Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ЕВОЛЮЦІЯ ВИЩОЇ НЕРВОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Безхребетні тварини. Здатність до навчання тією чи іншою мірою притаманна всім живим організмам. Це стосується навіть істот, позбавлених нервової системи. Так, у одноклітинних (інфузорії) накопичення індивідуального досвіду виявляється у формі звикання — поступового зменшення, а згодом і зникнення реакції на подразник (вібрація), який повторюється через певні проміжки часу. Подібне явище спостерігається і у кишковопорожнинних, які мають примітивну нервову систему.

У плоских і малощетинкових червів з їх розвиненою нервовою системою вже можна виробити захисні умовні рефлекси уникання. Дощовий черв'як навчився уникати подразнення, повертаючи в те коліно Т-подібного лабіринту, де його не вражає електричним струмом. Проте, на думку Л. Г. Борошна (1972), вироблені реакції у цих тварин не можна вважати справжніми умовними рефлексами, оскільки вони ґрунтуються на явищі простої сумації збудження.

Водночас у поліхет було виявлено здатність до утворення харчових умовних рефлексів на світло і вібрацію, в основі яких лежить замикання тимчасових зв'язків. Цим реакціям притаманні основні властивості справжніх умовних рефлексів: зростання кількості позитивних відповідей до 80 —100 %, тривале їх збереження, згасання, коли немає підкріплення, довільне їх відновлення. Високий рівень умовнорефлекторної діяльності поліхет пов'язують з появою в їхній ЦНС спеціального асоціативного центру — грибоподібних тіл.

Вищим безхребетним тваринам (членистоногі, молюски) властиві складні форми поведінки, у них формуються позитивні й негативні (гальмівні) умовні рефлекси, хоча ще не дуже міцні. У крабів і річкових раків можна виробити харчові умовні рефлекси на світлові, дотикові, статокінетичні подразнення, а також згасальне та диференціювальне гальмування. Велику кількість праць присвячено вивченню поведінки комах. Для колективних комах (бджоли, мурашки, терміти) завдяки складності організації їхнього мозку і надзвичайному розвитку грибоподібних тіл характерні складні форми поведінки — як інстинктивні, так і умовнорефлекторні. Наприклад, бджоли легко формують міцний умовний рефлекс після 5 — 10 поєднань нюхового чи зорового подразника з їжею. У них також виявлено всі види внутрішнього гальмування, за допомогою якого вони здійснюють тонкий аналіз біологічного значення різних подразнень та їх диференціювання.

Різноманітні складні умовні рефлекси можна виробити у молюсків. За рівнем розвитку "розумових здібностей" головоногі молюски посідають найвище місце серед безхребетних тварин. У них утворюються наявні, слідові, комплексні умовні рефлекси, усі види внутрішнього гальмування, здійснюється зміна сигнального значення умовних подразників. Усе це свідчить про високу гнучкість процесів збудження і гальмування, а також рівень аналітико-синтетичної діяльності їхнього головного мозку.

Щодо показників, які характеризують рівень розвитку ВНД тварин, то швидкість утворення і стійкість умовних рефлексів визначаються переважно рівнем біологічної адекватності та значущості умовного подразника для певного виду тварин, а не ступенем розвитку їхньої ЦНС. Швидкість вироблення простих умовних рефлексів на адекватні та біологічно значущі умовні подразники є приблизно однаковою у всіх тварин з більш-менш розвиненою нервовою системою незалежно від рівня їх еволюційного розвитку. Останній, як і рівень ВНД тварин, виявляється у здатності утворювати умовні рефлекси вищих порядків, збільшенні працездатності головного мозку чи його аналога, зростанні сили нервових процесів, розвитку внутрішнього гальмування, здатності до умовнорефлекторного перемикання, рівня аналізу й синтезу.

Хребетні тварини. Серед найпримітивніших представників хордових увагу дослідників привернув ланцетник. Дуже нестабільні й слабкі тимчасові зв'язки, що формуються у нього, ґрунтуються на явищі сумації збудження. Подібного типу сумаційні рефлекси виявлено також у круглоротих і пластинчатозябрових риб. Проте у костистих риб уже можна виробити різноманітні умовні рефлекси на світлові, звукові, нюхові та інші подразники, на магнітне поле з харчовим чи больовим підкріпленням. Ці рефлекси згасають, коли їх не підкріплювати, і самовідновлюються через певний час. У цих риб виявлено всі види внутрішнього гальмування, і є підстави вважати їхні тимчасові зв'язки справжніми умовними рефлексами, хоча синтетичний аспект ВНД цих тварин є дуже слабким.

Вища нервова діяльність плазунів має якісно новий рівень. Вважають, що з них, і насамперед з черепах, починається новий кірковий тип еволюції мозку: з'являються зачатки нової кори і виникає нова система зв'язків — таламо-кіркова, У зв'язку з цим ВНД плазунів переходить до якісно вищого рівня. Так, зокрема, у них вперше в ряду хребетних тварин розвивається здатність до утворення асоціативних умовних рефлексів. Крім того, черепахи і ящірки здатні вирішувати прості екстраполяційні завдання, наприклад передбачати напрям руху харчового подразника.

Ще більшого розвитку досягають асоціативні механізми у птахів, де асоціації можуть виникати між різномодальними подразненнями. У них виробляються умовні рефлекси на наявні й слідові, поодинокі й комплексні подразнення, є всі види внутрішнього гальмування. Незважаючи на відносно слабкий розвиток нової кори, птахи здатні до формування понять про кількість, схожість — відмінність, симетрію. Воронові, крім того, виявляють зачатки елементарної розумової діяльності. Проте основним поведінковим актом у всіх птахів є природжена реакція — інстинкт.

Нижчі ссавці (комахоїдні та гризуни) здатні до організації цілеспрямованих складних рухових актів, здійснення орієнтовно-дослідницьких реакцій. І в той же час спроба виробити у них умовний рефлекс на одночасний комплекс різномодальних сигналів виявилась неефективною.

Інтенсивний розвиток нової кори і особливо асоціативних полів у вищих ссавців надає їм здатності синтезувати комплексні подразнення різної модальності в одне специфічне умовне подразнення і на основі утворюваних асоціацій виробляти умовні рефлекси II порядку, коли не підкріплюване раніше подразнення набуває сигнального значення. Такі особливості ВНД вищих ссавців забезпечують адекватне сприймання ними дійсності, істотно удосконалюють поведінку тварин.

Асоціації та аналогічні тимчасові зв'язки становлять основу розумової діяльності людини. Вони забезпечують високоефективний механізм оброблення інформації, який полегшує й удосконалює процес пізнання, формування абстрактного мислення і членороздільної мови.

 

 


Читайте також:

  1. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  2. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  3. IV. Розподіл нервової системи
  4. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  5. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  6. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  7. VI. Філогенез нервової системи
  8. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  9. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  10. Автоматизація метрологічної діяльності
  11. Аграрна еволюція українських земель у др. пол. ХVІІ - ХVІІІст.
  12. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ




Переглядів: 1298

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Типи вищої нервової діяльності. | Лекція №18. Лінійні диференціальні рівняння першого порядку. Рівняння в повних диференціалах

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.