Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Особливості функціонування та фінансова діяльність підприємств комунальної власності

 

Складовою місцевих фінансів є фінанси підприємств комунальної форми власності. Виходячи з особливостей форм власності та господа­рювання, підприємствам комунальної форми власності притаманні пев­ні специфічні ознаки. Комунальна форма власності є складовою мате­ріально-фінансової бази місцевого самоврядування.

Фінанси підприємств комунальної власності функціонують на основі законодавства, яке регламентує діяльність господарських структур будь-якої форми власності в Україні. Однак щодо права власності на майно, яке перебуває в їх розпорядженні та формуванні, й у використанні фінан­сових ресурсів вони мають певні особливості.

Таблиця 2.1

Кількість підприємств в Україні за організаційно-правовою формою (на початок року)

Організаційно-правова форма господарювання
Усього
у тому числі      
фермерське господарство
приватне підприємство
державне підприємство
комунальне підприємство
акціонерне товариство
товариство з обмеженою відповідальністю
кооператив
організація (установа, заклад)
громадська організація
комунальні підприємства у % до загальної кількості 1,2 1,2 1,1

 

За даними табл. 2.1 можна сказати, що в Україні щороку зменшується кількість комунальних підприємств, незважаючи на постійне зростання загальної кількості підприємств. Це призводить також і до зменшення питомої ваги комунальних підприємств.

Взаємовідносини органів місцевого самоврядування з комунальними підприємствами будуються на засадах підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності. Це виявляється у праві на відчуження та передачу комунального майна в іншу форму власності, встановленні частки при­бутку, яка підлягає зарахуванню до місцевого бюджету, залученні на договірних засадах коштів на будівництво, розширення, ремонт і утри­мання на пайових засадах об'єктів соціальної та виробничої інфраструкту­ри і на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища тощо.

Розглянемо докладніше особливості фінансової діяльності підпри­ємств комунальної форми власності.

Діяльність таких підприємств має комплексний міжгалузевий харак­тер і безпосередньо впливає на умови проживання, праці та відпочинку людей.

Мета їх діяльності — якісне обслуговування замовників та насе­лення щодо надання відповідних товарів і послуг. Ці підприємства, бу­дучи складовою місцевого господарства, мають специфіку організації фінансових відносин.

Фінансова діяльність підприємств комунальної форми власності опо­середковує собою систему грошових відносин, які виникають у зв'язку з формуванням та використанням фінансових ресурсів з метою забезпе­чення ефективного функціонування відтворювального процесу і со­ціальної сфери.

У процесі своєї діяльності комунальні підприємства безпосередньо вступають у такі грошові відносини:

а) взаємовідносини підприємств з бюджетною системою і цільовими державними фондами з приводу сплати податкових платежів та бюджетного фінансування у вигляді асигнувань та соціальних трансфертів на капітальні вкладення, капітальний ремонт, відшкодування різниці в цінах і тарифах, фінансування поточних витрат, цільових програм тощо;

б) відносини комунальних підприємств із страховими організаціями з приводу страхування та отримання відшкодування у разі настання страхових випадків (страхування відповідальності підрядників, страху­вання відповідальності управляючих компаній, страхування цивільної відповідальності власників і орендарів, іпотечне страхування);

в) відносини, пов'язані з формуванням та розподілом грошових дохо­дів: виручки, валового та чистого доходу, прибутку, грошових фондів під­приємств (так, під час розподілі отриманої виручки її частину підпри­ємства спрямовують передусім на відшкодування вартості спожитих у виробництві основних фондів і оборотних активів, потім — на відшко­дування живої праці, а з частини, що залишилася, формується чистий дохід);

г) взаємовідносини між підприємствами комунальної форми власно­сті при внутрішньогалузевому перерозподілі прибутку, амортизації, кош­тів на капітальний ремонт із розпорядження місцевих органів влади;

д) відносини з банківською системою у зв'язку з отриманням і пога­шенням кредитів на капітальні вкладення та інші інвестиції в кому­нальний сектор економіки, а також з приводу сплати відсотків за банків­ськими позиками;

е) відносини комунальних підприємств зі своїми вищими за рівнем управлінськими структурами в межах внутрішньоструктурного або внут­рішньовідомчого перерозподілу грошових коштів.

