Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник






Диференціація стилів мови

Вправа 21. Прочитайте уривок з твору сучасної письменниці О.Жовни. Поширте і запишіть текст, доповнивши його живописанням місць, якими їхала дівчина, описом настрою, спогадів чи роздумів, навіяних музикою. Дотримуйтесь єдності стилю.

Вправа 20. Прочитайте жартівливі листи, проаналізуйте їх мовні особливості. Вкажіть використані засоби гумору. У чому виявляється стилістичний дисонанс? Що треба змінити в обох текстах, щоб досягти стилістичної однорідності, або єдності, стилю?

Здобувайте професійні знання

Вправа 19. І. Прочитайте текст, визначте тип і стиль мовлення.

Вправа 18. Прочитайте уривок з твору Р.Іваничука. Дайте відповідь панянці в письмовій формі. У якому стилі ви будуватимете висловлювання?

Світочі України

У нас є прекрасні взірці, що сяють маяками серед мороку дальніх і ближніх часів.

Ми сформуємо свою душу і душі своїх дітей так, щоб Великі Українці минулого освятили ті душі на творення небувалої небесної України — невмирущої і життєдайної — віднині й довіку.

Ми візьмемо нерушиму сміливість і мужність від славетного козацтва запорозького, дух якого стукає в наші дрімаючі серця!

Ми приймемо дитячу віру і полум’яну непохитність від духа невмирущого Кобзаря!

Ми нап’ємося з невичерпної криниці мудрості й посвяти від космічного велета Сковороди!

Ми осяємось вічним болем і тривогою Лесі, щоб байдужість до горя жодної живої істоти не торкнулась нашого серця!

Ми візьмемо до вічнодіючих рук і розуму громову потугу Каменярського молота!

(О. Бердник).

 

Я — родовита полька. Мене зацікавила Україна: а хто вона є, кого славетного має? Поляки пишаються Міцкевичем, росіяни — Пушкіним, а українці?

Що таке професійні знання? Більшість розуміє так: глибоке знання свого предмета; людина на своєму місці; кваліфікований працівник. Сперечатися з цим не доводиться. Та я додам: у знань

є причина, є привід ставати ще більш значущими. Адже вони визначають поведінку особистості й безпосередньо стосуються людської гідності1, упевненості, рішучості й сміливості.

Людина, яка не має достатніх професійних знань, не може розраховувати на те, що їй довірять цікаву й складну справу. Навіть якби таке трапилося, вона змушена була б викручуватися, щоб її не змістили із займаної посади. Перебування ж такої людини на відповідальній посаді не забезпечене золотим запасом розуміння справи.

Тільки знавець справи може дозволити собі розкіш бути сміливим і самодостатнім2. Саме із середовища знаючих можна сподіватися принципових оцінок, зваженого погляду на ситуацію. А це вже громадянська поведінка. Це прообраз людини майбутнього, яка поєднуватиме в собі потребу в самоосвіті, самовдосконаленні, відповідальність і вимогливість3 як норму життя.

За О. Абрамовим

 

ІІ. Дайте відповіді на запитання:

1. Що таке професійні знання?

2. З якими людськими якостями і в який спосіб вони пов’язані?

3. До чого спричинює брак професійних знань?

 

 

Добрий день, Поліно Платонівно!

Не знайшовши консенсусу, ти незначну конфронтацію так близько прийняла до серця, що навіть не погодилася на деякий консорціум і вирішила припинити наші стосунки.

Я ще раз офіційно заявляю, що ніякої альтернативної тобі особи в мене немає. У тому, що часто приходив пізно, винуваті брифінги, бо я маю високий рейтинг і мені доручали їх проводити.

Сподіваюсь, ти все добре обміркуєш, прийдеш до конверсії, незважаючи на плюралізм наших думок, повернешся, і в нас з’явиться повна консолідація.

Усе буде о’кей.

Кирило

Високоповажний пане Кирюхо!

