МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Особливості функціонування та фінансова діяльність підприємств комунальної власності
Складовою місцевих фінансів є фінанси підприємств комунальної форми власності. Виходячи з особливостей форм власності та господарювання, підприємствам комунальної форми власності притаманні певні специфічні ознаки. Комунальна форма власності є складовою матеріально-фінансової бази місцевого самоврядування. Фінанси підприємств комунальної власності функціонують на основі законодавства, яке регламентує діяльність господарських структур будь-якої форми власності в Україні. Однак щодо права власності на майно, яке перебуває в їх розпорядженні та формуванні, й у використанні фінансових ресурсів вони мають певні особливості. Таблиця 2.1 Кількість підприємств в Україні за організаційно-правовою формою (на початок року)
За даними табл. 2.1 можна сказати, що в Україні щороку зменшується кількість комунальних підприємств, незважаючи на постійне зростання загальної кількості підприємств. Це призводить також і до зменшення питомої ваги комунальних підприємств. Взаємовідносини органів місцевого самоврядування з комунальними підприємствами будуються на засадах підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності. Це виявляється у праві на відчуження та передачу комунального майна в іншу форму власності, встановленні частки прибутку, яка підлягає зарахуванню до місцевого бюджету, залученні на договірних засадах коштів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об'єктів соціальної та виробничої інфраструктури і на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища тощо. Розглянемо докладніше особливості фінансової діяльності підприємств комунальної форми власності. Діяльність таких підприємств має комплексний міжгалузевий характер і безпосередньо впливає на умови проживання, праці та відпочинку людей. Мета їх діяльності — якісне обслуговування замовників та населення щодо надання відповідних товарів і послуг. Ці підприємства, будучи складовою місцевого господарства, мають специфіку організації фінансових відносин. Фінансова діяльність підприємств комунальної форми власності опосередковує собою систему грошових відносин, які виникають у зв'язку з формуванням та використанням фінансових ресурсів з метою забезпечення ефективного функціонування відтворювального процесу і соціальної сфери. У процесі своєї діяльності комунальні підприємства безпосередньо вступають у такі грошові відносини: а) взаємовідносини підприємств з бюджетною системою і цільовими державними фондами з приводу сплати податкових платежів та бюджетного фінансування у вигляді асигнувань та соціальних трансфертів на капітальні вкладення, капітальний ремонт, відшкодування різниці в цінах і тарифах, фінансування поточних витрат, цільових програм тощо; б) відносини комунальних підприємств із страховими організаціями з приводу страхування та отримання відшкодування у разі настання страхових випадків (страхування відповідальності підрядників, страхування відповідальності управляючих компаній, страхування цивільної відповідальності власників і орендарів, іпотечне страхування); в) відносини, пов'язані з формуванням та розподілом грошових доходів: виручки, валового та чистого доходу, прибутку, грошових фондів підприємств (так, під час розподілі отриманої виручки її частину підприємства спрямовують передусім на відшкодування вартості спожитих у виробництві основних фондів і оборотних активів, потім — на відшкодування живої праці, а з частини, що залишилася, формується чистий дохід); г) взаємовідносини між підприємствами комунальної форми власності при внутрішньогалузевому перерозподілі прибутку, амортизації, коштів на капітальний ремонт із розпорядження місцевих органів влади; д) відносини з банківською системою у зв'язку з отриманням і погашенням кредитів на капітальні вкладення та інші інвестиції в комунальний сектор економіки, а також з приводу сплати відсотків за банківськими позиками; е) відносини комунальних підприємств зі своїми вищими за рівнем управлінськими структурами в межах внутрішньоструктурного або внутрішньовідомчого перерозподілу грошових коштів. Таблиця 2.2 Особливості функціонування фінансів комунальних підприємств в Україні
Підприємства комунального господарства за специфікою їх діяльності, як правило, на локальних ринках, є природними монополістами. Це визначає необхідність контролю за цінами на продукцію, що надається ними. В Україні це здійснюється шляхом прямого регулювання цін і тарифів відповідними органами місцевої влади. Згідно з Господарським кодексом України державне регулювання цін здійснюється шляхом встановлення фіксованих державних та комунальних цін, граничних рівнів цін, торговельних надбавок і винагород постачальникам, граничних нормативів рентабельності. Відповідно до чинного законодавства у випадку встановлення фіксованих цін, застосування яких унеможливлює одержання прибутку підприємствами комунальної форми власності, органи місцевого самоврядування зобов'язані надати цим підприємствам дотації. У сучасних умовах значно зростає необхідність об'єктивного оцінювання фінансового стану підприємств комунальної форми власності. Це пов'язано з тим, що місцеві органи самоврядування повинні прийняти правильне рішення щодо конкретного виробництва. Вони мають з'ясувати доцільність виділення коштів з місцевого бюджету цьому підприємству для подальшого його функціонування. Тобто фінансовий стан підприємства комунальної форми власності — це стан, що характеризується наявністю у підприємства фінансових ресурсів, забезпеченістю коштами, необхідними для господарської діяльності, підтримання нормального режиму праці та життєдіяльності, здійснення грошових розрахунків з іншими суб'єктами господарювання. За умов ринкової економіки значно підвищується матеріальна відповідальність керівника підприємства за його фінансовий стан. Тому для фінансового забезпечення розширення кругообігу виробничих фондів, досягнення високої результативності виробничо-господарської діяльності, створення умов, які б забезпечили платоспроможність та фінансову стійкість підприємства необхідне проведення фінансового планування. Оскільки шляхом фінансового планування здійснюється активний вплив фінансів на господарську діяльність, аналіз виконання фінансового плану дає можливість контролювати всі аспекти роботи підприємства.
