МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Методи психологіїЗа вітчизняним вченим Борисом Герасимовичем Ананьєвим, усі методи психології можна поділити на такі види: 1) організаційні: - порівняльний (співставлення різних груп за віком, діяльністю тощо); - лонгітюдний (багаторазове обстеження одних і тих же осіб протягом тривалого періоду); - комплексний (у дослідженні беруть участь представники різних наук; як правило, один об’єкт вивчають різними засобами. Це дозволяє встановлювати зв’язки і залежність між явищами різного типу, наприклад, між фізіологічним, психологічним і соціальним розвитком особистості); 2) емпіричні: - спостереження і самоспостереження; - експериментальні методи, психодіагностичні методи (тести, анкети, опитувальники, соціометрія, інтерв’ю, бесіда, аналіз продуктів діяльності, біографічні методи); 3) методи обробки даних: - кількісний (статистичний метод); - якісний (диференціація матеріалу за групами, аналіз); 4) інтерпретаційні: - генетичний (аналіз матеріалу в плані розвитку з виокремленням фаз, стадій, критичних моментів і т.д.); - структурний (встановлює структурні зв’язки між усіма характеристиками особистості). Виокремлюють так звані спеціальні методи психології (з їх допомогою виявляють суттєві факти, закономірності й механізми психіки): 1) основні: а) спостереження (науковий метод, що реєструє та науково пояснює причини того чи іншого психологічного явища): - життєві спостереження (обмежуються реєстрацією фактів, мають випадковий неорганізований характер); - наукове спостереження (перехід від опису фактів до пояснення їх внутрішньої суті; необхідна умова – чіткий план, фіксація результатів у спеціальному щоденнику); б) експеримент (активне втручання дослідника в діяльність піддослідного з метою створення умов, за яких виявляється психологічний факт): - констатувальний (проводиться з метою з’ясування наявності певного факту, закономірності чи механізму, міри їх вираження); - формувальний (проводиться з метою розвитку певних якостей особистості, формування певних навичок, умінь, апробації певних корекційних впливів); - лабораторний (здійснюється у спеціальних умовах, використовується спеціальна апаратура, дії обстежуваного визначаються інструкцією); - природний (відбувається у звичайних умовах, застосовується при вивченні пізнавальних можливостей на різних вікових етапах). 2) допоміжні: а) аналіз продуктів діяльності (щоденників, листів, творів мистецтва тощо); б) біографічний метод; в) близнюковий метод (для вивчення впливу генотипу та середовища на певні психічні явища); г) моделювання; д) соціометрія (для вивчення становища особистості у групі, з’ясування наявності мікрогруп у групі); е) анкетування; є) тестування, опитування; ж) проективні методики (наприклад, «Незавершені речення», малюнкові методики: намалювати на задану тему чи пояснити (проінтерпретувати) зображене на картинці). Запитання для самоконтролю 1. Дайте визначення психології як науки. 2. Поясніть сутність основних принципів психології. 3. У чому полягає завдання психології як науки? 4. У чому полягає значення психології? 5. Поясніть, чим відрізняються наукові психологічні знання від життєвих? 6. Що вивчає психологія? 7. Як змінювався предмет вивчення психології як науки упродовж історії її становлення? 8. З яким роком та якою подією пов’язують становлення психології як самостійної науки? 9. Поясніть суть поняття «суб’єкт діяльності»? 10. У чому полягає відмінність понять «індивід», «особистість», «індивідуальність»? 11. З якими науками пов’язана психологія, поясніть цей зв’язок? 12. Як ви розумієте поняття «галузь психології»? 13. Назвіть галузі психології, дайте їх коротку характеристику. Читайте також:
|
||||||||
|