Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Модуль 2. Фізіологія ВНД.

Рис.32. Проекції сенсорної (А) і моторної (Б) сфер в сенсомоторній ділянці кори великого мозку людини.

 

Подразнення моторних зон призводить до скорочення скелетних м’язів, а видалення їх – до порушення рухової діяльності.

Певні ділянки рухових зон відповідають за регуляцію м’язів певної частини тіла.

Найбільший простір займає рухова зона кисті, пальців руки і м'язів обличчя, найменший — м'язів тулуба (рис. 32).

Моторна і сенсорна зони взаємодіють і у функціональному від­ношенні є єдиним цілим, тому їх об’єднують у одну сенсомоторну зону.

Асоціативні зони. Крім моторних і сенсорних зон існує велика частина кори (тім'яна і лобна долі), подразнення яких не викликає специфічних реакцій. Особливістю цих зон є те, що збудження в них може виникати при надходженні імпульсів від різних рецепторів. Тому ці ділянки кори, що лежать між сенсорними зонами і здійс­нюють інтеграцію сенсорних сигналів, називають асоціативними. Одержано експериментальні дані, згідно з якими асоціативні зони, що розташовані у тім'яній області, мають відношення до збері­гання інформації, тобто пам'яті, та регуляції мовно-рухової функ­ції. Передні ділянки лобної долі пов'язані з процесами, що беруть участь у формуванні особистості і соціальних відносин людини. При травмах цих областей у значній мірі змінюються вищі форми по­ведінки людини, а рухова діяльність і сенсорна чутливість при цьо­му не порушуються.

ФУНКЦІОНАЛЬНА АСИМЕТРІЯ ПІВКУЛЬ ВЕЛИКОГО МОЗКУ

Функціональна асиметрія півкуль ве­ликого мозку (латералізація функцій) полягає у досить чіткому розподілі функ­цій між півкулями. У більшості хребет­них тварин структура півкуль практично є ідентичною. Проте у багатьох ссавців пра­ва півкуля пов'язана з аналізом конкрет­них просторових чинників середовища, а ліва — обробляє сигнали, виходячи з їхніх відносних ознак. У тварин асиметрія функ­цій є індивідуальною, значною мірою зумовленою навчанням, залежить від склад­ності завдання, умов його здійснення і сту­пеня тренованості. Інакше кажучи, у тва­рин це своєрідна "лотерея асиметрії", яка залежить від реальних обставин. У лю­дини ж право- чи ліворукість (доміну­юча відповідно ліва чи права півкуля) є незмінною ознакою протягом усього життя.

Отже, функціональна асиметрія півкуль великого мозку виникла у процесі еволю­ції дуже давно, успадкована людиною від її предків як необхідна передумова для розвитку трудової діяльності і членороз­дільної мови.

Функціональну асиметрію півкуль ве­ликого мозку людини вивчали у хворих з мозковими травмами і з ураженням (пе­ретином) мозолистого тіла, де проходить основна маса волокон, які з'єднують обид­ві півкулі (мал. 33). Систематичні до­слідження функціональних особливостей мозку таких людей показали, що доміную­ча ліва півкуля мозку у праворуких осіб бере участь у здійсненні абстрактно-логічного, а права — чуттєво-образного мис­лення.

 

 

У людини ліва півкуля забезпечує чле­нороздільну мову, писання й читання. Ана­лізуючи й синтезуючи словесні сигнали вона спирається на граматичну структуру мови, тобто ліва півкуля є апаратом абстрактно-логічного мислення.

Рис. 33. Функціональна асиметрія півкуль головного мозку людини: а- функції правої і лівої півкуль; б-правильне зображення; в,г-відтворення хреста і паралелепіпеда людиною з «розщепленим» мозком лівою (в) і правою (г) рукою.

Проте без учас­ті правої півкулі розумовий процес втра­чає сенс, оскільки значення слів ана­лізується у правій півкулі, яка відає інто­наційними (просодичними) компонентами мови, що обмежує надлишковість словес­ного потоку і надає мові конкретного зна­чення.

