МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Загальні положенняФІНАНСОВА ЗВІТНІСТЬ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ
Фінансова звітність бюджетних установ — це бухгалтерська звітність, яка містить інформацію про фінансове становище, результати діяльності і рух грошових коштів установ за певний період і складається для користувачів з метою прийняття ними відповідних рішень. Основним нормативним документом, що встановлює загальні вимоги до організації бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності для всіх підприємств і установ взагалі, зокрема для бюджетних, є Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». При цьому враховуються особливості їх діяльності. Інформація про результати діяльності, перелік показників і їх зміст, а також коло користувачів інформацією, що міститься у фінансовій звітності бюджетних установ, носить специфічний характер. Користувачі для управління установою і прийняття певних рішень мають потребу у відомостях про кошти бюджетної установи і господарські процеси. Для загального уявлення про види коштів, їх джерела і господарські процеси потрібна узагальнена інформація про них. Це, наприклад, такі зведення: про суму бюджетних коштів, які надійшли із загального і спеціального фондів бюджету, для здійснення видатків, передбачених кошторисом; про загальну суму фактичних видатків установи, які мають бути списані в кінці бюджетного року заключними оборотами при складанні річного звіту; інші численні узагальнені дані. Ця інформація накопичується і узагальнюється на рахунках бухгалтерського обліку. Дані рахунків бухгалтерського обліку використовуються для складання балансу установи й інших форм звітності. Держава здійснює регулювання бухгалтерського обліку і фінансової звітності в Україні. Регулювання питань методології фінансової звітності про виконання бюджетів, кошторисів і госпрозрахункових операцій бюджетних установ покладене на Державне казначейство України. Звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Поточна звітність складається щоквартально наростаючим підсумком з початку звітного року. Зараз в Україні установи та організації, які одержують кошти державного або місцевих бюджетів, складають місячну, квартальну і річну звітність. Реформування бюджетної сфери в період становлення економіки України впливає на форми та обсяг звітної інформації, яка подається, а це, в свою чергу, приводить до щорічних змін у звітності бюджетних установ. Фінансова звітність може бути правильно складена за умови своєчасного проведення всіх підготовчих робіт і дотримання вимог, що висуваються. Для цього необхідні: дотримання протягом усього звітного року прийнятої облікової політики (методики) відображення окремих господарських операцій та оцінки необоротних активів і запасів, визначеної, виходячи з встановлених правил; повнота відображення в обліку за звітний рік всіх господарських операцій, здійснених протягом року, і результатів інвентаризації матеріальних цінностей, грошових коштів і зобов'язань; правильність віднесення доходів і видатків загального і спеціального фондів до звітного періоду й списання в кінці року заключними оборотами прибутків і витрат загального та спеціального фондів. Реальність і достовірність інформації, що міститься в звітності про майно і зобов'язання установи, її фінансове становище і результати діяльності в звітному періоді залежать не тільки від правильності оформлення документів та облікових реєстрів, а й від своєчасності і повноти проведення річної інвентаризації. Річна інвентаризація майна і фінансових зобов'язань — важливий елемент процесу складання річного звіту, оскільки вона дозволяє вносити корективи в дані бухгалтерського обліку при зіставленні їх з фактичними даними. Кожна стаття балансу на кінець звітного року повинна бути ретельно звірена на основі даних інвентаризації. До складання бухгалтерського балансу й інших форм звітності обороти і залишки по аналітичних рахунках звіряються з даними синтетичного обліку. Необхідно зробити звірку з органом Державного казначейства України або установою банку залишків коштів загального і спеціального фондів державного (місцевого) бюджету на реєстраційних (спеціальних реєстраційних) і поточних рахунках бюджетної установи за станом на 1 січня нового року. При складанні бухгалтерського балансу й окремих форм фінансової звітності дані на початок року повинні бути тотожні відповідним даним на кінець року в Балансі і формах звітності за попередній рік. Фінансові звіти (місячні, квартальні, річні) складаються у національній валюті України, в тому числі про операції, які проведені в іноземній валюті. Звіти складаються розпорядниками коштів в гривнях, а зведені фінансові звіти, які складаються головними розпорядниками бюджетних коштів, — в тисячах гривень з одним десятковим знаком. Форми річної фінансової звітності і пояснювальні записки підписуються керівником установи і головним бухгалтером. Річні фінансові звіти подаються в повному обсязі: ö