МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Оздоровчий потенціал особистісно орієнтованих технологій.Особистісно орієнтовані технології ставлять у центр всієї освітньої системи особистість дитини, забезпечення комфортних, безконфліктних і безпечних умов її розвитку, реалізації її природних потенціалів. При цьому вона в цій технології не просто суб'єкт, а суб'єкт пріоритетний, особистість — мета освітньої системи, а не засіб досягнення якоїсь другорядної мети (що має місце в інформаційних або авторитарних, дидак-тоцентричних технологіях). Такі технології називають ще антропоцентричними.Отже, особистісно орієнтовані технології характеризуються антропоцентричністю, гуманістичною та психотерапевтичною спрямованістю і ставлять за мету різнобічний, вільний, творчий розвиток дитини. У межах особистісно орієнтованої технології самостійними напрямами є технології: гуманістично-особистісна; співпраці та вільного виховання. Гуманістично-особистісна технологіямає психотерапевтичну спрямованість на підтримку особистості, допомогу їй. У неї закладено ідеї поваги та любові до малюків, оптимістичної віри в їхні творчі сили. Ця технологія цілком відкидає примус. Технологія співдружностіреалізовує демократизм, рівність, партнерство в суб'єкт-суб'єктних відносинах вихователя і дитини. Педагог і дошкільник разом виробляють цілі, зміст, дають оцінку, перебувають у стані співдружності, співтворчості. Технології вільного вихованняроблять акцент на наданні дитині свободи вибору та самостійності у різних сферах її життєдіяльності. Роблячи вибір, дитина у найкращий спосіб реалізує позицію суб'єкта, йде до результату від внутрішнього потягу, а не від зовнішнього впливу. Таким чином, сучасні технології можна назвати здоров'язбережувальними та здоров'яформувальними. Їх застосування сприяє тому, що під час навчально-виховного процесу (занять, ігор, праці) створюється нестресогенний психологічний мікроклімат,який сприяє саморегуляції дитини. Це такий психічний стан, коли імпульсивність, агресивність, тривожність перебувають у дитини в межах норми. Урівноважена ЦНС подає позитивні імпульси до внутрішніх органів та систем, які безперебійно виконують біологічні функції. Отже, в таких умовах діти спокійні, зосереджені, уважні, радісні, доброзичливі. їхнє мислення та почуття мають саногенний (чистий) характер, що спрямовує особистість на сприйняття довкілля, творчість, ціннісне ставлення до життя. Такий психічний і духовний стан дошкільнят позитивно позначається на їхньому фізичному здоров'ї. Особистісно орієнтовані технології слід застосовувати паралельно зі створенням здоров'язбережувальних та здоров'яформувальнихумов, які спрямовані на: Ø розвиток тіла та фізіологічних систем організму дитини (взагалі та дихальної, серцево-судинної, нервової систем, опорно-рухового апарату, зокрема); Ø розвиток пізнавальних процесів (сенсорного та інтелектуального), психічних процесів, зокрема (адекватності психічного відображення, сприйняття, уваги, позитивного мислення, пам'яті та ін.); Ø формування психічних станів (у межах норми імпульсивності, тривожності, агресивності); Ø вільний природний прояв позитивних емоцій; Ø розвиток особистісних якостей (відповідальності за доручену справу, витривалості, упевненості в своїх силах, знаннях; доброзичливості, самоповаги; емоційно-вольової сфери, активності, цілеспрямованості, ціннісного ставлення до життя, здоров'я, природи, людей, миру на Землі, до навчання); Ø подолання негативного ставлення до особистого здоров'я, життя, самого себе, до людей. Усе перелічене вище є водночас і основними показниками здорової дитини. Таким чином, діяльність педагогічних колективів має спрямовуватися на проведення таких заходів, які сприятимуть активізації всіх фізіологічних систем організму дитини, забезпеченню їхньої працездатності: фізичної, психічної, емоційної (дихання, кровообіг, урівноваженість центральної нервової системи, забезпечення киснем кори головного мозку), розвиток слухового, зорового, дотикового, нюхового аналізаторів, вестибулярного та рухового апаратів. З цією метою проводиться комплекс санітарно-гігієнічних заходів: провітрювання приміщень групових кімнат, вологе прибирання їх, достатнє ультрафіолетове опромінювання денним світлом тощо. Завдяки створенню