МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Методи та функції економічної теорії.Економічні категорії і закони. Економічна теорія як наука. Історія економічних вчень. Методи та функції економічної теорії. Економічні категорії і закони. Економічна теорія як наука. Тема 1. Предмет і метод економічної теорії Курс економічної теорії покликаний вивчати закономірності ринкової економіки. Економіка – це сфера життя суспільства, в межах якої виготовляються предмети та послуги, що задовольняють потреби людини. Ринкова економіка є історичним типом економіки, що виникає за умов товарного виробництва і товарно-грошового обміну. Головним регулятором економічних процесів в такій економіці стає ринок, тобто сфера товарно-грошового обміну. Характеризуючи економічну теорію як науку, слід виділити предмет, об’єкт методи та функції цієї науки. Предмет економічної теорії – це закономірності функціонування та розвитку ринкової економіки. Економічна теорія вивчає загальноринкові закономірності на теоретичному рівні. Об’єкт економічної теорії – це будь-який економічний документ, тобто, документ, що відбиває якийсь економічний процес.
Економічна теорія узагальнює повторювані явища у формі економічних законів. Економічні процеси, що відбуваються в суспільстві, мають об’єктивний характер, тобто, не залежать від волі людей і не можуть відбуватися за волею людей. Це означає, що всі закономірності, які ми спостерігаємо чи відкриваємо в економіці - об’єктивні. Отже, економічні закони людина порушити не в змозі. Наприклад, згідно з законом грошового обігу, якщо держава випускає надлишкову кількість грошей, не забезпечену товаром, то гроші знецінюються, ціни зростають. Будь-яка економічна система буде відтворювати цю закономірність. Друга форма узагальнення економічних знань – це економічні категорії. Економічними категоріями ми називаємо найбільш загальні поняття, у формі яких узагальнюються економічні знання. Прикладом економічних категорій є «гроші», «товар», «капітал», «засоби виробництва», тощо. Отже, теоретичні економічні знання узагальнюються у вигляді економічних законів та категорій.
Методи науки – це способи дії вченого в процесі дослідження. Методи економічної теорії можна умовно поділити на загальнонаукові та специфічні. Загальнонаукові методи – це універсальні методи дослідження, якими користується кожна наука. До них відносять аналіз та синтез, абстрагування, порівняння, аналогію, узагальнення, тощо. Специфічні методи – це особливі методи, які розробляються кожною окремою наукою відповідно до конкретних цілей, задач та об’єктів дослідження. Основними специфічними методами дослідження економічної теорії є аналіз економічних документів, економічна статистика, анкетування та експеримент. Аналіз економічних документів передбачає дослідження економічної документації та узагальнення отриманих знань у формі графіків, таблиць та діаграм. Економічна статистика – це розробка, обчислення та аналіз різноманітних економічних показників. На державному рівні показники економічної статистики обчислюються Державним комітетом статистики. Анкетування – це опитування населення з приводу окремих аспектів економічних чи побутових потреб. Анкетування, як правило, відображує суб’єктивне ставлення населення до проблем, які охоплює анкета, чи доповнює загальнодержавні статистичні чи документальні дані. Для того, щоб анкетування об’єктивно відображувало реальні процеси, потрібно особливої уваги приділяти репрезентативності вибірки опитуваних абонентів. Експеримент – це дослідження явища чи процесу у змодельованих та керованих умовах. Експериментальні дослідження проводяться для перевірки гіпотез. Однією з основних вимог до експерименту є його повторюваність. У зв’язку з цим, економічні процеси, що відбуваються в процесі історичного розвитку в жодному разі неможна вважати експериментом, адже конкретні історичні умови неповторні. Прикладом експерименту в економічній теорії є, наприклад, експеримент по впровадженню гнучкого робочого графіку у різних галузях виробництва. Для проведення експерименту слід вибрати кілька контрольних фірм одного напрямку, в яких не буде вводитися гнучкий графік роботи. і кілька експериментальних фірм, в яких ми його запровадимо. За результатами продуктивності праці в експериментальній та контрольній групах ми зможемо судити про ефективність гнучкого рафіку роботі у даній галузі виробництва. Функції економічної теорії – це ті задачі, які вона виконує в суспільстві. Найголовнішими функціями є - пізнавальна, вона полягає у пізнанні економічних законів; - практична, вона полягає у тому, що економічна теорія розробляє методи впливу на економічні закономірності; - прогностична, що полягає у прогнозуванні перспектив економічного розвитку; - методологічна, що полягає у розробці методів дослідження економічних процесів для суміжних та допоміжних наук; - виховна, що полягає у формуванні економічної культури нації.
Читайте також:
|
||||||||
|