МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Методичні вимоги, спільні для керівника й учасників АСПНВраховуючи, що керiвник групи АСПН є водночас i її членом (принцип рiвностi), на нього поширюються основнi груповi норми взаємодiї. Керiвник повинен своєю поведiнкою в групi представляти iдеальну модель члена групи, тобто вiн має пiдкорятися певним спiльним з членами групи вимогам. Спинимося на таких вимогах докладнiше. Зворотній зв’язок. Бажано говорити iншому членовi групи про те, як емоцiйно сприймається контакт iз ним, якi почуття викликає його поведiнка. Зворотний звязок має стосуватися тих властивостей особистостi суб'єкта, якi вiн спроможний змiнити; буде досягнуто великого навчального ефекту, якщо висловлення стосуватимуться тих почуттiв, якi викликає поведiнка iншого. Зворотний зв’язок прийнятний тiльки за вiдсутностi оцiнок, порад. Учасникiв АСПН необхiдно навчати розумiнню того, що вiдбуваються не лише в групi, а й у них самих у процесi навчання. Це сприяє глибокому самодослiдженню. Важливо, щоб учасники зрозумiли: групова психокорекцiя -це не мiсце приємного, бездумного проведення часу, а лабораторiя, яку можна використати для самодослiдження, й головним у роботi групи є оптимiзацiя загальних та професiйних здiбностей спiлкування. Якщо керiвник не придiлятиме увагу цим питанням, члени групи можуть працювати без ентузiазму над особистими змiнами, i їм важко буде визначити потрiбний напрям, вони обмежуватимуться ситуативним почуттям емоцiйного пiднесення. Прийоми ефективної поведiнки в групi демонструються поведiнкою керiвника. Це пiдтримка, блокування (конфронтацiя), постановка питань, активне слухання, оцiнювання, спiвпереживання. Необхiдно привчати членiв групи бути активними учасниками групового процесу, а не його спостерiгачами. Активно слухати - означає бути уважним до iнших людей у процесi спiлкування, а це бiльше, нiж просто прислуховуватися до слiв того, хто говорить. Це не лише "слухання", а й "бачення", це врахування жестiв, мiмiки, змiн iнтойацiй голосу, виразу обличчя, вловлювання психологiчного (й семантичного) пiдтексту, iнтуїтивне вiдчуття того, про що людина не може або не хоче сказати. Бажано прояснити кожному учасниковi причини, якi заважають йому придiляти певну увагу iншiй людинi. Ось деякi з таких причин: неповне слухання, заглиблення в обдумування вiдповiдi, надмiрна заклопотанiсть собою або тим, яке треба справити враження в данiй ситуацiї, оцiнка спiвбесiдника, невмiння поставити себе на його мiсце, вiдсутнiсть здатностi до спiвпереживання та iн. Належить також знати, що може гальмувати активну участь у роботi групи АСПН. Передусiм це побоювання вiдкрити перед iншими свої негативнi сторони. Тому надзвичайно важливо допомогти учасникам АСПН вiдiйти вiд оцiнки категорiй i вiдкрити в собi новi позитивнi сторони, що стимулюватиме їхнє саморозкриття. Характерною особливiстю групової психокорекцiї є те, що робота проходить в умовах концентрацiї уваги на позитивному потенцiалi особистостi. Поряд iз цим ставиться й така вимога до поведiнки членiв групи, як здатнiсть iти на конфронтацiю. Конфронтацiя- важливий момент у роботi групи. Практика показує, що необхiдно навчати вмiнню йти на зiткнення, але зi збереженням взаємоповаги. В групi часто з осторогою йдуть на конфронтацiю, боячися скривдити когось, наштовхнутися на негативний зворотний зв’язок (це стосується як членiв групи, так i деяких, особливо починаючих, керiвникiв груп). Трапляється, що окремi учасники АСПН намагаються атакувати чи критикувати iнших. Таку поведiнку зобов’язаний блокувати керiвник Конфронтацiя - один iз найважливiших специфiчних факторiв процесу спiлкування й розвитку як окремих учасникiв, так i групи в цiлому. Завдання керiвника - навчити своїм прикладом iти на конфронтацiю. Звичайно, це вимагає певного стилю поведiнки, iстинної доброзичливостi, чуйностi, уважностi й майстерностi. Конфронтацiя доцiльна в тому випадку, коли поведiнка суб'єкта порушує принципи функцiонування групи або є демонстративною. Керiвник має враховувати, що мотивом конфронтацiї в групi не завжди виступає бажання надати допомогу. Приводом може стати нудьга, прагнення