можливостей, які людина самостійно проектує і відкриває для себе, керуючись своїм особистим уявленням, цінностями, ідеалами. Різновидом соціальної поведінки є трудова поведінка. Трудова поведінка – це комплекс послідовних вчинків людини, які зумовлені виконуваними ролями і чинними нормами в межах конкретної трудової організації та спрямовані на перетворення предметів праці з метою досягнення відповідного результату. Трудову поведінку слід відрізняти від трудової діяльностіу таких моментах: 1. Трудова діяльність – це, насамперед, сукупність функціонально – технологічних дій, виконання яких дає передбачений результат. А трудова поведінка – це вчинки і дії робітника, які спостерігаються з боку. Трудова поведінка виступає виконавчою стороною трудової діяльності. 2. Трудова діяльність обумовлена виробничими методами і засобами, технологією виробництва і мало залежить від особистості працівника і його бажань, а трудова поведінка відносно самостійна і залежить від особистих бажань робітника. Таким чином, між трудовими функціями, які задані робочим місцем і професійними можливостями людини, а також її бажанням виконувати ці функції завжди існує визначена дистанція, тому що робітник відноситься до своїх трудових функцій лише як до засобу досягнення своїх інтересів і задоволення своїх потреб. Ця дистанція тим більша, чим менше відповідають один одному інтереси та цілі робітника і цілі організації. Таким чином, поведінка людини в трудовій діяльності має складну структуру. З одного боку - людина підпорядковує свої дії інструкціям і нормам професійного середовища, а з іншого боку – як активний і відносно самостійний суб’єкт вибирає альтернативні напрямки поведінки. Намагаючись отримати визначений результат, індивід поєднує свої професійні якості із засобами їх реалізації в очікуванні на визначену компенсацію витрат.
Схему трудової поведінки можна описати такою формулою: «мета – засоби – результат – винагорода» . Отже, трудова поведінка – це комплекс свідомих дій і вчинків працівника, пов’язаний з професійними можливостями та інтересами і функціональним змістом трудового процесу. Трудова поведінка складається з таких елементів: вербальної (мовної) і реальної(трудові дії, вчинки та ін.) поведінки. Використання соціологічних методів у дослідженні трудової поведінки дає можливість спостерігати та реєструвати: 1) конкретні дії і вчинки, які обумовлені виконанням певних статусно – рольових інструкцій, а також пов’язані з індивідуальними і груповими цілями та інтересами, які при цьому реалізуються; 2) сукупність вербальних оцінок трудової поведінки, які дають можливість робити висновки про внутрішній стан суб’єктів, їхнє ставлення до праці, форм і способів її реалізації, власної професійної ролі. Завданням соціології праці є вивчення тих соціальних та функціональних якостей робітника, які визначають характер, способи, і форми трудової поведінки від яких значно залежать напруженість та інтенсивність соціальних зв’язків, ідентифікація їх із конкретним трудовим процесом. До таких якостей відносяться: статусно – рольові, кваліфікаційні, культурологічні характеристики, професійні якості, ціннісно – нормативні установки та ін.
Читайте також:
|
||||||||
|