Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальні положення

ФІНАНСОВА ЗВІТНІСТЬ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ

 

Фінансова звітність бюджетних установ — це бухгалтерська звітність, яка містить інформацію про фінансове становище, ре­зультати діяльності і рух грошових коштів установ за певний пері­од і складається для користувачів з метою прийняття ними відповід­них рішень.

Основним нормативним документом, що встановлює загальні ви­моги до організації бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності для всіх підприємств і установ взагалі, зокрема для бюджет­них, є Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». При цьому враховуються особливості їх діяльності. Ін­формація про результати діяльності, перелік показників і їх зміст, а також коло користувачів інформацією, що міститься у фінансовій зві­тності бюджетних установ, носить специфічний характер.

Користувачі для управління установою і прийняття певних рішень мають потребу у відомостях про кошти бюджетної установи і госпо­дарські процеси. Для загального уявлення про види коштів, їх джере­ла і господарські процеси потрібна узагальнена інформація про них. Це, наприклад, такі зведення:

про суму бюджетних коштів, які надійшли із загального і спе­ціального фондів бюджету, для здійснення видатків, передбачених кошторисом;

про загальну суму фактичних видатків установи, які мають бути списані в кінці бюджетного року заключними оборотами при скла­данні річного звіту;

інші численні узагальнені дані.

Ця інформація накопичується і узагальнюється на рахунках бух­галтерського обліку. Дані рахунків бухгалтерського обліку викорис­товуються для складання балансу установи й інших форм звітності.

Держава здійснює регулювання бухгалтерського обліку і фінансо­вої звітності в Україні.

Регулювання питань методології фінансової звітності про виконан­ня бюджетів, кошторисів і госпрозрахункових операцій бюджетних установ покладене на Державне казначейство України.

Звітним періодом для складання фінансової звітності є календар­ний рік. Поточна звітність складається щоквартально наростаючим підсумком з початку звітного року.

Зараз в Україні установи та організації, які одержують кошти дер­жавного або місцевих бюджетів, складають місячну, квартальну і річну звітність.

Реформування бюджетної сфери в період становлення економіки України впливає на форми та обсяг звітної інформації, яка подається, а це, в свою чергу, приводить до щорічних змін у звітності бюджетних установ.

Фінансова звітність може бути правильно складена за умови своє­часного проведення всіх підготовчих робіт і дотримання вимог, що висуваються. Для цього необхідні: дотримання протягом усього звіт­ного року прийнятої облікової політики (методики) відображення окремих господарських операцій та оцінки необоротних активів і запасів, визначеної, виходячи з встановлених правил; повнота відображення в обліку за звітний рік всіх господарських операцій, здійснених про­тягом року, і результатів інвентаризації матеріальних цінностей, гро­шових коштів і зобов'язань; правильність віднесення доходів і видат­ків загального і спеціального фондів до звітного періоду й списання в кінці року заключними оборотами прибутків і витрат загального та спеціального фондів.

Реальність і достовірність інформації, що міститься в звітності про майно і зобов'язання установи, її фінансове становище і результати діяльності в звітному періоді залежать не тільки від правильності оформ­лення документів та облікових реєстрів, а й від своєчасності і повноти проведення річної інвентаризації. Річна інвентаризація май­на і фінансових зобов'язань — важливий елемент процесу складання річного звіту, оскільки вона дозволяє вносити корективи в дані бухгал­терського обліку при зіставленні їх з фактичними даними. Кожна стат­тя балансу на кінець звітного року повинна бути ретельно звірена на основі даних інвентаризації.

До складання бухгалтерського балансу й інших форм звітності обо­роти і залишки по аналітичних рахунках звіряються з даними синте­тичного обліку. Необхідно зробити звірку з органом Державного казначейства України або установою банку залишків коштів загального і спеціального фондів державного (місцевого) бюджету на реєстраційних (спеціальних реєстраційних) і поточних рахунках бюджетної установи за станом на 1 січня нового року.

При складанні бухгалтерського балансу й окремих форм фінансо­вої звітності дані на початок року повинні бути тотожні відповідним даним на кінець року в Балансі і формах звітності за попередній рік. Фінансові звіти (місячні, квартальні, річні) складаються у націо­нальній валюті України, в тому числі про операції, які проведені в іно­земній валюті. Звіти складаються розпорядниками коштів в гривнях, а зведені фінансові звіти, які складаються головними розпорядниками бюджетних коштів, — в тисячах гривень з одним десятковим знаком.