Спостереження за людьми з "розщепле­ним мозком" (з ураженням мозолистого тіла) показали, що права півкуля здатна сприймати й розрізняти окремі слова і "ро­зуміти" основні логічні зв'язки між ними, але без їх усвідомлення. Водночас функ­цією лівої півкулі у діяльності другої сигнальної системи є не лише аналіз звукової оболонки слова, а й значення інформації, що надходить. У лівій півкулі міститься генетично запрограмована здатність люди­ни працювати з абстрактними знаковими символами, причому важливим є сам прин­цип використання знаків, а не спосіб їх ко­дування.

Якщо ліва півкуля здійснює розумові операції на підставі абстрагуючої та узагальнювальної функції мови за допомо­гою мовних сигналів (знаків, позбавлених конкретного змісту), то права півкуля опе­рує образами й символами, які зберігають ознаки подібності з реальними об'єктами: малюнки, іконографічні знаки, ієрогліфи, піктограми, ідеограми тощо, які несуть інформацію, зрозумілу для людей незалеж­но від мови спілкування.

Отже, образи й піктографічні симво­ли можна вважати елементами специфічної мови правої півкулі. Права півкуля філогенетично давніша, вона має відношен­ня до архаїчних, реліктових форм мис­лення, які ґрунтуються на наочних уявлен­нях, образах і символах, домовних засо­бах передавання інформації. Цій півкулі більш притаманний аналоговий спосіб пе­реробки інформації. Ліва ж півкуля об­робляє інформацію дискретно, аналітично, тобто нагадує принцип роботи персональ­них комп'ютерів.

 

Незважаючи па певний розподіл функ­цій і складні взаємозв'язки, обидві півкулі функціонують узгоджено: з одного боку, вони активно співпрацюють, доповнюючи одна одну, а з другого — кожна півкуля дещо пригнічує діяльність іншої, що чітко виявляється після блокування однієї з півкуль. Нормальна психічна діяльність людини зумовлюється роботою обох пів­куль, поєднанням образного і абстрактного мислення, що забезпечує всебічне охоплен­ня явищ навколишнього світу.

 

Література:1. І.С.Кучеров, М.Н.Шабатура, І.М.Давиденко

Фізіологія людини , Київ «Вища школа», 1981, стор.21-66.

2. І.С.Кучеров Фізіологія людини і тварин, Київ «Вища

школа»,1991, стор.20-81.

1. Г.М.Чайченко, В.О.Цибенко, В.Д.Сокур Фізіологія людини і тварин Київ «Вища школа», 2003, стор.17-21, 297-341,

2. 426-427.

 


Читайте також:

  1. V міні – модуль
  2. АНАТОМІЯ І ФІЗІОЛОГІЯ ЦЕНТРАЛЬНОЇ ТА ПЕРИФЕРИЧНОЇ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ, ЇЇ ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ
  3. Високочастотні перетворювачі модульної структури
  4. Друга модульна контрольна робота
  5. Друга модульна контрольна робота
  6. За конструктивними особливостями фритюр-ниці поділяють на секційно-модульні та ті, які входять до комплекту малогабаритного обладнання.
  7. За кредитно-модульною системою
  8. ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО МОДУЛЬНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ № 1
  9. ЗАВДАННЯ ТА МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ ДО МОДУЛЬНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ № 2
  10. Заліковий МОДУЛЬ 1 . Економічна і соціальна географія світу
  11. Заліковий модуль 2. ТЕХНОЛОГІЇ ВЕДУЧИХ ГАЛУЗЕЙ НАРОДНОГО ГОСПОДАРСТВА
  12. Заліковий модуль І. Інституціональна система національної економіки




Переглядів: 720

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Клітинних полів. | Головною особливістю драйвів є загальна мобілізація рухової системи організму, а основна властивість антидрайвів — демобілізація організму

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.