Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛЕКЦІЯ № 14. Завантаження та міжособистісні відносини

Серед факторів, що нормують особистість, у психології виділяють працю, спілкування і пізнання. Спілкування - зв'язок між людьми, в ході якої виникає психологічний контакт, що виявляється в обміні інформацією, взаємовпливі, взаімопережіваніі, взаєморозумінні. Спілкування спрямоване на встановлення психологічного контакту між ними; його цілями є зміна взаємовідносин між людьми, встановлення взаєморозуміння, вплив на знання, думки, ставлення, почуття та інші прояви спрямованості особистості; засоби - різні форми самовираження особистості. Контакти між людьми в спілкуванні є необхідна умова існування індивіда.

Останнім часом в науці поряд з поняттям «спілкування» використовується поняття «комунікація». У публікаціях можна зустріти різне тлумачення цих понять. В психології встановлено наступне взаємовідношення між ними. Комунікація - зв'язок, взаємодія двох систем, в ході якої від однієї системи до іншої передається сигнал, що несе інформацію. Якщо дві електронні системи обмінюються інформацією, то говорять, що між ними існує комунікація.

Спілкування - обмін інформацією між людьми. Людина може спілкуватися з іншими людьми не тільки в безпосередньому контакті. Перегляд телепередачі, читання книги - теж акти спілкування. Таким чином, «спілкування» - більш вузьке поняття в порівнянні з поняттям «комунікація». Підкреслюючи роль спілкування як специфічного чинника формування психіки, Б.Ф. Ломов писав: «Коли ми вивчаємо спосіб життя конкретного індивіда, ми не можемо обмежуватися аналізом тільки того, що і як він робить, ми повинні досліджувати також і те, з ким і як він спілкується».

Спілкування передбачає передачу інформації. До спілкування виступають наукові та життєві знання. У спілкуванні можуть передаватися навички та вміння.

Змістом спілкування може виступати людина: його зовнішній вигляд, особливості характеру, манера поведінки і т. д. Ми зустрічаємося з друзями, родичами. Нам доставляє радість бути з ними разом, бачити один одного.

Змістом спілкування є колективне рішення загальної задачі, діяльність, відносини і взаємини, які наповнюють спілкування, надають йому своєрідний колорит, забарвленість, диктують засобу спілкування. Від того, як складаються взаємини, залежить вся система спілкування даної особи.

Все це лише окремі прикмети змісту спілкування. Конкретних тем для спілкування багато, і чим більше різноманітних тем спілкування, тим багатшим і змістовнішим особистість людини.

Змістовна сторона спілкування реалізується через способи, засоби. Головним засобом спілкування є мова. Проте паралельно з мовою всередині мовного спілкування широко використовуються немовні засоби; вигляд, міміка, жести, положення партнерів відносно один одного, зображення.

Зовнішній вигляд людини свідомо змінюється і до певної міри створюється ним самим. Зовнішність складається з физиогномическая маски, одягу, манери триматися. Физиогномическая маска - панівне вираз обличчя - формується під впливом часто виникають у людини думок, почуттів, відносин. Значно сприяють створенню маски зачіска, косметичні засоби та ін Можна відзначити злий, добру, гордовиту, доброзичливу та інші Физиогномические маски. Доповнює зовнішній вигляд і одяг, який часто є показником класової, станової, професійної приналежності. Форма одягу зобов'язує до певного типу поведінки. Військова форма вимагає дисциплінованості. Веселість людини в траурному одязі нам здається дивною. У манері триматися вбачаються вихованість людини, її становище, самооцінка, ставлення до людини, з якою він спілкується. Для встановлення контактів між людьми, для змістовної та емоційної сторони спілкування вигляд людини має велике значення: на його основі складається перше враження, яке нерідко визначає розвиток відносин.

Зовнішній вигляд і физиогномическая маска статичні. Динамічна сторона спілкування виявляється в жестах і міміці. Міміка - динамічне вираз обличчя в даний момент спілкування.

Жест - соціально відпрацьований рух, що передає психічний стан. І міміка, жести і розвиваються як суспільні засоби комунікації, хоча деякі елементи, що складають їх, - вроджені. Соціальна залежність міміки підтверджується тим, що в умовах різних культур одні й ті ж виразу обличчя і жести можуть мати діаметрально протилежні значення. Наприклад, широко розкриті очі у японця - ознака гніву, а в європейця - привітності і здивування.

До немовних засобів спілкування належить обмін предметами, речами. Передаючи предмети один одному, люди встановлюють контакти, висловлюють ставлення один до одного.