належних умов організм дітей інтенсивно виробляє природний білок (інтерферон), який підвищує імунітет організму малюків. А розсіяне світло ультрафіолету сприяє виробленню вітаміну Д, що підсилює формування кісток, сприяє зміцненню м'язів та зв'язок. Дуже важливо подбати про створення умов для нормального положення тіла дітей (столи різних конструкцій—для положення сидячи, стоячи, що добираються не тільки за віковими показниками, а й за зростом дітей), що сприятиме правильному формуванню постави, нормального положення внутрішніх органів, їх правильного функціонування. Освітньо-виховний процес має відбуватися за моделлю "компетентного випускника", що спрямована на всебічний розвиток особистості дитини, а не на засвоєння якнайбільшого обсягу знань, умінь і навичок як того вимагає стара інформаційна модель навчання дітей.Модель компетентної дитини будується на засадах особистісно орієнтованої парадигми з використанням різних інноваційних педагогічних технологій. Обов'язковим на заняттях є регулювання фізичної, психічної, емоційної працездатності(протягом дня, тижня, року), дотримання її періодів(впрацювання, оптимум, спад); зняття втоми.Щоб забезпечити оптимальну працездатність вихованців, важливо на кожному етапі використовувати певні оздоровчі технології. Так, навчальна діяльність дітей на заняттях потребує зосередження їхньої уваги, активного мислення. Підґрунтя для цього створює центральна нервова, дихальна та серцево-судинна системи. Тому на етапі "впрацювання" (на початку заняття) корисно запропонувати дітям дихальні вправи та дидактичні ігри на розвиток дихання ("Пір'їнки", "Король вітрів", "Чия кулька далі", "Совонько-сова", "Завбачливі хом'ячки" та ін.), звуконаслідування явищ природи, голосів тварин, транспорту; дихання правою ніздрею, що сприятиме вентиляції легень, збагаченню крові киснем, і, в свою чергу, активізуватиме центри кори головного мозку. Для кращого мислення, пам'яті, уваги та роботи інших фізіологічних систем організму дитини доцільним буде проведення імітаційних, мімічних вправ та пальцевих ігор ("Апельсин", "Не плач, лялечко моя", "Голуби" тощо). З метою мотивації дошкільнят до навчання та здорового способу життя, піднесення емоційного настрою дітям читають вірші, примовлянки, приказки, загадують загадки, співають з ними коротенькі пісеньки. Це забезпечує активну фізичну, психічну та емоційну працездатність упродовж усього періоду оптимуму. На спаді працездатності (на 23-25-й хв заняття у старшій і підготовчій групах; 15-18-й хв — у молодшій та середній), коли діти відчують утому (моторне хвилювання, збій у диханні тощо), доречними будуть різні види масажу: класичний механічний, точковий; фізкультурні хвилинки у вигляді загальнорозвивальних та ритмічних вправ (під музичний супровід), рухливих ігор тощо. Для профілактики втоми очей, розвитку гостроти зору, слуху та нюху можна запропонувати маніпулятивні вправи (гімнастика "Зіркість", "Сухе вмивання"), кольоротера-пію (спостереження за квітами в куточку природи, зосередження зору на зеленому, блакитному, жовтому кольорах, м'яких іграшках, кольорових пейзажах тощо); ароматерапію (вдихання пахощів садових, польових і лісових квітів, трав — конвалії, ромашки, шалфею, чебрецю, м'яти тощо). Щоб зняти емоційну та фізичну напругу в дітей після занять з фізичної культури, трудової діяльності та врівноважити процеси збудження й гальмування (психічна саморегуляція), доцільно провести психогімнастику, релаксацію (вправи на розслаблення) під музику, аналіз та самоаналіз навчальної діяльності дітей і плавно перейти до перерви між заняттями або до прогулянки на свіжому повітрі. Залежно від характеру наступної діяльності дошколятам можна запропонувати динамічну паузу (рухливу гру, спортивні вправи), дидактичні, театралізовані та сюжетно-рольові ігри, створити умови для самостійної діяльності малюків (за інтересами). Таким чином, поступове регулювання працездатності вихованців, зміна їх активного та пасивного станів забезпечать структурно-функціональну роботу мозку, сприятимуть активізації процесу мислення, морфо-фізіологічному розвитку організму, створять засади для зміцнення здоров'я. Лекція 9. Особливості організації та проведення занять валеологічного характеру(4 години) Читайте також:
|
||||||||
|