вищестоящій організації; ö органу Державного казначейства України — при отриманні коштів Державного бюджету України; ö фінансовому органу — при отриманні коштів місцевого бюджету; ö Рахунковій палаті — центральними органами виконавчої влади та іншими головними розпорядниками бюджетних коштів. Форма № 5 «Звіт про рух необоротних активів» подається додатково органу державної статистики за місцезнаходженням бюджетної установи. Зведена річна фінансова звітність обласних державних адміністрацій до подання Державному казначейству України повинна бути перевірена і завізована відповідним обласним управлінням Державного казначейства України. Зведені річні фінансові звіти центральних органів виконавчої влади та інших головних розпорядників бюджетних коштів, в тому числі обласних державних адміністрацій, подаються в Управління консолідованої звітності з виконання бюджетів Державного казначейства України керівниками бухгалтерських служб цих органів. 1.2. Склад і зміст фінансової звітності Бюджетні установи, які одержують кошти державного бюджету, складають річні фінансові звіти про виконання кошторисів за наступними формами: форма № 1 «Баланс»; форма № 2д «Звіт про виконання загального фонду кошторису установи»; форма № 2 — валюта «Звіт про використання коштів загального фонду бюджету за міжнародною діяльністю України »; форма №4-1д «Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетними установами"; форма №4-2д «Звіт про надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ»; форма №4-3д «Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду»; форма №5 «Звіт про рух необоротних активів»; форма №6 «Звіт про рух запасів»; форма №7д «Звіт про заборгованість бюджетних установ»; форма №7д1 «Звіт про заборгованість бюджетних установ»; форма №8д «Звіт про фінансові зобов'язання бюджетних установ»; форма №9 «Звіт про результати фінансової діяльності»; форма №15 «Звіт про недостачі і крадіжки грошових коштів і матеріальних цінностей в бюджетних установах»; пояснювальна записка до річного звіту. Установи, організації, які одержують кошти місцевих бюджетів, складають фінансові звіти за 12 формами. Такі установи і організації не складали річні звіти лише за формою № 2 — валюта «Звіт про використання коштів загального фонду бюджету за міжнародною діяльністю України». Центральне місце в системі фінансової звітності бюджетних установ незалежно від функцій, які вони виконують для досягнення цілей, займає форма № 1 «Баланс». Бухгалтерський баланс — це звіт про фінансове становище установи, який відображає її активи, зобов'язання (пасиви) і капітал у взаємозв'язку на певну дату. Баланс побудований відповідно до Плану рахунків бюджетних установ. Розділи Балансу відповідають певним класам Плану рахунків. За своїм змістом і структурою Баланс бюджетної установи відрізняється від бухгалтерських балансів госпрозрахункових підприємств. Його метою є забезпечення контролю і аналізу за використанням коштів загального і спеціального фондів. Дані статей Балансу «На початок року» повинні бути тотожні відповідним даним «На кінець року» в Балансі за попередній рік. Установи складають єдиний Баланс (форма № 1) по всіх рахунках, про всі господарські операції, по всіх коштах загального і спеціального фондів, по всіх видах бюджетів. Кожна установа заповнює в Балансі тільки ті рядки, які стосуються її діяльності. При відсутності даних в статтях проставляються нулі. Актив Балансу складається з трьох розділів: І. Необоротні активи. II. Оборотні активи. ІІІ. Витрати. У розділі І «Необоротні активи» відображається вартість матеріальних і нематеріальних активів установи, отриманих для довгострокового використання і не призначених для реалізації або витрачання протягом одного року. У валюту Балансу включається залишкова вартість необоротних активів по їх видах. Розділ II «Оборотні активи» передбачений для відображення грошових коштів та їх еквівалентів, а також інших активів, призначених для реалізації або використання протягом року: каса, запаси, дебітори, рахунки в банках і казначействі та ін. Розділ III «Витрати» призначений для відображення фактичних видатків матеріальних, трудових і грошових ресурсів на утримування установи, які здійснюються за рахунок загального і спеціального фондів, і видатків окремих операцій по виробничих витратах (виробничі (навчальні) майстерні, видання друкованої продукції і надання послуг, науково-дослідні і конструкторські роботи за договорами з підприємствами й установами і т. ін.). Оскільки всі видатки, крім окремих операцій по виробничих витратах, підсумковими оборотами мають бути списані на результати виконання кошторису за рік, то записів в графі «На кінець року» не повинно бути. Джерелами формування активів і витрат бюджетних установ є власні кошти (капітал), зобов'язання і доходи, які знаходять своє відображення в пасиві Балансу. Пасив Балансу складається з трьох розділів: І. Власний капітал. II. Зобов'язання. III. Доходи. Розділ І «Власний капітал» призначений для відображення