Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття соціальної і трудової поведінки

ТЕМА 4. ТРУДОВА ПОВЕДІНКА: ЇЇ ФОРМИ ТА ВИДИ

Задоволеність працею, її види. Фактори задоволеності працею

Задоволеність працею відображає рівень відповідності праці вимогам, які ставить до неї робітник.

У соціології праці розрізняють як загальну, так і часткову задоволеність працею.

Перша – характеризує задоволеність працею в цілому, а друга – задоволеність різними її аспектами, і елементами виробничої ситуації.

Чинники, які формують оціночне відношення робітників до їх трудової діяльності та істотно впливають на неї наведені нижче:

o зміст і характер праці;

o відносини між робітниками;

o соціально-побутові умови праці;

o методи і стиль керівництва;

o організаційні рамки праці і т.д.

Усіма наведеними вище чинниками можна управляти.

Всі вищепереліковані фактори є управляємими і існують реальні соціальні технології, які дозволяють регулювати відношення до праці та задоволеність нею.

 

1. Поняття соціальної і трудової поведінки

2. Види трудової поведінки

3. Особливості та характеристика форм трудової поведінки

4. Особливості формування ринкового типу трудової поведінки

 

Література:1,5,8,10,12,16,20,21,24,26,27,28,29,30,32,33.

 

У процесі трудової і соціальної діяльності людина виявляє різну ступінь активності, яка обумовлена її інтересами і потребами.

Ступінь цієї активності проявляється у соціальній і трудовій поведінці робітника.

Соціальна поведінка – важлива категорія соціології праці. Модифікаціями трудової поведінки є трудова, економічна, організаційна, функціональна, комунікаційна, виробнича, демографічна, нормативна, девіантна поведінка.

Соціальну поведінку можна розуміти як процес цілеспрямованої активності відповідно до значущих інтересів і потреб людини.

Соціальну поведінку можна розглядати з двох сторін.

Соціальна поведінка з одного боку – це дуже складна система адаптації особистості до різноманітних умов і функціонування у системі конкретного соціуму, наприклад, студентське середовище.

Соціальна поведінка, з другого боку, – це активна форма перетворення і зміни соціального середовища відповідно до об’єктивних можливостей, які людина самостійно проектує і відкриває для себе, керуючись своїм особистим уявленням, цінностями, ідеалами.

Різновидом соціальної поведінки є трудова поведінка.

Трудова поведінка – це комплекс послідовних вчинків людини, які зумовлені виконуваними ролями і чинними нормами в межах конкретної трудової організації та спрямовані на перетворення предметів праці з метою досягнення відповідного результату.

Трудову поведінку слід відрізняти від трудової діяльностіу таких моментах:

1. Трудова діяльність – це, насамперед, сукупність функціонально – технологічних дій, виконання яких дає передбачений результат.

А трудова поведінка – це вчинки і дії робітника, які спостерігаються з боку. Трудова поведінка виступає виконавчою стороною трудової діяльності.

2. Трудова діяльність обумовлена виробничими методами і засобами, технологією виробництва і мало залежить від особистості працівника і його бажань, а трудова поведінка відносно самостійна і залежить від особистих бажань робітника.

Таким чином, між трудовими функціями, які задані робочим місцем і професійними можливостями людини, а також її бажанням виконувати ці функції завжди існує визначена дистанція, тому що робітник відноситься до своїх трудових функцій лише як до засобу досягнення своїх інтересів і задоволення своїх потреб. Ця дистанція тим більша, чим менше відповідають один одному інтереси та цілі робітника і цілі організації.

Таким чином, поведінка людини в трудовій діяльності має складну структуру. З одного боку - людина підпорядковує свої дії інструкціям і нормам професійного середовища, а з іншого боку – як активний і відносно самостійний суб’єкт вибирає альтернативні напрямки поведінки.

Намагаючись отримати визначений результат, індивід поєднує свої професійні якості із засобами їх реалізації в очікуванні на визначену компенсацію витрат.

 

Схему трудової поведінки можна описати такою формулою: «мета – засоби – результат – винагорода» .

Отже, трудова поведінка – це комплекс свідомих дій і вчинків працівника, пов’язаний з професійними можливостями та інтересами і функціональним змістом трудового процесу.

Трудова поведінка складається з таких елементів: вербальної (мовної) і реальної(трудові дії, вчинки та ін.) поведінки.

Використання соціологічних методів у дослідженні трудової поведінки дає можливість спостерігати та реєструвати:

1) конкретні дії і вчинки, які обумовлені виконанням певних статусно – рольових інструкцій, а також пов’язані з індивідуальними і груповими цілями та інтересами, які при цьому реалізуються;

2) сукупність вербальних оцінок трудової поведінки, які дають можливість робити висновки про внутрішній стан суб’єктів, їхнє ставлення до праці, форм і способів її реалізації, власної професійної ролі.

Завданням соціології праці є вивчення тих соціальних та функціональних якостей робітника, які визначають характер, способи, і форми трудової поведінки від яких значно залежать напруженість та інтенсивність соціальних зв’язків, ідентифікація їх із конкретним трудовим процесом.

До таких якостей відносяться: статусно – рольові, кваліфікаційні, культурологічні характеристики, професійні якості, ціннісно – нормативні установки та ін.

 


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Активний характер соціальної політики.
  8. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  9. Американська модель соціальної відповідальності
  10. Аналіз і оцінка рівня соціальної відповідальності бізнесу
  11. АНАЛІЗ ПОВЕДІНКИ СПОЖИВАЧА
  12. Аналіз предметної сфери соціальної роботи




Переглядів: 895

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Ставлення до праці, чинники його формування і показники оцінки | Види трудової поведінки

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.