МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Система управления туризмомТема. Організаційний менеджмент Проектирование услуги по организации выездного туризма Проектирование экскурсионной услуги Проектирование услуги «Экскурсия» предусматривает определение: - тематической направленности; - объектов осмотра; - продолжительности экскурсий; - объема информации; - формы перемещения по маршруту экскурсии; - результатов социологического изучения предложений экскурсантов по условиям обслуживания. Результатом проектирования услуги «Экскурсия» являются следующие технологические документы: - технологическая карта экскурсии (приложение Е); - контрольный текст экскурсии; - материалы «Портфеля экскурсовода»; - схема трассы маршрута транспортной экскурсии (приложение Ж). Проектирование услуги «Туристское путешествие» Порядок проектирования услуги «Туристское путешествие» предусматривает два этапа: 1) проектирование каждого вида услуги, включенной в туристское путешествие в соответствии с программой; 2) проектирование туристского путешествия в целом. Проектирование каждого вида туристской услуги , осуществляемое разработчиком, предусматривает согласование возможностей туристского предприятия с запросами туристов.
1. Організація як складова система та як об’єкт управління 2. Поняття організаційного менеджменту
1. Організація як складова система та як об’єкт управління Суспільство складається з безлічі організацій, з якими зв’язані всі аспекти і прояви людського життя – суспільства в цілому, економіки, науки, культури, освіти, оборони, навіть особистого життя. Менеджмент організацій покликаний відповісти на запитання: навіщо організації потрібні, як вони створюються, функціонують і змінюються, чому члени організацій діють саме так, а не інакше. Оволодіння знаннями про це дозволяє обґрунтовано і професійно підходити до формування організацій, до розуміння і регулювання процесів, що протікають у них, до визначення курсу дій і керівництва його реалізацією в інтересах досягнення поставлених цілей. Організація – це соціальне утворення з визначеними границями, яке свідомо координується і функціонує на відносно постійній основі для досягнення загальної мети. Під словами “яке свідомо координується” ми розуміємо управління, під “соціальним утворенням” – те, що організація складається з людей чи груп осіб, які взаємодіють між собою. Організаційні процеси містять у собі соціальну сутність, а взаємодія членів груп повинна бути збалансованою і припускає необхідність у координації. Поняття “організація” відноситься до числа найбільш часто уживаних. Воно вживається, щонайменше, у трьох значеннях: – організація як система; – організація як стан; – організація як процес. Організації як системі притаманні такі ознаки: • цілісність – передбачається, що система являє собою сукупність конкретних елементів із властивими тільки їм властивостями і характером взаємозв’язку. Таким чином, система виділяється з нескінченного різноманіття об’єктів матеріального світу; • подільність – передбачається, що система допускає розподіл її на підсистеми й елементи, що у свою чергу, мають системні властивості. Сама ж досліджувана система входить у більш широку сукупність елементів, тобто в систему більш високого рівня. Система – це об’єднання окремих самостійних частин (елементів), кожна з яких обов’язково володіє хоча б однією властивістю, що забезпечує досягнення мети системи. Іншими словами, система припускає тільки таке об’єднання частин у ціле, що забезпечує її існування через здатність елементів досягати мети. Система як об’єднання володіє низкою специфічних властивостей цілого. От найбільш істотні з них: – головна властивість – здатність її елементів до взаємодії. Це основна умова існування системи, тому що з втратою елементами здатності взаємодіяти вона неминуче перестає існувати; – друга властивість – “елементарний” склад частин (підсистем). Найпростішим чином організована система обов’язково повинна