Не звинувачуй мене в популізмі. У нас із тобою ніколи не було синхронного погляду на речі, як і єдиної концепції. Тому й виникали різні колізії. Ти вихваляєшся своїм рейтингом, а я теж не в тім’я бита і маю непоганий імідж. Будучи індиферентним, ти ніколи не робив мені презентів, а я по відношенню до тебе не вдавалася до рекету.

Тобі, як менеджеру, твій офіс дорожчий від домашнього затишку... Ти згорда дивишся на електорат, хоч саме від нього й залежиш. Свій менеджмент ти ставиш понад усе, і я підозрюю, чи не замішаний ти в корупції? Вважаю, що маркетинг, яким ти нібито займаєшся, то фікція.

У наших відносинах наступила повна стагнація, і тому я вирішила поставити крапку.

P. S. Поки не завершаться ринкові реформи і не виберемося з економічної та фінансової кризи, житиму в селі, у своїх батьків. Такий у мене менталітет.

Поліна

 

 

Рената їхала за кермом червоного БМВ. З радіоприймача лунали голоси коментаторів останніх вістей. Вона змінила хвилю — і в динаміках почулася … музика.

§


Додаток №

Додаток № 2

 

Наз ва сти лю Жанри, в яких реалізується Мета мовлення, призначення Сфера спілкування Форма реалізації стилю Ознаки Мовні засоби Підстилі
РОЗМОВНИЙ Бесіда, приватний лист. Обмін інформацією, думками, враженнями, прохання чи надання допомоги, виховний вплив; засіб невимушеного пілкування.   Побутові стосунки з родичами, друзями, знайомими, усне повсякденне спілкування у побуті, на виробництві.   діалог Усна форма спілкування, неофіційність стосунків між мовцями й невимушеність спілкування, непідготовленість до спілкування, безпосередня участь у ньому, використання позамовних чинників (ситуація, рухи, жести, міміка), лаконізм, емоційні реакції. Широко використовуються побутова лексика, фразеологізми, емоційно забарвлені та просторічні слова, звертання, вставні слова, вигуки, неповні речення тощо; багатство інтонацій, суфіксів суб’єктивної оцінки, різних типів простих речень (переважно коротких: обірваних, односкладних тощо), можливі діалектизми, фольклоризми, скорочені слова.  
НАУКОВИЙ Дисертація, монографія, стаття, підручник, лекція, відгук, анотація, рецензія. Повідомлення про результати наукових досліджень, доведення теорій, обґрунтування гіпотез, класифікацій, роз’яснення явищ, систематизація знань. Наука, техніка, освіта. монолог Понятійність, предметність, об’єктивність, логічна послідовність, узагальненість, однозначність, точність, лаконічність, переконливість, обґрунтованість викладу, аналіз, синтез, аргументація, висновки. Схеми, таблиці, графіки, Характерні мовні засоби:терміни, наукова фразеологія, цитати, посилання, складні синтаксичні конструкції; повні речення, часто ускладнені зворотами, нанизування іменних форм. У реченнях багато іменників і відносних прикметників, мало дієслів, зокрема особових форм. Із дієслівних форм частіше вживаються безособові, узагальнені чи неозначені. Власне науковий (монографія, стаття, наукова доповідь, повідомлення, тези); науково-популярний (виклад наукових даних для нефахівців – книги, статті в неспеціальних журналах); науково-навчальний (підручники, бесіди тощо).
ОФІЦІЙНО-ДІЛОВИЙ Закон, кодекс, статут, наказ, акт, оголошення, доручення, розписка, протокол, інструкція, лист тощо. Регулювання офіційно-ділових стосунків мовців – у державно-правовій і суспільно-виробничій сферах. Офіційно-ділові стосунки, спілкування в державно-політичному, громадському й економічному житті, законодавство, адміністративно-господарська діяльність. монолог (діалог) Документальність (кожний папір повинен мати характер документа), стабільність (довго зберігає традиційні форми), стислість, чіткість, висока стандартизація вислову, сувора регламентація тексту. Переважають стилістично нейтральні мовні засоби: стандартна канцелярська лексика, складні речення; гранично точний виклад, безособові й наказові форми дієслів, немає емоційно забарвлених слів; чітко регламентовані розміщення й будова тексту, обсяг основних частин. Відсутність мовної індивідуальності автора, обмеженість синонімії. Законодавчий (закони, укази, статути, постанови); дипломатичний (міжнародні угоди – конвенції; повідомлення – комюніке; звернення – ноти; протоколи); адміністративно-канцеляр-ський (накази, інструкції, розпорядження, довідки, заяви, звіти).