Підприємства комунальної форми власності складають фінансовий план на рік за кварталами за встановленою формою. Фінансовий план складається з трьох частин (табл. 2.3). Показники фінансового плану відображають обсяги планових надходжень та спрямування коштів з метою забезпечення потреб діяльності та розвитку підприємства у плановому році. У частині І "Формування чистого прибутку", розділі 1 "Доходи", відображаються: загальна сума доходу, який планує отримати підприємство від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), включно з доходом від реалізації продукції, робіт і послуг допоміжних, підсобних та обслуговуючих виробництв і господарств стороннім покупцям (споживачам); чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); інші операційні доходи; планові суми доходу від участі в капіталі; доходи, які планує одержати підприємство від фінансових інвестицій, облік яких не ведеться за методом участі в капіталі; інші фінансові доходи та інші доходи. При цьому доходи, собівартість, валовий прибуток (збиток) і спрямування чистого прибутку на розвиток виробництва подаються за основними (провідними) для підприємства видами економічної діяльності відповідно до Державного класифікатора України ГК 009-96 "Класифікація видів економічної діяльності" (КВЕД), затвердженого наказом Державного комітету стандартизації, метрології і сертифікації України від 22 жовтня 1996 р. № 441, із включенням до рядка "За іншими видами діяльності" решти доходів, собівартості, прибутку (збитку). Основні (провідні) види економічної діяльності (до 4 видів) визначаються підприємством як найбільші за величиною доходів від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг). У розділі 2 "Витрати" наводяться показники витрат, які заплановані для отримання доходів, наведених у розділі 1. Зокрема наднормативні виробничі витрати, тобто витрати, пов'язані з витрачанням (використанням) ресурсів на виробництво понад норми, нормативи, розцінки тощо, затверджені уповноваженим органом; сума запланованого податку на прибуток від звичайної діяльності; надзвичайні витрати (невідшкодовані збитки), у тому числі враховується планова сума витрат з податку з надзвичайного прибутку. Розділ 3 "Фінансові результати діяльності" відображає показники валового прибутку (збитку), фінансового результату від операційної діяльності, фінансового результату від звичайної діяльності до оподаткування, чистого прибутку (збитку). Планований розподіл чистого прибутку здійснюється у порядку, визначеному нормативно-правовими або розпорядчими актами, які встановлюють для підприємства порядок (обсяги) розподілу одержаного чистого прибутку за напрямами використання. У частині II "Джерела формування та надходження коштів і напрями використання" наводяться заплановані капітальні інвестиції на модернізацію, модифікацію (добудову, дообладнання, реконструкцію) основних засобів та капітальні інвестиції в необоротні активи; запланований відплив грошових коштів на погашення залучених коштів без урахування фінансових витрат (витрат на сплату відсотків); запланована до сплати сума податків, зборів та обов'язкових платежів до бюджету, крім суми планового погашення податкової заборгованості; сума обов'язкових платежів до бюджету та державних цільових фондів на плановий період, що розраховується за чинним на момент складання фінансового плану законодавством. Під час заповнення частини III "Формування доходу від фінансових інвестицій" у розділі 1 "Спрямування доходів від участі в капіталі" об'єкти фінансових інвестицій, що обліковуються за методом участі у капіталі (внесків до статутних фондів), наводяться за юридичними особами (із зазначенням їх ідентифікаційного коду і юридичної адреси). У розділі 2 "Спрямування інших фінансових доходів" розмежовують об'єкти фінансових інвестицій за: облігаціями внутрішньої державної позики; іншими облігаціями (із зазначенням їх емітента); депозитами (із зазначенням фінансових установ, у яких розміщуються депозити); орендарями, що одержали необоротні активи у фінансову оренду, внесками до статутних фондів інших юридичних осіб, крім тих, що обліковуються методом участі в капіталі. Обґрунтування фінансового плану здійснюється на основі аналізу господарської діяльності підприємства в поточному році, а також показників діяльності та розвитку підприємства в поточному році. При розробці фінансового плану комунальними підприємствами особливу увагу необхідно звернути на виявлення та мобілізацію внутрішньогосподарських резервів збільшення реалізації робіт і послуг населенню за рахунок ефективнішого використання наявних виробничих потужностей, підвищення продуктивності праці, економного витрачання палива, електроенергії, усунення втрат у мережах, покращення контролю за правильністю проведення оплати праці та повнотою надходження виручки. Ще однією характерною особливістю функціонування комунальних підприємств є те, що в окремих випадках такі підприємства не можуть бути оголошені банкрутами. Так, відповідно до п. 8 ст. 5 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" положення цього нормативного акта не застосовуються до юридичних осіб — підприємств, що є об'єктами комунальної власності, якщо стосовно них виключно на пленарному засіданні відповідної ради органів місцевого самоврядування прийняті рішення щодо цього. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|