Форми річної фінансової звітності і пояснювальні записки підпи­суються керівником установи і головним бухгалтером.

Річні фінансові звіти подаються в повному обсязі:

ö вищестоящій організації;

ö органу Державного казначейства України — при отриманні кош­тів Державного бюджету України;

ö фінансовому органу — при отриманні коштів місцевого бюджету;

ö Рахунковій палаті — центральними органами виконавчої вла­ди та іншими головними розпорядниками бюджетних коштів.

Форма № 5 «Звіт про рух необоротних активів» подається додатко­во органу державної статистики за місцезнаходженням бюджетної установи.

Зведена річна фінансова звітність обласних державних адмініст­рацій до подання Державному казначейству України повинна бути перевірена і завізована відповідним обласним управлінням Держав­ного казначейства України.

Зведені річні фінансові звіти центральних органів виконавчої вла­ди та інших головних розпорядників бюджетних коштів, в тому числі обласних державних адміністрацій, подаються в Управління консо­лідованої звітності з виконання бюджетів Державного казначейства України керівниками бухгалтерських служб цих органів.

1.2. Склад і зміст фінансової звітності

Бюджетні установи, які одержу­ють кошти державного бюджету, складають річні фінансові звіти про виконання кошторисів за наступними формами:

форма № 1 «Баланс»;

форма № 2д «Звіт про виконання загального фонду кошторису уста­нови»;

форма № 2 — валюта «Звіт про використання коштів загального фонду бюджету за міжнародною діяльністю України »;

форма №4-1д «Звіт про надходження і використання коштів, отри­маних як плата за послуги, що надаються бюджетними установами";

форма №4-2д «Звіт про надходження і використання коштів, отри­маних за іншими джерелами власних надходжень бюджетних уста­нов»;

форма №4-3д «Звіт про надходження і використання інших над­ходжень спеціального фонду»;

форма №5 «Звіт про рух необоротних активів»;

форма №6 «Звіт про рух запасів»;

форма №7д «Звіт про заборгованість бюджетних установ»;

форма №7д1 «Звіт про заборгованість бюджетних установ»;

форма №8д «Звіт про фінансові зобов'язання бюджетних установ»;

форма №9 «Звіт про результати фінансової діяльності»;

форма №15 «Звіт про недостачі і крадіжки грошових коштів і мате­ріальних цінностей в бюджетних установах»;

пояснювальна записка до річного звіту.

Установи, організації, які одержують кошти місцевих бюджетів, складають фінансові звіти за 12 формами. Такі установи і організації не складали річні звіти лише за формою № 2 — валюта «Звіт про використання коштів загального фонду бюджету за міжнародною діяльністю України».

Центральне місце в системі фінансової звітності бюджетних уста­нов незалежно від функцій, які вони виконують для досягнення цілей, займає форма № 1 «Баланс».

Бухгалтерський баланс — це звіт про фінансове становище устано­ви, який відображає її активи, зобов'язання (пасиви) і капітал у взає­мозв'язку на певну дату.

Баланс побудований відповідно до Плану рахунків бюджетних уста­нов. Розділи Балансу відповідають певним класам Плану рахунків. За своїм змістом і структурою Баланс бюджетної установи відрізня­ється від бухгалтерських балансів госпрозрахункових підприємств. Його метою є забезпечення контролю і аналізу за використанням кош­тів загального і спеціального фондів. Дані статей Балансу «На поча­ток року» повинні бути тотожні відповідним даним «На кінець року» в Балансі за попередній рік.

Установи складають єдиний Баланс (форма № 1) по всіх рахунках, про всі господарські операції, по всіх коштах загального і спеціаль­ного фондів, по всіх видах бюджетів. Кожна установа заповнює в Ба­лансі тільки ті рядки, які стосуються її діяльності. При відсутності даних в статтях проставляються нулі.

Актив Балансу складається з трьох розділів:

І. Необоротні активи.

II. Оборотні активи.

ІІІ. Витрати.