ПУБЛІЦИСТИЧНИЙ Виступ, нарис, публіцистична стаття, памфлет, фейлетон, дискусія. Обговорення, відстоювання й пропаганда важливих суспільно-політичних ідей, сприяння суспільному розвитку, вирішення суспільно-політичних питань, активний вплив на слухача, спонукання до діяльності. Громадсько-політичне життя, суспільно-культурна, виробнича діяльність, навчання.     монолог (діалог) Поєднання логічності доказів, точності висловлення наукових положень з емоційно-експресивною образністю, використання художніх засобів – епітетів, порівнянь, метафор. Використовуються суспільно-політична лексика, емоційно забарвлені слова, риторичні запитання, вигуки, повтори; тон мовлення пристрасний, оцінний (іронія, сарказм, захоплення, гнів); точні найменування (подій, дат, місцевості, учасників), а також багатозначна образна лексика, здатна привернути увагу слухача (читача) і вплинути на нього. Стиль засобів масової інформації (газети, журнали, радіо, телебачення); художньо-публіцистичний (памфлети, фейлетони, нариси, есе – короткі нариси вишуканої форми); науково-публіцистичний (літературно-критичні статті, огляди тощо).
ХУДОЖНІЙ Трагедія, комедія, драма, водевіль, роман, повість, оповідання, поема, вірш, байка, епіграма. Різнобічний вплив на думки і почуття людей за допомогою художніх образів, формування ідейних переконань, моральних якостей та естетичних смаків. Мистецтво слова, творча діяльність, література, різні види мистецтва, культура, освіта. Монолог Образність, поетичність, естетика мовлення, експресія як інтенсивність вираження, зображувальність; все подається через призму інтелекту і світовідчуття особистості (образ автора) і спрямовується на особистість читача (слухача). Застосовуються всі мовні засоби, особливо широко – слова в переносному значенні; емоційно експресивна, лексика, різні види синонімів, антонімів, омонімів, паронімів, фразеологізмів; використання історизмів, архаїзмів, діалектизмів; вживання дієслівних форм; усіх типів речень, синтаксичних зв’язків; використовуються стилістичні фігури (алітерація, асонанс тощо), періоди, еліпс (неповні речення), полісиндетон (багатосполучниковість), асиндетон (безсполучниковість) та ін. Епічні (прозові: епопея, роман, повість, оповідання, нарис); ліричні (поема, балада, пісня, поезія); драматичні (драма, трагедія, комедія, мелодрама, водевіль); комбіновані (ліро-епічний твір, драма-феєрія, усмішка).


 

 


Читайте також:

  1. Автократично-демократичний континуум стилів керування.
  2. Балансова теорія визначення статі. Диференціація статі і роль гормонів у цьому процесі.
  3. Відтворення інтелігенцією себе і стилів життя
  4. Двомірне трактування стилів керування.
  5. Диференціація доходів населення
  6. Диференціація митних ставок залежно від країни походження товару
  7. Диференціація між підрозділами за чотирма змінними
  8. Диференціація та інтеграція як закономірні тенденції розвитку науки
  9. Диференціація та інтеграція, аналіз та синтез
  10. Дослідження стилів керівництва К. Левіна
  11. Доходи: структура, джерела, диференціація населення




Переглядів: 998

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Воскреснемо! | НЕДОГОВІРНІ ЗОБОВ’ЯЗАННЯ ТА ЇХ МІСЦЕ В СИСТЕМІ ЗОБОВ’ЯЗАЛЬНОГО ПРАВА УКРАЇНИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.001 сек.