складатися, принаймні, із трьох підсистем, що виконують функції входу, виходу і відносини між ними; – третя властивість – упорядкованість – є загальна особливість не тільки самої системи, але і її частин: входу, виходу і відносин між ними. Ця властивість виявляється в їхній взаємодії в строго встановленому порядку; – четверта істотна властивість – цілісність. Вона обумовлена тим, що системи без підсистем не буває, і тому будь_яка система стосовно них завжди виступає як ціле. Система являє собою якісно визначену сукупність підсистем, зв’язаних у єдине ціле, що має властивості, відсутні в підсистемі; – п’ята істотна властивість – структурованість. Структурою називають загальний, відносно стійкий, що змінюється в часі й у просторі спосіб організації внутрішніх зв’язків і відносин системи. Усяка система має різні види структур. Структура є кінцева сукупність елементів і відносин між цими ж елементами. Елементи розрізняються між собою своїми властивостями. Кожен елемент може виявити властиві йому властивості, лише вступивши у взаємодію з іншими придатними елементами. Умови і способи реалізації елементами своїх властивостей називаються відносинами. Ті відносини, що реалізуються в процесі функціонування системи (якщо елементи взаємодіють між собою й обмінюються продуктами своєї діяльності), переходять у зв’язки, а інші зберігаються як відносини. Наприклад, відносини між структурними підрозділами переходять у зв’язки, якщо вони обмінюються інформацією. Недіючих систем не існує. Система перестає бути такою і зводиться до набору елементів, як тільки зупиняється “плин” процесів перетворення деякої субстанції (матеріалу в продукцію, електричної енергії в механічну і т.д.), заради якої вона існує. Однією з найважливіших системоутворюючих властивостей системи є зв’язаність, яка означає, що всі елементи прямо чи побічно зв’язані один з одним, і видалення чи додавання одного з елементів у загальному випадку змінює відношення між іншими елементами системи, тобто система змінює свої властивості. Як правило, будь_яку досліджувану систему можна розглядати як елемент системи більш високого порядку. Елементи будь_якої системи, у свою чергу, можуть виступати як системи більш низького порядку. Під елементом системи розуміється самостійне (відособлене) утворення системи (частина системи), що має свої специфічні риси, властивості й особливе значення. Функціонування системи як єдиного цілого забезпечується зв’язками між її елементами. Відомі три типи зв’язків: – функціонально необхідні – за допомогою їх формуються відносини, визначені для даної системи (наприклад, соціально_економічні): відносини управління, підпорядкованості, соціальні відносини і т.ін.; – синергетичні (спільної дії) – при спільних діях деяких частин елементів системи вони забезпечують збільшення загального ефекту цих дій до величини, що перевищує суму ефектів від тих частин, що діють незалежно; – надлишкові – зайві чи суперечливі. Коли мова йде про стан системи, то ми маємо на увазі її організованість, тобто наявність визначеного порядку чи ступінь упорядкованості системи, у тому числі в її побудові та функціонуванні. Багато недоліків виробничої діяльності поясняються організаційними причинами. Тому підвищення організованості, знання її законів – важливий резерв підвищення ефективності виробничих систем. Організація як процес є прояв суспільної діяльності, що виникла на основі суспільного поділу праці. Функціональним призначенням організації в цьому значенні є створення нових і удосконалення створених і функціонуючих систем будь_якого виду. Тому організувати – значить створити нову систему або поліпшити стан колишньої в процесі її функціонування відповідно до мінливих внутрішніх і зовнішніх умов. Організація як форма суспільної діяльності завжди конкретна, як і інші види праці. Конкретність організації обумовлюється її об’єктом. Для виробничої системи велике значення має організація виробництва, праці та управління. Організація як процес