У розділі І «Необоротні активи» відображається вартість матері­альних і нематеріальних активів установи, отриманих для довгостро­кового використання і не призначених для реалізації або витрачання протягом одного року. У валюту Балансу включається залишкова вар­тість необоротних активів по їх видах.

Розділ II «Оборотні активи» передбачений для відображення гро­шових коштів та їх еквівалентів, а також інших активів, призначених для реалізації або використання протягом року: каса, запаси, дебіто­ри, рахунки в банках і казначействі та ін.

Розділ III «Витрати» призначений для відображення фактичних ви­датків матеріальних, трудових і грошових ресурсів на утримування установи, які здійснюються за рахунок загального і спеціального фон­дів, і видатків окремих операцій по виробничих витратах (виробничі (навчальні) майстерні, видання друкованої продукції і надання по­слуг, науково-дослідні і конструкторські роботи за договорами з під­приємствами й установами і т. ін.).

Оскільки всі видатки, крім окремих операцій по виробничих ви­тратах, підсумковими оборотами мають бути списані на результати виконання кошторису за рік, то записів в графі «На кінець року» не повинно бути.

Джерелами формування активів і витрат бюджетних установ є влас­ні кошти (капітал), зобов'язання і доходи, які знаходять своє відобра­ження в пасиві Балансу.

Пасив Балансу складається з трьох розділів:

І. Власний капітал.

II. Зобов'язання.

III. Доходи.

Розділ І «Власний капітал» призначений для відображення сум фон­дів бюджетних установ і фінансових результатів діяльності за рік.

Фонди бюджетних установ складаються з фонду в необоротних активах і фонду в малоцінних та швидкозношуваних предметах.

Фінансовий результат складається з результату виконання загаль­ного і спеціального фондів окремо і відображається у формі № 9 «Звіт про результати фінансової діяльності».

Розділ II «Зобов'язання» відображує поточні і довгострокові зо­бов'язання бюджетних установ. Зобов'язання установи відносяться до залучення коштів. Вони виникають внаслідок минулих подій. Після їх урегулювання в майбутньому зменшиться економічна вигода уста­нови внаслідок виплати готівкою, передачі інших активів, заміни одного зобов'язання іншим. Короткострокові зобов'язання мають бути оплачені протягом одного бюджетного року, а довгострокові — про­тягом періоду понад один звітний рік. По рядку «Кредиторська забор­гованість» відображується сума кредиторської заборгованості бюджетної установи фізичним або юридичним особам за такими стат­тями: «Розрахунки з постачальниками, підрядниками і замовниками за виконані роботи і надані послуги», «Розрахунки за спеціальними видами платежів», «Розрахунки за податками і платежами», «Розра­хунки по страхуванню», «Розрахунки за заробітною платою», «Розра­хунки зі стипендіатами», «Розрахунки з працівниками по безготівко­вих перерахуваннях», «Розрахунки за депозитними сумами»; «Розра­хунки за іншими операціями».

Розділ III «Доходи» призначений для відображення всіх доходів бюджетної установи, які вона отримує на виконання кошторису. Оскіль­ки всі доходи (крім доходів по витратах майбутніх періодів) підсумко­вими оборотами в кінці року списуються на результат виконання ко­шторису за рік, то записів у графі «На кінець року» не повинно бути. Виняток становить стаття «Доходи за витратами майбутніх періодів». В річному фінансовому звіті в графі «На початок року» може відобра­жатися сума доходу спеціального фонду, отриманого бюджетною уста­новою в минулі роки, витрачена в поточному бюджетному році, а в графі «На кінець року» — отримана в поточному році, яка буде витра­чена протягом наступних років.

Крім того, в Балансі бюджетних установ передбачені довідки про рух коштів загального і спеціального фондів: довідка до рахунка 70 «Доходи загального фонду» і довідка до рахунка 71 «Доходи спеці­ального фонду» (в частині інших надходжень), які дають можливість органам Державного казначейства, фінансовим органам і розпоряд­никам коштів вищого рівня контролювати надходження і викорис­тання коштів бюджету.

