Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Тема1. Вступ. Роль техніки в історії людства

КУРС ЛЕКЦІЙ

ІСТОРІЯ НАУКИ І ТЕХНІКИ

Література

1. Гальчинський А. Нові можливості євроатлантичної стратегії України // Політика і час. - 2003. - № 8.

2. Демчук П. Міжнародні відносини та проблеми Євроатлантичної інтеграції. - К.: ППП, 2004.

3. Зленко А. Зовнішня політика незалежної України: десять років випробувань та здобутків // Наук, вісник дипломат, академії України. - 2001. - Вип. 5. - С. 5-10.

4. Кудряченко А. Україно-російські відносини: шлях до рівноправного співробітництва // Нова політика. - 1998. - № 1. - С. 12-17.

5. Міжнародні відносини та зовнішня політика. 1980-2000рр. - К.: Либідь, 2001. - С. 541-597.

6. Україна-Росія 1990-2000рр.: Документи та матеріали. - К.: Юрінком Інтер, 2001.

7. Україна та Росія в системі міжнародних відносин: стратегія перспективи. - К.: НІПМБ, 2001.

8. Чиж І. Україна в Раді Європи. - К.: Парламентське вид-во, 2001.

9. Перепилиця Г. Ознаки кризи політики «стратегічного партнерства» між Україною та США // Укр. моніторинг. Зовнішня та безпекова політика України. - 2002. - № 1. - С. 59-66.

10. Стародуб А. Історичні прорахунки як елемент поточних україно-польських взаємин // Укр. моніторинг. Зовнішня та безпекова політика України. - 2002. - № 2. - С. 80-87.

11. Історія міжнародних відносин і зовнішньої політики ХХ – початок ХХІ ст.: Навч. посіб. / В.Ф. Салабай, І.Д. Дудко, М.В. Борисенко, М.П. Чуб. – К.: КНЕУ, 2006. – 368 с.

Для людей нашого часу очевидно, що наука і техніка грають в сучасному суспільстві головну, вирішальну роль. Проте так було далеко не завжди. Стародавні греки, при всій своїй любові до філософії, дивилися на ремесло механіка, як на заняття простолюдинів, не гідне дійсного ученого. Світові релігії, що з'явилися пізніше, спочатку взагалі відкидали науку. Один з батьків християнської церкви, Тертулліан, стверджував, що після Євангелія ні в якому іншому знанні немає необхідності. Так само міркували і мусульмани. Коли араби захопили Александрію, вони спалили знамениту Александрійську бібліотеку - халіф Омар заявив, що раз є Коран, то немає потреби в інших книгах. Ця догма панувала аж до початку Нового часу. У XVII столітті, в епоху відродження знань, інквізиція переслідувала Галілея і спалила на вогнищі Джордано Бруно. Винахідники нових механізмів теж піддавалися гонінням; наприклад, в 1579 році в Данциге був страчений механік, що створив стрічкоткацький верстат. Причиною розправи було побоювання муніципалітету, що цей винахід викличе безробіття серед ткачів. Розуміння ролі науки прийшло лише в епоху Освіти, коли Жан-Батист Кольбер, знаменитий міністр Людовика XIV, створив першу Академію. З цієї миті наука почала отримувати організаційну і фінансову підтримку держави.

Першим досягненням нової науки було відкриття законів механіки – зокрема закону усесвітнього тяжіння. Ці досягнення викликали захоплення в суспільстві; Вольтер написав книгу про Ньютона і присвятив поему “героям-фізикам”, “новим аргонавтам” науки. Філософи XVIII століття - Э. Б. Кондільяк, А. У. Тюрго, Ж. А. Кондорсе - оспівували культ Розуму і створили “теорію прогресу”; донині ніхто не знав, що таке “прогрес”. На початку XIX століття «теорія прогресу» породила позитивізм – філософію науки; ця філософія стверджувала, що всі явища і процеси підкоряються законам, подібним законам механіки, що ці закони ось-ось будуть відкриті, що прогрес науки вирішить всі проблеми людства. Дійсно, промислова революція різко змінила життя людей, на зміну традиційному устрою сільського життя прийшло нове промислове суспільство; дивовижні відкриття і винаходи слідували одне за іншим, і мир стрімко мінявся на очах одного покоління. Услід за «індустріальним суспільством» народилося «постіндустріальне», а потім «технотронное» суспільство – і тепер важко навіть уявити, куди заведе людство технічний прогрес і що нас чекає в осяжному майбутньому.

Таким чином, історія людства ділиться на два нерівні періоди, перший період – це суспільство до промислової революції, «традиційне суспільство». Другий період – це період після промислової революції, «індустріальне суспільство». У «індустріальному суспільстві» роль науки і техніки очевидніша, ніж в традиційному, проте насправді розвиток традиційного суспільства, кінець кінцем, також визначався розвитком техніки.