здійснюється людьми. Вона сформувалася у величезний самостійний об’єкт, тому виділилася також особлива група професійних працівників, яких називають фахівцями з організації виробництва, праці та управління. У своїй практичній діяльності вони широко використовують організаційні методи, що забезпечують реалізацію організаційних впливів. Застосування заходів організації як засобу удосконалення систем припускає наявність загальних організаційних основ. Такими є об’єктивні закони організації. Організація процесу управління, як і всяка організація взагалі, припускає розподіл і закріплення робіт по етапах, регламентування і нормування їхньої послідовності і термінів, установлення міри дисциплінарних стягнень, введення обов’язкових вимог здійснення процесу управління. Організація процесу управління – це всебічне його упорядкування, що визначає чіткість, послідовність і припустимі границі його здійснення. Інакше кажучи, це доцільна побудова процесу управління в часі й у просторі відповідно до потреб узгодження спільної праці в соціально_економічній системі з задачами підвищення ефективності управління виробництвом. Організація процесу управління припускає встановлення: • необхідної послідовності виконання різних його циклів, етапів, стадій і операцій, а також можливої і необхідної у певних умовах паралельності виконання різних робіт; • тимчасових меж виконання робіт визначеного виду і їхнє групування за факторами інтенсифікації управління; • чіткого порядку надходження необхідної і достатньої інформації для нормального і своєчасного здійснення кожного з етапів процесу управління і всіх його операцій; • порядку участі різних ланок системи управління в етапах процесу управління; • процедур процесу управління як обов’язкових операцій для визначеного виду робіт (операцій узгодження, обговорення, візування, затвердження, інформування й ін.). Всі існуючі організації поділяються на: • штучні; • соціальні; • відкриті; • майже постійні; • нестабільні. Якщо організацію розглядати в рамках галузі як системи більш високого рівня, то ця організація є підсистемою даної системи. З розглянутих вище визначень і з того, що відомо про системи, випливають такі загальні характеристики організації. 1. Будь-яка організація – це система, що може бути піддана аналізу, побудована і керована на основі загальних принципів. 2. Подібні системи є в більшій мірі динамічними, ніж статичними, у зв’язку з чим варто враховувати їхню природу, що змінюється. 3. Елементи кожної системи функціонально об’єднані. 4. Будь-яка організація видає вихідну продукцію, що спрямована на досягнення мети системи. Компоненти системи.У складі кожної системи можна розрізняти дві тісно взаємодіючі підсистеми – керуючу і керовану. Керуюча підсистема – це “що” чи “хто” керує, а керована – “чим” чи “ким” керують. Аналогічними їм по змісту є поняття “суб’єкт управління” і “об’єкт управління”. У цьому розумінні будь_яку організовану соціально_економічну систему можна представити у вигляді сукупності керуючої підсистеми (суб’єкт управління) і керованої підсистеми (об’єкт управління) Суб’єкт і об’єкт управління взаємодіють за допомогою каналів зв’язку, по яких проходять потоки інформації. Ці потоки представляють собою керуючі впливи і повідомлення щодо стану керованого об’єкта. Управління можна представити як процес обміну видами діяльності, в результаті якого система нормалізується і приводиться в стан динамічної рівноваги. Динамічна рівновага організації настає під впливом факторів зовнішнього середовища. Впливи надходять у вигляді відхилень до норм у забезпеченні ресурсами (несвоєчасне постачання матеріалів, сировини, що комплектують, кредитів і т.