Форма № 2д «Звіт про виконання загального фонду кошторису установи» складається розпорядниками бюджетних коштів і одержувачами бюджетних коштів на підставі даних про отри­мані і використані асигнування із загального фонду бюджету згідно з кошторисом і планом асигнувань. Звіт складається по кожній про­грамі в розрізі КЕКВ. Крім того, складається зведений звіт форми № 2 д по всіх кодах програмної класифікації видатків державного бюджету.

В окремих графах форми подається така інформація:

«Затверджено кошторисом на рік»;

«Надійшло коштів за звітний період»;

«Касові видатки»;

«Фактичні видатки»;

«Залишок коштів на початок звітного періоду»;

«Залишок коштів на кінець звітного періоду».

Форма №2 — валюта «Звіт про використання коштів загального фонду бюджету за міжнародною діяльністю України» складається установами, які одержують кошти загального фонду державного бюд­жету в іноземній валюті. Звіт складається по кожній програмі в розрі­зі КЕКВ. При цьому операції, здійснені в іноземній валюті, відобра­жуються у національній валюті України в сумах, які визначаються шляхом перерахування іноземної валюти по курсу Національного банку України. Перерахування здійснюється відповідно до наказу Державного казначейства України від 24.07.2001 р. № 126 «Про зат­вердження Порядку відображення в обліку операцій у іноземній ва­люті» [32]. В окремих графах форми подається така інформація:

«Затверджено кошторисом на рік»;

«Залишок коштів на початок звітного періоду — інвалюта»;

«Залишок коштів на початок звітного періоду — грн»; >;

«Надійшло коштів за звітний період — інвалюта»;

«Надійшло коштів за звітний період — грн»;

«Курсова різниця — грн»;

«Касові видатки — інвалюта»;

«Касові видатки — грн»;

«Фактичні видатки — інвалюта»;

«Фактичні видатки — грн»;

«Залишок коштів на кінець звітного періоду — інвалюта»;

«Залишок коштів на кінець звітного періоду — грн».

Звіти форми № 4д про надходження і використання коштів спеціального фонду складаються установами, які одержують кошти дер­жавного бюджету в розрізі кодів програмної класифікації видатків за такими формами:

форма № 4-1д « Звіт про надходження і використання коштів, отри­маних як плата за послуги, що надаються бюджетними установами »;

форма № 4-2д «Звіт про надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ» (додаток Ж 3);

форма № 4-3д «Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду».

Кожна бюджетна установа складає і подає в складі річного фі­нансового звіту тільки ті звіти за формами 4д про кошти спеціаль­ного фонду по відповідних видах коштів спеціального фонду, які вона має.

Форма № 5 «Звіт про рух необоротних активів» відображає вартість необоротних активів бюджетної установи на початок і кінець року, їх рух протягом звітного року . У рядку «Надійшло — усього» вказується сума коштів необоротних активів, що надійшли в бюджетну установу протягом звітного року за рахунок асигнувань загального фонду бюджету за рахунок надходжень спеціального фон­ду бюджету від безоплатних надходжень за рахунок індексації та за рахунок інших надходжень.

У рядку «Вибуло — усього «вказується сума коштів необоротних ак­тивів, списаних з бухгалтерського обліку бюджетних установ протягом звітного року через такі причини: недостачі за рахунок установи, недо­стачі за рахунок винних осіб, від безвідплатних передач, внаслідок постарілості, зносу, від реалізації зайвого і непотрібного майна.

Форма № 6 «Звіт про рух матеріалів і продуктів харчування» відо­бражає рух протягом року матеріалів і продуктів харчування та їх залишки на початок і кінець року.

Форма № 7д «Звіт про заборгованість бюджетних установ» склада­ється установами на основі даних бухгалтерського обліку про фак­тичну дебіторську і кредиторську заборгованість, яка виникла в уста­нові при виконанні кошторису за звітний і минулі роки і яка на кінець звітного року залишилася або списана. Звіт складаєть­ся в розрізі кодів економічної і програмної класифікації видатків і містить інформацію про заборгованість бюджетних установ як по ви­датках, так і по нарахованих доходах.

Форма № 7д1 «Звіт про заборгованість бюджетних установ» скла­дається про суми заборгованості установи за звітний рік, що виникла при виконанні видаткової частини кошторису по окремих програмах, передбачених в державному бюджеті і не пов'язаних з основною діяль­ністю установи (за придбані і відпущені матеріальні цінності, за на­дані пільгові довгострокові кредити і т. ін.).