сум фондів бюджетних установ і фінансових результатів діяльності за рік. Фонди бюджетних установ складаються з фонду в необоротних активах і фонду в малоцінних та швидкозношуваних предметах. Фінансовий результат складається з результату виконання загального і спеціального фондів окремо і відображається у формі № 9 «Звіт про результати фінансової діяльності». Розділ II «Зобов'язання» відображує поточні і довгострокові зобов'язання бюджетних установ. Зобов'язання установи відносяться до залучення коштів. Вони виникають внаслідок минулих подій. Після їх урегулювання в майбутньому зменшиться економічна вигода установи внаслідок виплати готівкою, передачі інших активів, заміни одного зобов'язання іншим. Короткострокові зобов'язання мають бути оплачені протягом одного бюджетного року, а довгострокові — протягом періоду понад один звітний рік. По рядку «Кредиторська заборгованість» відображується сума кредиторської заборгованості бюджетної установи фізичним або юридичним особам за такими статтями: «Розрахунки з постачальниками, підрядниками і замовниками за виконані роботи і надані послуги», «Розрахунки за спеціальними видами платежів», «Розрахунки за податками і платежами», «Розрахунки по страхуванню», «Розрахунки за заробітною платою», «Розрахунки зі стипендіатами», «Розрахунки з працівниками по безготівкових перерахуваннях», «Розрахунки за депозитними сумами»; «Розрахунки за іншими операціями». Розділ III «Доходи» призначений для відображення всіх доходів бюджетної установи, які вона отримує на виконання кошторису. Оскільки всі доходи (крім доходів по витратах майбутніх періодів) підсумковими оборотами в кінці року списуються на результат виконання кошторису за рік, то записів у графі «На кінець року» не повинно бути. Виняток становить стаття «Доходи за витратами майбутніх періодів». В річному фінансовому звіті в графі «На початок року» може відображатися сума доходу спеціального фонду, отриманого бюджетною установою в минулі роки, витрачена в поточному бюджетному році, а в графі «На кінець року» — отримана в поточному році, яка буде витрачена протягом наступних років. Крім того, в Балансі бюджетних установ передбачені довідки про рух коштів загального і спеціального фондів: довідка до рахунка 70 «Доходи загального фонду» і довідка до рахунка 71 «Доходи спеціального фонду» (в частині інших надходжень), які дають можливість органам Державного казначейства, фінансовим органам і розпорядникам коштів вищого рівня контролювати надходження і використання коштів бюджету. Форма № 2д «Звіт про виконання загального фонду кошторису установи» складається розпорядниками бюджетних коштів і одержувачами бюджетних коштів на підставі даних про отримані і використані асигнування із загального фонду бюджету згідно з кошторисом і планом асигнувань. Звіт складається по кожній програмі в розрізі КЕКВ. Крім того, складається зведений звіт форми № 2 д по всіх кодах програмної класифікації видатків державного бюджету. В окремих графах форми подається така інформація: «Затверджено кошторисом на рік»; «Надійшло коштів за звітний період»; «Касові видатки»; «Фактичні видатки»; «Залишок коштів на початок звітного періоду»; «Залишок коштів на кінець звітного періоду». Форма №2 — валюта «Звіт про використання коштів загального фонду бюджету за міжнародною діяльністю України» складається установами, які одержують кошти загального фонду державного бюджету в іноземній валюті. Звіт складається по кожній програмі в розрізі КЕКВ. При цьому операції, здійснені в іноземній валюті, відображуються у національній валюті України в сумах, які визначаються шляхом перерахування іноземної валюти по курсу Національного банку України. Перерахування здійснюється відповідно до наказу Державного казначейства України від 24.07.2001 р. № 126 «Про затвердження Порядку відображення в обліку операцій у іноземній валюті» [32]. В окремих графах форми подається така інформація: «Затверджено кошторисом на рік»; «Залишок коштів на початок звітного періоду — інвалюта»; «Залишок коштів на початок звітного періоду — грн»; >; «Надійшло коштів за звітний період — інвалюта»; «Надійшло коштів за звітний період — грн»; «Курсова різниця — грн»; «Касові видатки — інвалюта»; «Касові видатки — грн»; «Фактичні видатки — інвалюта»; «Фактичні видатки — грн»; «Залишок коштів на кінець звітного періоду — інвалюта»; «Залишок коштів на кінець звітного періоду — грн». Звіти форми № 4д про надходження і використання коштів спеціального фонду складаються установами, які одержують кошти державного бюджету в розрізі кодів програмної класифікації видатків за такими формами: форма № 4-1д « Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетними установами »; форма № 4-2д «Звіт про надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ» (додаток Ж 3); форма № 4-3д «Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду». Кожна бюджетна установа складає і подає в складі річного фінансового звіту тільки ті звіти за формами 4д про кошти спеціального фонду