Засобом спілкування також є тактильно-м'язова чутливість. Взаімопрікосновеніе, м'язове напруження для руху, спрямованого на іншу особу, або утримання від нього - ось межі такого спілкування. Конкретними проявами його можуть служити рукостискання, знаходження дитини на руках у матері, єдиноборство спортсменів. За допомогою тактильно-м'язової чутливості людина пізнає фізичну силу, деякі особливості особистості, відносини іншої особи, в свою чергу виявляє деякі власні якості та висловлює ставлення до нього. Тактильно-м'язова чутливість - основний канал отримання інформації із зовнішнього світу і головний засіб спілкування людей, позбавлених слуху і зору і таким чином - можливості природним шляхом опановувати звуковою мовою.

В даний час велика увага приділяється комунікативному значенням дистанції в спілкуванні. В американській психології з'явилося навіть назва для цього напряму досліджень - проксеміка. Проксемика досліджує розташування людей в просторі при спілкуванні і виділяє наступні дистанції в людських контактах:

1) інтимна зона (15-45 см); в цю зону допускаються лише близькі, добре знайомі люди, для неї характерні конфіденційність, тихий голос при спілкуванні, тактильний контакт, дотики. Дослідження показують, що порушення інтимної зони тягне певні зміни в організмі: почастішання биття серця, прилив крові до голови і пр. Передчасне вторгнення в інтимну зону в процесі спілкування завжди сприймається співрозмовником як замах на його недоторканність;

2) особиста, або персональна, зона (45-120 см) для повсякденного бесіди з друзями та колегами передбачає лише візуальний зоровий контакт між партнерами, що підтримують розмову;

3) соціальна зона (120-400 см) зазвичай дотримується під час офіційних зустрічей в кабінетах, викладацьких та інших службових приміщеннях, як правило, з тими, яких не дуже добре знають;

4) публічна зона (понад 400 см) передбачає спілкування з великою групою людей (в лекційній аудиторії, на мітингу і т. д.).

Виходячи зі змісту і умов розглядають рівні спілкування. Психологи виділяють три рівні спілкування.

Перший рівень (макрорівень). У даному випадку спілкування розглядається як найважливіша сторона життя особистості, в якій вивчають переважне зміст, коло людей, з якими вона переважно контактує, що склався стиль спілкування та інші параметри. Все це обумовлено суспільними відносинами, соціальними умовами життя особистості. Крім того, розглядаючи цей рівень, слід враховувати, яких правил, традицій, прийнятих норм дотримується особистість. Часовий інтервал такого спілкування - вся попередня і майбутнє життя особистості.

Другий рівень (мезауровень). Завантаження цього рівня передбачає контакти на певну тему. Причому реалізація теми може здійснюватися з однією особою або групою, може закінчитися в один сеанс або зажадати декількох зустрічей, актів спілкування. Як правило, у людини є кілька тем, які він реалізує послідовно або паралельно. І в тому, і в іншому випадку партнерами по спілкуванню можуть бути окремі особи чи групи.

Третій рівень (мікрорівень). Він припускає акт спілкування в ролі своєрідної елементарної частинки (одиниці). Таким актом спілкування можна вважати питання і відповідь, рукостискання, багатозначний погляд, мімічне рух у відповідь та ін Через елементарні одиниці реалізуються теми, з яких складається вся система спілкування особистості в певний період її життя.

 


Читайте також:

  1. Аграрні відносини в Україні у ХVІ - перш. пол. ХVІІІст.
  2. АДАПТАЦІЯ ОПЕРАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ДО ЗМІНИ ЇЇ ЗАВАНТАЖЕННЯ.
  3. Адміністративні правовідносини
  4. Адміністративно-правові відносини
  5. Адміністративно-правові відносини
  6. Акцентуація характеру – перебільшений розвиток певних властивостей характеру на шкоду іншим, в результаті чого погіршуються відносини з оточуючими людьми.
  7. Аналітичний розрахунок завантаження горловин
  8. Аналітичний розрахунок сумарного завантаження типових перетинань
  9. Антагоністичні взаємовідносини.
  10. Банківські правовідносини
  11. Банківські правовідносини мають такі самі характерні риси, що властиві усім видам правовідносин, але в них є і свої специфічні ознаки.
  12. Біофільтри із пластмасовим завантаженням .




Переглядів: 868

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 13. Міжособистісне спілкування в соціальній групі | ЛЕКЦІЯ № 15. Види спілкування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.