МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Оподаткування прибутку корпорацій
Джерело: [Андрущенко та ін., 2012, с. 73].
Його фіскальний потенціал більш, ніж утроє менший від individual income tax, – всього 43,3 млрд. ф. ст. 2010-2011 ф. р. Підприємства з прибутком до 300 тис. ф. ст. представляють малий бізнес. Для інших, скажімо, для компанії з прибутком 500 тис. ст. розрахунок податку матиме такий вигляд: 21% з перших 300 тис. і 28,75% з решти (200 тис.), уся сума податку – 122,5 тис. ф. ст. Для інвестиційних пайових фондів (unit trusts) та компаній відкритого типу установлено ставку 20%. Під впливом економічної кризи оподаткування прибутку дещо понижено. Передбачено з 2011-2012 ф. р. знижувати ставку податку па 1% у рік, довівши її до 24% у 2014-2015 ф. р. Аналогічний порядок поступового протягом п'яти років зниження ставок на прибуток підприємств з 25% до 16% передбачається і Податковим кодексом України. Надано право зменшувати оподатковуваний прибуток на 100 % вартості виробничого устаткування в межах 100 тис. ф. ст., а також на вартість енергозберігаючих пристроїв, екологічного обладнання, автомобілів з викидами СО2 менше 100 г на кілометр у перший рік експлуатації. Податкова знижка на амортизацію складає 10% на верстати і машини, 20% – на інші агрегати, що рівнозначно прискореному списанню амортизації з відповідним зменшенням податку. Тим самим під позитивним впливом податкових пільг на інвестиції знаходяться ділова активність, прибутковість бізнесу, екологічна ситуація. У 1997 р. запроваджено одноразовий windfall tах – податок на непередбачуваний надприбуток (буквально: принесений вітром). Це податки на приватизовані підприємства здебільшого енергетично-паливної галузей, котрі дісталися їх власникам за заниженими цінами. Британія – велика морська держава. З метою підтримки мореплавства як важливої галузі національної економіки для судноплавних компаній передбачено привілейований податковий режим у формі податку на тоннаж (tonnage tах). По суті це корабельний збір, для визначення суми якого не потрібні показники прибутку чи збитку. Розрахунок набагато простіший: це добуток фіксованої ставки на тонну вантажомісткості судна на кількість днів плавання. Наприклад, якщо ставка збору на кожні 100 т судна вантажомісткістю понад 25 тис. тонн складає 0,15 ф. ст. у день, то ефективна ставка податку в залежності від тоннажу може не перевищувати 1%, – вигода незрівнянна з оподаткуванням за стандартною ставкою податку на прибуток. Податок на приріст капіталу (capital gains tах) – 2,6 млрд. ф. ст. надходжень – справляють з доходів і від прибутків, одержаних шляхом нерегулярного продажу активів (майна, будівель, обладнання, цінних паперів). Наприклад, доход, одержаний в результаті перепродажу квартири, купленої не в якості житла для покупця, а з метою наживи, підлягає capital gains tах. Тому даний податок інколи називають спекулятивним податком. Ставки податку: 18% для фізичних і юридичних осіб при неоподатковуваному мінімумі відповідно 10,1 і 5,05 тис. ф. ст. у рік. Податок на додану вартість (value added tax, VАТ, ПДВ) був запроваджений у 1973 р. як фіскальна умова членства Великої Британії в ЄС. Хоча далеко не всі економісти розділяють переконання, що ПДВ – найдосконаліша форма оподаткування споживання, нейтральна щодо окремих виробників. Так, Ричард Кох дав стосовно умов Великої Британії таке визначення ПДВ: «Британський податок на кожну ланку в низці створення вартості; мрія бюрократа. Його збір пов’язаний з великими затратами»·. У 2010-2011 ф. р. ПДВ приніс казні близько 100 млрд. ф. ст. доходу. Реєстрація платників ПДВ починається з вартості річного товарообороту, який перевищує 70 тис. ф. ст. З 2011 р. стандартну ставку підвищено з 17,5% до 20%. Понижену 5%-ну ставку установлено на паливо (вугілля, газ) комунального і побутового призначення; нульову – на товари, що ідуть на експорт, продукти харчування, питну воду, книги й газети, послуги міського транспорту та деякі інші товари і послуги. Більшість платників подають декларації по ПДВ, щоквартально. Крім власне фіскального призначення ПДВ британська податкова практика дає приклад, як можна пристосувати ПДВ для виконання економічних, екологічних і соціальних задач. Так, у зв'язку з світовою економічною кризою на період з 1 грудня 2008 р. по 1 січня 2010 р. стандартну ставку було знижено до 15%. З метою стимулювання економії палива та зменшення шкідливих викидів у атмосферу енергозберігаюче обладнання оподатковується ПДВ за пониженою ставкою 5%. З огляду на те, що будівельна індустрія – могутній фактор росту економіки, на матеріали, затрачені на будівництво нових житлових будинків, установлено нульову ставку. Подібно до США і на відміну від більшості країн, де справляють податок з майна, одержаного у спадщину, у Великій Брита податок на спадщину має форму «посмертного податку» (death