Таблиця 2.2

Особливості функціонування фінансів комунальних підприємств в Україні

Особливості функціонування фінансів комунальних підприємств в Україні:
частина комунальних закладів не мають самостійних банківських рахунків, а лише субрахунки (школи, дитячі садки);
фінанси підприємств комунальної власності функціонують на основі зако­нодавства. яке регламентує діяльність усіх господарських структур в економіці України;
використання фінансових ресурсів підприємств комунальної власності має свої особливості, їхній прибуток розподіляється в порядку, визначе­ному відповідними місцевими радами згідно зі статутом цих підприємств; статути затверджуються місцевими радами, яким належать вказані підприємства;
прибуток підприємств комунальної власності підлягає оподаткуванню; 100% податку на прибуток комунальних підприємств зараховується до бюджету місцевої ради того рівня, якому належать ці підприємства;
місцеві ради можуть надавати пільги, або повністю звільняти від оподатку­вання підприємства комунальної власності в тій частині, в якій ці податки зараховуються до відповідних місцевих бюджетів;
комунальні підприємства мають самостійні фінансові баланси, їхні рахун­ки не об'єднуються з бюджетними рахунками органів місцевого самоврядування;
більшість установ і організацій, що перебувають у комунальній власності, є самостійними юридичними особами і фінансуються за рахунок місцевих бюджетів на основі кошторисів;
фінанси комунальних підприємств обліковуються в складі фінансів державного сектора економіки.

 

Підприємства комунального господарства за специфікою їх діяль­ності, як правило, на локальних ринках, є природними монополістами. Це визначає необхідність контролю за цінами на продукцію, що нада­ється ними. В Україні це здійснюється шляхом прямого регулювання цін і тарифів відповідними органами місцевої влади.

Згідно з Господарським кодексом України державне регулювання цін здійснюється шляхом встановлення фіксованих державних та ко­мунальних цін, граничних рівнів цін, торговельних надбавок і винаго­род постачальникам, граничних нормативів рентабельності.

Відповідно до чинного законодавства у випадку встановлення фік­сованих цін, застосування яких унеможливлює одержання прибутку підприємствами комунальної форми власності, органи місцевого са­моврядування зобов'язані надати цим підприємствам дотації.

У сучасних умовах значно зростає необхідність об'єктивного оціню­вання фінансового стану підприємств комунальної форми власності. Це пов'язано з тим, що місцеві органи самоврядування повинні прийняти правильне рішення щодо конкретного виробництва. Вони мають з'ясу­вати доцільність виділення коштів з місцевого бюджету цьому підприєм­ству для подальшого його функціонування.

Тобто фінансовий стан підприємства комунальної форми власно­сті — це стан, що характеризується наявністю у підприємства фінансо­вих ресурсів, забезпеченістю коштами, необхідними для господарської діяльності, підтримання нормального режиму праці та життєдіяль­ності, здійснення грошових розрахунків з іншими суб'єктами господа­рювання.

За умов ринкової економіки значно підвищується матеріальна відпо­відальність керівника підприємства за його фінансовий стан. Тому для фінансового забезпечення розширення кругообігу виробничих фондів, досягнення високої результативності виробничо-господарської діяль­ності, створення умов, які б забезпечили платоспроможність та фінансо­ву стійкість підприємства необхідне проведення фінансового плануван­ня. Оскільки шляхом фінансового планування здійснюється активний вплив фінансів на господарську діяльність, аналіз виконання фінансово­го плану дає можливість контролювати всі аспекти роботи підприємства.

Таблиця 2.3 Перелік розділів фінансового плану підприємства кому­нальної форми власності
І. Формування чистого прибутку
Розділ 1 Доходи
Розділ 2 Витрати
Розділ 3 Фінансові результати діяльності
Розділ 4 Плановий розподіл чистого прибутку
II. Джерела формування та надходження коштів і напрями використання
Розділ 1 Джерела формування та надходження коштів
Розділ 2 Приріст активів підприємства
Розділ 3 Повернення залучених коштів
Розділ 4 Витрати, пов'язані з внесенням обов'язкових пла­тежів до бюджету та державних цільових фондів
Розділ 5 Покриття збитків минулих періодів
Розділ 6 Елементи операційних витрат
III. Формування доходу від фінансових інвестицій
Розділ 1 Спрямування доходів від участі в капіталі
Розділ 2 Спрямування інших фінансових доходів

Підприємства комунальної форми власності складають фінансовий план на рік за кварталами за встановленою формою. Фінансовий план складається з трьох частин (табл. 2.3).

Показники фінансового плану відображають обсяги планових надхо­джень та спрямування коштів з метою забезпечення потреб діяльності та розвитку підприємства у плановому році.

У частині І "Формування чистого прибутку", розділі 1 "Доходи", ві­дображаються: загальна сума доходу, який планує отримати підприєм­ство від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), включно з доходом від реалізації продукції, робіт і послуг допоміжних, підсобних та обслу­говуючих виробництв і господарств стороннім покупцям (споживачам); чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); інші операційні доходи; планові суми доходу від участі в капіталі; дохо­ди, які планує одержати підприємство від фінансових інвестицій, облік яких не ведеться за методом участі в капіталі; інші фінансові доходи та інші доходи.

