Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Огляд депозитних корпорацій України

Фінансові корпорації - корпорації, які спеціалізуються на фінансових послугах чи допоміжній фінансовій діяльності: Національний банк України, інші депозитні корпорації (банки, що створені і діють на території України) та інші фінансові корпорації (страхові компанії, недержавні пенсійні фонди, кредитні установи, фінансові компанії тощо). До підсектора інших депозитних корпорацій (банків) належать фінансові корпорації, основною функцією яких є фінансове посередництво і які емітують зобов'язання у формі депозитів чи інших інструментів залучення фінансових ресурсів, що включаються до грошових агрегатів.

Комерційні банки створюють гроші в процесі депозитно-кредитної експансії, коли приріст депозитів в одному з банків призводить до му-льтиплікативного збільшення сукупної грошової пропозиції в масштабах усієї економіки.

За підсумками 2010 року, незважаючи на появу окремих нових банків, кількість учасників ринку скоротилась на 6 одиниць. Як наслідок – на початок 2011 р. 176 банків мають ліцензію НБУ на здійснення банківських операцій (182 на початок 2010 р.), ще 18 установ перебувають на ліквідації. У чотирьох банках («Надра», «Родовід Банк», «Соцкомбанк», «Діалогбанк») на кінець 2010 р. продовжувала діяти тимчасова адміністрація, а наприкінці січня 2011 р. було введено тимчасові адміністрації ще у двох банках («Комерційний банк «Володимирський» та «Банк Столиця»).

В минулому році кількість структурних підрозділів українських банків скоротилась на 247 одиниць (або на 22,6%). При цьому на 18 банків, які перебувають у стані ліквідації, припадає 47 філіалів, решта 200 – на діючі банки. Разом з тим, окремі банки продемонстрували спроможність відкривати нові відділення, зокрема Приватбанк збільшив свою мережу на 159 нових відділень, Platinum Bank – на 45 відділень, Дочірній банк Сбербанку Росії – на 40 відділень.

З 2011 р. регулятор має наміри підвищити жорсткість вимог до новостворюваних банків. Зокрема, буде посилено вимоги щодо фінансового стану засновників нового банку: НБУ відмовлятиме у реєстрації при наявності фактів збиткової діяльності за останній рік у хоча б одного співзасновника, а також у разі перевищення зобов’язань перед іншими кредиторами над активами створюваного банку (за вирахуванням коштів, вкладених у статутні капітали інших юридичних осіб).

Для створення нового відділення банку в 2011 р. необхідно буде виконати дві ключові вимоги: вести беззбиткову діяльність протягом останніх півроку та мати відпрацьовану систему внутрішнього контролю та управління ризиками, яка має пройти аудит в НБУ.

Вплив іноземного капіталу. Протягом 2010 р. на український ринок увійшли п’ять нових іноземних банків, натомість один іноземний банк повністю вийшов із вітчизняного фінансового ринку. Так, на початку грудня Platinum Bank придбав 100% корпоративних прав чеського Home Credit Bank, що дозволило йому розширити свою мережу додатково на 20 нових відділень. Це був перший такий прецедент з початку кризи, незважаючи на те, що із 41 збиткового банку за підсумками ІІІ кварталу 2010 р. 20 були банками з іноземним капіталом.

В цілому на кінець 2010 р. 55 банківських установ, діючих на українському фінансовому ринку, мали вклади з боку іноземних інвесторів, в тому числі 20 з них – зі 100%-м іноземним капіталом. Протягом року частка іноземного капіталу збільшилась із 35,8% до 40,6%.

2010 р. характеризувався посиленням позицій російських банків, які є основними іноземними гравцями на фінансовому ринку України. Так, на чотири російських банка – ВТБ, Промінвестбанк, Альфа-Банк, Дочірній банк Сбербанку Росії – припадає більше 10% активів, 8% капіталу та 14% корпоративного кредитного портфелю вітчизняної банківської системи.

На думку НРА «Рюрік», в довгостроковій перспективі зростання впливу російського капіталу на вітчизняну банківську систему може призвести до підвищення політизації ключових фінансових бізнес-рішень, обумовлених тим, що в переважній більшості випадків ці банки обслуговують стратегічні галузі національної економіки.
Проблемна заборгованість. Протягом 2009-2010 рр. вітчизняна банківська система накопичила значний обсяг проблемної заборгованості, обсяги якої, за даними НБУ, становлять близько 12% від кредитного портфелю. Реальні ж обсяги «проблемки», за різними експертними оцінками, складають від 35% до 55% сукупного кредитного портфелю. Більша частина негативно класифікованих кредитів припала на великі та найбільші банки, які до 2008 р. значно наростили портфель роздрібного кредитування. Все це знайшло своє вираження у звітах МВФ та міжнародних рейтингових агенцій, які неодноразово протягом 2010 р. нарікали на низьку якість кредитних портфелів українських банків.