по відповідних видах коштів спеціального фонду, які вона має. Форма № 5 «Звіт про рух необоротних активів» відображає вартість необоротних активів бюджетної установи на початок і кінець року, їх рух протягом звітного року . У рядку «Надійшло — усього» вказується сума коштів необоротних активів, що надійшли в бюджетну установу протягом звітного року за рахунок асигнувань загального фонду бюджету за рахунок надходжень спеціального фонду бюджету від безоплатних надходжень за рахунок індексації та за рахунок інших надходжень. У рядку «Вибуло — усього «вказується сума коштів необоротних активів, списаних з бухгалтерського обліку бюджетних установ протягом звітного року через такі причини: недостачі за рахунок установи, недостачі за рахунок винних осіб, від безвідплатних передач, внаслідок постарілості, зносу, від реалізації зайвого і непотрібного майна. Форма № 6 «Звіт про рух матеріалів і продуктів харчування» відображає рух протягом року матеріалів і продуктів харчування та їх залишки на початок і кінець року. Форма № 7д «Звіт про заборгованість бюджетних установ» складається установами на основі даних бухгалтерського обліку про фактичну дебіторську і кредиторську заборгованість, яка виникла в установі при виконанні кошторису за звітний і минулі роки і яка на кінець звітного року залишилася або списана. Звіт складається в розрізі кодів економічної і програмної класифікації видатків і містить інформацію про заборгованість бюджетних установ як по видатках, так і по нарахованих доходах. Форма № 7д1 «Звіт про заборгованість бюджетних установ» складається про суми заборгованості установи за звітний рік, що виникла при виконанні видаткової частини кошторису по окремих програмах, передбачених в державному бюджеті і не пов'язаних з основною діяльністю установи (за придбані і відпущені матеріальні цінності, за надані пільгові довгострокові кредити і т. ін.). Форма № 8д «Звіт про фінансові зобов'язання бюджетних установ» складається всіма установами, які одержують кошти загального фонду Державного бюджету України . Звіт складається по кожній програмі в розрізі КЕКВ. Форма № 9 «Звіт про результати фінансової діяльності» складається бюджетними установами для відображення результату їх фінансової діяльності за звітний рік. Результат фінансової діяльності бюджетної установи визначається шляхом списання підсумковими оборотами доходів і видатків загального і спеціального фондів. У звіті відображаються операції, проведені по доходах або видатках бюджетної установи, або операції, результатами яких є збільшення або зменшення доходів і видатків бюджетної установи. Так, результат переоцінок може впливати як на збільшення доходів бюджетної установи, так і на збільшення видатків. Форма № 15 «Звіт про недостачі і крадіжки грошових коштів і матеріальних цінностей в бюджетних установах» відображає недостачі і крадіжки грошей і матеріальних цінностей в розрізі заходів, проведених для їх усунення. Відшкодування сум збитків здійснюється згідно із Законом України «Про визначення розміру збитків, завданих установі розкраданням, знищенням (псуванням), недостачею і втратою дорогоцінних металів, коштовних каменів або валютних цінностей» і постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.1996 р. № 116 про порядок визначення розміру збитків від розкрадання, недостачі, знищення (псування) матеріальних цінностей [50]. Пояснювальна записка повинна відображувати: ö короткий опис діяльності бюджетної установи; ö основні чинники, що вплинули на виконання кошторису; дані про заборгованість по заробітній платі та інших соціальних виплатах:; ö зміни у фінансовому становищі бюджетної установи за звітний рік; ö результати проведення щорічної інвентаризації активів і зобов'язань; ö стан дебіторської і кредиторської заборгованості; ö стан зобов'язань бюджетної установи на початок і кінець року; ö заборгованість по виплаті допомоги і компенсацій громадянам:, потерпілим внаслідок Чорнобильської катастрофи; ö суму коштів спеціального фонду, яка була направлена на погашення заборгованості з соціальних виплат загального фонду або на інші цілі; ö надходження гуманітарної допомоги та її використання; ö суми отриманих позик, грантів та інвестицій у національній і іноземній валюті, підстави і мета їх отримання, номер розпорядчого документа, назва юридичної особи і термін погашення. Крім того, в пояснювальній записці до річного фінансового звіту обов'язково повинні бути подані роз'яснення щодо розбіжностей між плановими бюджетними асигнуваннями і фактичним надходженням коштів, розбіжностей між даними різних форм звітності. Правильно і в повному обсязі складена фінансова звітність бюджетної установи дає користувачам доступну, повну, достовірну інформацію на певну дату, необхідну для управління і прийняття рішень, а також для аналізу фінансово-господарської діяльності бюджетної установи і контролю за цільовим використанням коштів загального і спеціального фондів бюджету, які виділяються установі.
Читайте також:
|
||||||||
|