При цьому доходи, собівартість, валовий прибуток (збиток) і спряму­вання чистого прибутку на розвиток виробництва подаються за основ­ними (провідними) для підприємства видами економічної діяльності від­повідно до Державного класифікатора України ГК 009-96 "Класифіка­ція видів економічної діяльності" (КВЕД), затвердженого наказом Дер­жавного комітету стандартизації, метрології і сертифікації України від 22 жовтня 1996 р. № 441, із включенням до рядка "За іншими видами діяльності" решти доходів, собівартості, прибутку (збитку). Основні (провідні) види економічної діяльності (до 4 видів) визначаються підпри­ємством як найбільші за величиною доходів від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг). У розділі 2 "Витрати" наводяться показники витрат, які заплановані для отримання доходів, наведених у розділі 1. Зокрема наднормативні виробничі витрати, тобто витрати, пов'язані з витрачанням (викори­станням) ресурсів на виробництво понад норми, нормативи, розцінки тощо, затверджені уповноваженим органом; сума запланованого подат­ку на прибуток від звичайної діяльності; надзвичайні витрати (невід­шкодовані збитки), у тому числі враховується планова сума витрат з по­датку з надзвичайного прибутку.

Розділ 3 "Фінансові результати діяльності" відображає показники ва­лового прибутку (збитку), фінансового результату від операційної діяль­ності, фінансового результату від звичайної діяльності до оподаткуван­ня, чистого прибутку (збитку).

Планований розподіл чистого прибутку здійснюється у порядку, ви­значеному нормативно-правовими або розпорядчими актами, які вста­новлюють для підприємства порядок (обсяги) розподілу одержаного чистого прибутку за напрямами використання.

У частині II "Джерела формування та надходження коштів і напря­ми використання" наводяться заплановані капітальні інвестиції на мо­дернізацію, модифікацію (добудову, дообладнання, реконструкцію) ос­новних засобів та капітальні інвестиції в необоротні активи; запланова­ний відплив грошових коштів на погашення залучених коштів без ура­хування фінансових витрат (витрат на сплату відсотків); запланована до сплати сума податків, зборів та обов'язкових платежів до бюджету, крім суми планового погашення податкової заборгованості; сума обо­в'язкових платежів до бюджету та державних цільових фондів на плано­вий період, що розраховується за чинним на момент складання фінан­сового плану законодавством.

Під час заповнення частини III "Формування доходу від фінансових інвестицій" у розділі 1 "Спрямування доходів від участі в капіталі" об'єк­ти фінансових інвестицій, що обліковуються за методом участі у капі­талі (внесків до статутних фондів), наводяться за юридичними особами (із зазначенням їх ідентифікаційного коду і юридичної адреси).

У розділі 2 "Спрямування інших фінансових доходів" розмежовують об'єкти фінансових інвестицій за: облігаціями внутрішньої державної позики; іншими облігаціями (із зазначенням їх емітента); депозитами (із зазначенням фінансових установ, у яких розміщуються депозити); орендарями, що одержали необоротні активи у фінансову оренду, внес­ками до статутних фондів інших юридичних осіб, крім тих, що обліко­вуються методом участі в капіталі.

Обґрунтування фінансового плану здійснюється на основі аналізу гос­подарської діяльності підприємства в поточному році, а також показни­ків діяльності та розвитку підприємства в поточному році.

При розробці фінансового плану комунальними підприємствами особ­ливу увагу необхідно звернути на виявлення та мобілізацію внутріш­ньогосподарських резервів збільшення реалізації робіт і послуг населен­ню за рахунок ефективнішого використання наявних виробничих по­тужностей, підвищення продуктивності праці, економного витрачання палива, електроенергії, усунення втрат у мережах, покращення контро­лю за правильністю проведення оплати праці та повнотою надходження виручки.

Ще однією характерною особливістю функціонування комунальних підприємств є те, що в окремих випадках такі підприємства не можуть бути оголошені банкрутами. Так, відповідно до п. 8 ст. 5 Закону Украї­ни "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" положення цього нормативного акта не застосовуються до юридичних осіб — підприємств, що є об'єктами комунальної власності, якщо стосовно них виключно на пленарному засіданні відповідної ради органів місцевого самоврядування прийняті рішення щодо цього.


Читайте також:

  1. Cистеми безпеки торговельних підприємств
  2. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  3. IV група- показники надійності підприємства
  4. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  5. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  6. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  7. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  8. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  9. А/. Право власності.
  10. Або продукція підприємств, що знаходяться за кордоном.
  11. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  12. Автопідприємства вантажних автомобілів




Переглядів: 1344

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Склад місцевого господарства згідно чинного законодавства України. | Підприємства комунальної власності, їх ресурси.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.