домiнувати, бажання помститися комусь або вихiд з обговорення власної проблематики. Керiвник може блокувати занадто частi питання зондуючого характеру, "плiтки", рiзке, безцеремонне втручання в iнтимний свiт iншої людини. Розголошення таємницi групи - порушення принципу конфiденцiйностi - та окремих її членiв. При цьому, одначе, необхiдно зберiгати загальне позитивне ставлення до особистостi. Треба пам’ятати, що метою конфронтацiї є розвиток суб'єкта, а не об'єктивування його недолiкiв. Умiння ставити запитання. Запитання часто бувають формою вiдвертання вiд власних переживань i можуть заважати роботi iнших членiв групи. Це слiд попередити, бо саме безосiбний спосiб звертання може виступати своєрiдним захисним щитом своєї безпеки й проявом непродуктивної форми поведiнки. Питання можуть заважати процесовi групового навчання, якщо їх ставлять у невiдповiдний момент, аби з’ясувати подробицi чи причини того, чому людина переживає те чи iнше почуття. Таку поведiнку бажано дослiдити в групi й дати зрозумiти людинi, що її стиль може бути продиктований бажанням заховатися, залишитися для групи непiзнаним i бути "в безпецi". Члени групи повиннi зрозумiти, що тi, кому адресуються запитання, можуть через них утратити гостроту емоцiйних переживань, оскiльки запитання стимулюють до роздумiв. Умiння надавати пiдтримкуполягає, передусiм, у визначеннi моменту її доречностi. Лише за цiєї умови вона може мати навчальний ефект. Загальною помилкою може бути поспiшнiсть надання пiдтримки, перш нiж учасник АСПН встигне пережити внутрiшнiй конфлiкт, або якусь емоцiю. Така пiдтримка, породжена добрими мотивами, може завалити регулюванню емоцiй за якими мають постати певнi висновки. Друга небезпека полягає в закрiпленнi демонстративно-iгрової поведiнки, яка може закрiпити деякi непродуктивнi тенденцiї в групi. Пiдтримка доцiльна у випадку кризового стану або коли учасники навчальної групи вiдважуються на психологiчно ризикований для них крок. Невиправдана пiдтримка закрiплює iнфантильнiсть, нездатнiсть до самостiйностi. Встановлення взаємного звязку. В групi АСПН заохочується звязок мiж членами групи, а не мiж ними і керiвником. При цьому учасники АСПН розвивають у собi здатнiсть спiввiдносити дiї одного члена групи з реакцiями (турботами, хвилюваннями) iншого. Розумiння того, що в учасникiв АСПН є спiльнi турботи й хвилювання, змiцнює зв’язок мiж учасниками й тим самим сприяє згуртованостi групи. Спiвпереживання. Розвиток цiєї якостi полягає в умiннi вiдчувати й розумiти свiт iншого, значною мiрою сприяє процесовi групового навчання. Для цього членiв групи слiд активно слухати, виявляти взаємну увагу й турботу, повагу один до одного, а також дешифрувати як невербальнi безсловеснi сигнали, так i вербальнi повiдомлення. Керiвник групи повинен остерiгатися "розчинення" своєї особистостi в групових проблемах, а також обтяження групи своїми власними проблемами. Мистецтво спiвпереживання полягає в той же час у здiбностi зберiгати власну iндивiдуальнiсть. Вiльна емоцiйна експресiя як форма емоцiйного реагування не є самоцiллю. Варто назвати деякi основнi ознаки згуртованостi в групi АСПН: високий рiвень довiри, регулярнi вiдвідування занять, пунктуальнiсть, ступiнь емоцiйної пiдтримки, пiдбадьорювання й пiклування про iнших в процесi взаємодiї, iнiцiатива в поведiнцi, широта спiвробiтництва мiж членами групи та iнше. Пiзнавальна обробка досвiду, набутого в групi АСПН. Важливо, щоб члени групи усвiдомлювали необхiднiсть iнтегрування функцiй мислення й почуттiв у процесi групового пiзнання. Останнє вiдрiзняуться вiд традицiйного насамперед своїм емоцiйним аспектом, i деякi керiвники занадто пiдкреслюють цю специфiку. В результатi можуть залишитися в тiнi пiзнавальнi аспекти, забезпечити якi можна лише через мислення й розвиток здiбностей до аналiзу, синтезу й прийняття рiшення. Розгляд цього питання доцiльно проводити в групі. Бажано, щоб у процесi навчання учасники АСПН оволодiли новими пiзнавальними поняттями, якi б допомогли їм проникнути в глибиннi аспекти психiки. У груповiй психокорекцiї важливо, щоб учасники не лише переживали та вiдчували емоцiї, а й розумiли причини їх виникнення. Цьому сприяє