ін.), а також відхилень у процесі перетворення ресурсів у готову продукцію. Інформація про відповідні дії надходить по каналах зворотного зв’язку. Зв’язок, що обслуговує апарат управління (суб’єкта), який розробляє управлінські рішення (вплив), і забезпечує передачу останніх на об’єкт управління, називають прямим зв’язком. Зворотні зв’язки, що несуть інформацію про стан об’єкта і його реакцію на управлінські рішення, служать базою формування коригувального впливу на вхід динамічної системи. Таким чином, здійснюється зв’язок між “входом” (цілями, нормами, ресурсами) і “виходом” системи, що характеризує ступінь досягнення заданої мети (результату). Вхід системи – це потік ресурсів, що надходять до об’єкта управління, і потоки інформації про ресурси, фактори зовнішнього середовища й операції, які здійснюються в об’єкті. Ці потоки інформації надходять до суб’єкта управління (аппарат управління). Вхід (як самі ресурси, так і інформація для управління) обробляється відповідно до встановленого порядку здійснення операцій з метою одержання вихідних результатів. Процес перетворення в системі полягає у відпрацьовуванні програм і здійсненні ьпорядку (технології) виконання операцій над ресурсами й інформацією. Процес перетворення в керованій і керуючій підсистемах відрізняється не тільки входами, але й елементами процесу перетворення і корисних продуктів (виходом). В об’єкті протікає цілеспрямований процес, завдяки якому відбувається перетворення окремих елементів у корисну продукцію. Іншими словами, цей процес є визначеною технологією, відповідно до якої завершується трансформація витрат у продукцію. Істотним компонентом у керуючій підсистемі, крім суб’єкта, є ті чи інші засоби управління системою. Основне призначення керуючої підсистеми полягає в стабілізації вихідних даних, системи у встановлених межах, обумовлених цілями, нормами і цінностями. Така стабілізація може бути досягнута тільки тоді, коли: 1) вихідні дані можуть бути порівняні з установленими цілями і нормами; 2) передбачений механізм зворотного зв’язку для видачі коригувальної інформації у вигляді вхідних даних у систему, що відбиває відхилення в процесі перетворення ресурсів. Вихід системи представлений двома результатами: 1) управлінськими рішеннями, що є результатом обробки інформації; 2) корисними продуктами (товарами, знаннями, послугами), одержуваними в результаті переробки ресурсів. Таким чином, система– це об’єднання компонентів і елементів в інтересах досягнення бажаної мети. Компонентами системи є керуюча і керована підсистеми, зовнішнє середовище, вхід, процес перетворення, вихід, канали зв’язку. Її елементами є порядок здійснення операцій (технологія), устаткування, структури і люди. Основний закон організації – закон синергії, який полягає в тому, що сума властивостей (потенціалів, енергії, якостей) організованого цілого перевищує “арифметичну” суму властивостей кожного з окремих елементів. При цьому під властивістю елемента розуміється склад параметрів, що характеризують його, їхня взаємозалежність, зміни в часі. Закон єдності аналізу і синтезу полягає в тому, що процеси поділу, спеціалізації, диференціації, з одного боку, необхідно доповнюються протилежними процесами – з’єднання, універсалізації, інтеграції – з іншої. Використання цього закону припускає вибір ознак чи основ спочатку для розподілу (класифікації), а потім для з’єднання (групування) у нові класи. Дуже важливо при цьому установити порівняльні “плюси” і “мінуси” припустимих варіантів як поділу, так і з’єднання, а також їхній вплив на результати (ефективність) діяльності. Розглянутий закон у всіх випадках виражає вимогу поділу діючих систем на такі підсистеми, перегрупування (трансформація) яких у нові системи забезпечували б їхнє ефективне функціонування. Закон пропорційності припускає необхідність визначеного співвідношення між частинами цілого. Закон композиції виражає наступна вимога: ціль діяльності підсистеми одночасно є однією з підцілей діяльності всієї системи. Відповідно до закону самозбереження кожна реальна фізична (матеріальна) система прагне зберегти себе як цілісне утворення і, отже, ощадливіше витрачати свої ресурси. Закон організованості – інформованості засвідчує, що в системі не може бути більше порядку, ніж інформації.