Роль техніки в історії людства вивчається в рамках групи соціологічних теорій, які носять загальну назву диффузионизма. Найбільш популярною в диффузионизме є так звана «теорія культурних кругів». Творцем цієї теорії є німецький історик і етнограф Фріц Гребнер, в 1911 р. що систематизував елементи свого наукового підходу в книзі «Метод в етнології». Ф. Гребнер вважав, що схожі явища в культурі різних народів пояснюються походженням цих явищ з одного центру. Послідовники Гребнера вважають, що найважливіші елементи людської культури з'являються лише одного разу і лише в одному місці в результаті великих, фундаментальних відкриттів. У загальному сенсі, фундаментальні відкриття - це відкриття, що дозволяють розширити екологічну нішу етносу. Це можуть бути відкриття в області виробництва їжі, наприклад, доместикация рослин, що дозволяє збільшити щільність населення в десятки і сотні разів. Це може бути нова зброя, що дозволяє розсунути межі проживання за рахунок сусідів. Ефект цих відкриттів такий, що вони дають народу-першовідкривачеві вирішальну перевагу перед іншими народами. Використовуючи ці переваги, народ, вибраний богом, починає розселятися з місць свого проживання, захоплювати і освоювати нові території. Колишні мешканці цих територій або винищуються, або витісняються прибульцями, або підкоряються їм і переймають їх культуру. Народи, що знаходяться перед фронтом настання, у свою чергу, прагнуть перейняти зброю прибульців – відбувається дифузія фундаментальних елементів культури, вони розповсюджуються на всі боки, обкреслюючи культурний круг, область розповсюдження того або іншого фундаментального відкриття.

Теорія культурних кругів у наш час є робочим інструментом для етнографів і археологів; вона дозволяє реконструювати реалії минулого і знаходити витоки культурних взаємозв'язків. Для істориків вона представляє метод філософського осмислення подій, метод, що дозволяє виділити суть того, що відбувається. Наприклад, довгий час залишалися загадковими причини масових міграцій арійських народів в XVIII-XVI століттях до н.е. – в цей час арії зайняли частину Індії і Ірану, прорвалися на Близький Схід, і, на думку деяких дослідників, досягли Китаю. Лише порівняно недавно завдяки відкриттям російських археологів стало ясно, що першопричиною цієї грандіозної хвилі нашестя був винахід бойової колісниці – точніше, створення кінного запрягання і освоєння тактики бойового використання колісниць. Бойова колісниця була фундаментальним відкриттям ариев, а їх міграції з Великого Степу – це було розповсюдження культурного круга, що археологічно фіксується як область поховань з кіньми і колісницями. Інший приклад фундаментального відкриття – освоєння металургії заліза. Як відомо, методи холодного кування заліза були освоєні горцями Малої Азії в XIV столітті до н.е. – проте це відкриття довгий час ніяк не позначалося на житті давньосхідних суспільств. Лише в середині VIII століття цар Ассірії Тіглатпаласар Ш створив тактику використання заліза у військових цілях – він створив озброєний залізними мечами «царський полк». Це було фундаментальне відкриття, за яким послідувала хвиля завоювань Ассірії і створення великої держави Ассірії, – нового культурного круга, компонентами якого були не тільки залізні мечі і регулярна армія, але і всі традиції Ассірії, у тому числі і самодержавна влада царів. Держава Ассірії загинула в кінці VII століття до н.е. в результаті нашестя мідян і скіфів. Скіфи були першим народом, що навчився стріляти на скаку з лука і що передав кінну тактику мідянам і персам. Поява кавалерії була новим фундаментальним відкриттям, що викликало хвилю завоювань, результатом якої було народження Світової Персидської держави. Персів змінили македоняни, що створили македонську фалангу – нову зброю, проти якої опинилася безсила кіннота персів. Фаланга строй бойової піхоти) продемонструвала, що таке фундаментальне відкриття – доти мало кому відомий нечисленний народ раптово вирвався на арену історії, підкоривши половину Азії. Завоювання Олександра Македонського породили культурний круг, який називають цивілізацією еллінізму, – на вістрях своїх сарисс македоняне рознесли грецьку культуру по всьому Близькому Сходу. На початку П століття до н.е. македонська фаланга була розгромлена римськими легіонами – римляни створили маневрену тактику польових битв; це було нове фундаментальне відкриття, яке зробило Рим паном Середземномор'я. Перемоги легіонів, кінець кінцем, породили нове культурне коло.

Таким чином, культурно-історична школа представляє історію як динамічну картину розповсюдження культурних кругів, що породжуються фундаментальними відкриттями, що відбуваються в різних країнах. По суті мова йде про технологічні інтерпретації історичного процесу, про те, що історичні події визначаються ні чим іншим, як розвитком техніки і технології – і особливо військової техніки.

•Війна – це велика справа для держави, - писав великий китайський філософ і полководець Сунь-цзи. – Війна – це корінь життя і смерті, це шлях існування і загибелі. Це потрібно зрозуміти.

 

 


Читайте також:

  1. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  2. Агітація за і проти та деякі особливості її техніки.
  3. Актуальність курсу історіософії історії України
  4. Актуальність курсу «Історіософія історії України».
  5. АЛЬТЕРНАТИВНІСТЬ В ІСТОРІЇ
  6. Антропологічна періодизація первісної історії
  7. Асортимент оргтехніки
  8. Базові поняття про класифікацію медичної техніки
  9. В історії Стародавньої Греції важливу роль відіграли два поліси: Афіни і Спарта.
  10. В рамках святкування Всесвітнього Дня Туалету (19 листопада 2013р.) Музей Історії Туалету оголошує конкурс робіт молодих художників та скульпторів
  11. Важливою методико-методологічною проблемою є періодизація історії економічної думки, визначення пріоритетів, що підлягають аналізу.
  12. Взаємодія науки, техніки і виробництва




Переглядів: 637

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Співробітництво України з міжнародними організаціями (НАТО, ООН, РЄ). | Тема 6. Європейське Відродження

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.