У зв’язку з цим НБУ у другому півріччі 2010 р. активно почав втручатись у процес покращення фінансових показників українських банків. Спочатку, у вересні, регулятор видав відповідну постанову (№424), а вже наприкінці року (8-го грудня) всім банкам було розіслано відповідний офіційний лист у зв’язку з тим, що робота зі списання проблемної заборгованості «здійснюється банками вкрай незадовільно». Однак, неоднозначне тлумачення положень новоприйнятого податкового кодексу стосовно оподаткування списань «проблемки» та рекомендаційний характер листа НБУ мали наслідком збереження низької активності банків щодо розчищення своїх балансів шляхом списань. Основними способами позбавлення від «проблемки» і надалі залишаються продаж застав та передача колекторським компаніям (обсяг ринку останніх в 2010 р. склав 9-10 млрд. грн.).
Важливим кроком НБУ для покращення балансів вітчизняних банків стало введення в дію з 1 січня 2011 р. постанови №593, згідно з якою банки мають право формувати резерви під проблемні кредити без урахування реструктуризованих позичок, обслуговування яких відбувається своєчасно протягом півріччя. Це дозволить вивільнити заморожені в резервах кошти і покращити кредитний портфель багатьом банкам. В першу чергу, це великі фінансові установи, які в 2010 р. відновили активність у кредитуванні корпоративного сектору економіки.

Кредити-депозити. Вже на початку другого кварталу 2010 р. почали проявлятись ознаки відновлення довіри населення до вітчизняних банків, що проявилось у збільшенні залишків громадян на депозитних рахунках. За підсумками року приріст депозитів населення склав майже 40 млрд. грн.

Минулий рік характеризувався стійким зниженням депозитних ставок. Протягом 2010 р. найбільш суттєво знизили ставки 10 найкрупніших за розмірами активів банків України. Зокрема, по вкладах терміном на один рік у національній валюті вони пропонували не більше 11-12% річних.

Ще через три місяці зупинилось падіння обсягів кредитних портфелів банків, в першу чергу – в корпоративному сегменті (за кредитами фізичним особам портфель продовжував знижуватись). В цілому обсяг кредитного портфелю за рік збільшився на 7,9% (або на 37,9 млрд. грн.), склавши 520,1 млрд. грн. Однак, разом з тим, якість кредитів все ще дуже низька. Основними об’єктами кредитування стають або торговельні операції, або оборотні кошти підприємств. На реальний сектор припадає всього-на-всього близько п’ятої частини сукупного кредитного портфелю системи банків.

Вимоги до активів. Починаючи з 2011 р., відповідно до рішення комісії НБУ з питань нагляду та регулювання діяльності банків, в групу великих будуть відноситись банки з активами більше 4,5 млрд. грн., а не 4,0 млрд. грн., як у 2010 р. Для середніх банків планку піднято з 1,5 млрд. грн. до 2,0 млрд. грн. Розміри активів для найбільших банків (перша група) залишились незмінними – 14,0 млрд. грн.

У зв’язку зі зміною вимог до активів НБУ включив "Укргазбанк" до групи найбільших і виключив з неї "Родовід Банк" та "Сведбанк". Після цих змін кількість банків у групі найбільших зменшилась на 1 і склала 17. Група великих банків збільшилась із 20 до 22 фінустанов. Група середніх банків збереглася без змін - 21 фінустанова, група невеликих банків зменшилась із 122 до 115 фінустанов.

Фінансові результати. За даними НБУ на 1 січня 2011 р., негативний фінансовий результат за системою банків України склав 13 млрд. грн., що майже втричі менше, ніж станом на 1 січня 2010 року (38,4 млрд. грн.). При цьому доходи банків у порівнянні з 2009 р. скоротилися на 4,3% і склали 136,8 млрд. грн., витрати скоротилися на 17,4% і склали 149,9 млрд. грн.

За 2010 р. банками сплачено податків і зборів до зведеного бюджету 3,9 млрд. грн., у тому числі податку на прибуток – 1,1 млрд. грн. У порівнянні з 2009 р. загальна сплата податків і зборів банками зменшилася в 1,36 рази, в тому числі сплата податку на прибуток зменшилася в 2,7 рази. У загальному обсязі платежів фінансових установ до бюджетів усіх рівнів за минулий рік банківська частка склала 73,3%.