tax). За плоскою ставкою 40% оподатковується майно, залишене у спадщину, вартість якого в 2010–2011 ф. р. перевищувала 325 тис. ф. ст. При менших статках більшість прижиттєвих трансфертів оподатковуються за нульовою ставкою, решта – за ставкою 20%. Надто великого фіскального значення (2,2 млрд. ф. ст. доходу в 2010–2011 ф. ст.) оподаткування спадщини і дарувань не має, але для податківця викликає професійний інтерес своєю фіскально-технологічною винахідливістю. У силу високої ставки податку природне бажання спадкодавця за життя роздарувати майно родичам. На цей випадок передбачено так зване правило семи років: чим ближче до смерті роздаровується майно, тим вигідніше для платника. На останньому році життя в межах семирічного періоду знижка сягає 80%, але як вгадати, коли наступить той рік? Британський варіант оподаткування спадщини не повною мірою відповідає ознакам класичного податку на спадщину, оскільки останній передбачає оподаткування власності, успадкованої спадкоємцями, а не вартості майна, залишеного померлим. Опоненти такої форми оподаткування вважають, що оскільки успадкована власність змінює на краще матеріальний стан спадкоємців, то більш соціально справедливим є оподаткування спадщини і дарувань за принципом податку на вступ у права (accessions tax), тобто покладати податкові зобов’язання на одержувачів. Не оподатковуються подарунки вартістю до 250 ф. ст., а також подарунки вартість яких протягом року не перевищує 3 тис. ф. ст. При вартості вище 5 тис. ф. ст. весільні подарунки дітям від батьків підлягають оподаткуванню на загальних підставах, тоді як в Україні на дарування квартири навіть ціною 1 млн. дол. нульова ставка. Британська система цільових соціальних податків – внесків на соціальне страхування (national insurance contribution) – дуже складна в силу численних умов, лімітів і норм. Платники внесків диференційовані на чотири класи: працівників за наймом, дві категорії само зайнятих осіб, незайнятих осіб. У 2010-2011 ф. р. умови оподаткування для найбільш масової категорії – працюючих за наймом (перший клас) має такий вигляд (табл. 4.4).
Таблиця 4.4 Внески на соціальне страхування платників першого класу
Джерело: [Андрущенко та ін., 2012, с. 76]. Дані табл. 4.4. розуміти таким чином, що перші дві категорії низькооплачуваних працівників не сплачують внесків у пенсійні фонди, а тому одержують мінімальну пенсію за рахунок державного бюджету. Для решти державна пенсія коштом податків доповнюється коштом пенсійних фондів. Останні формуються з відрахувань від заробітків і внесків роботодавців. У річному обчисленні внески у фонд соціального страхування за відповідними ставками починаються для працюючих за наймом і роботодавців із зарплат, які перевищують 5715 ф. ст. у рік (111 х 52). Самозайняті особи (фермери, професійні спортсмени, адвокати і т. ін.) сплачують 8% від заробітків у межах від 5715 до 43875 ф. ст. у рік, 1% – при перевищенні 43875 ф. ст. Для непрацюючих передбачено право на добровільні внески 12,05 ф. ст. у тиждень. Крім державної пенсії, яка нараховується за вищезазначеними нормами внесків, кожен має право прийняти участь у альтернативних приватних або комбінованих приватно-державних системах пенсійного забезпечення (державна пенсійна програма в залежності від доходів; пенсійна програма по місцю роботи; особиста пенсійна програма; пенсійний фонд для менеджерів). Гербові збори (stamp duties) уперше були введені ще в 1694 році. Нині вони дають чималий дохід 9 млрд. ф. ст. Об'єкт оподаткування – трансфери (передача з рук у руки, зміна власника) рухомого і нерухомого майна. Ставки: 0,5% від вартості – для акцій, 1%–5% – для земельних ділянок та житлової нерухомості (до 125 тис. ф. ст. – нульова ставка), 1%–4% – для нежитлової й змішаної нерухомості (до 150 тис. ф. ст. – нульова ставка). Для тих, хто вперше купує житло вартістю до 250 тис. ф. ст., а такі тих, хто придбав будинок вартістю до 500 тис. ф. ст., опалення й енергопостачання якого не супроводжується викидами вуглекислого газу, – нульова ставка; для дорожчих будинків такого тип) – скидка 15 тис. ф. ст. Отже, даному податку надані регулятивні функції: соціальна та екологічна. Інші загальнодержавні податки. Деякі акцизипристосовані до вирішення задач екологічної політики. Так, акциз на автомобілі (vehicle excise duty for cars, інша назва цього податку: шляховий збір – road tax) при максимумі викидів СO2 (255 г/км і вище) складає 435 ф. ст. для авто, зареєстрованих до 1 березня 2001 р., і 950 ф. ст., вперше поставлених на облік з 2010 р. Величину викидів диференційовано на 25 позицій, при викидах до 100 г СО2 на кілометр пробігу ставка – нуль. Принцип «зелених податків» застосовано і до акцизів на моторні палива, тут мінімальні ставки передбачено для найбільш екологічно чистих із них (табл. 4.5).
Таблиця 4.5 Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|