Форма № 8д «Звіт про фінансові зобов'язання бюджетних установ» складається всіма установами, які одержують кошти загального фон­ду Державного бюджету України . Звіт складається по кожній програмі в розрізі КЕКВ.

Форма № 9 «Звіт про результати фінансової діяльності» складається бюджетними установами для відображення результату їх фінансової ді­яльності за звітний рік. Результат фінансової діяльності бюджетної установи визначається шляхом списання підсумковими обо­ротами доходів і видатків загального і спеціального фондів.

У звіті відображаються операції, проведені по доходах або видат­ках бюджетної установи, або операції, результатами яких є збільшен­ня або зменшення доходів і видатків бюджетної установи. Так, ре­зультат переоцінок може впливати як на збільшення доходів бюдже­тної установи, так і на збільшення видатків.

Форма № 15 «Звіт про недостачі і крадіжки грошових коштів і мате­ріальних цінностей в бюджетних установах» відображає недостачі і крадіжки грошей і матеріальних цінностей в розрізі заходів, прове­дених для їх усунення.

Відшкодування сум збитків здійснюється згідно із Законом Украї­ни «Про визначення розміру збитків, завданих установі розкрадан­ням, знищенням (псуванням), недостачею і втратою дорогоцінних ме­талів, коштовних каменів або валютних цінностей» і постановою Ка­бінету Міністрів України від 22.01.1996 р. № 116 про порядок визна­чення розміру збитків від розкрадання, недостачі, знищення (псуван­ня) матеріальних цінностей [50].

Пояснювальна записка повинна відображувати:

ö короткий опис діяльності бюджетної установи;

ö основні чинники, що вплинули на виконання кошторису; дані про заборгованість по заробітній платі та інших соціальних виплатах:;

ö зміни у фінансовому становищі бюджетної установи за звітний рік;

ö результати проведення щорічної інвентаризації активів і зо­бов'язань;

ö стан дебіторської і кредиторської заборгованості;

ö стан зобов'язань бюджетної установи на початок і кінець року;

ö заборгованість по виплаті допомоги і компенсацій громадянам:, потерпілим внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ö суму коштів спеціального фонду, яка була направлена на пога­шення заборгованості з соціальних виплат загального фонду або на інші цілі;

ö надходження гуманітарної допомоги та її використання;

ö суми отриманих позик, грантів та інвестицій у національній і іноземній валюті, підстави і мета їх отримання, номер розпорядчого документа, назва юридичної особи і термін погашення.

Крім того, в пояснювальній записці до річного фінансового звіту обов'язково повинні бути подані роз'яснення щодо розбіжностей між плановими бюджетними асигнуваннями і фактичним надходженням коштів, розбіжностей між даними різних форм звітності.

Правильно і в повному обсязі складена фінансова звітність бюд­жетної установи дає користувачам доступну, повну, достовірну інфор­мацію на певну дату, необхідну для управління і прийняття рішень, а також для аналізу фінансово-господарської діяльності бюджетної установи і контролю за цільовим використанням коштів загального і спеціального фондів бюджету, які виділяються установі.

 


Читайте також:

  1. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  2. Білковий обмін: загальні відомості
  3. Білорусь. Характеристика положення та господарства країни.
  4. Вальниці ковзання. Загальні відомості
  5. Виберіть 2 положення, які треба добавити у визначення елементів наукової проблеми.
  6. Визначення положення газорідинних і водо-нафтових контактів
  7. Вимір дохідності та загальні підходи до оцінки ефективності управління інвестиційним портфелем.
  8. ВИМОГИ ДО ОБ'ЄМНО-ПЛАНУВАЛЬНИХ РІШЕНЬ ГАРАЖІВ Загальні вимоги
  9. Випарні апарати з горизонтальним і похилим положенням нагрівальних камер
  10. Висвітліть положення України в роки першої світової війни.
  11. Вихідні положення до розрахунку вітроенергетичних установок
  12. Власні і загальні іменники як лексико-граматичні розряди за специфікою виявлення категорії числа




Переглядів: 1242

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Умови виникнення трудових правових відносин. | ЗАГАЛЬНОГО ФОНДУ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.