Ключові регуляторні зміни. В червні 2010 р. НБУ затвердив постанову №273, якою зобов'язав банки сформувати регулятивний капітал в розмірі не менше 120 млн. грн. в період до 1 січня 2012 р. Цією ж постановою НБУ заборонив збільшувати обсяг депозитів тим банкам, які мали регулятивний капітал нижче за такий рівень. Цей документ викликав досить жваві дискусії у колах банківського бізнесу, які точилися протягом всього другого півріччя 2010 р.

Підсумком стало те, що на початку грудня 2010 р. окружний адміністративний суд Києва визнав незаконним рішення Національного банку України (НБУ) про підвищення вимог до регулятивного капіталу невеликих банків, а також про обмеження їх депозитної активності. Однак ставити крапку в цьому питанні поки що зарано, оскільки НБУ на початку 2011 р. запланував апеляційний розгляд законності згаданого рішення.

З 1-го січня 2011 р. НБУ своєю постановою №592 підвищив жорсткість умов залучення банками валютних коштів на умовах субординованого боргу, скоротивши максимально допустимі відхилення за такими позиками від рівня LIBOR. В абсолютному вираженні ставки по субборгу повернулись на докризовий рівень, враховуючи різницю в базових ставках на даний момент і до початку кризи. Однак, на думку НРА «Рюрік», значного впливу на банківську систему цей крок не матиме, оскільки банки мають значний запас ліквідності, а внутрішній ринок може стати доволі непоганою альтернативою зовнішнім запозиченням.

З іншої сторони, українським банкам буде складніше залучати субординовані борги, підтримуючи таким чином свій регулятивний капітал. Це стосується, в першу чергу, банків з українським капіталом, які мають менше доступу до субординованих кредитів, ніж дочірні установи іноземних банків.

1-го січня закінчився термін мораторію на валютне кредитування фізичних осіб (заборона на видачу позик у вільноконвертованій валюті містилася відразу в двох документах: постанові НБУ №319 і антикризовому законі №1533-VI стосовно заходів щодо подолання наслідків фінансової кризи в Україні, прийнятій у червні 2009 року). Однак новий глава НБУ вже висловив свою думку про доцільність встановлення законодавчої заборони на надання споживчих кредитів в іноземній валюті фізособам.
Поки не буде прийнято нового регулятивного документу, значна кількість банків поспішить розмістити наявні у них валютні ресурси у кредитах. В першу чергу, на думку НРА «Рюрік», активність почнуть проявляти «дочки» іноземних банків, які мають легкий доступ до ресурсів материнських компаній. Вагомими факторами при цьому можуть стати, з одного боку, висока вартість кредитів у національній валюті (на кінець року ставки були більше 20% річних), а з іншого – значний обсяг накопичених за рік валютних депозитних вкладень (близько 50% загальної суми).

Разом з тим, високі валютні ризики, характерні для національної економіки, стимулюватимуть консервативну політику банків щодо валютного кредитування. Крім того, наприкінці 2010 р. був поданий до парламенту законопроект №7351, що містить норму, яка назавжди забороняє кредитування фізосіб в іноземній валюті.

Кадрові перестановки в НБУ. Наприкінці 2010 р. Верховна Рада прийняла відставку глави Національного банку і затвердила на цю посаду Сергія Арбузова, який є наближеним до сім’ї Президента України. Новий глава привніс у керівний склад НБУ як кількісні, так і якісні зміни. Так, по-перше, було скорочено склад правління НБУ із 16 до 11 чоловік, що відповідає новій редакції ЗУ «Про національний банк України». По-друге, із попереднього правління НБУ залишилось п’ять представників, решта – призначені вперше новим главою НБУ.

На думку багатьох експертів фінансових ринків, рішення про призначення нового глави НБУ і його заступників містить в собі політичний підтекст, що може мати наслідком втрату регулятором операційної незалежності. Разом з тим, говорити про вплив кадрових перестановок регулятора банківської системи кінця 2010 р. – початку 2011 р., на думку НРА «Рюрік», поки що зарано у зв’язку дуже коротким терміном їх повноважень.

 


Читайте також:

  1. II. Відкриття і подолання схоластичного світогляду
  2. А/. Верховна Рада України.
  3. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  4. Аграрні закони України
  5. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  6. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  7. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України
  8. Адміністрація Президента України
  9. Адреси бібліотек України
  10. Акти Верховної Ради України
  11. Акти Кабінету Міністрів України
  12. Акти Конституційного Суду України в системі національного законодавства.




Переглядів: 1664

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 12: Розміщення капіталу в банківських установах. | Безстрокові і термінові вклади (депозити). Ощадні вклади.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.