такий прийом, як iнтерпретацiя, тобто пояснення поведiнки. Якщо знайти розяснення, адекватнi проблемам, котрi переживають члени групи, це може виявитися дуже корисним для них. Крiм того, свої припущення керiвник може висловити у виглядi передчуття, припущення, яке надалi (якщо воно правильне) обовязково спонукатиме членiв групи до роздумiв. Близьким до iнтерпретацiї у вмiння пiдводити пiдсумок групового процесу навчання. Складнiсть, багатограннiсть i багатозначнiсть потребують перiодичного пiдведення пiдсумкiв, узагальнення, що сприяє визначенню напрямiв подальшої роботи. Навчившися розумiти психологiчну суть того, що вiдбувауться в групi, учасники вмiтимуть бачити ситуацiю спiлкування й у життi. Оцiнюючи свої рацiональнi висновки, досягнення, члени групи зможуть визначити змiни, якi мають бути здiйсненi надалi в їхнiй психiцi, зрозумiти, наскiльки вони необхiднi. В цьому надає їм допомогу керiвник, його приклад теж має значення. Важливо, щоб вiн пiсля кожного заняття аналiзував "для себе" результати навчання, фiксував змiни в особистiсному "портретi" окремих членiв групи,їхнiх стосунках, змiни в динамiцi групи в цiлому, визначав, що необхiдно зробити на наступному заняттi або в перспективi роботи. Групова психокорекцiя буде успiшною лише за умови аналiзу того, що вiдбувається, аналiзу, який би оптимально iнтегрувався з почуттями. Коли член групи аналiзує, виходячи лише з iнтелектуальної зацiкавленостi, виникау небезпека "гри в iнтелектуальнiсть". Важливо, щоб учасники АСПН усвiдомили те, чим вони займаються. Тут керiвник повинен виявити велику компетенцiю, щоб не переплутати "гру в iнтелектуальнiсть" з феноменом iнтелектуального розвитку, корисного для навчання. Початкуючий керiвник, звiсно, не завжди має повну модель групового процесу АСПН, тому обмежується простим, прямолiнiйним, "луноподiбним" вiдображенням. У своуму крайньому виявленнi вiдображення може обернутися на позбавлений усякого змiсту дзвiн. Професiйне "вiдлуння" допомагау людинi по-новому поглянути на деякi сторони своєї поведiнки завдяки тому, що була звернута увага на якийсь важливий, але мало усвiдомлюваний нею змiст її власного висловлювання. Участь у заняттях i водночас спостереження за тим, що вiдбуваються довкола - одне з найтяжчих i найважливiших для керiвника завдань у групi АСПН. На початкових етапах роботи члени групи або здатнi брати участь в ситуацiях, або заглиблюються в себе ("вiдхiд вiд групи"). В процесi ж навчання вони поступово набувають умiння бути активними учасниками процесу групового навчання АСПН i заразом спостерiгачами своєї поведiнки й поведiнки iнших людей. Складнiсть набуття такого вмiння повязана з тим, що в повсякденних мiжособових стосунках "свiт дiй" i "свiт пiзнання" для суб'єкта, як правило, роздiленi. В групi АСПН виникає симультаннiсть цих процесiв, завдяки постiйному аналiзовi безпосереднiх актiв повсякчасного спiлкування. Це розвиває спостережливiсть, оскiльки перед членом групи постiйно виникає проблема висловлення своїх вражень i почуттiв, викликаних тим, що вiдбуваються. Члени групи повиннi навчитися брати на себе вiдповiдальнiсть за самостiйне вирiшення своїх ускладнень, проблем, а також за використання досвiду, набутого на заняттях у групi. Це значною мiрою сприяє зростанню соцiальної зрiлостi iндивiда. Вмiння сприймати людину такою, якою вона є. Керiвник зобов’язаний (передусiм на прикладi власної поведiнки) встановити безумовне позитивне ставлення до особистостi учасника АСПН у цiлому, навiть при конфронтацiї з окремими проявами його поведiнки, якi пiдлягають змiнi; орiєнтуватися на те, якою людина може стати, незалежно вiд того, з якими проблемами вона сьогоднi стикається. Оскiльки самооцiнка (й ставлення до себе) є залежними вiд одержаних оцiнок, безпосереднiм наслiдком прийняття людини групою стане пiдвищення ступеня адекватностi її самооцiнки, що, в свою чергу, зумовлює змiну її ставлення до решти членiв групи, готовнiсть до взаєморозумiння, спiвпрацi та взаємодопомоги. Одночасно починають формуватися тенденцiї згуртованостi на основi почуття єдностi з групою, а спiвпереживання наповнюються бiльш глибоким змiстом. Читайте також:
|
||||||||
|