2. Поняття організаційного менеджменту В процесі управління здійснюється об'єднання (інтеграція) усіх боків і аспектів діяльності організації в єдине ціле. Дослідження процесів такої інтеграції як цілісного, комплексного та конкретного соціального явища і складає предмет теорії управління організацією. «Організаційний менеджмент»- це область управлінської діяльності, спрямована на побудова організації як системи, призначеної для ефективної реалізації свого цільового призначення. Для бізнес-організації - це реалізація конкурентоспроможних ідей та отримання прибутку, для державних органів - це ефективне регулювання і цілеспрямований розвиток діяльності в своїй сфері ведення. Організаційний менеджмент - це спеціальна область управління, відмінна від управління окремими ресурсами (фінанси, персонал тощо) або оперативної координації робіт, так як вони протікають в компанії, вже В«Вибудуваної організаторомВ». Організатор конструює бізнес-систему з В«людей, механізмів і комп'ютерів В»шляхом постановки та декомпозиції цілей, вибору складу, способів реалізації та розподілу відповідальності за виконання робіт. Управління виробництвом в літературі визначається як менеджмент - система принципів, методів, засобів і форм впливу суб'єкта управління на керований об'єкт, розроблених і вживаних в розвинених країнах для підвищення ефективності виробництва або іншої суспільної діяльності. Таким чином, організаційний менеджмент слід розуміти насамперед як додаток теорії управління до керівництва фірмою, проектом, організацією (економічною системою). Організація - Просторово-часова структура виробничих факторів і їх взаємодія з метою отримання максимальних якісних і кількісних результатів у найкоротший час і при мінімальних витратах факторів виробництва. Організація володіє наступними загальними ознаками: - визначення її характеру кадрами і менеджером; - об'єднання процесів, які без цього взаємодіють нецеленаправленно або неефективно; - збереження як попередньо запланованого порядку процесу, так і оперативного, залежного від ситуації реагування працівника і менеджера. Незаплановані дії передбачають встановлення відповідальності у менеджменті; - певна, залежна від процесу гнучкість, що забезпечує функціонування системи в умовах, що змінюються; - єдність робочих процесів і процесів управління, як результат розумного поділу праці. Організація - Єдність стану і процесу, так як вона забезпечує стабільні організаційні рішення, але є сама лише відносно стабільною внаслідок постійного розвитку зовнішнього і внутрішнього середовищ фірми. Під структурою управління розуміється упорядкована сукупність тривко взаємопов'язаних елементів, що забезпечують функціонування і розвиток організації як єдиного цілого. Організаційна система управління визначається також як форма розподілу і кооперації управлінської діяльності, в рамках якої здійснюється процес управління по відповідних функціях, направлених на рішення поставлених завдань і досягнення намічених цілей. З цих позицій структура управління представляється в вигляді системи оптимального розподілу функціональних обов'язків, прав і відповідальності, порядку і форм взаємодії між вхідними в її склад органами управління і працюючими в них людьми. Ключовими поняттями структур управління є елементи, зв'язки (відношення), рівні і повноваження. Елементами організаційної структури управління можуть бути як окремі працівники (Керівники, фахівці, службовці), так і служби або органи апарату управління, в яких зай та або інша кількість фахівців, що виконають певні функціональні обов'язки. Є два напрямки спеціалізації елементів організаційної структури управління: а) в залежності від складу структурних підрозділів організації вичленяються ланки структури управління, які здійснюють маркетинг, менеджмент виробництва, науково-технічного прогресу і т.п.; б) виходячи з характеру загальних функцій, які виконуються в процесі управління, формуються органи, що займаються плануванням, що організовують виробництво, працю і управління, контролюючи всі процеси в організації. Структура управління забезпечує виконання загальних і конкретних функцій управління, зберігає доцільні вертикальні і горизонтальні зв'язки і поділ елементів управління. Вертикальне поділ визначається числом рівнів управління, а також їх підпорядкованістю і директивними відносинами. Горизонтальне розподіл здійснюється за галузевим ознакам. Воно може бути орієнтоване на: - підпроцеси промислового виробництва; - вироби, що виготовляються; - просторові виробничі умови. Організаційна структура регулює: - поділ завдань по відділеннях і підрозділам; - їх компетентність у вирішенні певних проблем; - загальне взаємодія цих елементів. Тим самим фірма створюється як ієрархічна структура. Основні закони раціональної організації: - упорядкування завдань відповідно до найважливішими точками процесу; - приведення управлінських задач відповідно до принципів компетентності та відповідальності (узгодження компетентності і відповідальності, узгодження В«Поля рішенняВ» і доступної інформації, здатність компетентних функціональних одиниць прийняти до рішення нові задачі); - обов'язковий розподіл відповідальності; - короткі шляхи управління; - баланс стабільності і гнучкості; - здатність до целеоріентірованной самоорганізації і активності; - бажаність стабільності циклічно повторюваних дій. На організаційну структуру впливають такі фактори: - розміри підприємства; - застосовувана технологія; - навколишнє середовище.
Читайте також:
|
||||||||
|